Sida 1 av 1

Aero 18tum - 235/45-R18?

Postat: 20 aug 2019 00:18
av bolleboll
Ända sedan jag fick bilen har jag tyckt att Tesla har valt för "smala" Michelindäck till Aero fälgarna.
Jag tog fram tumstocken och tycker mig se att Aerofälgarna är 9,5tum breda ( om man nu ska mäta yttre kanter )
9,5tum motsvarar ca 240mm, vilket då stödjer att man bör välja däck som är 235mm breda.
När jag mäter slitbanan på Michelindäcken så är det endast 200mm, så däcksidorna ser ut att vara invinklade 20mm på varje sida.

Kollar jag på vår andra bil så har den 255mm breda däck (255/45R20) och slitbanan är ca 220mm vilket då överensstämmer med däcken på Aerofälgarna. Men på den ser inte däcken ut att vara invinklade.
Så frågan jag har är varför Michelin Pilot sport 4 däcken ser ut att vara för smala?
är det för att däcken ska hantera mer vridmoment och vara mera styva som man väljer en sådan konstruktion?

Om man nu sätter på ett Nokian vinterdäck 235/45R18 som Tesla rekommenderar som vinterdäck, kommer de också se invinklade ut?

Som ni märker kan jag typ väldigt lite om förhållande mellan fälg och däck, men om man följer typgodkännande är man "safe". Och om man vill välja någon annan dimension så måste man ta hänsyn till bärighetern samt att yttre omkrets måste vara inom +/- 5% av typgodkännandet.

Re: Aero 18tum - 235/45-R18?

Postat: 20 aug 2019 00:36
av Jeppe_E
Nej, fälgarna är 8,5”

Re: Aero 18tum - 235/45-R18?

Postat: 20 aug 2019 07:15
av Black
Olika däck fabrikat och modeller är lite olika utformade, så hör med en gummi verkstad eller forum om du får tag på nåt däck som är mer svulstigt i sidorna och därmed bredare.

Re: Aero 18tum - 235/45-R18?

Postat: 21 aug 2019 16:01
av bolleboll
Jeppe_E skrev:
Nej, fälgarna är 8,5”
Hittade lite bilder som visar hur man mäter bredden på en fälg.
Så det var fel av mig att mäta yttre kanter. Man mäter på insidan där yttersidan av gummidäcket ska sitta fast.
Måttet F i bilden.

Fälgmått 2.jpg