Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av HelectriC »

backe skrev:
HelectriC skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Vad får den för infotainment tro?
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
Som det ser ut här får den ett Audi-infotainmentsytem. Ser ut som i e-tron GT. Om det stödjer OTA vågar jag inte säga.
eftersom eTron GT inte har OTA alls så blir ju knappast en billigare bil från samma tillverkare utrustad med något bättre.

Konstig logik?

Ta volvos nya elbil, C40, kommer inte ha OTA då en XC90 är dyrare och inte har OTA?

Det har nog mer troligt med vad plattformen som den är baserad på har för förutsättningar.

Sen har jag ingen aning om den kommer få OTA, men får den det inte så tror jag inte att det beror på att GT är dyrare.
Volvo och Audi har inte samma syn på det där. Bara att se på hur de tänkte runt service. Audi kör på med dyra fossilservicar även för elbilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Om man tittar på hur Audi hittills har skött uppdateringar för "gamla" e-tron får man en viss idé för hur de rent generellt tänker kring uppdateringar. Och att splirrans nya e-tron GT inte får OTA-updates heller är ju bara ytterligare ett tecken på att min teori kanske inte är så fel. Så sett skulle jag inte bli minsta förvånad om Q4 e-tron inte heller uppdateras OTA.
Någon som vet varför VAG inte kört med ett gemensamt system/OS för alla bilar?

Hade ju varit smartare och mer kostnadseffektivt att ha samma gemensamma system i botten, men sedan bara variera med olika stora, många och olika bra/påkostade skärmar emellan de olika bilmodellerna/varumärkena.

Utvecklar man OTA och andra nya funktioner, så blir det billigare och enklare att rulla ut det till alla bilar som delar samma grundsystem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Någon som vet varför VAG inte kört med ett gemensamt system/OS för alla bilar?

Hade ju varit smartare och mer kostnadseffektivt att ha samma gemensamma system i botten, men sedan bara variera med olika stora, många och olika bra/påkostade skärmar emellan de olika bilmodellerna/varumärkena.

Utvecklar man OTA och andra nya funktioner, så blir det billigare och enklare att rulla ut det till alla bilar som delar samma grundsystem.
Audi kanske inte ville ha VW:s nya buggiga system. De ville nog utveckla sitt eget buggiga system. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av backe »

martinot skrev:
mati skrev:
Om man tittar på hur Audi hittills har skött uppdateringar för "gamla" e-tron får man en viss idé för hur de rent generellt tänker kring uppdateringar. Och att splirrans nya e-tron GT inte får OTA-updates heller är ju bara ytterligare ett tecken på att min teori kanske inte är så fel. Så sett skulle jag inte bli minsta förvånad om Q4 e-tron inte heller uppdateras OTA.
Någon som vet varför VAG inte kört med ett gemensamt system/OS för alla bilar?

Hade ju varit smartare och mer kostnadseffektivt att ha samma gemensamma system i botten, men sedan bara variera med olika stora, många och olika bra/påkostade skärmar emellan de olika bilmodellerna/varumärkena.

Utvecklar man OTA och andra nya funktioner, så blir det billigare och enklare att rulla ut det till alla bilar som delar samma grundsystem.
Vart har ni läst att det inte är samma?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

backe skrev:
Vart har ni läst att det inte är samma?
Det är bara en gissning. Det kan naturligtvis också vara så att Audi har tagit nya OS:et från VW och lagt sitt gamla MMI ovanpå detta för att matcha utseendet och funktionaliteten i alla andra Audi-bilar.
Faktum är att e-tron GT hat exakt samma MMi (utseendemässigt) som min gamla e-tron, och som man ser i yt-klippet ovan så får Q4-etron också samma MMI. Om det är enbart utseendet och funktionerna som är lika, och hur mycket av VW-mjukvara de delar med varandra kan vi bara spekulera om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av backe »

mati skrev:
backe skrev:
Vart har ni läst att det inte är samma?
Det är bara en gissning. Det kan naturligtvis också vara så att Audi har tagit nya OS:et från VW och lagt sitt gamla MMI ovanpå detta för att matcha utseendet och funktionaliteten i alla andra Audi-bilar.
Faktum är att e-tron GT hat exakt samma MMi (utseendemässigt) som min gamla e-tron, och som man ser i yt-klippet ovan så får Q4-etron också samma MMI. Om det är enbart utseendet och funktionerna som är lika, och hur mycket av VW-mjukvara de delar med varandra kan vi bara spekulera om.

