Hämta ut bil på vintern
Postat: 16 aug 2019 13:52
Om man beställer nu med endast sommardäck men får leverans under vintermånaderna, hur blir det då? Får man hämta ut en bil med endast sommardäck i typ december?
Nej, knappast. Det är väl tydligare såhärxp2002 skrev:Från NTF:
Då borde det va lugnt att hämta ut med endast sommardäck
Jag ser inte man uppfyller någon av punkterna, om du inte köper in den som militär. Så strikt talat får man väl ta den på en biltransport om man hämtar ut den på sommardäck och det är vinterväglag när vinterdäck är obligatoriskt.https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack skrev:Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.
- Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
- Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
- Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
- Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
- För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
- Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
Då får man ordna en hemvärnsövning där det ingår att med utagningsbesked ska hämta ett elfordon vid simulerade störningar av oljeimport och leveranser av fossilbränslen. Sedan målar man HELIKOPTER på bilen...bylund skrev:Nej, knappast. Det är väl tydligare såhärxp2002 skrev:Från NTF:
Då borde det va lugnt att hämta ut med endast sommardäck
Jag ser inte man uppfyller någon av punkterna, om du inte köper in den som militär. Så strikt talat får man väl ta den på en biltransport om man hämtar ut den på sommardäck och det är vinterväglag när vinterdäck är obligatoriskt.https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack skrev:Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.
- Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
- Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
- Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
- Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
- För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
- Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
Haha klockrent ska fundera på det. Huvudsaken Tesla levererar med sommardäck, i vissa länder verkar det vara olagligt. Dock inte i Sverige vilket är huvudsaken. Man får inte köra för fort heller bla. bla. bla. (Alla som tänkt predika om hur farligt det är att köra med sommardäck på vintern kan lägga energin på något annat)Svenssons skrev:Då får man ordna en hemvärnsövning där det ingår att med utagningsbesked ska hämta ett elfordon vid simulerade störningar av oljeimport och leveranser av fossilbränslen. Sedan målar man HELIKOPTER på bilen...bylund skrev:Nej, knappast. Det är väl tydligare såhärxp2002 skrev:Från NTF:
Då borde det va lugnt att hämta ut med endast sommardäck
Jag ser inte man uppfyller någon av punkterna, om du inte köper in den som militär. Så strikt talat får man väl ta den på en biltransport om man hämtar ut den på sommardäck och det är vinterväglag när vinterdäck är obligatoriskt.https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack skrev:Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.
- Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
- Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
- Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
- Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
- För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
- Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
Det låter som ett bra alternativ, tack.Legato skrev:Det finns en Däckteam-verkstad "granne" med Tesla i Upplands Väsby om det är där bilen ska hämtas.
Alla nya hämtas väl ut i Trosta vid Arlanda.xp2002 skrev:Det låter som ett bra alternativ, tack.Legato skrev:Det finns en Däckteam-verkstad "granne" med Tesla i Upplands Väsby om det är där bilen ska hämtas.
Är det så nu? Jag trodde treor lämnades ut vid Trosta, men att S&X lämnas på båda ställena (och att man bör kunna be om utlämning i UV om det är en S/X)?[JM] skrev:Alla nya hämtas väl ut i Trosta vid Arlanda.xp2002 skrev:Det låter som ett bra alternativ, tack.Legato skrev:Det finns en Däckteam-verkstad "granne" med Tesla i Upplands Väsby om det är där bilen ska hämtas.
(Om det är i STHLM dvs)
Vad skulle hindra? Menar du att Tesla inte skulle lämna ut en bil för att den inte har vinterdäck?MatsJ skrev:Förstod inte av svaren i tråden om det är möjligt att hämta ut en beställd Tesla utan vinterhjul under vintersäsong. Är här någon som har gjort det innan 31/3?
Jo, lag på vinterdäck vid vinterväglag men som det är nu så behöver man inte och det är upp till polisen att bedöma om det är rådande vinterväglag. Dvs inte temperaturen. Tesla kan dock ej tvinga på dig vinterdäck.Nicke Nyfiken skrev:Vad skulle hindra? Menar du att Tesla inte skulle lämna ut en bil för att den inte har vinterdäck?MatsJ skrev:Förstod inte av svaren i tråden om det är möjligt att hämta ut en beställd Tesla utan vinterhjul under vintersäsong. Är här någon som har gjort det innan 31/3?
Det finns inget krav på vinterdäck under vintersäsongen.
