Sida 1 av 7

Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 05 sep 2019 22:23
av Zalman3
Mera info om Audi Q4 e-tron.

Available from * September 2020
Acceleration 0 - 100 km/h 6.3 sec
Total Power 225 kW (306 PS)
Battery Useable* 83.0 kWh
Fastcharge Power (max) 125 kW DC
Fastcharge Time (43->340 km) 33 min
WLTP Range * 450 km
Drive AWD
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron

Audi Q4 e-tron (2020): Neuvorstellung - SUV - Elektro

Här pratas om ett startpris på 40.000 euro.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 05 sep 2019 22:47
av taliz
Blir nog en svettig utmanare för PS2.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 05 sep 2019 23:13
av Fredrik j
Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 05 sep 2019 23:16
av taliz
Fredrik j skrev:
Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 05 sep 2019 23:17
av Verdi
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.
Alla fattar att Polestar är en Volvo.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 05 sep 2019 23:44
av Geni87
Q4 e-tron bör kunna bli en riktigt populär elbil från Audi. Kaross- och storleksmässigt handlar det ju om ett väldigt populärt segment, inte minst Europa.

Att den baseras på MEB bör göra den mer kostnadseffektiv för Audi att producera jämfört med befintliga e-tron vilket bör gynna volymerna på flera sätt.

Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 05 sep 2019 23:45
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.
Alla fattar att Polestar är en Volvo.
Fråga 10 på stan, jag skulle bli förvånad om ens 1 av dem känner till det.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 00:00
av Fredrik j
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.
Alla fattar att Polestar är en Volvo.
Fråga 10 på stan, jag skulle bli förvånad om ens 1 av dem känner till det.
Kanske har dom hört talas om xc40 vilket ju blir något av volvos version av polestar2.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 07:23
av mati
Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 07:43
av Zalman3
mati skrev:
Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.
Q4 ligger väldigt nära Q5 i storlek, vilket duger gott för många.
Dock kanske Skoda Vision är i princip samma bil, fast billigare.
Tycker Skodan är snyggare.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 07:52
av Legato
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.
Q4 ligger väldigt nära Q5 i storlek, vilket duger gott för många.
Dock kanske Skoda Vision är i princip samma bil, fast billigare.
Tycker Skodan är snyggare.
Det är väl som att påstå att en Octavia skulle vara "i princip samma bil" som en A6a? Tror inte VW kommer ha svårare att segmentera elbilar än fossilbilar.

Däremot tror jag absolut de kommer fortsätta "mjölka" Porsche och Audi-köpare på marginaler, medan VW, Skoda, Seat fortsätter säljas i princip utan vinst.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 08:15
av Speedy
Låter ju faktiskt som något som skulle passa mig perfekt!

Om inte sambon och jobbet accepterar Tesla vilket jag fortfarande hoppas hårt på :)

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 08:30
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.
Alla fattar att Polestar är en Volvo.
Fråga 10 på stan, jag skulle bli förvånad om ens 1 av dem känner till det.

Det ser ju till och med ut som en Volvo. Det enda som saknas är Volvo-badgen. Tors hammare i framlyktorna, stolarna, formerna. Ja allt skriker Volvo.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 08:32
av Verdi
mati skrev:
Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.

Är det så? Batteribrist? Långa leveranstider?

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 08:38
av Rubiks
Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Xc40 och audi Q3 är ju svettiga utmanare redan idag så troligtvis fortsätter det.
Audi känner alla till. Polestar känner ingen till.
Alla fattar att Polestar är en Volvo.
Jag fick googla vad Polestar var när Volvo presenterade att deras elbilar skulle säljas under deras "Polestar-märke". Kan ärligt säga att jag inte hade en aning om hur Volvo använde sig av det namnet eller varumärket.

On-topic:

Q4 etron? Ja... äntligen en till liten SUV som blir elbil. *saknar en gäspande smiley"

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 08:57
av Leo
I Sverige är ju Volvos bilar supervälkända och har en viss premium/status/Image.

I stora vida världen är det inte riktigt samma sak...

Så Polestar=Volvo kopplingen må DELVIS finnas i Sverige. I övriga världen skulle jag säga att det nog är betydligt svagare samband där.

