Sida 1 av 2

Är den nya AP sämre?

Postat: 31 aug 2019 22:16
av Alx
Jag har AP2 tror jag, har kameror på b stolparna.
Hade en lånebil häromdagen med tidigare AP versionen, inga kameror på b stolparna.

Det slog mig att filbyte i och AP kändes mer stabil. Bilen började byta direkr när jag börja blinka.

På min egen bil så behöver jag blinka, röra ratten, bilen väntar ibland sen kastar den sig tillbaka in i föregående fil.

Någon mer som har uppmärksammat detta eller är det nåt fel på min bil?

Den panikbromsar ibland också, utan anledning.

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 31 aug 2019 22:20
av Bjelke
AP2 är (fortfarande) sämre än AP1...
Så din observation stämmer (tyvärr)...
AP1 utvecklas dock inte längre medans AP2 gör det,
så AP2 lär väl bli bättre med tiden :)

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 31 aug 2019 22:24
av Remuz
Bjelke skrev:
AP2 är (fortfarande) sämre än AP1...
Så din observation stämmer (tyvärr)...
AP1 utvecklas dock inte längre medans AP2 gör det,
så AP2 lär väl bli bättre med tiden :)
Det har vi hoppats i 3 år nu va?

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 31 aug 2019 22:40
av Feddan
Jag har tillgång till två Model S. En från 2015 med AP1 och en från 2019 med AP2. Jag tycker AP2 är stabilare på filhållning (vinglar mindre höger/vänster) men dens adaptiva farthållare är kass. Börjar bromsa för sent och bromsar max direkt vilket gör körningen ryckig som bara den. Och den kan få för sig att panikbromsa för spöken.

Enkelt beskrivet:

AP1: Bättre på gas/broms.
AP2: Bättre på höger/vänster (men det är lättare att göra filbyten med AP1).

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 31 aug 2019 22:59
av Bjelke
Remuz skrev:
Bjelke skrev:
AP2 är (fortfarande) sämre än AP1...
Så din observation stämmer (tyvärr)...
AP1 utvecklas dock inte längre medans AP2 gör det,
så AP2 lär väl bli bättre med tiden :)
Det har vi hoppats i 3 år nu va?
Ja...Typ... :lol:
Fast NÅGON form av förbättringar borde det ju bli....

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 31 aug 2019 23:48
av Verdi
Ja, AP1 är bättre. Trots alla miljarder som Tesla satsar på autonomi.

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 sep 2019 03:30
av Alfred
Jag tycker man behöver nyansera bättre/sämre lite. Jag har upplevt AP1 som mindre ryckig när jag haft lånebil, så skönare upplevelse. Men en av anledningarna till att den inte tvekar vid filbyte är väl att det inte ens kollar efter bil i döda vinkeln utan tar för givet att du som förare gjort jobbet.

Om AP2 är ryckigare för att den gör säkerhetskontroller som AP1 inte gör, vilken är då bäst/sämst?

För några versioner sedan började AP2 exempelvis spökbromsa mycket för att de rullade ut funktion för att försöka förutse när bil framför i angränsande fil var på väg att åka in framför i din fil. Ny funktion som gav många false positives och alltså ledde till onödiga inbromsningar som inte skedde förut. Och den är fortfarande störigt försiktig vid filbyte om någon bakom i filen man ska in i har någon enstaka km/h högre hastighet än man själv.

Men samtidigt beror beteendet på funktioner som faktiskt höjer säkerheten. De är bara inte finkalibrerade än.

Helst ska man naturligtvis inte behöva välja mellan komfort och säkerhet, men man gör det för enkelt för sig om man bara säger att ett mindre komplett system är bättre för att det kör jämnare rakt fram.

Är den nya AP sämre?

Postat: 01 sep 2019 12:47
av taliz
Det här med att AP2(och 3?) skulle bromsa in hårt vid upphinnande håller jag inte med om.
Min bromsar in väldigt mjukt(ver 2019.28). Kanske det har ngt med vad man har för avstånd inställt att göra? Jag brukar köra på 3-5.

