Sida 1 av 1

Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 09:56
av Dream99
Hej!

Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.

När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.

När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.

Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.

Har jag missat något?

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 10:02
av OfarligTesla
Vad för laddstolpe pratar vi. Jag har märkt att flera av de som används i parkeringsgarage stänger av sig när laddning uppnåtts och kräver att man kopplar ur och i för att kunna starta igen.

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 10:10
av Dream99
Jag har en Halo Wall Charger som laddar bilen.

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 10:15
av Dream99
Jag har även haft problem med att använda tidschema för laddning. Om jag sätter min laddstolpe att den inte ger ström mellan 7-19. Så startar inte laddningen av bilen efter 19. Jag måste gå ut och dra ur sladden och stoppa in den igen.

Nu använder jag bilens förskjutning av laddning och har konfigurerat laddstolpen att ge ström dygnet runt. Det fungerar.

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 10:23
av Legato
Dream99 skrev:
Hej!

Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.

När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.

När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.

Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.

Har jag missat något?
Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 10:27
av Dream99
Legato skrev:
Dream99 skrev:
Hej!

Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.

När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.

När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.

Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.

Har jag missat något?
Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?
Absolut, det kan jag göra. Men jag försöker förstå om jag gör något fel eller om det är något trasigt.

Den vinterdagen man vill ladda till 100% och ha en varm bil kommer snart...

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 10:33
av fth
Dream99 skrev:
Legato skrev:
Dream99 skrev:
Hej!

Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.

När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.

När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.

Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.

Har jag missat något?
Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?
Absolut, det kan jag göra. Men jag försöker förstå om jag gör något fel eller om det är något trasigt.

Den vinterdagen man vill ladda till 100% och ha en varm bil kommer snart...
Min erfarenhet är att bilen kommer upp i behaglig temperatur väldigt snabbt, typ 10min på vintern, om du använder 4% till uppvärmning nu så gissar jag att du slår på värmen typ 1-2 timmar innan avfärd? Det tror jag inte du behöver göra...

/fth

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 10:36
av Dream99
fth skrev:
Dream99 skrev:
Legato skrev:
Dream99 skrev:
Hej!

Jag får inte ordning på detta och undrar om ni har några bra idéer.

När jag vaknar på morgonen så går jag in i Tesla appen och kollar laddningen. Den är på 60%, vilket är vad jag satt den till. Allt fint. Jag startar kupéfläkten för att ha en varm bil när jag ska åka.

När jag sedan kommer ut till bilen så är laddningen på 56%. Även fast bilen är inkopplad till laddstolpen.

Jag trodde bilen skulle ta ström från laddstolpen istället för batteriet.

Har jag missat något?
Varför inte bara ändra till 65% så är väl saken löst?
Absolut, det kan jag göra. Men jag försöker förstå om jag gör något fel eller om det är något trasigt.

Den vinterdagen man vill ladda till 100% och ha en varm bil kommer snart...
Min erfarenhet är att bilen kommer upp i behaglig temperatur väldigt snabbt, typ 10min på vintern, om du använder 4% till uppvärmning nu så gissar jag att du slår på värmen typ 1-2 timmar innan avfärd? Det tror jag inte du behöver göra...

/fth
Bra tips. Jag kan säkert trimma in tiden. Men jag vill gärna ta reda på varför den inte tar ström från laddstolpen Bild

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 10:53
av OfarligTesla
Dream99 skrev:
Jag har även haft problem med att använda tidschema för laddning. Om jag sätter min laddstolpe att den inte ger ström mellan 7-19. Så startar inte laddningen av bilen efter 19. Jag måste gå ut och dra ur sladden och stoppa in den igen.

Nu använder jag bilens förskjutning av laddning och har konfigurerat laddstolpen att ge ström dygnet runt. Det fungerar.
Låter som din laddstolpe helt enkelt stänger av när ingen laddning sker och kräver ompluggning för att starta igen, är så på typ alla stolpar i parkeringsgarage/flerbilsparkeringar som jag testat.

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 10:55
av bylund
Går det i det läget att i appen höja laddningen till 70 % och starta laddningen? Om den klagar på att den inte får ström så torde problemet ligga i boxen.

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 17:25
av taliz
OfarligTesla skrev:
Dream99 skrev:
Jag har även haft problem med att använda tidschema för laddning. Om jag sätter min laddstolpe att den inte ger ström mellan 7-19. Så startar inte laddningen av bilen efter 19. Jag måste gå ut och dra ur sladden och stoppa in den igen.

Nu använder jag bilens förskjutning av laddning och har konfigurerat laddstolpen att ge ström dygnet runt. Det fungerar.
Låter som din laddstolpe helt enkelt stänger av när ingen laddning sker och kräver ompluggning för att starta igen, är så på typ alla stolpar i parkeringsgarage/flerbilsparkeringar som jag testat.
Jag hyr en laddplats av Q-park idag, verkar vara en Garo-box. Den slår inte av.
Ska dock byta till en annan inom kort där det är ABB. Vore riktigt trist om de inte funkar lika bra. Bild

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 17:33
av OfarligTesla
taliz skrev:
Jag hyr en laddplats av Q-park idag, verkar vara en Garo-box. Den slår inte av.
Ska dock byta till en annan inom kort där det är ABB. Vore riktigt trist om de inte funkar lika bra. Bild
Stockholm parkering kör dessa och de funkar inte att få igång något efter den slutat ladda. Har även testat andra med samma problem.
Bild

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 17:43
av Henrik Torphammar
Värmaren kanske drar mer än vad laddbox kan ge

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 20:39
av [JM]
Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 21:56
av Dream99
bylund skrev:
Går det i det läget att i appen höja laddningen till 70 % och starta laddningen? Om den klagar på att den inte får ström så torde problemet ligga i boxen.
Bra, det ska jag testa Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 21:58
av Dream99
Tack för bra idéer och tips. Jag ska testa och se om det är boxen som är problemet.

Någon som vet om man kan se vilket problem bilen har när laddningsringen på bilen är röd?

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 21:59
av Leo
Elvärmaren i många elbilar är på 5,5kW.

Typ samma effekt som de vanliga Webasto/Eberspächer.

Så tidsmässigt värmer de alltså upp kupen ungefär lika snabbt.

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 06 sep 2019 22:48
av Dream99
bylund skrev:
Går det i det läget att i appen höja laddningen till 70 % och starta laddningen? Om den klagar på att den inte får ström så torde problemet ligga i boxen.
Provade att öka till 70% i appen och starta laddning, men den säger bara laddningen stoppades. Bild
Blir att kolla med Halo supporten...

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 07 sep 2019 00:33
av Legato
[JM] skrev:
Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 07 sep 2019 18:11
av [JM]
Legato skrev:
[JM] skrev:
Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.
Så är det. Det känns det lite för varmt ute nu för att den också sparkar igång men vem vet. Det är ju en Tesla. Dom har ju en tendens att göra lite som dom vill ibland

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Postat: 07 sep 2019 18:32
av Legato
[JM] skrev:
Legato skrev:
[JM] skrev:
Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.
Så är det. Det känns det lite för varmt ute nu för att den också sparkar igång men vem vet. Det är ju en Tesla. Dom har ju en tendens att göra lite som dom vill ibland
Ja visst, men jag antar att hen tänker behålla bilen även när det blir kallare.