Sida 1 av 3
Acceleration S85D
Postat: 22 jun 2015 20:54
av REDNEB
Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.
Någon som har samma erfarenhet eller vet hur det ligger till?
P.S På onsdag åker de ny Vossen 22:orna på...
Re: Acceleration S85D
Postat: 22 jun 2015 21:14
av bladh
Nu har jag ju inte fått min bil, än…
Men visst är det så att batterierna behöver ha en viss temperatur för att släppa full kräm till motorerna.
Den kalla årstiden är det nog till att rekommendera funktionen preheat, som inte bara värmer kupén utan även batterierna.
Re: Acceleration S85D
Postat: 22 jun 2015 22:42
av Martinen
REDNEB skrev:Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar.
Jag har haft min P85D i snart 2 månader och jag tycker fortfarande det är jättesvårt att låta bli att trycka till på pedalen när jag stannat vid rödljus eller liknande.
Försöker att vara noggrann att inte komma för mycket över hastighetsgränsen, men jag kommer upp till gränsen väldigt snabbt.
Re: Acceleration S85D
Postat: 23 jun 2015 00:47
av Daoops
REDNEB skrev:Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.
Någon som har samma erfarenhet eller vet hur det ligger till?
P.S På onsdag åker de ny Vossen 22:orna på...
Ja exakt, som tidigare nämnts så minskar effekten om du har för kalla/varma batterier (vilket ordnas upp av aktiv kylning/värmning efter nån minut). Tror du får upp nån orange liten streckad linje på hastighetsmätaren också väl till dom nått komforttemp?
Re: Acceleration S85D
Postat: 24 jun 2015 08:09
av HelectriC
REDNEB skrev:Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.
Någon som har samma erfarenhet eller vet hur det ligger till?
P.S På onsdag åker de ny Vossen 22:orna på...
du får lægga ut bilder nær fælgarna ær på:-)
Re: Acceleration S85D
Postat: 24 jun 2015 08:26
av Krill
HelectriC skrev:REDNEB skrev:Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.
Någon som har samma erfarenhet eller vet hur det ligger till?
P.S På onsdag åker de ny Vossen 22:orna på...
du får lægga ut bilder nær fælgarna ær på:-)
+1! "Pics or it never happened"

Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 06:35
av bladh
Martinen skrev:REDNEB skrev:Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar.
Jag har haft min P85D i snart 2 månader och jag tycker fortfarande det är jättesvårt att låta bli att trycka till på pedalen när jag stannat vid rödljus eller liknande.
Försöker att vara noggrann att inte komma för mycket över hastighetsgränsen, men jag kommer upp till gränsen väldigt snabbt.
Tack Martinen!
Härligt att läsa om viljan att testa körglädjen sitter kvar även när man avverkat så många mil som du har.
Man slantar ju upp lite extra för P:et och den utökade körglädjen, då vill man ha lite valuta för pengarna.
Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 07:54
av REDNEB
Då var det som jag trodde!!!
Tack för informationen om den gula streckade linjen. Det dök även upp igår kväll när jag oavsiktligt testade räckvidden. 7km kvar till batteritorsk. Ahh, den var svettig... Speciellt med en 8-åring som frågade när batteriet var slut för varje km.
Bild på nya mackorna kommer under dagen

Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 10:21
av Sofie
0 är inte 0 har dock själv inte provat, jag har hört att det skall finnas ca 20km kvar. Någon här som passerat 0 ?
Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 10:24
av root
Yup, det är liite svettigt. Det står bara "recharge now" i instrumentet när den passerar 0. Sedan får man räkna själv.
Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 10:50
av bylund
Sofie skrev:0 är inte 0 har dock själv inte provat, jag har hört att det skall finnas ca 20km kvar. Någon här som passerat 0 ?
Jag har däremot läst på amerikanska forumet att det händer att den stänger ner precis vid 0 (en person som bara hade några kilometer kvar som valde att chansa), så man kan nog inte räkna kallt med att kunna fortsätta. 0 kan vara 0.
Zero means Zero - another battery depletion story
Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 12:02
av root
Helt rätt, att gå under 0 är verkligen inte att rekommendera, av flera anledningar.
Man måste naturligtvis utgå från att den slår av vid 0. Bara att ringa bärgaren.
Jag brukar sikta på 10%, så 25-40 km kvar vid laddning på långfärd.
Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 12:42
av Martinen
Jag har varit nere på 1 %som lägst.
Inte vågat testa lägre.
Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 16:20
av Sofie
35km från 0, är det närmaste 0 jag hittills kommit. Men åter till ämnet, om vägbanan är våt kommer det vara någon större skillnad på S85Do P85D? Jag tycker att S85D med sina modernare motorer verkar vara ett bra val, det skulle jag nog valt om jag beställt med D.
Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 16:32
av thebishop
Har varit nere på under 4km kvar - bilden tagen några sekunder efter inkoppling på SC...

Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 16:49
av elulf
Jag har varit under noll 5-6 ggr, som mest kört ca 9 km på extratanken. Personen på det amerikanska forumet som blev stående startade med noll, det är möjligt att han egentligen låg en bit under noll redan från början.
Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 22:44
av HelectriC
thebishop skrev:Har varit nere på under 4km kvar - bilden tagen några sekunder efter inkoppling på SC...

Scary

Re: Acceleration S85D
Postat: 25 jun 2015 22:46
av HelectriC
REDNEB skrev:Då var det som jag trodde!!!
Tack för informationen om den gula streckade linjen. Det dök även upp igår kväll när jag oavsiktligt testade räckvidden. 7km kvar till batteritorsk. Ahh, den var svettig... Speciellt med en 8-åring som frågade när batteriet var slut för varje km.
Bild på nya mackorna kommer under dagen

Hur blev det med bilder

Re: Acceleration S85D
Postat: 27 jun 2015 00:33
av apkungen
Vad får ni för tider på 0-100 på s85d? 4,6s?
Re: Acceleration S85D
Postat: 29 jun 2015 22:32
av Niclas
Glöm inte att Teslas tider numera är rullande start, så från stillastående 0-100 får man lägga på ett par tiondelar. 4,6 rullande borde vara ca 4,8 från stillastående till hundra.
Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 07:36
av Pontus
För en som inte vet, hur kan det vara rullande ifrån 0?
Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 07:53
av Kilowatt
Ja, det låter märkligt.
Kan det möjligtvis vara sammanblandat med skillnaden 0-60mph vs 0-100kmph? Däri ligger ca 2 tiondelar. Tex P85D som har 3,1 vs 3,3 beroende på detta.
Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 08:46
av Pontus
Vad är den begränsande faktorn i 85D? Batteriet är samma som i P85D då är det väl bara inverten och motorn kvar? Håller man tillbaka något mjukvarumässigt för att inte komma i konkurrens med P85D?
Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 09:11
av Niclas
Rullande start, sk 1-foot rollout används av de flesta biltillverkare och testare som start vid sk 0-60 mph och 0-100 kmh.
Tidigare använde inte Tesla detta mått, utan använde riktig stillastående 0-100 tider.
Skillnaden är ca 0,2 s.
Skillnaden mellan 0-60 mph och 0-100 kmh är också ca 0,2s
Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 09:53
av Niclas
Pontus skrev:Vad är den begränsande faktorn i 85D? Batteriet är samma som i P85D då är det väl bara inverten och motorn kvar? Håller man tillbaka något mjukvarumässigt för att inte komma i konkurrens med P85D?
Men vad menar du??
1. Olika motorer
2. Olika inverters
3. Självklart är det olika mjukvara
Sen levererar ju inte P85d så mycket mer effekt än 85D. Man har ju endast lyckats mäta 550 hp ca på P85D. Tesla har ju numera tagit bort deklarationen på 700 hp från hemsidan, vilket säger en del...