Låter mer logiskt att man lagt sin egna UX-design ovanpå, då OS:et i MEB styr så mycket mer än bara infotainment.
Blev mest förvånad då det stod med så faktiska termer kring detta så det lät som en sanning.

https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... odel.html#
For on-board connectivity and software, Volkswagen is aiming to achieve synergy effects across all brands in the coming years. All of this will be based on the VW.OS operating system supplied by Car.Software-Org., which was established in 2020. Version 1.2 is set to follow in the PPE. Version 2.0 will subsequently be rolled out throughout the Group with the SSP. By then, the in-house share of car software development is set to rise from the current 10 percent to 60 percent. Car.Software-Org. is also developing the technical foundations for autonomous driving, data-based business models and new mobility services.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
backe skrev:
HelectriC skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Vad får den för infotainment tro?
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
Som det ser ut här får den ett Audi-infotainmentsytem. Ser ut som i e-tron GT. Om det stödjer OTA vågar jag inte säga.
eftersom eTron GT inte har OTA alls så blir ju knappast en billigare bil från samma tillverkare utrustad med något bättre.

Konstig logik?

Ta volvos nya elbil, C40, kommer inte ha OTA då en XC90 är dyrare och inte har OTA?

Det har nog mer troligt med vad plattformen som den är baserad på har för förutsättningar.

Sen har jag ingen aning om den kommer få OTA, men får den det inte så tror jag inte att det beror på att GT är dyrare.
Volvo och Audi har inte samma syn på det där. Bara att se på hur de tänkte runt service. Audi kör på med dyra fossilservicar även för elbilar.
Jag fick kostnadsförslag på serviceavtal på en XC40 P8 på 400 kr/månad. Sedan ändrat till 200 kr/månad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av HelectriC »

Samtidigt är PS2 i stort sett samma bil och kostar inget i service.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av backe »

HelectriC skrev:
Samtidigt är PS2 i stort sett samma bil och kostar inget i service.

Gissningsvis så behöver man inte köpa serviceavtalet, men Volvo jublar säkert för varje person som köper det.
Det ska bli lite intressant att se vad deras officiella krav på service kommer bli, för jag har inte sett något om det, hoppas dock att det blir en vettig lösning så man inte försöker mjölka pengar den här vägen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

backe skrev:

https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... odel.html#
For on-board connectivity and software, Volkswagen is aiming to achieve synergy effects across all brands in the coming years. All of this will be based on the VW.OS operating system supplied by Car.Software-Org., which was established in 2020. Version 1.2 is set to follow in the PPE. Version 2.0 will subsequently be rolled out throughout the Group with the SSP. By then, the in-house share of car software development is set to rise from the current 10 percent to 60 percent. Car.Software-Org. is also developing the technical foundations for autonomous driving, data-based business models and new mobility services.
Detta är mycket intressant och förklarar mycket för mig. Tack backe!

För att inte skapa för mycket OT (detta är inte specifikt för Q4) så lägger jag svaret i en ny tråd:

viewtopic.php?f=27&t=24613
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

Någon som vet vilka priser q4 kommer börja på?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

Jonatand skrev:
Någon som vet vilka priser q4 kommer börja på?
Det är ingen som vet. Men enligt "korridorsnacket" hos Audi ska den börja runt 550k fick jag veta. Ta det med en skopa salt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Zalman3 »

48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron

Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron

Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
:lol: :roll:

Ja, varför ska man inte skriva att det på sidan står tydligt
This electric vehicle is not available yet
Specifications with an * are estimates.
Samma sida sa väll för länge sen att priset för ID3 skulle vara 25000 euro, blev visst 30 000 euro. Så de 48 000 euro kan väll lika gärna bli 55 000 euro och då blir väll priset över 600 000 kr. Om du har någon bra info från Audi så får du gärna dela men ev-database har mycket info som det är väldigt tydliga med att det är spekulation och då bör man också skriva det här om om man hämtar information som är spekulation.
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

Zalman3 skrev:
48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron

Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
48.000 estimate för litet batteri och bakhjulsdrift. Så ska man räkna med 700.000 för q4 quattro?
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av pingflood »

Jonatand skrev:
Zalman3 skrev:
48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron

Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
48.000 estimate för litet batteri och bakhjulsdrift. Så ska man räkna med 700.000 för q4 quattro?
Du kan nog räkna med 700 för en ID4 AWD så en Audi variant landar säkert på minst 750.
backe
Inlägg: 1746
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av backe »

pingflood skrev:
Jonatand skrev:
Zalman3 skrev:
48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron

Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
48.000 estimate för litet batteri och bakhjulsdrift. Så ska man räkna med 700.000 för q4 quattro?
Du kan nog räkna med 700 för en ID4 AWD så en Audi variant landar säkert på minst 750.
https://www.vw.com/models/id.4/trims/20 ... ackage/pro

Enligt pris i USA där den är beställningsbar(id4 AWD) så skiljer det 3680$, så förstår inte varför den ska bli 100-150 000kr dyrare i Sverige?
36FC8193-161B-4E9B-B4A2-4299CCF6F683.jpeg
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

Kan tänka mig en id 4 awd - vi får se skillnaden mot q4.

Id4 är en designmässig fullträff men q4 sportback är ren perfektion. Frågan är bara vad man är beredd att betala i mellanskillnad plus hur stort gap körkomfort är mellan bilarna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

Svårt att känna sådant som körkomfort genom att läsa specar på hemsidor.

