Sida 1 av 1

Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 21:32
av Oggechef
Hej,

Hoppas någon kan hjälpa mig att få lite bättre förståelse runt laddningen/uttag

Om jag tolkat allt rätt, det som medföljer i TM3 är en laddare (typ2?) för publika stationer samt ett schuko (vanligt vägguttag 230v?)

Kommer mest ladda på mitt arbete (byggnadsbranschen), så kommer ha tillgång till följande uttag 230v/16A/32A.

Främst ute efter en lösning till att kunna ladda på 3-fas 16A, det fungerar inte med dom kablarna som medföljer om jag förstår allt rätt.

Skulle denna lösa mitt problem ? Borde gå att koppla rakt mellan TM3 och 3-fas 16a?
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v

Tycker dock kabeln är rätt dyr finns det andra möjligheter/lösningar för mig?

Hoppas inte min text var oklar, och tusen tack på förhand :)

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 22:06
av Oggechef
https://evconnect.se/collections/adaptr ... -16a#tab-1

Eventuellt om denna skulle lösa mina problem, använda som en adapter och för halva priset.

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 22:26
av A Utterbett
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas

Och medföljande kablage funkar fint för mig på jobbet. Ger 25 km/h.

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 22:30
av Jeppe_E
Nej, laddaren sitter i bilen. Det som ingår är en Typ2-sladd (för inkoppling på publika laddstationer av typ2). Sen ingår även en laddsladd med kontrollelektronik för 1-fas för hemmabruk. Men ja, den kabeln löser det, om du har tillgång till 3-fas 16A med den kontakten. Då ger den samma laddningshastighet som den medföljande typ2-kabeln gör på publika stationer som oftast (inte alltid) har 3 fas 16/22A, dvs 67-68 km/h. Eller så köper du en sådan som länkas till här för 250 kr, men då får du ha med dig din Tesla UMC.

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 22:36
av Oggechef
Jeppe_E skrev:
Nej, laddaren sitter i bilen. Det som ingår är en Typ2-sladd (för inkoppling på publika laddstationer av typ2). Sen ingår även en laddsladd med kontrollelektronik för 1-fas för hemmabruk. Men ja, den kabeln löser det, om du har tillgång till 3-fas 16A med den kontakten. Då ger den samma laddningshastighet som den medföljande typ2-kabeln gör på publika stationer som oftast (inte alltid) har 3 fas 16/22A, dvs 67-68 km/h. Eller så köper du en sådan som länkas till här för 250 kr, men då får du ha med dig din Tesla UMC.
Vad exakt är en tesla UMC? Så som jag fattar det är det något som följde med tidigare, men inte längre gör (vilket resulterar i att den TM3 jag precis beställt inte bör ha detta)

Ursäkta om jag har helt fel.

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 22:40
av Oggechef
Köpa den för 250kr hade absolut varit tillräckligt om den laddar 25km/h, då jag skulle kunna ladda bilen 5 dagar i veckan på jobbet.

Så den länkande ovan kompletterar alltså det som följer med TM3 mot ett 3-fas 16A med 25km/h? :D

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 22:43
av Jeppe_E
Oggechef skrev:
Jeppe_E skrev:
Nej, laddaren sitter i bilen. Det som ingår är en Typ2-sladd (för inkoppling på publika laddstationer av typ2). Sen ingår även en laddsladd med kontrollelektronik för 1-fas för hemmabruk. Men ja, den kabeln löser det, om du har tillgång till 3-fas 16A med den kontakten. Då ger den samma laddningshastighet som den medföljande typ2-kabeln gör på publika stationer som oftast (inte alltid) har 3 fas 16/22A, dvs 67-68 km/h. Eller så köper du en sådan som länkas till här för 250 kr, men då får du ha med dig din Tesla UMC.
Vad exakt är en tesla UMC? Så som jag fattar det är det något som följde med tidigare, men inte längre gör (vilket resulterar i att den TM3 jag precis beställt inte bör ha detta)

Ursäkta om jag har helt fel.
Tidigare medföljde en 3-fas UMC (Universal Mobile Connector) till Tesla-bilarna. Nu har de snikat in och levererar bara en 1-fas UMC.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=70

Där är en UMC

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 22:48
av Jeppe_E
Oggechef skrev:
Köpa den för 250kr hade absolut varit tillräckligt om den laddar 25km/h, då jag skulle kunna ladda bilen 5 dagar i veckan på jobbet.

