Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Klart det går att tjäna pengar på DC-laddning, annars hade ingen byggt det.

Det betyder dock inte att investeringen betalar sig omedelbart(det brukar sällan investeringar göra…).
Det betyder inte heller nödvändigtvis att det är elen som skall ge ROI. I vissa fall är det helt andra saker.
Soppan i pumparna genererar väldigt små, om några, intäkter.
Det är merförsäljningen av godis, kaffe och korv som de tjänar stora summor på, och där är långsamtankande elbilar en guldgruva :D
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

Lacho skrev:
I Upplands Väsby är det nu fyra st CCS och två chademo
Hajade till när jag passerade igår.
Klart oväntat att den andra kom upp redan nu, men det bevisar nog att läget nära Arlanda är strategiskt lockande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av MWall »

R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Klart det går att tjäna pengar på DC-laddning, annars hade ingen byggt det.

Det betyder dock inte att investeringen betalar sig omedelbart(det brukar sällan investeringar göra…).
Det betyder inte heller nödvändigtvis att det är elen som skall ge ROI. I vissa fall är det helt andra saker.
Soppan i pumparna genererar väldigt små, om några, intäkter.
Det är merförsäljningen av godis, kaffe och korv som de tjänar stora summor på, och där är långsamtankande elbilar en guldgruva :D

Njae. Jag är inte så säker på det. Kanske längs de allra största vägarna. Genomströmningen på en snabbladdare är så låg. På en mack med 10 pumpar så kan det lätt passera 50 kunder i timmen som köper kaffe, korv etc. En snabbladdare med 10 laddpunkter genererar kanske 10-15 kunder i timmen. Visst är de kvar längre men spenderar de så mycket mer?

Sen har vi fenomenet som framförallt i glesbygd kommer göra att kundunderlaget helt saknas under långa perioder. Vad hjälper det om det är mycket folk under vårvintern om det är helt tomt resten av året? Säg Sveg. En mack där kan överleva året om då lokalinvånarna kommer dit och tankar sina bilar. Med elbilar så laddar de hemma. Vem ska då komma och köpa korv och kaffe under lågsäsong?
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av IcePic »

R_Edvinsson skrev:
Lacho skrev:
I Upplands Väsby är det nu fyra st CCS och två chademo
Hajade till när jag passerade igår.
Klart oväntat att den andra kom upp redan nu, men det bevisar nog att läget nära Arlanda är strategiskt lockande.
Verkar vara fyra platser på gång hos Circle-K i Järva krog. Det är målat blixtar i marken, men ingen el där än.
Det ligger nog bra till för eltaxin åt andra hållet till Arlanda. ;)
Tesla M3 LR..
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
Då var vi där igen. Större batterier och tjäna pengar på AC-LADDNING istället.
Vad får dig att tro att det totalt sett skulle vara billigare att bygga flera tiotals miljoner bilar per år med så stora batterier som krävs för att göra snabbladdning onödigt, jämfört med att bygga och drifta snabbladdningsnätverk för bilar bara utrustas med t ex hälften så stora batterier?
Därför att folk hellre betalar för bra räckvidd än dyr snabbladdning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Niklas Z »

Robertrimmevik skrev:
Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
Då var vi där igen. Större batterier och tjäna pengar på AC-LADDNING istället.
Vad får dig att tro att det totalt sett skulle vara billigare att bygga flera tiotals miljoner bilar per år med så stora batterier som krävs för att göra snabbladdning onödigt, jämfört med att bygga och drifta snabbladdningsnätverk för bilar bara utrustas med t ex hälften så stora batterier?
Därför att folk hellre betalar för bra räckvidd än dyr snabbladdning.
Du menar att folk hellre lägger t ex 100000 på större batteri än 20000 på snabbladdning?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Klart det går att tjäna pengar på DC-laddning, annars hade ingen byggt det.