Volvo som varumärke är ju en liten spelare inom världsbilindustrin i väst. Även om de ihop med ägaren Geeley har en betydligt större tyngd.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 13:07
av Laban
Zalman3 skrev:

Dock kanske Skoda Vision är i princip samma bil, fast billigare.
Tycker Skodan är snyggare.
Var det inte så att den färdiga bilen skulle skilja en del mot konceptet ? Den skulle väl vara lägre till att börja med. Så jag väntar nog till den slutgiltiga versionen släpps med att utropa en eventuell vinnare designmässigt. Sen skulle jag inte bli förvånad om Vision är snyggare, tycker inte att e-Tron är speciellt snygg. De behöver få bort den feta Audi grillen till att börja med.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 13:20
av dd88
Vad säger era säljare om köplats?

Min kontakt på Audi Göteborg estimerar att officiell kö påbörjas vid årsskiftet, men att de som visat intresse tidigare får en liten förtur.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 14:09
av MangeT
Har sett Etron i verkligheten flera gånger och tycker den ser bättre ut än på bild.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 15:12
av mati
Verdi skrev:
mati skrev:
Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.

Är det så? Batteribrist? Långa leveranstider?
Jag läste ett internt (hemligt?) mail som Audi har skickat till sina säljare. Där skrev de att e-tron 50 främst har tagits fram för att det saknas batterier till den stora 55-modellen. Dessutom kommer tydligen 55:an inte byggas alls i några veckor nu. Jag kommer inte ihåg exakt när och hur länge det skulle vara uppehåll.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 17:44
av chaffis75
mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.

Är det så? Batteribrist? Långa leveranstider?
Jag läste ett internt (hemligt?) mail som Audi har skickat till sina säljare. Där skrev de att e-tron 50 främst har tagits fram för att det saknas batterier till den stora 55-modellen. Dessutom kommer tydligen 55:an inte byggas alls i några veckor nu. Jag kommer inte ihåg exakt när och hur länge det skulle vara uppehåll.
Frågan är om de rätt effekt, nu kanske de säljer så många fler bilar så de istället går åt mer batterier :D

Bara effekten av att de finns en billigare version kan ibland driva att sälja ännu mer av den dyrare..

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 17:59
av mati
E-tron 50 har ju andra celler, prismatiska istället för pouch. Nu spekulerar jag bara, men tillgången på den celltypen är kanske bättre av nägon anledning?
Men en sak är säker, de har underskattat efterfrågan och nu räcker inte batterierna för alla bilar de skulle kunnat sälja. Som vanligt alltså.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 18:03
av taliz
mati skrev:
E-tron 50 har ju andra celler, prismatiska istället för pouch. Nu spekulerar jag bara, men tillgången på den celltypen är kanske bättre av nägon anledning?
Men en sak är säker, de har underskattat efterfrågan och nu räcker inte batterierna för alla bilar de skulle kunnat sälja. Som vanligt alltså.
Tror snarare de överskattat leveransförmågan/viljan hos LG mfl.
VW är nog vana vid att sätta sina egna villkor och ha underleverantörer kyssande deras fötter. Nu är det dom som får krypa för underleverantörerna...

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 18:15
av mati
Så kan det också vara såklart. LG har ju redan för ett halvår sedan gått ut med att de kommer höja priserna på batterierna som sitter i e-tron. Och nu har Audi anpassat priset på bilen. Samtidigt är det ju ändå konstigt. Biltillverkarna brukar ju skriva ganska tuffa avtal med alla underleverantörer, och i så fall måste ju LG ha gått med på en viss mängd batterier till ett visst pris. De kan ju inte bara strunta i att leverera det de har skrivit under på. I så fall är det ju avtalsbrott. Men tydligen kunde de höja priset utan att riskera nånting. På samma sätt kan de kanske låta bli att leverera batterier. Man undrar ju lite hur avtalet ser ut. Förmodligen är det så att LG har en mycket bättre förhandlingsposition än Audi så att de kan diktera villkoren efter tycke och smak.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Postat: 06 sep 2019 18:28
av taliz
Rent praktiskt kan det ju vara så att VW/Audi kommit överens om ett pris med LG, men LG inte förbundit sig att leverera mer än volym X till det priset. Samtidigt har VW/Audi behov av volym Y(större än X) och får då anpassa sig genom att antingen betala mer(dyrt), eller leverera bilar med mindre batterier.

Jag tror dom fått göra både och. Étron 55 blev ju försenad vilket ryktades bero på att LG krävde mer betalt. Plan B blev då att på sikt skala ner batteriet, voilà Étron 50...