Sida 1 av 1
Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 09:59
av Teslanorr
Hej,
När min 2016 MX är på Werksta för plåtskada efter en 4 taggars råbock i sidan... Då har jag fått låna en Audi A6.. Och EN sak jag verkligen gillar är dess adaptiva farthållare! Den saktar ner vi lägre hastighet, och ökar igen vid högre hastighet, genom att läsa skyltarna ordentligt och i bra förväg verkar det som. Enda är väl att man inte kan ställa in några km/h mer som nån generell inställning.. Som man ju kan i Teslan. Inte vad jag hittat i alla fall..
Jag undrar om det är jag som inte fattat hur man gör detta med MX, eller om det helt enkelt inte fungerar alls?
Och om det inte fungerar på min 2016 modell kommer det fungera på nya MX som man går i väntans tider för?
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 10:30
av skoogs
Lite oklart vad du syftade på. Men Tesla har väl ännu inte lanserat funktionen för att läsa av trafikskyltar, den ska eventuellt komma i nästa version av FSD/Autopilot? Vad Tesla gör nu är väl att förlitar sig på data från kartor, vilket inte stämmer alltid.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 10:36
av Svenssons
Bockjakten har visserligen startat men jag tror inte att en Model X uppfyller kraven för vad man får fälla ett rådjur med...
AP1 läser av skyltarna och anpassar hastigheten därefter. AP2 gör det dock inte ännu, ryktas om att det kommer i och med kommande uppdatering men MobileEye (som används i AP1 men inte AP2) har patent på detta.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 11:13
av mati
Audis farthållare läser visserligen av skyltar, men den funktionen du beskriver, att bilen sänker hastigheten lagom före skylten, är faktiskt GPS-styrd. Det är alltså inte på något vis kopplat till bilens förmåga att läsa skyltar. Det är inte heller begränsat till hastighetsskyltar, den bromsar även en bra bit inför korsningar och rondeller osv. Det fungerar i princip till 100% så länge kartorna är up-to-date. Så fort man kör på en nybyggd väg berättar bilen för föraren att den prediktiva farthållaren är ur funktion. Då bromsar bilen inte förrän den ser skyltarna, vilket fortfarande fungerar rätt bra. Audis system tillåter tyvärr ingen tolerans. 90 är 90. Punkt. Det är lite småjobbigt. Det man kan ställa in är att den bromsar något senare inför en hastighetssänkning och gasar på något tidigare när det kommer en sträcka med högre hastighet. Men oftast puttar man upp spaken ett hack så att man inte blir ett trafikhinder.
Riktigt jobbigt blir det bara när kartorna inte stämmer, dvs bilen tror att den har koll, men kartdatat är åt helvete fel. Vi har t.ex. en nybyggd 100-väg utanför Lidköping där bilen helt plötsligt tvänitar eftersom kartdatat uppenbarligen säger att det är en 30-väg.
Elon har för länge sedan (2 år sedan kanske?) , efter en förfrågan från en forummedlem här, lovat att även Tesla ska kunna bromsa före skyltarna och inte efter. Finns inte än. Coming soon....
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 12:25
av Teslanorr
Det som jag är ute efter är att bilen saktar ner vid exv 80 km/h och se tillbaka upp igen till 100 km/h. Vare sig det är via skylt eller GPS...uppenbarligen läser den ju redan skyltarna OCH GPS. Men farthållare anpassar sig inte till den lägre hastigheten. Jag TROR jag har AP1.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 12:41
av taliz
mati skrev:
Riktigt jobbigt blir det bara när kartorna inte stämmer, dvs bilen tror att den har koll, men kartdatat är åt helvete fel. Vi har t.ex. en nybyggd 100-väg utanför Lidköping där bilen helt plötsligt tvänitar eftersom kartdatat uppenbarligen säger att det är en 30-väg.
Uhm menar du att även Audi har detta problem alltså?
Låter ju lagom knasigt att den går på kartdata trots att den kan läsa skyltar.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 13:28
av HelectriC
Teslanorr skrev:Det som jag är ute efter är att bilen saktar ner vid exv 80 km/h och se tillbaka upp igen till 100 km/h. Vare sig det är via skylt eller GPS...uppenbarligen läser den ju redan skyltarna OCH GPS. Men farthållare anpassar sig inte till den lägre hastigheten. Jag TROR jag har AP1.
Den gör det om du kör i AP-mode, iaf min med AP 2,5.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 17:25
av Svenssons
HelectriC skrev:Teslanorr skrev:Det som jag är ute efter är att bilen saktar ner vid exv 80 km/h och se tillbaka upp igen till 100 km/h. Vare sig det är via skylt eller GPS...uppenbarligen läser den ju redan skyltarna OCH GPS. Men farthållare anpassar sig inte till den lägre hastigheten. Jag TROR jag har AP1.
Den gör det om du kör i AP-mode, iaf min med AP 2,5.
Med AP1 gör Tesla detta ifall metadata säger att det är en "Restricted road" dvs en väg med mötande trafik på 80-sträckan. Man måste dock ha satt den högre hastigheten under AP. Den höjer aldrig till mer än vad du själv har satt i hastighet.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 18:00
av Alfred
Som någon sagt så anpassar Tesla redan hastigheten efter hastighetsbegränsning på restricted roads. Jag kör en sådan varje dag till jobbet (med AP2) och där anpassar den hastigheten både ner och upp igen. En av 70-sträckorna den sänker för korsar dock motorvägen (som inte är restricted) och där gasar den plötsligt upp igen när jag är på bron ovanför motorvägen - trots att jag alltså fortfarande befinner mig på 70-sträckan på den lilla vägen. Blir med andra ord rätt ryckigt.