Det betyder dock inte att investeringen betalar sig omedelbart(det brukar sällan investeringar göra…).
Det betyder inte heller nödvändigtvis att det är elen som skall ge ROI. I vissa fall är det helt andra saker.
Soppan i pumparna genererar väldigt små, om några, intäkter.
Det är merförsäljningen av godis, kaffe och korv som de tjänar stora summor på, och där är långsamtankande elbilar en guldgruva :D

Njae. Jag är inte så säker på det. Kanske längs de allra största vägarna. Genomströmningen på en snabbladdare är så låg. På en mack med 10 pumpar så kan det lätt passera 50 kunder i timmen som köper kaffe, korv etc. En snabbladdare med 10 laddpunkter genererar kanske 10-15 kunder i timmen. Visst är de kvar längre men spenderar de så mycket mer?

Sen har vi fenomenet som framförallt i glesbygd kommer göra att kundunderlaget helt saknas under långa perioder. Vad hjälper det om det är mycket folk under vårvintern om det är helt tomt resten av året? Säg Sveg. En mack där kan överleva året om då lokalinvånarna kommer dit och tankar sina bilar. Med elbilar så laddar de hemma. Vem ska då komma och köpa korv och kaffe under lågsäsong?
Att det går så snabbt att tanka gör ju att de flesta aldrig ens går in i butiken.
Förr i tiden, innan det fanns kortbetalning vid pumpen, så var ju folk tvungna att gå in för att betala för soppan.
Så där har man tappat enormt mkt försäljning sedan gammalt.

Men laddar man en elbil så är det betydligt större andel som besöker butiken, helt enkelt eftersom det tar tid och man måste hitta på något med den. Dvs det blir lite av en återgång till tidigare, och det generar försäljning.

”Mackdöden” är ju förövrigt inget nytt, det är något som påhitt under decennier. Det fanns betydligt fler mackar i glesbygden för 40-50 år sedan.
De flesta har helt försvunnit, andra har ersatts av automatstationer.
Kommer det bli ännu färre i framtiden? Högst troligt. Men blir det ett problem? Troligen under högst begränsad tid. Dels kommer bilarna få så hög räckvidd att de kommer lika långt som dagens avgasbilar, dels kommer det garanterat stöd från staten för att etablera laddare där det finns behov. Prisutvecklingen för såväl battericeller som snabbladdare är ju så snabb att det kommer kosta nada att etablera stationer med batteribackup på väl valda platser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
”Mackdöden” är ju förövrigt inget nytt, det är något som påhitt under decennier. Det fanns betydligt fler mackar i glesbygden för 40-50 år sedan.
De flesta har helt försvunnit, andra har ersatts av automatstationer.
Kommer det bli ännu färre i framtiden? Högst troligt. Men blir det ett problem? Troligen under högst begränsad tid. Dels kommer bilarna få så hög räckvidd att de kommer lika långt som dagens avgasbilar, dels kommer det garanterat stöd från staten för att etablera laddare där det finns behov. Prisutvecklingen för såväl battericeller som snabbladdare är ju så snabb att det kommer kosta nada att etablera stationer med batteribackup på väl valda platser.

Så är det säkert. Men du gjorde precis en poäng av att man skulle tjäna in kostnaden av snabbladdaren på att sälja fika och godis.

Vi får se hur det går. Oavsett vad vi tror hoppas vi ju på samma sak, att det även i framtiden ska vara enkelt och oproblematiskt att förflytta sig med elbil.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Klart det går att tjäna pengar på DC-laddning, annars hade ingen byggt det.

Det betyder dock inte att investeringen betalar sig omedelbart(det brukar sällan investeringar göra…).
Det betyder inte heller nödvändigtvis att det är elen som skall ge ROI. I vissa fall är det helt andra saker.
Soppan i pumparna genererar väldigt små, om några, intäkter.
Det är merförsäljningen av godis, kaffe och korv som de tjänar stora summor på, och där är långsamtankande elbilar en guldgruva :D

Njae. Jag är inte så säker på det. Kanske längs de allra största vägarna. Genomströmningen på en snabbladdare är så låg. På en mack med 10 pumpar så kan det lätt passera 50 kunder i timmen som köper kaffe, korv etc. En snabbladdare med 10 laddpunkter genererar kanske 10-15 kunder i timmen. Visst är de kvar längre men spenderar de så mycket mer?

