Sida 1 av 1

Vad är bra våtgrepp?

Postat: 12 aug 2019 13:19
av jeppe_sthlm
Jag har innan Teslan aldrig haft en bil med mer än 150hk. Alla framhjulsdrivna. Att få däcken att släppa vid gaspådrag med en sådan kärra kräver medveten handling - nästan oavsett däckskvalisort.
Min nuvarande bil (P85+) släpper dock rätt snabbt så fort det är lite blött ute och man trycker lite för hårt. Jag har dock riktiga budgetdäck (Achilles), så frågan är väl egentligen:

Ni som har premiumdäck - hur mycket upplever ni att det går att "trycka till" innan det släpper när det är blött? Det är säkerligen skillnad på bak och fyrhjulsdrift i det här fallet också.

Egentligen är det inte ett jätteproblem att jag får ta det lite lugnt med högerfoten när det är blött. Problemet uppstår väl den dag man behöver få stopp på grejorna och det är blött ute..

Re: Vad är bra våtgrepp?

Postat: 12 aug 2019 13:22
av OfarligTesla
Det är lätt att få det att släppa på vått underlag i alla bilar med någorlunda kraft i mer eller mindre. Däremot är det ju skillnad på däck och däck och jag tycker att använda budgetdäck är det dumsnålaste man kan göra faktiskt. Det är ju inte vid acceleration det är farligt dock utan när man behöver stanna.

Re: Vad är bra våtgrepp?

Postat: 12 aug 2019 13:27
av BrooklynS
OfarligTesla skrev:
Det är lätt att få det att släppa på vått underlag i alla bilar med någorlunda kraft i mer eller mindre. Däremot är det ju skillnad på däck och däck och jag tycker att använda budgetdäck är det dumsnålaste man kan göra faktiskt. Det är ju inte vid acceleration det är farligt dock utan när man behöver stanna.
Om man nu inte kör en bil i 2000kr-klassen som skall skrotas <6mån så finns det väl ingen som helst anledning att inte köra på kvalitetsdäck.

Otrolig skillnad inte bara på väggrepp utan också på komfort och hållbarhet. Dvs för samma pengar har man i slutändan bättre egenskaper under längre tid.

Re: Vad är bra våtgrepp?

Postat: 12 aug 2019 13:44
av Henrik Torphammar
Det brukar vara så att man får sikta in sig på vad ett däck skall vara bra på. De absolut dyraste däcken är ju specialiserade för tex bankörning, så överlägset grepp i torrt men dåliga i blött. Jag kan tänka mig att det vi kallar allvädersdäck är bättre i vått än ett normalt sommardäck. Men man vill ju inte åka runt på allvädersdäck när man har en bil med lite prestanda i.

Re: Vad är bra våtgrepp?

Postat: 12 aug 2019 13:47
av NEO
P85+ släpper oavsett med nästan alla vanliga däck vid regn och körläge standard. Jag har kört Continental, Michelin, Nokian med olika modeller av nämnda märken och det spelar ingen roll. Lösningen på ditt problem är att gasa när det är torrt, eventuellt ställa in på chill mode eller köpa en D, då släpper det nästan aldrig :lol:

Achilles är dessutom Teslabjörns favorit vad gäller slitage och buller, jag käkar enkelt upp en uppsättning PSS4or på två somrar.

Re: Vad är bra våtgrepp?

Postat: 12 aug 2019 13:56
av e5m1r
Min 70 med 21” premium däck ( bredare bak ) kan släppa även vid torrt
Å andra sidan är det så med RWD och mycket vrid hk

Re: Vad är bra våtgrepp?

Postat: 12 aug 2019 15:10
av juristen
Det där är helt normalt, det kommer släppa oavsett vilka däck du har när det är vått. Jag får släpp när det är torrt med min icke-P S 85 och jag har premiumdäck. Man får ha det lite i bakhuvudet och ta det lugnt när det är sämre fäste, iaf på min så blir det rätt brutalt när antisladdsystemet griper in... :twisted:

Re: Vad är bra våtgrepp?

Postat: 12 aug 2019 22:27
av jeppe_sthlm
Tack för svaren!

Kan ju naturligtvis tyckas lite korkat att snika på däck när man köpt en sån dyr bil, men det finns ett sammanhang. Vid tillfället hade jag just köpt en bil som kostade 4 gånger mer än den dyraste bil jag köpt innan. Då kändes det surt att kasta iväg 15 lax till på däck. Dessutom ville jag ha tysta däck. De slitna PS2:orna som satt på bilen bullrade så in i h-sike och jag ville verkligen prova något som var tystare. När de här däcken kostade typ 1/4 av premiumdäck och skulle vara tysta tyckte jag de var värda ett skott. Bilen blev som ny - en helt annan ljudkomfort än orginaldäcken. Sannolikt inte lika stabila, men på Svensk motorväg var det rejäl skillnad.

De har dessutom rätt mycket mönster kvar, så i stort är jag nöjd med däcken.

Nu har det gått drygt ett år sen jag köpte bilen och den finansiella smällen har fallit i glömska, så nu skulle jag kunna tänka mig att köpa en omgång bättre däck - förutsatt att de ger mig bättre egenskaper.

Låter ju dock på svaren, som att premiumdäck inte hjälper speciellt mycket i det här fallet, så då kanske jag lika gärna kan rulla vidare ett tag till.

Frågan är dock om man kan "likställa" våtgrepp vid acceleration och inbromsning? Typ - om ett däck greppar bra vid acceleration, så greppar det sannolikt bra vid inbromsning, eller är det två helt olika egenskaper hos däcket?

För övrigt kan jag förstå att man inte bygger fler bakhjulsdrivna prestandamodeller...600NM på bakhjulen är rätt svårt att få ner i backen :)

Re: Vad är bra våtgrepp?

Postat: 12 aug 2019 23:21
av LarsL
Något vi ofta glömmer när det gäller däck är ju just slitaget. De flesta premium däcken fokuserar på Preformance och fäste inte på att de ska hålla länge.

Re: Vad är bra våtgrepp?

Postat: 12 aug 2019 23:32
av dd88
Finns gott om däck som fokuserar på komfort och ljudnivå, kika tex på vilka däck som sitter på en S-klass från fabrik (vill minnas att dom är MOS-märkta).

Re: Vad är bra våtgrepp?

Postat: 13 aug 2019 08:01
av Henrik Torphammar
jeppe_sthlm skrev:
..600NM på bakhjulen är rätt svårt att få ner i backen :)
Gånger din växellåda som på Tesla är i häraden 10. 6000Nm. Dividerat på två däck