Folk hävdar att fossilbilsfabrikanterna inte tjänar pengar på att sälja elbilar.
Det är många gånger sant!
Inte för att en elbil är dyr att tillverka, utan för dom miljardförluster man gör då man lägger ner en fossilbilsfabrik!
Så märkligt nog kan en ny aktör konkurrera eftersom man börjar från ett vitt papper och inte har några fossilbilsfabriker att ta hänsyn till.
Kan också tänka mig att man, för att få lågt pris, skrivit långa kontrakt, säg 5år för att köpa ett turboaggregat.
Köper man inte det utlovade volymerna, då utgår viten.
Man sitter i en rävsax helt enkelt.
Vilket Tesla är ett lysande exempel på. Trots att de säljer sina simpla bilar med låg kvalitet till miljonpriser kan man räkna månaderna med vinst på ena handens fingrar. Bolaget hotas ju dagligen av konkurs om man ska tro media. Alla som tror att det är billigt att ta fram en ny bil räck upp en hand.
Så länge Tesla växer med 50-100% per år så har jag inget problem med att de inte redovisar någon vinst.
Riskkapital folket gillar snabb expansion.
Så finansiering till ytterligare expansion är inget problem.
Orolig blir jag om de växer med 5-10% per år och satsar på att visa svarta siffror varje kvartal.
För då hinner konkurrenterna ikapp!
Om du själv läser ditt svar igen, och sedan förklarar för mig hur en ny (eller gammal) biltillverkare SAMTIDIGT ska kunna förse folket med bilar OCH hålla låga priser så är du välkommen.
Du har precis beskrivit ett moment 22.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jag tycker inte man ska köpa kinesiskt av moraliska skäl. Var tror ni det är mest troligt att kobolt från Kongo och urusel brytning av jordartsmetaller hamnar? Jo. Kinesiska bilar. Det är ju bland annat för att de skiter i miljön (och arbetsmiljö) som de kan vara så billiga på allt.
Fattar inte hur så många här verkar idolisera Kina. Det är helt oförklarligt när det är så viktigt att tycka rätt saker i övrigt.
Det är dessutom en ganska vidrig förtryckarregim som på sätt och vis har återkoloniserat Afrika.
Men så viftar de med en förhållandevis billig elbil. Ja då är allt förlåtet?
Håller med dig. Men ska vi mäta alla länders produkter med samma måttstock så blir det mycket vi får välja bort. Eller alla produkter från Kina. De står för en stor del av produktionen av det som vi konsumerar så mycket av här i Sverige idag.
USA är väl inte särskilt trevligt det heller. De tvekar ju inte att bryta mot folkrätten om de anser att det gynnar amerikanska intressen. Ska vi bojkotta Tesla då?
Det blir svårt när man ska vara konsekvent i sin moraliska höjd. Var drar man gränsen? Ska man vara nöjd med att ha valt bort en kinesisk bil medan man köper en Iphone tillverkad i Kina?
Jag tycker inte man ska köpa kinesiskt av moraliska skäl. Var tror ni det är mest troligt att kobolt från Kongo och urusel brytning av jordartsmetaller hamnar? Jo. Kinesiska bilar. Det är ju bland annat för att de skiter i miljön (och arbetsmiljö) som de kan vara så billiga på allt.
Fattar inte hur så många här verkar idolisera Kina. Det är helt oförklarligt när det är så viktigt att tycka rätt saker i övrigt.
Det är dessutom en ganska vidrig förtryckarregim som på sätt och vis har återkoloniserat Afrika.
Men så viftar de med en förhållandevis billig elbil. Ja då är allt förlåtet?
Håller med dig. Men ska vi mäta alla länders produkter med samma måttstock så blir det mycket vi får välja bort. Eller alla produkter från Kina. De står för en stor del av produktionen av det som vi konsumerar så mycket av här i Sverige idag.
USA är väl inte särskilt trevligt det heller. De tvekar ju inte att bryta mot folkrätten om de anser att det gynnar amerikanska intressen. Ska vi bojkotta Tesla då?
Det blir svårt när man ska vara konsekvent i sin moraliska höjd. Var drar man gränsen? Ska man vara nöjd med att ha valt bort en kinesisk bil medan man köper en Iphone tillverkad i Kina?
Jag antar att Apple ställer vissa krav på tillverkningen av iPhone.
Smaklöst att jämföra USA med Kina på det där sättet för övrigt.
Men det är klart. Absolut viktigast är ju att du ska få en billig elbil med dragkrok. Kosta vad det kosta vill...
Jag antar att Apple ställer vissa krav på tillverkningen av iPhone.
Smaklöst att jämföra USA med Kina på det där sättet för övrigt.
Men det är klart. Absolut viktigast är ju att du ska få en billig elbil med dragkrok. Kosta vad det kosta vill...