Så beteendet finns, men har en hel del utrymme för förbättring. Det jag ser fram emot mest är det som TS imponerats av i Audin, nämligen att den anpassar hastigheten i förväg.
Normalt beteende är ju att bromsa in i god tid innan och börja höja hastigheten lite i förväg. Som Teslan gör nu framstår man ju som lite onykter.
Och körskollärarna skulle nog påpeka att det endast är korrekt att bromsa ner i förväg. Acceleration ska ju egentligen ske först efter att hastighetsgränsen höjts.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 19:29
av mati
taliz skrev:mati skrev:
Riktigt jobbigt blir det bara när kartorna inte stämmer, dvs bilen tror att den har koll, men kartdatat är åt helvete fel. Vi har t.ex. en nybyggd 100-väg utanför Lidköping där bilen helt plötsligt tvänitar eftersom kartdatat uppenbarligen säger att det är en 30-väg.
Uhm menar du att även Audi har detta problem alltså?
Låter ju lagom knasigt att den går på kartdata trots att den kan läsa skyltar.
Hur ska den annars göra? Den bromsar ju långt före skylten, dvs oftast innan den syns, så att man har föreskriven hastighet när man passerar skylten, eller strax därefter. Jag kan inte komma på ett annat sätt att lösa detta på. När hastighetsbegränsingen inte finns med på kartan så reagerar bilen inte förrän den faktiskt ser skylten, logiskt. Men kameran är lite närsynt så att säga. Skyltarna upptäcks i regel inte förrän man är nästan framme. Och då blir det lite som i Teslan, dvs tvärnit vid skylten, eftersom bilen inte visste att den skulle komma.
Tvärtom är det så att så fort bilen upptäcker att den har bromsat för en skylt som bara finns på kartan men inte i verkligheten, så återgår den till den gamla hastigheten. Men det är klart att det kan bli jobbigt när man alltid kör på vägar där GPS-datat inte stämmer. Då är det bara stänga av funktionen och låta bilen enbart gå efter de skyltarna som den faktiskt ser.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 20:04
av taliz
mati skrev:taliz skrev:mati skrev:
Riktigt jobbigt blir det bara när kartorna inte stämmer, dvs bilen tror att den har koll, men kartdatat är åt helvete fel. Vi har t.ex. en nybyggd 100-väg utanför Lidköping där bilen helt plötsligt tvänitar eftersom kartdatat uppenbarligen säger att det är en 30-väg.
Uhm menar du att även Audi har detta problem alltså?
Låter ju lagom knasigt att den går på kartdata trots att den kan läsa skyltar.
Hur ska den annars göra? Den bromsar ju långt före skylten, dvs oftast innan den syns, så att man har föreskriven hastighet när man passerar skylten, eller strax därefter. Jag kan inte komma på ett annat sätt att lösa detta på. När hastighetsbegränsingen inte finns med på kartan så reagerar bilen inte förrän den faktiskt ser skylten, logiskt. Men kameran är lite närsynt så att säga. Skyltarna upptäcks i regel inte förrän man är nästan framme. Och då blir det lite som i Teslan, dvs tvärnit vid skylten, eftersom bilen inte visste att den skulle komma.
Tvärtom är det så att så fort bilen upptäcker att den har bromsat för en skylt som bara finns på kartan men inte i verkligheten, så återgår den till den gamla hastigheten. Men det är klart att det kan bli jobbigt när man alltid kör på vägar där GPS-datat inte stämmer. Då är det bara stänga av funktionen och låta bilen enbart gå efter de skyltarna som den faktiskt ser.
Regen när skylten upptäcks borde vara lagom. Hursomhelst är det då "som vanligt", alla klagar på att "Tesla suger" för de inte kan läsa skyltar och bromsar felaktigt pga taskig kartdata. Nu visar det sig alltså att det inte är något unikt för Tesla, utan samma problem drabbar Audi(och troligen andra som använder Mobileye?).
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 21:06
av mati
Då är vi där igen. Men okej då.
Skyltavläsningen fungerar ungefär 10m innan man passerar skylten. Det kan vara tidigare eller senare, men på ett ungefär. Och det beror såklart på kamerans upplösning och den tillgängliga processorkraften. Det går såklart i teorin att hitta även en skylt som står 100m lägre fram, men det skulle kräva mycket mer upplösning och processorkraft. Det är ingen som gör detta. Att bromsa när skylten upptäcks är således för sent. Framförallt när det står en fartkamera precis efter skylten.
Du läste förmodligen aldrig riktigt vad jag skrev, men Audis prediktiva farthållare reagerar på allt möjligt, inte bara hastighetsskyltar. Den varnar och bromsar lagom tidigt inför kurvor och rondeller, den anpassar regenereringens styrka utifrån vägens beskaffenhet, den accelererar aldrig upp till den maximalt tillåtna hastigheten, när den vet att den kommer en ny hastighetsbegränsning lite längre fram. Praktiskt på tyska landsvägar med ständiga 70-100-70-50-70-100... Den kör som em människa med lokalkännedom skulle man kunna säga.
Skyltavläsningen är bara en liten del av det hela. Visst läser den skyltar. Men den förmågan används bara som ett komplement. Det hela fungerar otoligt bra. Långt bättre än allt annat jag har sett och testat hittills.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 21:14
av taliz
Jaja, Audin är otroligt bra, förutom då när den inte är det.

Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 21:39
av mati
taliz skrev:Jaja, Audin är otroligt bra, förutom då när den inte är det.

Farthållaren är väldigt bra, ja. Oavsett vad du tycker. Men eftersom du inte har testat den kan du egentligen inte tycka nånting alls.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 21:48
av taliz
mati skrev:taliz skrev:Jaja, Audin är otroligt bra, förutom då när den inte är det.

Farthållaren är väldigt bra, ja. Oavsett vad du tycker. Men eftersom du inte har testat den kan du egentligen inte tycka nånting alls.
Tyckte nyss du sa att den fantombromsade?
Nåja, kan säkert tänka mig att den i nuläget är "jämnare" än Tesla. Min Model 3 accelerar och bromsar lite lite för kraftigt, inte så det känns ryckigt men det "känns", något mjukare skulle den kunna vara. Men det kommer nog med nån OTA.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 18 aug 2019 22:32
av Fredrik j
Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 19 aug 2019 11:38
av taliz
Fredrik j skrev:Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Ja exakt, kan en människa se det borde kameror kunna göra det också.
Det där med tilläggsskyltar är väl en rätt ny företeelse förövrigt? Har inte för mig det fanns skyltar med att en viss hastighet gäller om tex 200m för 20 år sen. Men de bör ju hjälpa automatiken.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 19 aug 2019 12:13
av Jeppe_E
taliz skrev:Fredrik j skrev:Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Ja exakt, kan en människa se det borde kameror kunna göra det också.
Det där med tilläggsskyltar är väl en rätt ny företeelse förövrigt? Har inte för mig det fanns skyltar med att en viss hastighet gäller om tex 200m för 20 år sen. Men de bör ju hjälpa automatiken.
Japp, då kanske bilen bromsar vid tilläggsskylten istället

Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 19 aug 2019 12:18
av taliz
Jeppe_E skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Ja exakt, kan en människa se det borde kameror kunna göra det också.
Det där med tilläggsskyltar är väl en rätt ny företeelse förövrigt? Har inte för mig det fanns skyltar med att en viss hastighet gäller om tex 200m för 20 år sen. Men de bör ju hjälpa automatiken.
Japp, då kanske bilen bromsar vid tilläggsskylten istället