Förövrigt instämmer jag i vad Alfred skriver. AP1 kan i nuläget upplevas bekvämare, vilket beror på att den helt enkelt inte har så många sensorer och mjukvara att jobba med. Därmed kan den inte agera på särskilt mycket. Den är en relativt "dum" filhållare, medan AP2/3 har betydligt mer avancerad funktionalitet som aktivt kan undvika farliga situationer.

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 sep 2019 12:50
av Walker
taliz skrev:
Det här med att AP2(och 3?) skulle bromsa in hårt vid upphinnande håller jag inte med om.
Min bromsar in väldigt mjukt(ver 2019.28). Kanske det har ngt med vad man har för avstånd inställt att göra? Jag brukar köra på 3-5.
Jag har märkt att det beror på hur fort fordonet jag hinner upp kör (hur snabbt avståndet minskar)

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 sep 2019 17:21
av Alx
Nackdelen för mig med AP2 är att filbytet är så okonsekvent/vingligt att jag antingen tar över själv, byter fil sen slår på AP alt. Inte orkar köra om utan istället ligger kvar i samma fil.

Jag gillar funktionaliteten att bilen kollar döda vinkeln men jag hade nog föredragit att som på AP1 hålla in blinkersspaken medans bilen kollar om det går att byta fil och sedan byter.

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 sep 2019 18:17
av McMagnus
En grej jag hoppas på i framtida versioner är att filhållningen håller sig närmare apex. Nu känns det mer som att den lutar sig mot ytterkanten av filen vilket inte känns bekvämt vid möten, eller om det finns ett räcke 50cm utanför linjen.

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 sep 2019 18:43
av snowtroll
Instämmer

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 sep 2019 19:44
av jonas
Döda vinkeln i AP2 borde den ha koll på hela tiden inget som borde ta tid eller kollas upp vid själva bytet.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 sep 2019 21:39
av Leo
McMagnus skrev:
En grej jag hoppas på i framtida versioner är att filhållningen håller sig närmare apex. Nu känns det mer som att den lutar sig mot ytterkanten av filen vilket inte känns bekvämt vid möten, eller om det finns ett räcke 50cm utanför linjen.
På e-Golfen som jag hämtade ut okt 2017 var den ”adaptiv”. Dvs låg man mot vänster linje så såg bilen till att ligga där. Låg man i mitten låg den där osv. Var även bra när man INTE ville att bilen körde i de djupa hjulspåren vid tex regn. Dock tillät den endast att man släppte ratten korta perioder. (12sec om jag minns rätt)

Så det finns redan hos vissa. Så borde ju komma på Tesla så småningom.

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 02 sep 2019 06:37
av mati
Leo skrev:
McMagnus skrev:
En grej jag hoppas på i framtida versioner är att filhållningen håller sig närmare apex. Nu känns det mer som att den lutar sig mot ytterkanten av filen vilket inte känns bekvämt vid möten, eller om det finns ett räcke 50cm utanför linjen.
På e-Golfen som jag hämtade ut okt 2017 var den ”adaptiv”. Dvs låg man mot vänster linje så såg bilen till att ligga där. Låg man i mitten låg den där osv. Var även bra när man INTE ville att bilen körde i de djupa hjulspåren vid tex regn. Dock tillät den endast att man släppte ratten korta perioder. (12sec om jag minns rätt)

Så det finns redan hos vissa. Så borde ju komma på Tesla så småningom.
Ja, det är en riktigt fin funktion. Golfen lär sig vilka preferenser föraren har. Det är en av punkterna som är bättre i e-Golfen jämfört med e-tron. Den gör nämligen inte så, vad jag har märkt hittills, trots att den egentligen har ett mer avancerat assistanssystem än Golfen.

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 03 sep 2019 09:05
av Latt
jonas skrev:
Döda vinkeln i AP2 borde den ha koll på hela tiden inget som borde ta tid eller kollas upp vid själva bytet.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk

Exakt. Finns ingen anledning till att AP2 är så trög

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 03 sep 2019 09:42
av Generalbogge
Har inte någon direkt erfarenhet av AP1, men tycker att min AP2 fungerar bra. Använder den till 80-90% på mina dagliga resor. Inga större problem med spökbromsningar, händer kanske en gång i månaden. Man kanske skulle testa en AP1 bil under några dagar. Eller inte, för då blir man väl kanske besviken när man byter tillbaka :?