Nja, USA har väl gjort mycket vidrigt i andra länder, störtat demokratier som hotat deras ekonomiska intressen (t.ex. Chile) osv. Tycker nog att man ska fundera lite till innan man höjer USA till skyarna. De är väldigt skickliga på att paketera sina övergrepp på ett snyggt sätt. Och det är de inte ensamma om. Finns många polerade regimer som har en mindre smickrande bakgård. Det är lite enklare att se på det som Ryssland och Kina sysslar med med kritiska ögon, medan USA, som ligger närmare oss rent kulturellt, kommer väldigt lindrigt undan när de gör nåt fult.
Men visst föredrar jag en värld där USA leker världspolis än en där Kina och Ryssland härjar fritt. Jag vill bara nyansera bilden något eftersom det inte är så enkelt att vara rättfärdig och inte gynna fula spelare på den internationella marknaden, för tror man att företag i den "fria världen" drivs av altruism så har man nog lite problem med sin verklighetsuppfattning.
Provkörning av Aiways U5. Leasing för ca 5400kr per månad. Kommer i april 2020 till Sverige.
Märket var knappt påtänkt för två och ett halvt år sedan. Nu kan eldrivna Aiways U5 bli den första kinesiska bilen att komma till Sverige.
Vi har provkört från Oslo till Helsingborg.
Innan avfärd försökte Alexander Klose, tysken som ansvarar för Aiways satsning i Europa, ringa in vad som är idén bakom märket:
– Vårt mål är att bygga eldrivna premiumbilar som också är prisvärda.
Vad som är ”premium” går att diskutera. Jag skulle nog säga att utförandet kan jämföras med Kia och Hyundai och det behöver ju inte vara fel. Vad som är prisvärt är svårt att säga när priset inte är fastställt men det sägs att bilen ska gå att leasa för ungefär 5 400 kr/mån.
Körsträckan var visserligen kuperad men hastigheten var 90–100 km/tim och temperaturen låg mellan 20 och 25 grader. Ändå gick batterimätaren från 100 till 30 procent på 208 km körning. Omräknat blir den totala räckvidden ungefär 30 mil. Inget att tappa hakan över numera men säkert tillräckligt för mångas behov.
Fakta Aiways U5
Pris, från kr: Endast leasing. Förväntad kostnad 5 400 kr/mån.
Svensk lansering: April 2020.
Mått, cm: L 468/B 187/H 168.
Tjänstevikt, kg: 1 730.
Max dragvikt, kg: Inte bestämt om bilen kommer med dragkrok.
Motor: El, max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 315 Nm.
Batteri: 65 kWh.
Max 60 kW snabbladdning (CCS), 20–80 procent på 40 min.
Max 10 kW normalladdning (Typ 2), 10–95 procent på 8 timmar.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, enväxlad växellåda.
restanda: Toppfart 160 km/tim.
cceleration 0–100 km/tim på 9 s.
Deklarerad räckvidd: Ej fastställd.
Provkörning av Aiways U5. Leasing för ca 5400kr per månad. Kommer i april 2020 till Sverige.
Märket var knappt påtänkt för två och ett halvt år sedan. Nu kan eldrivna Aiways U5 bli den första kinesiska bilen att komma till Sverige.
Vi har provkört från Oslo till Helsingborg.
Innan avfärd försökte Alexander Klose, tysken som ansvarar för Aiways satsning i Europa, ringa in vad som är idén bakom märket:
– Vårt mål är att bygga eldrivna premiumbilar som också är prisvärda.
Vad som är ”premium” går att diskutera. Jag skulle nog säga att utförandet kan jämföras med Kia och Hyundai och det behöver ju inte vara fel. Vad som är prisvärt är svårt att säga när priset inte är fastställt men det sägs att bilen ska gå att leasa för ungefär 5 400 kr/mån.
Körsträckan var visserligen kuperad men hastigheten var 90–100 km/tim och temperaturen låg mellan 20 och 25 grader. Ändå gick batterimätaren från 100 till 30 procent på 208 km körning. Omräknat blir den totala räckvidden ungefär 30 mil. Inget att tappa hakan över numera men säkert tillräckligt för mångas behov.
Fakta Aiways U5
Pris, från kr: Endast leasing. Förväntad kostnad 5 400 kr/mån.
Svensk lansering: April 2020.
Mått, cm: L 468/B 187/H 168.
Tjänstevikt, kg: 1 730.
Max dragvikt, kg: Inte bestämt om bilen kommer med dragkrok.
Motor: El, max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 315 Nm.
Batteri: 65 kWh.
Max 60 kW snabbladdning (CCS), 20–80 procent på 40 min.
Max 10 kW normalladdning (Typ 2), 10–95 procent på 8 timmar.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, enväxlad växellåda.
restanda: Toppfart 160 km/tim.
cceleration 0–100 km/tim på 9 s.
