Sida 1 av 2
Intressant artikel om model 3
Postat: 21 jun 2015 14:15
av chpaulin
Snubblade över en intressant artikel om modell 3:s konkurrens och dess fördelar.
http://seekingalpha.com/article/3258855 ... -3-compete
Riktigt vassa spekulationer kring batterikonstruktion, vikt, kostnad med mer. Landar verkligheten i närheten av detta så blir det en 366D för min del

Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 21 jun 2015 18:11
av apkungen
Lång men klart läsvärd! Tack för tipset
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 21 jun 2015 18:36
av chpaulin
apkungen skrev:Lång men klart läsvärd! Tack för tipset
Don't mention it
Letat febrilt efter info/läckor kring Model 3 då jag likt Tibor (samt säkert en del andra forum dwellers) siktar in mig på denna modell. Jag är förvånad över hur bra de lyckats ha locket på när det gäller M3 då all info jag hittar är hintar från Elon själv. I WaitButWhy-artikeln om Tesla nämde författaren nått om att ha sett lermodeller av M3 men inte mer än så. Man är ju så taggad på detta och jag klarar inte väntan... gah

Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 21 jun 2015 19:06
av Elputte
Som sagt intressant. Frågan är om någon bilmodell har betytt lika mycket för någon tillvverkare. Man läser ju jämnt om ödesmodell si och så. Men i det här fallet så är det mycket som står på spel. Elbilar som framtida vinnare, eller inte. Hoppas själv på modell 3. Nästan oavsett hur den ser ut. Frågan är hur massan tar emot den när den visas så småningom. Kul om den även skulle bli en SUV som der ryktats om. Jäkligt spänd inför en framtida visning, var det i början av nästa år?
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 21 jun 2015 19:27
av danni
Klart intressant. Stämmer de här spekulationerna lär den sälja som smält smör i Småland - jag blir redan fruktansvärt sugen på en 366D.
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 21 jun 2015 19:45
av Teslaspolen
Vattnas i munnen...
Tänk hur Norge kommer att se ut med den prislappen - subventioner

Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 21 jun 2015 19:49
av leiflodde
Köper en direkt för tilltänkta priset, slår ut de mesta.
Har precis köpt en ICE (sorry) men behövde draget för hushållet.
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 21 jun 2015 20:31
av Larofo
leiflodde skrev:Köper en direkt för tilltänkta priset, slår ut de mesta.
Har precis köpt en ICE (sorry) men behövde draget för hushållet.
Syndare!!

Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 21 jun 2015 20:47
av FredrikR
Mycket intressant artikel.
Håller med om att man är otroliga på att täta läckor (måste vara e bra Vi känsla i företaget). Annars skulle ju någon läcka ut lite info.
Hoppas verkligen det här går bra med Model 3, den är otroligt viktigt för elbilens (och Teslas) utveckling.
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 21 jun 2015 21:02
av leiflodde
Larofo skrev:leiflodde skrev:Köper en direkt för tilltänkta priset, slår ut de mesta.
Har precis köpt en ICE (sorry) men behövde draget för hushållet.
Syndare!!

Jag vet och får leva med det

men behövde bl.a. drag och sedan inte helt enig i beslutet men har mitt på det torra och slipper själva ICE i det dagliga.
Har istället/också beställt ett nytt paket med solceller så snart produceras egen el i hemmet så lite + blir det väl?
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 11:30
av Larofo
Du är förlåten.
Tesla OCH solceller! Stort plus på det!!
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 13:18
av pegs
Intressant artikel. Den ger ett intryck av att vara välunderbyggd.
Är det:
1. En extremt kvalificerad spekulation? (Håller tummarna)
2. En planterad läcka?
Tankarna om hur batterilayouten ser ut och vilka celler som tas bort för lägre kapacitet känns nästan för genomtänkta för att vara bara spekulation?
Eller är jag för okunning/konspiratorisk?
Tankarna går till den här artikeln som också gör väldigt långtgående förutsägelser kring BMW:s utveckling.
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... revolution
(Också läsvärd och innehåller en möjligt plan för att undvika att behöva bygga laddinfrastruktor och tillgång till massiva mängder batterier. "Prius-approachen".)
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 13:49
av chpaulin
pegs skrev:Intressant artikel. Den ger ett intryck av att vara välunderbyggd.
Är det:
1. En extremt kvalificerad spekulation? (Håller tummarna)
2. En planterad läcka?
Tankarna om hur batterilayouten ser ut och vilka celler som tas bort för lägre kapacitet känns nästan för genomtänkta för att vara bara spekulation?
Eller är jag för okunning/konspiratorisk?
Håller med om att det nästan är för genomtänkt. Antingen så handlar det om spekulation kryddad med lite hemligstämpad info eller så är skribenten helt enkelt extremt insatt.
Själv kan jag inte vänta på att få se Model 3:an, mår dåligt varje gång jag tankar passaten :S
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 13:57
av TiborBlomhall
Artikeln är mycket välskriven och bra underbyggt, men enbart ren spekulation.
Han är lite väl optimistisk i några frågor. Tesla önskar nog det var så enkelt...
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 14:10
av bylund
Förvisso är väl Tesla också lite väl optimistiska i vissa frågor, åtminstone vad gäller hur lång tid vissa saker ska ta att utveckla...
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 14:15
av chpaulin
TiborBlomhall skrev:Artikeln är mycket välskriven och bra underbyggt, men enbart ren spekulation.
Han är lite väl optimistisk i några frågor. Tesla önskar nog det var så enkelt...
Några delar låter lite för bra för att vara sant kan jag hålla med om. En nyare artikel tror på lite större batterier till grundmodellen 50kWh (mot 44) vilket jag tycker låter lite mer troligt.
http://seekingalpha.com/article/3272775 ... ttery-size
Leafen har 24kWh och en range på 120-200 km så om man förenklat skulle dubbla batterkapaciteten på Leafen till 48 så skulle den gå 240-400 km. Leafen väger 1493kg och i artikeln spekulerar författaren om vikten på Model 3 till 1475 och en range på 354km vilket passar in i ovanstående kalkyl.
Hur långt kommer du på full "tank" Tibor?
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 14:30
av TiborBlomhall
chpaulin skrev:Leafen har 24kWh och en range på 120-200 km
Av Leafens 24 kWh batteri kan man som användare utnyttja ca 21 kWh.
I gråmulet svenskt s.k. "sommar"väder (vilket har enda fördelen att det behövs ingen AC) kommer jag ca 14 mil i stadstrafik och 7 mil på motorväg med min Leaf. Motorvägsfarter på 110-120 km/h tär otroligt mycket på batterierna.
Leafen har löjligt högt i innertak - hur har de tänkt där?

