Sida 1 av 1

24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 06:28
av Zalman3
Nu kommer en ny generation pluginbilar med större batterier.
Ett exempel är BMW X5 xDrive45e
som har en räckvidd på 8-10 mil på el och ett 24kWh batteri.

https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... 0-bmw.html

Re: 24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 09:32
av Verdi
Större batteri än i ursprungliga i3:an. Ja, det är väl inte så himla dumt? Inte för att jag skulle köpa nån men... :)

Re: 24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 09:41
av Teslaspolen
Så nu blir den både i inköp och potentiellt i drift?

Re: 24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 09:44
av LarsL
Varför ska man släpa runt på en stor tung avgasgenerator?

Re: 24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 10:09
av Off Grid Byggaren
BMW gör allt för att få sälja sina fossila motorer tydligen.

Det var ju någon högre chef hos dem som nyligen hävdade att laddhybrider är framtiden. Kanske har de gjort någon djup marknadanalys vad kunderna vill ha för lösning.

Re: 24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 10:17
av Laban
Större batteri men bara 83 kW elmotor. Men det är klart att förbränningsmotorn måste starta när man accelererar. Kittlar dödsskönt i kistan.

Re: 24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 10:48
av Richardk
Tycker det är en lysande ide för tyskarna. Förbränningsmotor på autobahn och elmotor på de flesta andra sträckor.

Elbil funkar faktiskt inget vidare vid snabb autobahn körning med dagens storlek på batteri.

Re: 24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 10:56
av LarsL
Tror de ja, men så är det inte i den riktiga världen.


Re: 24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 11:04
av Tellus
Richardk skrev:
Tycker det är en lysande ide för tyskarna. Förbränningsmotor på autobahn och elmotor på de flesta andra sträckor.

Elbil funkar faktiskt inget vidare vid snabb autobahn körning med dagens storlek på batteri.
Snabb autobahnkörning verkar tillhöra det förgångna om man kollar teslbjørns videos. Han blir ofta blockerad av någon fossil i vänsterfilen på de få sträckor som har fri fart.

Re: 24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 11:15
av Richardk
LarsL skrev:
Tror de ja, men så är det inte i den riktiga världen.

Sett den förr och det är absolut ett imponerande rekord men trots allt inte samma sak. En X5 är en betydligt större bil, man kan dra tunga släp långa sträckor mm. Snitthastighet per timme var 115km med Teslan Model 3. Absolut tillräckligt för många men ligger man och pressar hårt så tror jag inte man kör längre än 40-50 min med en Tesla M3. Och det är för korta intervaller på autobahn.

Snabb autobahn så håller man betydligt högre snitthastighet än 115 km/h. Ja inte mitt på dagen vid dom större städerna, men sena kvällar och nätter så kan man hålla hög genomsnittshastighet på vissa sträckor. Om några år så blir det bättre!

Re: 24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 11:21
av LarsL
Här gäller det att skilja på genomsnittshastighet och topp eller mål hastighet. Det är svårt at nå höga genomsnittshastigheter under längre körningar.

Med släp bör du inte vara i närheten av dessa farter.

Re: 24kWh batteri i pluginbilar

Postat: 31 aug 2019 11:56
av bylund
Är det inte mest utländska turister som måste bränna av långa sträckor på tyska motorvägar i ett svep? En stor del av den inhemska trafiken är rimligen lokal eller regional.