Så den länkande ovan kompletterar alltså det som följer med TM3 mot ett 3-fas 16A med 25km/h? :D
Den sladden gör att du kan koppla in den medföljande UMC'n i ett 3-fas uttag. Men du får bara ut 1-fas 16A, alltså 3,7kW eller 22 km/h

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 22:50
av Kronberg
Oggechef skrev:
https://evconnect.se/collections/adaptr ... -16a#tab-1

Eventuellt om denna skulle lösa mina problem, använda som en adapter och för halva priset.
Det är typ-2 till trefas, du vill ha trefas till typ-2 för att ladda.
Den dyrare kabeln de säljer allltså.

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 22:52
av Oggechef
Jeppe_E skrev:
Oggechef skrev:
Köpa den för 250kr hade absolut varit tillräckligt om den laddar 25km/h, då jag skulle kunna ladda bilen 5 dagar i veckan på jobbet.

Så den länkande ovan kompletterar alltså det som följer med TM3 mot ett 3-fas 16A med 25km/h? :D
Den sladden gör att du kan koppla in den medföljande UMC'n i ett 3-fas uttag. Men du får bara ut 1-fas 16A, alltså 3,7kW eller 22 km/h

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Yes då har jag stenkoll nu! Tusen tack !

Då står vi alltså emellan 22 km/h för 250kr eller cirka 60km/h för 7000kr. Borde klara mig på billiga varianten, med möjlighet till laddning varje dag på jobbet med 4mil tur/retur.

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 23:07
av Nico
Oggechef skrev:
Jeppe_E skrev:
Oggechef skrev:
Köpa den för 250kr hade absolut varit tillräckligt om den laddar 25km/h, då jag skulle kunna ladda bilen 5 dagar i veckan på jobbet.

Så den länkande ovan kompletterar alltså det som följer med TM3 mot ett 3-fas 16A med 25km/h? :D
Den sladden gör att du kan koppla in den medföljande UMC'n i ett 3-fas uttag. Men du får bara ut 1-fas 16A, alltså 3,7kW eller 22 km/h

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Yes då har jag stenkoll nu! Tusen tack !

Då står vi alltså emellan 22 km/h för 250kr eller cirka 60km/h för 7000kr. Borde klara mig på billiga varianten, med möjlighet till laddning varje dag på jobbet med 4mil tur/retur.
Kommer absolut räcka, 3-4 timmar senare så har du laddat upp det där igen, kommer gå åt mer mil i ström dock, värme och ac drar lite, säg att man har 2 mil till jobbet så kanske det har gått nästan 3 när man är framme.

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 25 aug 2019 23:13
av Jeppe_E
Oggechef skrev:
Jeppe_E skrev:
Oggechef skrev:
Köpa den för 250kr hade absolut varit tillräckligt om den laddar 25km/h, då jag skulle kunna ladda bilen 5 dagar i veckan på jobbet.

Så den länkande ovan kompletterar alltså det som följer med TM3 mot ett 3-fas 16A med 25km/h? :D
Den sladden gör att du kan koppla in den medföljande UMC'n i ett 3-fas uttag. Men du får bara ut 1-fas 16A, alltså 3,7kW eller 22 km/h

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Yes då har jag stenkoll nu! Tusen tack !

Då står vi alltså emellan 22 km/h för 250kr eller cirka 60km/h för 7000kr. Borde klara mig på billiga varianten, med möjlighet till laddning varje dag på jobbet med 4mil tur/retur.
Utan problem. Just nu kör jag 7 mil ToR ebart med 8A 1-fas schuko om nätterna. 10 km/h ger 8 mil över natten.

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 26 aug 2019 07:27
av A Utterbett
Oggechef skrev:
Jeppe_E skrev:
Oggechef skrev:
Köpa den för 250kr hade absolut varit tillräckligt om den laddar 25km/h, då jag skulle kunna ladda bilen 5 dagar i veckan på jobbet.

Så den länkande ovan kompletterar alltså det som följer med TM3 mot ett 3-fas 16A med 25km/h? :D
Den sladden gör att du kan koppla in den medföljande UMC'n i ett 3-fas uttag. Men du får bara ut 1-fas 16A, alltså 3,7kW eller 22 km/h

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Yes då har jag stenkoll nu! Tusen tack !

