Volvo och Audi har inte samma syn på det där. Bara att se på hur de tänkte runt service. Audi kör på med dyra fossilservicar även för elbilar.backe skrev:HelectriC skrev:eftersom eTron GT inte har OTA alls så blir ju knappast en billigare bil från samma tillverkare utrustad med något bättre.mati skrev:Som det ser ut här får den ett Audi-infotainmentsytem. Ser ut som i e-tron GT. Om det stödjer OTA vågar jag inte säga.taliz skrev:Vad får den för infotainment tro?
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
Konstig logik?
Ta volvos nya elbil, C40, kommer inte ha OTA då en XC90 är dyrare och inte har OTA?
Det har nog mer troligt med vad plattformen som den är baserad på har för förutsättningar.
Sen har jag ingen aning om den kommer få OTA, men får den det inte så tror jag inte att det beror på att GT är dyrare.
Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Någon som vet varför VAG inte kört med ett gemensamt system/OS för alla bilar?mati skrev:Om man tittar på hur Audi hittills har skött uppdateringar för "gamla" e-tron får man en viss idé för hur de rent generellt tänker kring uppdateringar. Och att splirrans nya e-tron GT inte får OTA-updates heller är ju bara ytterligare ett tecken på att min teori kanske inte är så fel. Så sett skulle jag inte bli minsta förvånad om Q4 e-tron inte heller uppdateras OTA.
Hade ju varit smartare och mer kostnadseffektivt att ha samma gemensamma system i botten, men sedan bara variera med olika stora, många och olika bra/påkostade skärmar emellan de olika bilmodellerna/varumärkena.
Utvecklar man OTA och andra nya funktioner, så blir det billigare och enklare att rulla ut det till alla bilar som delar samma grundsystem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Audi kanske inte ville ha VW:s nya buggiga system. De ville nog utveckla sitt eget buggiga system.martinot skrev:Någon som vet varför VAG inte kört med ett gemensamt system/OS för alla bilar?
Hade ju varit smartare och mer kostnadseffektivt att ha samma gemensamma system i botten, men sedan bara variera med olika stora, många och olika bra/påkostade skärmar emellan de olika bilmodellerna/varumärkena.
Utvecklar man OTA och andra nya funktioner, så blir det billigare och enklare att rulla ut det till alla bilar som delar samma grundsystem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Vart har ni läst att det inte är samma?martinot skrev:Någon som vet varför VAG inte kört med ett gemensamt system/OS för alla bilar?mati skrev:Om man tittar på hur Audi hittills har skött uppdateringar för "gamla" e-tron får man en viss idé för hur de rent generellt tänker kring uppdateringar. Och att splirrans nya e-tron GT inte får OTA-updates heller är ju bara ytterligare ett tecken på att min teori kanske inte är så fel. Så sett skulle jag inte bli minsta förvånad om Q4 e-tron inte heller uppdateras OTA.
Hade ju varit smartare och mer kostnadseffektivt att ha samma gemensamma system i botten, men sedan bara variera med olika stora, många och olika bra/påkostade skärmar emellan de olika bilmodellerna/varumärkena.
Utvecklar man OTA och andra nya funktioner, så blir det billigare och enklare att rulla ut det till alla bilar som delar samma grundsystem.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Det är bara en gissning. Det kan naturligtvis också vara så att Audi har tagit nya OS:et från VW och lagt sitt gamla MMI ovanpå detta för att matcha utseendet och funktionaliteten i alla andra Audi-bilar.backe skrev:Vart har ni läst att det inte är samma?
Faktum är att e-tron GT hat exakt samma MMi (utseendemässigt) som min gamla e-tron, och som man ser i yt-klippet ovan så får Q4-etron också samma MMI. Om det är enbart utseendet och funktionerna som är lika, och hur mycket av VW-mjukvara de delar med varandra kan vi bara spekulera om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
mati skrev:Det är bara en gissning. Det kan naturligtvis också vara så att Audi har tagit nya OS:et från VW och lagt sitt gamla MMI ovanpå detta för att matcha utseendet och funktionaliteten i alla andra Audi-bilar.backe skrev:Vart har ni läst att det inte är samma?
Faktum är att e-tron GT hat exakt samma MMi (utseendemässigt) som min gamla e-tron, och som man ser i yt-klippet ovan så får Q4-etron också samma MMI. Om det är enbart utseendet och funktionerna som är lika, och hur mycket av VW-mjukvara de delar med varandra kan vi bara spekulera om.
Låter mer logiskt att man lagt sin egna UX-design ovanpå, då OS:et i MEB styr så mycket mer än bara infotainment.