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 03 sep 2019 10:19
av OfarligTesla
Har typ inga problem med vår AP2.5, har väl spökbromsat några få gånger på 17 månader, och då efter någon uppdatering som har rapporterat om just det beteendet, när det patchades veckan senare vare det löst. Nackdelen är väl att när det väl händer så är man inte van vid det :p. När vi haft lånebil med AP1 har den varit sämre som helhet, det enda den egentligen var bättre på var regnsensorn. Jämför man nu på senare tid kör också AP1 mycket ryckigare där det händer mycket, den verkar ha svårt att förutse saker utan dundrar bara på så länge det inte finns ett hinder direkt framför.

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 03 sep 2019 13:01
av taliz
Generalbogge skrev:
Har inte någon direkt erfarenhet av AP1, men tycker att min AP2 fungerar bra. Använder den till 80-90% på mina dagliga resor. Inga större problem med spökbromsningar, händer kanske en gång i månaden. Man kanske skulle testa en AP1 bil under några dagar. Eller inte, för då blir man väl kanske besviken när man byter tillbaka :?
Körde nyss 100 mil i en AP1 bil, tidigare kört 500 mil med AP2/3. Jag skulle inte vilja byta till AP1. AP2/3 är som att åka med en hyperaktiv, AP1 som en salongsberusad...

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 03 sep 2019 13:09
av e5m1r
Jag har haft loaners med AP2 iofs korta stunder klart annat beteende men skulle inte säga att AP1 är dålig på något sätt
Tror det är vanesak länge sen jag råkade ut för nåt oförutsägbart med AP1
Tycker den funkar klockrent.

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 okt 2019 09:40
av jonas
AP1 är snabbare
Inga spökbromsningar, det värsta mest obehagliga med AP2
Behagligare acceleration

Sämre över backkrön
Sämre filhållning men inom godkänt

Skulle jag välja blir det AP1 idag.
Kör både AP1 och AP2 veckovis idag.


Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 okt 2019 10:00
av infelicitas
OfarligTesla skrev:
Har typ inga problem med vår AP2.5, har väl spökbromsat några få gånger på 17 månader, och då efter någon uppdatering som har rapporterat om just det beteendet, när det patchades veckan senare vare det löst. Nackdelen är väl att när det väl händer så är man inte van vid det :p. När vi haft lånebil med AP1 har den varit sämre som helhet, det enda den egentligen var bättre på var regnsensorn. Jämför man nu på senare tid kör också AP1 mycket ryckigare där det händer mycket, den verkar ha svårt att förutse saker utan dundrar bara på så länge det inte finns ett hinder direkt framför.
Du har antagligen haft otrolig tur och fått en bil där kameror varit i toppskick, riktade perfekt och annat. Jag har AP2.5 och den är dålig på det mesta.

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 okt 2019 10:07
av Verdi
AP2.5 är betydligt bättre att hålla bilen i rätt fil på landsväg. Hade en AP1 som lånebil en vecka och den var inte alls att lita på.

Däremot är AP1-bilar bättre på många andra sätt. Kameraläsning av hastighetsskyltar, avbländning, regnsensor...

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 okt 2019 19:05
av Kilowatt
Jag måste nog ta AP2 lite i försvar efter att ha kört lite mer med nya bilen. Jag tycker faktiskt den börjar bli helt ok. Det som stör mest är spökbromsningarna och att den inte läser hastighetsskyltar. Faktiskt så verkar just detta orsaka en del spökbromsning; plötsligt tror bilen att hastigheten är begränsad till säg 50km/h. På en motorväg/motorled...

Avbländningen funkar godkänt i min bil än så länge.

Summa summarum så skulle jag säga att det just nu är dött lopp, men att AP2 ökar och snart kör förbi. IMHO.

Re: Är den nya AP sämre?

Postat: 01 okt 2019 20:38
av SR-71-BlackBird
Har haft alla versioner från 2014 och framåt, i min senaste Model S som jag hämtade i mitten på juni är AP usel, senaste förutom spökbromsningarna och tveksamheten är att den börjat vingla. Använder aldrig AP med passagerare i bilen, helt enkelt alldeles för pinsamt.