Sida 1 av 1

Maxus 80 skåpbil

Postat: 23 aug 2019 05:14
av Zalman3
I Norge kostar Maxus 80 499.900NOK.
https://maxus.no/ev80-varebil/

I Tyskland från 39.900euro.
https://www.ludego.com/produkt-kategorie/maxus-ev80/

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 02 okt 2019 01:28
av Zalman3
Den kinesiska skåpbilen är ledande för helt eldrivna skåpbilar.

Det är Leaseplan som slutit ett exklusivt europeiskt avtal med kinesiska SAIC. Därigenom blir man först med att erbjuda sina kunder Maxus EV80, med en räckvidd på 20 mil och två timmars laddtid till fullt batteri. Lastvikten ligger på ett ton, en storlek som passar både budfirmor och hantverkare. 

– Globalt sett finns det ytterst få lätta lastbilar som möter marknadens krav. I Sverige har det hittills inte funnits någon. Vårt partnerskap med SAIC gör att vi kan möta våra kunders krav på utsläppsfria fordon. Dessutom till ett väldigt konkurrenskraftigt pris jämfört med förbränningsmotorer. Att påbörja övergången mot en eldriven fordonspark är ett av de bästa och enklaste sätten för företag att minska sin miljöpåverkan, säger Malin Malm, försäljningschef på Leaseplan Sverige. 

Kinesiska SAIC är inte så välbekant för svenskarna, även om det faktiskt är världens sjunde största fordonstillverkare. Samarbetet med Leaseplan gör dem tillgängliga på den svenska marknaden för första gången. Detta är en del i en offensiv, som SAIC nu genomför i Europa. 
https://www.motormagasinet.se/article/v ... ll_sverige

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 03 nov 2019 14:56
av Zalman3
Maxus kommer med en något mindre skåpbil, EV31 2020. Den har 35 och 53kWh batterier att välja på.

quote]
The new model will be joined by new EVs and an MPV, as per the manufacturer’s plan to launch a new model or variant every three months through to the end of 2020.

This includes a fully electric commercial vehicle, dubbed the EV31, as part of the next generation of full electric vehicles from LDV parent firm, SAIC. The EV31 platform will have two wheelbase options with a cargo volume of 4.8m3 and 6.1m3. It will also contain a 70Kw motor and two battery options, 35kW and 53kW, as well as a driving range of up to 200 miles on a single charge.

LDV will also launch an MPV, the G50, based on the platform that underpins the production Tarantula.

Barret continued: “LDV is a brand that does not stand still and each year is more exciting than the last with new vehicles, variants and innovations and we believe that LDV is the future of motoring.”
[/quote]
https://evfleetworld.co.uk/ldv-to-launch-electric-suv/

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 03 nov 2019 21:25
av bjelkeman
Zalman3 skrev:
I Norge kostar Maxus 80 499.900NOK.
https://maxus.no/ev80-varebil/

I Tyskland från 39.900euro.
https://www.ludego.com/produkt-kategorie/maxus-ev80/
0-100, 24 sekunder. :shock:

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 13 nov 2019 15:12
av Zalman3
Ny kinesisk biljätte till Sverige – Ikea och Postnord redan bland kunderna

Den kinesiska biljätten Saic etablerar sig i Sverige genom det helägda elbilsvarumärket Maxus.
Första produkten ut är transportbilen EV80 som har en räckvidd på cirka 20 mil. Den första personbilen dröjer dock.
Sedan förra året finns Maxus på den elbilstäta marknaden i Norge och nu är det dags för en etablering i Sverige.
Maxus är ett utpräglat elbilsmärke som ägs av den kinesiska fordonsjätten Saic (Shanghai Automotive Industry Corporation)
och den första produkten för den svenska marknaden är en transportbil, EV80.

Modellen, i storlek ungefär som Mercedes Sprinter och Volkswagen Crafter, har en räckvidd på upp till 20 mil.
Det är dock enligt den gamla testcykeln NEDC, så räkna med att räckvidden inte är fullt så imponerande i verklig körning.
Sverigechef blir Petter Nordesjö, som tidigare exempelvis varit vd på BMW Group Sverige, och inom ett par år ska de första personbilarna lanseras.
”Eldriften har inneburit ett systemskifte inom fordonsindustrin. Nya aktörer har kommit in och tagit marknadsandelar från de redan etablerade fordonstillverkarna.
Jag tror att Maxus har goda möjligheter att etablera sig på den svenska marknaden”, kommenterar Petter Nordesjö.
Saic är delägare i den kinesiska batterijätten CATL och enligt Maxus innebär det att den framtida leveranskapaciteten av batterier är säkrad.
EV80 kostar från 499.000 kronor exklusive moms och exklusive miljöbilsbonusen på 60.000 kronor. Bland kunderna hittills finns Postnord, Ikea och Bring.

https://www.di.se/bil/ny-kinesisk-bilja ... -kunderna/


EDIT:
Mer info om Maxus 80.
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b ... ?id=113442

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 01 dec 2019 12:30
av Zalman3
Hörde att Maxus återförsäljaren finns i Stockholm.
Men vad heter denna återförsäljare?