Visst, nu kan man sitta med höghatten på, men lägre takhöjd skulle gett mindre frontarea = mindre luftmotstånd = längre range i höga farter.
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 14:36
av Franz
En väldigt intressant artikel. Jag uppfattade att de hade bra koll på vad som sagts om t.ex. framtida batteridimensioner etc. och sedan spekulerat utifrån det. Vad man bör tänka på är så klart att 2017 års BMW 3-serie kanske skiljer sig en del mot dagens. Kanske är M-serien då en hybrid med både bättre prestanda och lägre förbrukning. Nu tror jag hårt på model 3 men det kanske inte är riktigt så enkelt som det verkar...
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 14:37
av TiborBlomhall
Om Tesla model 3 ska ha 20 mils räckvidd i motorvägsfart (vilket den måste få för att kunna ta sig fram mellan Supercharger stationer) måste den i mina ögon ha minst 50 kWh batteri. Till och med då kan det bli tight på vintern.
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 14:43
av bylund
TiborBlomhall skrev:Om Tesla model 3 ska ha 20 mils räckvidd i motorvägsfart (vilket den måste få för att kunna ta sig fram mellan Supercharger stationer) måste den i mina ögon ha minst 50 kWh batteri. Till och med då kan det bli tight på vintern.
Om Model 3 blir den storsäljare den förväntas bli torde ganska många fler Superchargers behövas, så de kan ju tänkas hamna tätare än idag.
Fast även om det blir så, så borde den klara sig på dagens nät, annars får man stanna lite för ofta, så jag tror också att den får tillräckligt stort batteri för att klara sig 20 realistiska mil.
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 16:37
av chpaulin
Jag tror på mer än 20 faktiska mil på grundmodellen (110km/h). Tror att den kommer ligga lite bättre till än 60kWh-modellen av Model S då den tänkta vikten blir nästan 25% lägre (1961kg S60, 1475kg 344). Nu är det ju inget liniärt samband mellan vikt och effektutnyttjande men det lär påverka. Får även Tesla till en lite bättre "drag coefficient" än den om Model S har (0.24) så blir det nog riktigt trevligt. Jämförelsevis så har Leafen 0.27 vilket ligger i klass med en Passat och då har gubbarna ändå trixat med att få bra aerodynamik på kärran.
Min gissning är att Tesla tweakar grundmodellen så att den får samma räckvidd som dagens S70D.
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 17:09
av TiborBlomhall
I motorvägsfarter har luftmotståndet mycket högre påverkan än vikten. Annat än i Alperna iaf
Att Tesla skulle kunna minska drag koefficienten på Model 3 till under Model S tror jag inte mycket på, iom att den redan har bland de (eller den?) lägsta av alla bilar.
Däremot så har de två trumfkort på handen:
- frontarean på Model 3 blir mindre än på Model S, därmed får bilen mindre luftmotstånd trots samma drag coefficient
- kan de skippa backspeglarna kan de också rejält minska luftmotståndet. Neråt hälften

Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 17:49
av chpaulin
TiborBlomhall skrev:- kan de skippa backspeglarna kan de också rejält minska luftmotståndet. Neråt hälften

Det hade vart super
Känns inte svårt rent tekniskt med lite kameror osv men regelverken kring detta lär ta tid att ändra på.
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 18:42
av Stefan
Re: Intressant artikel om model 3
Postat: 22 jun 2015 18:46
av Svenssons
Hur kan något utan satt tidsschema vara försenat?