Enda vettiga lösningen är att provköra bägge bilarna och jämföra själv (för det är ofta mycket en smaksak vad man personligen föredrar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av P_EL »

martinot skrev:
Svårt att känna sådant som körkomfort genom att läsa specar på hemsidor.

Enda vettiga lösningen är att provköra bägge bilarna och jämföra själv (för det är ofta mycket en smaksak vad man personligen föredrar).
Så klart, men vill du ha en Model Y AWD, Q4 AWD eller ID4 AWD med leverans i år är nog provköra dem innan beställning uteslutet...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

Jonatand skrev:
Kan tänka mig en id 4 awd - vi får se skillnaden mot q4.

Id4 är en designmässig fullträff men q4 sportback är ren perfektion. Frågan är bara vad man är beredd att betala i mellanskillnad plus hur stort gap körkomfort är mellan bilarna.
Alltså jag tyckte faktiskt att skillnaden mellan ID4 och min e-tron 55 var väldigt liten. Stolarna i ID4 passade min rygg betydligt bättre, mycket skönare att sitta i. Och jag knattrade lite över kullerstensgator här i stan för att se hur bilen beter sig. Det var ingen större skillnad mot min e-tron heller. Och då har e-tronen ändå luftfjädring. Jag antar att man måste åka ännu sämre vägar för att märka skillnad. ID4 är riktigt skön att åka i.
Och eftersom Q4 e-tron inte får luftfjädring så jag antar att den kommer vara väldigt lik ID4 i körkomfort. Men den får kanske lite mer kräm för att avgränsa sig mot ID4. Interiören blir inte heller lika avskalad. I det stora hela så tror jag att det är främst de fyra ringarna man betalar extra för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

P_EL skrev:
martinot skrev:
Svårt att känna sådant som körkomfort genom att läsa specar på hemsidor.

Enda vettiga lösningen är att provköra bägge bilarna och jämföra själv (för det är ofta mycket en smaksak vad man personligen föredrar).
Så klart, men vill du ha en Model Y AWD, Q4 AWD eller ID4 AWD med leverans i år är nog provköra dem innan beställning uteslutet...
Helt riktigt. Då får man chansa, men se till att provköra innan man tar leverans och lägger full betalning. Gällande MY så får du tillbaka 100% av dina 10 papp, så tämligen riskfritt.

Har för mig att gällande Audi så behöver du inte betala något alla, eller "comitta" dig till köp, utan kan enkelt utan kostnad och förpliktelse ställa dig i kö, och hoppa av när du precis vill. Så borde vara tämligen riskfritt där också.

Själv är jag intresserad av en MY, men kommer inte förbeställa någon. Dels så brukar man inte vinna på att förbeställa, och dels så kommer ju det säkert vara vissa intrimmningsproblem första året på en helt ny fabrik tänker jag mig. Personligen så avvaktar jag tills att de finns i produktion och att testa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

Hade gärna sett Q4 utgå ifrån ID4 rymd, men gifta det med premiumaterial. Utan att ha suttit i Q4an så känns kabinen inte lika minimalistisk och luftig.

En intressant funderingar: Kan det var så att Q4 får snabbare laddtid än ID4? Audi skriver ju på sin hemsida att det ska ta lite drygt 30 minuter från 10-80% men samtidigt så är kw strypt vid 125 kw. Tolkar det dock som att det finns en möjlighet att Q4an har en plattare laddningskurva a la e-tron.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av MWall »

Jonatand skrev:
Hade gärna sett Q4 utgå ifrån ID4 rymd, men gifta det med premiumaterial. Utan att ha suttit i Q4an så känns kabinen inte lika minimalistisk och luftig.

En intressant funderingar: Kan det var så att Q4 får snabbare laddtid än ID4? Audi skriver ju på sin hemsida att det ska ta lite drygt 30 minuter från 10-80% men samtidigt så är kw strypt vid 125 kw. Tolkar det dock som att det finns en möjlighet att Q4an har en plattare laddningskurva a la e-tron.

Har svårt att tänka mig att de skulle begränsa bilarna från VW och Skoda _enbart_ för att få Audin att framstå som bättre.
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

MWall skrev:
Jonatand skrev:
Hade gärna sett Q4 utgå ifrån ID4 rymd, men gifta det med premiumaterial. Utan att ha suttit i Q4an så känns kabinen inte lika minimalistisk och luftig.

En intressant funderingar: Kan det var så att Q4 får snabbare laddtid än ID4? Audi skriver ju på sin hemsida att det ska ta lite drygt 30 minuter från 10-80% men samtidigt så är kw strypt vid 125 kw. Tolkar det dock som att det finns en möjlighet att Q4an har en plattare laddningskurva a la e-tron.

Har svårt att tänka mig att de skulle begränsa bilarna från VW och Skoda _enbart_ för att få Audin att framstå som bättre.
Men varför skriver Audi på sin hemsida: Ladda till 80% på 30 min?

ID4 är inte i närheten på det under några omständigheter.
Skriv svar