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 05 feb 2020 14:25
av Zalman3
Första kinesiska elbilen i Sverige – Maxus
Varken Polestar eller Volvo blev första kinabyggda elbilen på den svenska marknaden.
Det blev i stället transportbilen Maxus EV80 – som lär följas av personbilarna Euniq 5 och 6.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... har-maxus/

Norsk prislista:
https://viewer.ipaper.io/rsa-no/maxus/m ... /?page=1#/
Sverigechef blir Petter Nordesjö, som tidigare exempelvis varit vd på BMW Group Sverige, och inom ett par år ska de första personbilarna lanseras.

”Eldriften har inneburit ett systemskifte inom fordonsindustrin. Nya aktörer har kommit in och tagit marknadsandelar från de redan etablerade fordonstillverkarna. Jag tror att Maxus har goda möjligheter att etablera sig på den svenska marknaden”, kommenterar Petter Nordesjö.
Saic är delägare i den kinesiska batterijätten CATL och enligt Maxus innebär det att den framtida leveranskapaciteten av batterier är säkrad.
EV80 kostar från 499.000 kronor exklusive moms och exklusive miljöbilsbonusen på 60.000 kronor. Bland kunderna hittills finns Postnord, Ikea och Bring.
https://maxus.se/nyheter/ny-kinesisk-bi ... l-sverige/

https://maxus.se/

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 12 aug 2020 16:03
av Calder
Nu finns den även i Sverige som chassibil. Vi ska prova lite olika storlekar på flak och skåpsbyggnationer, och se vad som händer med förbrukningen!
Runt 1000 kg lastvikt och 1250 kg dragvikt.
Känns rejäl i ramen.
IMG_4556.jpg
IMG_4557.jpg
IMG_4561.jpg

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 13 aug 2020 07:18
av Jerker
Jag tänker genast "bygga egen husbil", men 56 kWh är ju alldeles för lite. 80-100 skulle behövas.

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 14 aug 2020 19:38
av Daven
Calder skrev:
Nu finns den även i Sverige som chassibil. Vi ska prova lite olika storlekar på flak och skåpsbyggnationer, och se vad som händer med förbrukningen!
Runt 1000 kg lastvikt och 1250 kg dragvikt.
Känns rejäl i ramen.
IMG_4556.jpg
IMG_4557.jpg
IMG_4561.jpg
Jobbar du med Maxus?
Jag/kunder till mig undrar över förbrukning samt räckvidd med påbyggt skåp. Det enda som jag sett på maxus sida är NEDC räckvidden för plåtskåp.
Uppdatera gärna med så mycket info du har :)

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 14 aug 2020 22:24
av Zalman3
Kollade på en Maxus idag.
Den har smarta lösningar.
Tex går att ta loss dörrstoppen på bakdörrarna och vika dom ända mot sidorna på bilen.
Bra om man ska backa ända mot en brygga.
20200814_131403.jpg
20200814_131422.jpg
20200814_131426.jpg

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 14 aug 2020 22:25
av Zalman3
20200814_131451.jpg
20200814_131455.jpg
20200814_131547.jpg

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 14 aug 2020 22:27
av Zalman3
20200814_131601.jpg
20200814_131636.jpg
20200814_131716.jpg

Re: Maxus 80 skåpbil

Postat: 17 maj 2022 07:41
av Jerker
På jobbet har vi börjat att titta på att köpa en eldriven skåpbil som har bra dragkapacitet. Den här bilen skulle klara de allra flesta situationer, men när jag försöker granska specarna så verkar det som att laddningen är under all kritik. Det verkar som att AC-laddaren endast klarar 6,6 kW på enfas, dvs. 32A, eller en box som kan slå ihop två faser på 16A och då ger c:a 6 kW. Sen verkar det som att DC-laddningen är begränsad till 30 kW.

Jag hittar inga tekniska specar som talar klarspråk utan de gömmer sig bakom hur lång tid det tar att ladda (AC 8 timmar 5-80%, DC 45 minuter 0-80%). Detta gäller 50 kWh-batteriet.

Kan det verkligen vara så illa?