Då står vi alltså emellan 22 km/h för 250kr eller cirka 60km/h för 7000kr. Borde klara mig på billiga varianten, med möjlighet till laddning varje dag på jobbet med 4mil tur/retur.
Bifogat har du laddning just nu. 22 km/h är väl teoretiska värdet, om min app visar fel på 24 eller om vi råkar ha fler elektroner lokalt vete fasen. ;)

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 26 aug 2019 10:54
av Jeppe_E
A Utterbett skrev:
Oggechef skrev:
Jeppe_E skrev:
Oggechef skrev:
Köpa den för 250kr hade absolut varit tillräckligt om den laddar 25km/h, då jag skulle kunna ladda bilen 5 dagar i veckan på jobbet.

Så den länkande ovan kompletterar alltså det som följer med TM3 mot ett 3-fas 16A med 25km/h? :D
Den sladden gör att du kan koppla in den medföljande UMC'n i ett 3-fas uttag. Men du får bara ut 1-fas 16A, alltså 3,7kW eller 22 km/h

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Yes då har jag stenkoll nu! Tusen tack !

Då står vi alltså emellan 22 km/h för 250kr eller cirka 60km/h för 7000kr. Borde klara mig på billiga varianten, med möjlighet till laddning varje dag på jobbet med 4mil tur/retur.
Bifogat har du laddning just nu. 22 km/h är väl teoretiska värdet, om min app visar fel på 24 eller om vi råkar ha fler elektroner lokalt vete fasen. ;)
Nej, det beror på att jag är lite trög :)

223V * 16A = 3568W / 150Wh (rated Model 3) = 23,8 km/h

Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 26 aug 2019 11:30
av taliz
Jeppe_E skrev:
A Utterbett skrev:
Oggechef skrev:
Jeppe_E skrev:
Oggechef skrev:
Köpa den för 250kr hade absolut varit tillräckligt om den laddar 25km/h, då jag skulle kunna ladda bilen 5 dagar i veckan på jobbet.

Så den länkande ovan kompletterar alltså det som följer med TM3 mot ett 3-fas 16A med 25km/h? :D
Den sladden gör att du kan koppla in den medföljande UMC'n i ett 3-fas uttag. Men du får bara ut 1-fas 16A, alltså 3,7kW eller 22 km/h

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Yes då har jag stenkoll nu! Tusen tack !

Då står vi alltså emellan 22 km/h för 250kr eller cirka 60km/h för 7000kr. Borde klara mig på billiga varianten, med möjlighet till laddning varje dag på jobbet med 4mil tur/retur.
Bifogat har du laddning just nu. 22 km/h är väl teoretiska värdet, om min app visar fel på 24 eller om vi råkar ha fler elektroner lokalt vete fasen. ;)
Nej, det beror på att jag är lite trög :)

223V * 16A = 3568W / 150Wh (rated Model 3) = 23,8 km/h
Är det samma rated på alla Model 3?
En SR borde ju i teorin få fler km/h än en P med samma laddstyrka.
Har för mig min P säger 21 km/h på 16A enfas.

Re: Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 26 aug 2019 11:38
av Jeppe_E
taliz skrev:
Är det samma rated på alla Model 3?
En SR borde ju i teorin få fler km/h än en P med samma laddstyrka.
Har för mig min P säger 21 km/h på 16A enfas.
Sant, jag räknade på Model 3 LR AWD. Men din P har väl också 498-499 km vid 100% SoC?
Men det är flera faktorer som påverkar här, även hur spänningen är. Det är ju skillnad om du får ut 230V eller bara 218V

Hjälp med laddnings varianter av TM3

Postat: 26 aug 2019 13:53
av taliz
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Är det samma rated på alla Model 3?
En SR borde ju i teorin få fler km/h än en P med samma laddstyrka.
Har för mig min P säger 21 km/h på 16A enfas.
Sant, jag räknade på Model 3 LR AWD. Men din P har väl också 498-499 km vid 100% SoC?
Men det är flera faktorer som påverkar här, även hur spänningen är. Det är ju skillnad om du får ut 230V eller bara 218V
Jo så är det nog. Alla LR oavsett RWD, AWD eller P säger väl 500.
Volten spelar förstås avgörande roll. Har för mig jag får just 223v.
Sen beror det förstås också på vad som är igång i bilen, lite slukar den ju där.