Naah, tom min gamla V60 uppfattade att det var just en tilläggsskylt.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 19 aug 2019 17:15
av Fredrik j
Min volvo s90 fattar också att det är en tilläggsskylt och sänker inte farten innan den "riktiga" skylten. Jag tror tilläggsskylten sitter där steget i hastighetsgränser hoppar över ett steg. T.ex. från 100 ner till 70.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 19 aug 2019 18:56
av sven-labil
Det vore ju såklart bra om de fick ordning på skyltavläsningen men jag vore betydligt gladare om det kom en lösning på fantombromsningarna

(Eller iaf. få möjligheten att stänga av den adaptiva funktionen och få en gammaldags farthållare. Har hört det ryktas att man kunnat göra det förr...) Efter att min bil blivit rädd för bropelare, mötande trafik (oftast med en fil i min färdriktning mellan) och husvagnar nära filmarkeringarna så undviker jag att använda farthållare på 2+1 och motorvägar. Har experimenterat en del med inställningarna för avstånd och varningar men det verkar inte spela någon roll... Är det någon som borde göra skillnad?
Har 2019.5.15 eftersom bilen (S 75D från 2018) konsekvent misslyckas med att installera uppdateringar. Funkar det möjligen bättre med en nyare version?
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 22 aug 2019 07:17
av jpetters
sven-labil skrev:Det vore ju såklart bra om de fick ordning på skyltavläsningen men jag vore betydligt gladare om det kom en lösning på fantombromsningarna

(Eller iaf. få möjligheten att stänga av den adaptiva funktionen och få en gammaldags farthållare. Har hört det ryktas att man kunnat göra det förr...) Efter att min bil blivit rädd för bropelare, mötande trafik (oftast med en fil i min färdriktning mellan) och husvagnar nära filmarkeringarna så undviker jag att använda farthållare på 2+1 och motorvägar. Har experimenterat en del med inställningarna för avstånd och varningar men det verkar inte spela någon roll... Är det någon som borde göra skillnad?
Har 2019.5.15 eftersom bilen (S 75D från 2018) konsekvent misslyckas med att installera uppdateringar. Funkar det möjligen bättre med en nyare version?
Det fungerar avsevärt bättre på nyare versioner. Inte perfekt på något sätt, men stor skillnad.
Boka en servicetid i appen och beskriv problemet.
Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 03 nov 2019 22:26
av konungen
Teslanorr skrev:Hej,
När min 2016 MX är på Werksta för plåtskada efter en 4 taggars råbock i sidan... Då har jag fått låna en Audi A6.. Och EN sak jag verkligen gillar är dess adaptiva farthållare! Den saktar ner vi lägre hastighet, och ökar igen vid högre hastighet, genom att läsa skyltarna ordentligt och i bra förväg verkar det som. Enda är väl att man inte kan ställa in några km/h mer som nån generell inställning.. Som man ju kan i Teslan. Inte vad jag hittat i alla fall..
Jag undrar om det är jag som inte fattat hur man gör detta med MX, eller om det helt enkelt inte fungerar alls?
Och om det inte fungerar på min 2016 modell kommer det fungera på nya MX som man går i väntans tider för?
Kan ge spännande effekter. I Kalmar på en 60väg läser audi etron 120km/h som det står på skylten för tåget som går jämte. Så har du farthållaren på där så gasar den kvickt upp till 120

Re: Adaptiv farthållare?
Postat: 04 nov 2019 09:19
av Bjelke
konungen skrev:Teslanorr skrev:Hej,
När min 2016 MX är på Werksta för plåtskada efter en 4 taggars råbock i sidan... Då har jag fått låna en Audi A6.. Och EN sak jag verkligen gillar är dess adaptiva farthållare! Den saktar ner vi lägre hastighet, och ökar igen vid högre hastighet, genom att läsa skyltarna ordentligt och i bra förväg verkar det som. Enda är väl att man inte kan ställa in några km/h mer som nån generell inställning.. Som man ju kan i Teslan. Inte vad jag hittat i alla fall..
Jag undrar om det är jag som inte fattat hur man gör detta med MX, eller om det helt enkelt inte fungerar alls?
Och om det inte fungerar på min 2016 modell kommer det fungera på nya MX som man går i väntans tider för?
Kan ge spännande effekter. I Kalmar på en 60väg läser audi etron 120km/h som det står på skylten för tåget som går jämte. Så har du farthållaren på där så gasar den kvickt upp till 120


nästan lite kul ändå ju
