Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 08 apr 2021 15:51
Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4andd88 skrev:
Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4andd88 skrev:
Gillar inte heller touchknappar. Helt ok med touch på skärmar, men att ha touch på fysiska knappar är enligt mig det sämsta av två världar; varken flexibiliteten med en skärm/mjukvarustyrd lösning eller fördelen med känslan i en fysisk knapp med en taktil återkoppling.ObscureEconomist skrev:Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4andd88 skrev:
martinot skrev:Gillar inte heller touchknappar. Helt ok med touch på skärmar, men att ha touch på fysiska knappar är enligt mig det sämsta av två världar; varken flexibiliteten med en skärm/mjukvarustyrd lösning eller fördelen med känslan i en fysisk knapp med en taktil återkoppling.ObscureEconomist skrev:Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4andd88 skrev:
Tyvärr verkar många hänga på denna (IMO) dåliga trenden; ID3, ID4, nya MS/MX, och nu senast tyvärr även Q4.
Tycker man skall införa haptisk återkoppling (men gärna skippa konstgjort ljud, för det är bara irriterande) när man trycker på virtuella knappar på en touchskärm.backe skrev:martinot skrev:Gillar inte heller touchknappar. Helt ok med touch på skärmar, men att ha touch på fysiska knappar är enligt mig det sämsta av två världar; varken flexibiliteten med en skärm/mjukvarustyrd lösning eller fördelen med känslan i en fysisk knapp med en taktil återkoppling.ObscureEconomist skrev:Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4andd88 skrev:
Tyvärr verkar många hänga på denna (IMO) dåliga trenden; ID3, ID4, nya MS/MX, och nu senast tyvärr även Q4.
Jag är lite kluven här, i början var jag mer negativt inställd till det på min id4, men de flesta av de här knapparna erbjuder swipe, vilket jag har börjat använda mer och mer och känner att jag gillar det nu, men samtidigt så är inte känslan att trycka lika skön som en riktigt bra fysisk knapp.
Men återkoppling ger knapparna både i form av haptisk återkoppling och ljud, så det är inte svårt att veta att något händer enligt mig.
Känn på dörrsidornas nederdel, instrumentpanelens undersida och bakdörrarna så är det lite väl hårt. Men det är ju inte konstigt i sig bara att jag gärna vill ha bättre material. Pianolack är jag inte heller så förtjust i men det verkar svårt att undvika nu för tiden.taliz skrev:Ungefär samma upplevelse som mig. Förutom att du inte verkar uppskatta mindre tyngd då.macky skrev:Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.
Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Men hårdplast? Tänker du på det pianolackade? Jag är inget fan av det heller, men sånt sitter det ju gott om tom i nya S-klass.
Tusenkronorsfrågan: hade du spenderat dubbla pengarna på en etron idag vs ID4?
Ungefär min upplevelse av några timmar i id3 och id4. Verkar bara vara enyaqen som kör fysiska knappar.Fredrik j skrev:När jag provade id3 tyckte jag rattknapparna kombinerade det sämsta från två världar.
Har du sålt ID3an?markuswesterberg skrev:Kört ID.3 i ett halvår drygt nu och HATAR ratt"knapparna". Värdelöst är det, helt enkelt. Kan säkert göras bättre av AUDI men i ID.3:an är det skämmigt dåligt. Nån som vill köpa vår ID.3:a förresten? Den är till salu nu när bonusen trillat in Bakhjulsdriften i vår uppförsbacke vintertid funkade....inte.
Tack för bra genomgång!taliz skrev:Provkörde en 40 idag.
Förstås väldigt lik min ID4 körmässigt.
Kändes lite mindre, lite tightare, som förväntat.
Den stora skillnaden är ju förarmiljön och där är den bättre, om än marginellt.
Den större skärmen framför ratten var dock inte mkt att hurra för. Som alltid tycker jag det är svårt att se information där. Antingen för att ratten är ivägen, den sitter för långt bort eller för att skärmen helt enkelt är för liten. De hade gärna fått ta bort den helt, så det blivit mer "cleant". ID4s rattskärm är faktiskt bättre, men ful, och den visar ju bara meningslös info...
Ratten gick att dra ut längre och få ner mer än i ID4, vilket var trevligt. Dock är ju formen på den lite udda.
Den hade HUD, men mitt problem med det är att det känns blurrigt och jag blir typ illamående av det(kanske av samma anledning jag inte klarar FPS-spel...).
För min del är nog det största plusset vs ID4 att man får Google maps med satellitvy, där pinch to zoom fungerar(vilket det inte gör i carplay ). Bara tråkigt att skärmen inte var större än typ 10"(men det ska komma 12" senare vad jag förstått) och satt lite långt ner.
Den har touchknappar på ratten likt ID4, men en separat spak för att reglera farthållare vilket är mkt mkt bättre än touchknapparna på ID4 som aldrig funkar(för mig iaf).
Men skulle jag ge typ 150k mer än en ID4 GTX kostar med motsvarande spec? Inte en chans. Då tar jag en Y alla dagar i veckan istället.