Blev mest förvånad då det stod med så faktiska termer kring detta så det lät som en sanning.
https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... odel.html#
For on-board connectivity and software, Volkswagen is aiming to achieve synergy effects across all brands in the coming years. All of this will be based on the VW.OS operating system supplied by Car.Software-Org., which was established in 2020. Version 1.2 is set to follow in the PPE. Version 2.0 will subsequently be rolled out throughout the Group with the SSP. By then, the in-house share of car software development is set to rise from the current 10 percent to 60 percent. Car.Software-Org. is also developing the technical foundations for autonomous driving, data-based business models and new mobility services.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Jag fick kostnadsförslag på serviceavtal på en XC40 P8 på 400 kr/månad. Sedan ändrat till 200 kr/månad.HelectriC skrev:Volvo och Audi har inte samma syn på det där. Bara att se på hur de tänkte runt service. Audi kör på med dyra fossilservicar även för elbilar.backe skrev:HelectriC skrev:eftersom eTron GT inte har OTA alls så blir ju knappast en billigare bil från samma tillverkare utrustad med något bättre.mati skrev:Som det ser ut här får den ett Audi-infotainmentsytem. Ser ut som i e-tron GT. Om det stödjer OTA vågar jag inte säga.taliz skrev:Vad får den för infotainment tro?
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
Konstig logik?
Ta volvos nya elbil, C40, kommer inte ha OTA då en XC90 är dyrare och inte har OTA?
Det har nog mer troligt med vad plattformen som den är baserad på har för förutsättningar.
Sen har jag ingen aning om den kommer få OTA, men får den det inte så tror jag inte att det beror på att GT är dyrare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Samtidigt är PS2 i stort sett samma bil och kostar inget i service.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
HelectriC skrev:Samtidigt är PS2 i stort sett samma bil och kostar inget i service.
Gissningsvis så behöver man inte köpa serviceavtalet, men Volvo jublar säkert för varje person som köper det.
Det ska bli lite intressant att se vad deras officiella krav på service kommer bli, för jag har inte sett något om det, hoppas dock att det blir en vettig lösning så man inte försöker mjölka pengar den här vägen.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Detta är mycket intressant och förklarar mycket för mig. Tack backe!backe skrev:
https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... odel.html#
For on-board connectivity and software, Volkswagen is aiming to achieve synergy effects across all brands in the coming years. All of this will be based on the VW.OS operating system supplied by Car.Software-Org., which was established in 2020. Version 1.2 is set to follow in the PPE. Version 2.0 will subsequently be rolled out throughout the Group with the SSP. By then, the in-house share of car software development is set to rise from the current 10 percent to 60 percent. Car.Software-Org. is also developing the technical foundations for autonomous driving, data-based business models and new mobility services.
För att inte skapa för mycket OT (detta är inte specifikt för Q4) så lägger jag svaret i en ny tråd:
viewtopic.php?f=27&t=24613
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Det är ingen som vet. Men enligt "korridorsnacket" hos Audi ska den börja runt 550k fick jag veta. Ta det med en skopa salt.Jonatand skrev:Någon som vet vilka priser q4 kommer börja på?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Zalman3 skrev:48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
Ja, varför ska man inte skriva att det på sidan står tydligt
Samma sida sa väll för länge sen att priset för ID3 skulle vara 25000 euro, blev visst 30 000 euro. Så de 48 000 euro kan väll lika gärna bli 55 000 euro och då blir väll priset över 600 000 kr. Om du har någon bra info från Audi så får du gärna dela men ev-database har mycket info som det är väldigt tydliga med att det är spekulation och då bör man också skriva det här om om man hämtar information som är spekulation.This electric vehicle is not available yet
Specifications with an * are estimates.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
48.000 estimate för litet batteri och bakhjulsdrift. Så ska man räkna med 700.000 för q4 quattro?Zalman3 skrev:48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Du kan nog räkna med 700 för en ID4 AWD så en Audi variant landar säkert på minst 750.Jonatand skrev:48.000 estimate för litet batteri och bakhjulsdrift. Så ska man räkna med 700.000 för q4 quattro?Zalman3 skrev:48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
https://www.vw.com/models/id.4/trims/20 ... ackage/propingflood skrev:Du kan nog räkna med 700 för en ID4 AWD så en Audi variant landar säkert på minst 750.Jonatand skrev:48.000 estimate för litet batteri och bakhjulsdrift. Så ska man räkna med 700.000 för q4 quattro?Zalman3 skrev:48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
Enligt pris i USA där den är beställningsbar(id4 AWD) så skiljer det 3680$, så förstår inte varför den ska bli 100-150 000kr dyrare i Sverige?
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Kan tänka mig en id 4 awd - vi får se skillnaden mot q4.
Id4 är en designmässig fullträff men q4 sportback är ren perfektion. Frågan är bara vad man är beredd att betala i mellanskillnad plus hur stort gap körkomfort är mellan bilarna.
Id4 är en designmässig fullträff men q4 sportback är ren perfektion. Frågan är bara vad man är beredd att betala i mellanskillnad plus hur stort gap körkomfort är mellan bilarna.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Svårt att känna sådant som körkomfort genom att läsa specar på hemsidor.
Enda vettiga lösningen är att provköra bägge bilarna och jämföra själv (för det är ofta mycket en smaksak vad man personligen föredrar).
Enda vettiga lösningen är att provköra bägge bilarna och jämföra själv (för det är ofta mycket en smaksak vad man personligen föredrar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Så klart, men vill du ha en Model Y AWD, Q4 AWD eller ID4 AWD med leverans i år är nog provköra dem innan beställning uteslutet...martinot skrev:Svårt att känna sådant som körkomfort genom att läsa specar på hemsidor.