Jag hämtade ut min nya S utan vinterdäck den 7:e Januari. Fick dock ett mail från Tesla där jag bekräftade att jag plockar upp en bil utan vinterdäck och är medveten om lagar kring vinterdäck i Sverige. Förstår inte heller varför det skulle vara ett problem, du kan väl ställa dig och byta däck på parkeringen efter uthämtning om du hade däck sen tidigare. Tesla kan väl inte tvinga dig att beställa en bil med vinterdäck om du redan hade en uppsättning?MatsJ skrev:Förstod inte av svaren i tråden om det är möjligt att hämta ut en beställd Tesla utan vinterhjul under vintersäsong. Är här någon som har gjort det innan 31/3?
Frågan gällde ”under vintersäsongen”, frågan var inte om ”vinterväglag råder”. Det är två olika saker.metchristian skrev:Jo, lag på vinterdäck vid vinterväglag men som det är nu så behöver man inte och det är upp till polisen att bedöma om det är rådande vinterväglag. Dvs inte temperaturen. Tesla kan dock ej tvinga på dig vinterdäck.Nicke Nyfiken skrev:Vad skulle hindra? Menar du att Tesla inte skulle lämna ut en bil för att den inte har vinterdäck?MatsJ skrev:Förstod inte av svaren i tråden om det är möjligt att hämta ut en beställd Tesla utan vinterhjul under vintersäsong. Är här någon som har gjort det innan 31/3?
Det finns inget krav på vinterdäck under vintersäsongen.
Stockholm har helt klart haft vinterväglag sedan dess, krockar du vid 0-gradigt under 1:a dec till 31 mars kan försäkringsbolaget börja knorra och inte betala ut pengar.pejvic skrev:Var hämtar ni alla teslor?
Hämtade ut min 7 mars -19 på sommardäck. Trosta.
Sen dess har det ej varit vinterväglag i Sthlm. Sannolikt ej Malmö heller. Dvs man kan köra på sommardäcken
Reglerna för när vinterdäck ska användas är inte kopplade till temperaturen. Det är enbart väglaget som avgör.OfarligTesla skrev:Stockholm har helt klart haft vinterväglag sedan dess, krockar du vid 0-gradigt under 1:a dec till 31 mars kan försäkringsbolaget börja knorra och inte betala ut pengar.pejvic skrev:Var hämtar ni alla teslor?
Hämtade ut min 7 mars -19 på sommardäck. Trosta.
Sen dess har det ej varit vinterväglag i Sthlm. Sannolikt ej Malmö heller. Dvs man kan köra på sommardäcken
Ja, och ett försäkringsbolag behöver inte ha några egentliga bevis för att sänka eller neka ersättningen. Är det 0 grader så är det ju inte osannolikt att det kan finnas isfläckar eller frost på vägen, de kan alltså tycka att det var vinterväglag som rådde vid platsen och sänka din ersättning (eller låta den utebli).Nicke Nyfiken skrev:Reglerna för när vinterdäck ska användas är inte kopplade till temperaturen. Det är enbart väglaget som avgör.
Tror inte ett ögonblick på att försäkringsbolagen helt godtyckligt nekar ersättning för att det varit kring 0˚ utan rådande vinterväglag. Det där tror jag du själv hittat på faktiskt.OfarligTesla skrev:Ja, och ett försäkringsbolag behöver inte ha några egentliga bevis för att sänka eller neka ersättningen. Är det 0 grader så är det ju inte osannolikt att det kan finnas isfläckar eller frost på vägen, de kan alltså tycka att det var vinterväglag som rådde vid platsen och sänka din ersättning (eller låta den utebli).Nicke Nyfiken skrev:Reglerna för när vinterdäck ska användas är inte kopplade till temperaturen. Det är enbart väglaget som avgör.
Det är inte säkert att de kommer göra det men de kan göra det.
Polisen bestämmer om det råder vinterväglag, försäkringsbolaget kan inte neka ersättning om de inta saknar giltig grund, och jag vill tro sommardäck på vinterväglag är giltig grund, iom att det finns föreskrifter på det (7 § TSFS 2009:19)OfarligTesla skrev:Ja, och ett försäkringsbolag behöver inte ha några egentliga bevis för att sänka eller neka ersättningen. Är det 0 grader så är det ju inte osannolikt att det kan finnas isfläckar eller frost på vägen, de kan alltså tycka att det var vinterväglag som rådde vid platsen och sänka din ersättning (eller låta den utebli).Nicke Nyfiken skrev:Reglerna för när vinterdäck ska användas är inte kopplade till temperaturen. Det är enbart väglaget som avgör.
Det är inte säkert att de kommer göra det men de kan göra det. Det har i var fall helt klart varit både frost, is och snö på vägen i Stockholm sedan i mars så det har ju otvivelaktigt varit vinterväglag under den perioden. Man vill inte krocka med sommardäck då helt enkelt.