Deklarerad räckvidd: Ej fastställd.
Provkörning av Aiways U5. Leasing för ca 5400kr per månad. Kommer i april 2020 till Sverige.
Märket var knappt påtänkt för två och ett halvt år sedan. Nu kan eldrivna Aiways U5 bli den första kinesiska bilen att komma till Sverige.
Vi har provkört från Oslo till Helsingborg.
Innan avfärd försökte Alexander Klose, tysken som ansvarar för Aiways satsning i Europa, ringa in vad som är idén bakom märket:
– Vårt mål är att bygga eldrivna premiumbilar som också är prisvärda.
Vad som är ”premium” går att diskutera. Jag skulle nog säga att utförandet kan jämföras med Kia och Hyundai och det behöver ju inte vara fel. Vad som är prisvärt är svårt att säga när priset inte är fastställt men det sägs att bilen ska gå att leasa för ungefär 5 400 kr/mån.
Körsträckan var visserligen kuperad men hastigheten var 90–100 km/tim och temperaturen låg mellan 20 och 25 grader. Ändå gick batterimätaren från 100 till 30 procent på 208 km körning. Omräknat blir den totala räckvidden ungefär 30 mil. Inget att tappa hakan över numera men säkert tillräckligt för mångas behov.
Fakta Aiways U5
Pris, från kr: Endast leasing. Förväntad kostnad 5 400 kr/mån.
Svensk lansering: April 2020.
Mått, cm: L 468/B 187/H 168.
Tjänstevikt, kg: 1 730.
Max dragvikt, kg: Inte bestämt om bilen kommer med dragkrok.
Motor: El, max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 315 Nm.
Batteri: 65 kWh.
Max 60 kW snabbladdning (CCS), 20–80 procent på 40 min.
Max 10 kW normalladdning (Typ 2), 10–95 procent på 8 timmar.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, enväxlad växellåda.
restanda: Toppfart 160 km/tim.
cceleration 0–100 km/tim på 9 s.
Deklarerad räckvidd: Ej fastställd.
Provkörning av Aiways U5. Leasing för ca 5400kr per månad. Kommer i april 2020 till Sverige.
Märket var knappt påtänkt för två och ett halvt år sedan. Nu kan eldrivna Aiways U5 bli den första kinesiska bilen att komma till Sverige.
Vi har provkört från Oslo till Helsingborg.
Innan avfärd försökte Alexander Klose, tysken som ansvarar för Aiways satsning i Europa, ringa in vad som är idén bakom märket:
– Vårt mål är att bygga eldrivna premiumbilar som också är prisvärda.
Vad som är ”premium” går att diskutera. Jag skulle nog säga att utförandet kan jämföras med Kia och Hyundai och det behöver ju inte vara fel. Vad som är prisvärt är svårt att säga när priset inte är fastställt men det sägs att bilen ska gå att leasa för ungefär 5 400 kr/mån.
Körsträckan var visserligen kuperad men hastigheten var 90–100 km/tim och temperaturen låg mellan 20 och 25 grader. Ändå gick batterimätaren från 100 till 30 procent på 208 km körning. Omräknat blir den totala räckvidden ungefär 30 mil. Inget att tappa hakan över numera men säkert tillräckligt för mångas behov.
Fakta Aiways U5
Pris, från kr: Endast leasing. Förväntad kostnad 5 400 kr/mån.
Svensk lansering: April 2020.
Mått, cm: L 468/B 187/H 168.
Tjänstevikt, kg: 1 730.
Max dragvikt, kg: Inte bestämt om bilen kommer med dragkrok.
Motor: El, max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 315 Nm.
Batteri: 65 kWh.
Max 60 kW snabbladdning (CCS), 20–80 procent på 40 min.
Max 10 kW normalladdning (Typ 2), 10–95 procent på 8 timmar.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, enväxlad växellåda.
restanda: Toppfart 160 km/tim.
cceleration 0–100 km/tim på 9 s.
Deklarerad räckvidd: Ej fastställd.
Förstår inte vad du menar med "Vargen kommer...."
Jag tycker det är fantastiskt bra att det kommer fler billiga elbilar på marknaden, för det gynnar alla bilköpare i form av lägre priser,
oavsett vilket märke du tänker köpa.
$28,000 Electric SUV to Lead China’s Charge Into European Market.
In Europe, the company will try to reach consumers through pop-up stores, leasing offers, and various local partners, with Norway, the Netherlands and Germany among the key targets, according to Fu. The planned starting price for the most basic version is about 25,000 euros ($28,000), which could give Aiways an edge.
$28,000 Electric SUV to Lead China’s Charge Into European Market.