Enda vettiga lösningen är att provköra bägge bilarna och jämföra själv (för det är ofta mycket en smaksak vad man personligen föredrar).
Model S90D -16
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Alltså jag tyckte faktiskt att skillnaden mellan ID4 och min e-tron 55 var väldigt liten. Stolarna i ID4 passade min rygg betydligt bättre, mycket skönare att sitta i. Och jag knattrade lite över kullerstensgator här i stan för att se hur bilen beter sig. Det var ingen större skillnad mot min e-tron heller. Och då har e-tronen ändå luftfjädring. Jag antar att man måste åka ännu sämre vägar för att märka skillnad. ID4 är riktigt skön att åka i.Jonatand skrev:Kan tänka mig en id 4 awd - vi får se skillnaden mot q4.
Id4 är en designmässig fullträff men q4 sportback är ren perfektion. Frågan är bara vad man är beredd att betala i mellanskillnad plus hur stort gap körkomfort är mellan bilarna.
Och eftersom Q4 e-tron inte får luftfjädring så jag antar att den kommer vara väldigt lik ID4 i körkomfort. Men den får kanske lite mer kräm för att avgränsa sig mot ID4. Interiören blir inte heller lika avskalad. I det stora hela så tror jag att det är främst de fyra ringarna man betalar extra för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Helt riktigt. Då får man chansa, men se till att provköra innan man tar leverans och lägger full betalning. Gällande MY så får du tillbaka 100% av dina 10 papp, så tämligen riskfritt.P_EL skrev:Så klart, men vill du ha en Model Y AWD, Q4 AWD eller ID4 AWD med leverans i år är nog provköra dem innan beställning uteslutet...martinot skrev:Svårt att känna sådant som körkomfort genom att läsa specar på hemsidor.
Enda vettiga lösningen är att provköra bägge bilarna och jämföra själv (för det är ofta mycket en smaksak vad man personligen föredrar).
Har för mig att gällande Audi så behöver du inte betala något alla, eller "comitta" dig till köp, utan kan enkelt utan kostnad och förpliktelse ställa dig i kö, och hoppa av när du precis vill. Så borde vara tämligen riskfritt där också.
Själv är jag intresserad av en MY, men kommer inte förbeställa någon. Dels så brukar man inte vinna på att förbeställa, och dels så kommer ju det säkert vara vissa intrimmningsproblem första året på en helt ny fabrik tänker jag mig. Personligen så avvaktar jag tills att de finns i produktion och att testa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Hade gärna sett Q4 utgå ifrån ID4 rymd, men gifta det med premiumaterial. Utan att ha suttit i Q4an så känns kabinen inte lika minimalistisk och luftig.
En intressant funderingar: Kan det var så att Q4 får snabbare laddtid än ID4? Audi skriver ju på sin hemsida att det ska ta lite drygt 30 minuter från 10-80% men samtidigt så är kw strypt vid 125 kw. Tolkar det dock som att det finns en möjlighet att Q4an har en plattare laddningskurva a la e-tron.
En intressant funderingar: Kan det var så att Q4 får snabbare laddtid än ID4? Audi skriver ju på sin hemsida att det ska ta lite drygt 30 minuter från 10-80% men samtidigt så är kw strypt vid 125 kw. Tolkar det dock som att det finns en möjlighet att Q4an har en plattare laddningskurva a la e-tron.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Jonatand skrev:Hade gärna sett Q4 utgå ifrån ID4 rymd, men gifta det med premiumaterial. Utan att ha suttit i Q4an så känns kabinen inte lika minimalistisk och luftig.
En intressant funderingar: Kan det var så att Q4 får snabbare laddtid än ID4? Audi skriver ju på sin hemsida att det ska ta lite drygt 30 minuter från 10-80% men samtidigt så är kw strypt vid 125 kw. Tolkar det dock som att det finns en möjlighet att Q4an har en plattare laddningskurva a la e-tron.
Har svårt att tänka mig att de skulle begränsa bilarna från VW och Skoda _enbart_ för att få Audin att framstå som bättre.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Men varför skriver Audi på sin hemsida: Ladda till 80% på 30 min?MWall skrev:Jonatand skrev:Hade gärna sett Q4 utgå ifrån ID4 rymd, men gifta det med premiumaterial. Utan att ha suttit i Q4an så känns kabinen inte lika minimalistisk och luftig.
En intressant funderingar: Kan det var så att Q4 får snabbare laddtid än ID4? Audi skriver ju på sin hemsida att det ska ta lite drygt 30 minuter från 10-80% men samtidigt så är kw strypt vid 125 kw. Tolkar det dock som att det finns en möjlighet att Q4an har en plattare laddningskurva a la e-tron.
Har svårt att tänka mig att de skulle begränsa bilarna från VW och Skoda _enbart_ för att få Audin att framstå som bättre.
ID4 är inte i närheten på det under några omständigheter.