In Europe, the company will try to reach consumers through pop-up stores, leasing offers, and various local partners, with Norway, the Netherlands and Germany among the key targets, according to Fu. The planned starting price for the most basic version is about 25,000 euros ($28,000), which could give Aiways an edge.
De fick samma problem Volvo V70 hade med krockgardin som inte kunde lösa ut ordentligt pga plastkåpan i vägen. Därför ska de också göra samma sak Volvo gjorde, designa om och testa om.
SPORTIGA ELBILEN FRÅN AIWAYS SKA TILLTALA UNGA FÖRARE – KOMMER 2021.
Efter sommaren startar kinesiska Aiways försäljningen av SUV:en U5. Elbilen med en räckvidd på uppåt 500 km har fått ett riktpris på under €40 000 vilket ska utmana den europeiska marknaden rejält, hoppas Aiways.
Nu har tillverkaren presenterat de första skisserna på nästa modell. Det gör man i form av konceptet Aiways U6ion. Här ser vi en betydligt sportigare elbil.
– Exteriören är dramatisk och muskulös, med en design som ska tilltala unga miljömedvetna köpare, skriver Aiways. Man lyfter fram den öppna ratten, de sportiga stolarna och växelväljaren som tagit formen av ett flygplans hastighetsreglage.
Elbilen är också utrustad med en liten röststyrd ”robot” på instrumentbrädan som kan kommunicera med förare och passagerare. Via roboten kan man styra bilens infotainment system och funktioner. Aiways U6ion är tänkt att ha premiär under 2021.
The Chinese electric car start-up Aiways will be taking pre-orders from European customers for its fully-electric SUV U5 from the end of April. Aiways intends to announce the required down payment for the European advance sales markets later this month.
The announcement mentions a “small down payment”, so it will probably be in the three or low four digits. In Europe, Aiways models will only be offered through direct sales, not through traditional car dealership models. Some local partners have been selected to help facilitate sales, such as Euronics in Germany.
Alexander Klose, Deputy Chairman of the Board of Directors for international business at Aiways, described the online advance sales as the “next important phase” in the European launch. “Our promise to customers is that they will only pay a small deposit to be among the first to receive the U5 and thus enjoy the benefits of a state-of-the-art, well-equipped electric SUV with a long range,” said Klose.
From the short message it is clear that the online pre-sale was not necessarily planned. “Aiways uses its agility and flexibility as a start-up company and adapts its marketing activities during the pre-sales to the current situation of the retail trade, which is inevitably ‘contactless’ due to Covid-19. By introducing new online platforms and seamless digital experiences, AIWAYS is now giving European car buyers the opportunity to order the U5 online,” it says.
After a temporary production break due to the coronavirus, Aiways has now resumed production of the U5 in Shangrao, China. According to the announcement, production of the models destined for European markets is to start in July. The first deliveries in Europe are currently planned for August 2020.
”... The first deliveries in Europe are currently planned for August 2020.”
Senast jag kollade i almanackan var augusti ingen vårmånad och ordet ”currently” låter inte heller som om augusti är hugget i sten.
...som jag brukar säga: Lycka till!
Nä, jag kanske ska ut och åka med min EL-bil, som faktiskt redan står på uppfarten sedan mars 2019.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jag tror denna kommer sälja riktigt bra i Sverige pga storlek som Volvo XC60 med en räckvidd som en Kia E Niro till en lägre prisklass.
Dock inte hört något officiellt datum för Sverige ännu som ej fanns med på listan inom första länderna att få denna bilen inom Europa likadant med MG ZS EV som dock har mindre batteripack men en lägre prispunkt istället.
Dock tycker jag att denna är snyggare i design och favoriten av alla mina kineser i denna klassen är Xpeng G3 med mer teknik och prisvärd dock enbart chademo och Norge konfirmerat.
€25.000.- i början på tråden, ”under €40.000.-” efter några inlägg. Någon som vet vad den kommer kosta (helst bitcoin) när/om den (eventuellt) kommer till den svenska marknaden?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
€25.000.- i början på tråden, ”under €40.000.-” efter några inlägg. Någon som vet vad den kommer kosta (helst bitcoin) när/om den (eventuellt) kommer till den svenska marknaden?
Vi bil ägare provkörde bilen 2019 och skrev att den inte ska säljas utan man ska kunna leasa den för ca 500€/ månad
Senaste priset jag hörde på denna är 35 000 Euro som borde hamna på ca 400 000 Sek.
MG ZS EV 320-330K Sek ungerfär om man räknar om Britiska priset jag sett men dom har 21% Vat.
Dock rekommenderar dom leasing i första hand men ska även gå att köpas enligt senaste presskonferansen från Tyskland.
Kia E Niro är 465 000 Sek och uppåt och sålt bra.
Vw ID 3 är 30 000 Euro i Tyskland och omvandlat till 350 000 Sek i Sverige.