Sen har vi fenomenet som framförallt i glesbygd kommer göra att kundunderlaget helt saknas under långa perioder. Vad hjälper det om det är mycket folk under vårvintern om det är helt tomt resten av året? Säg Sveg. En mack där kan överleva året om då lokalinvånarna kommer dit och tankar sina bilar. Med elbilar så laddar de hemma. Vem ska då komma och köpa korv och kaffe under lågsäsong?
Jo det är lite som att snabbladdning inte är nog snabb eller tillräckligt långsam. Den börjar vara för snabb för ett riktigt matstopp, det blir mest stressigt. Man vill ju inte ta upp laddplats i onödan, eller betala dyra kWh i onödan. Så ofta får man springa ut och flytta bilen mitt i maten.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
Då var vi där igen. Större batterier och tjäna pengar på AC-LADDNING istället.
Vad får dig att tro att det totalt sett skulle vara billigare att bygga flera tiotals miljoner bilar per år med så stora batterier som krävs för att göra snabbladdning onödigt, jämfört med att bygga och drifta snabbladdningsnätverk för bilar bara utrustas med t ex hälften så stora batterier?
Därför att folk hellre betalar för bra räckvidd än dyr snabbladdning.
Du menar att folk hellre lägger t ex 100000 på större batteri än 20000 på snabbladdning?
Vet inte riktigt hur du räknar här. 20000 på hur många år? 100000 extra i värdeminskning på hur många år?
Tror inte den kalkylen stämmer på samma antal år som hur länge en medelsvensson äger en bil.
Men låt säga att din kalkyl stämmer så finns det ändå andra mervärden med att ha ett större batteri.
Och folk är också beredd att betala lite premium för lite extra annars skulle ju alla åka omkring i Dacia och Toyota.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Provade ladda i skärholmen hos CK idag.

Började med att strula på så sätt att jag behövde lägga in betalkort, så då tryckte jag på bilens stopp-knapp och satte tillbaka laddaren.
Då hamnade laddaren i ett fault-läge. Där lyckades jag lista ut att man måste stå och hålla in STOP-knappen på maskinen upp till 10 sekunder innan den "vaknar" till igen.

Jag valde att ställa mig på 50kW-aren eftersom jag tänkte ladda fullt.

Efter 5 minuters om och men så gick det att starta laddaren, efter att jag listat ut att jag måste först hålla in knappen i appen i flera sekunder, SEDAN måste jag trycka på start på laddaren för att laddningen ska starta.


Standard på 50kW-aren är att lada till 80%, men ett knapptryck så växlar den till fullt.
Laddaren/appen tyckte min bil var fulladdad när bilen hade 95% och där med avslutade laddningen..



Bild



Bild
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Niklas Z »

Robertrimmevik skrev:
Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
Då var vi där igen. Större batterier och tjäna pengar på AC-LADDNING istället.
Vad får dig att tro att det totalt sett skulle vara billigare att bygga flera tiotals miljoner bilar per år med så stora batterier som krävs för att göra snabbladdning onödigt, jämfört med att bygga och drifta snabbladdningsnätverk för bilar bara utrustas med t ex hälften så stora batterier?
Därför att folk hellre betalar för bra räckvidd än dyr snabbladdning.
Du menar att folk hellre lägger t ex 100000 på större batteri än 20000 på snabbladdning?
Vet inte riktigt hur du räknar här. 20000 på hur många år? 100000 extra i värdeminskning på hur många år?
Tror inte den kalkylen stämmer på samma antal år som hur länge en medelsvensson äger en bil.
Det var bara ett exempel, men jag tänkte mig under bilens livstid. Jag tolkade dig som att du menade att konsumenternas betalningsvilja är olika för laddning respektive bilinköp.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av fth »

Gargamel skrev:
Provade ladda i skärholmen hos CK idag.

Började med att strula på så sätt att jag behövde lägga in betalkort, så då tryckte jag på bilens stopp-knapp och satte tillbaka laddaren.
Då hamnade laddaren i ett fault-läge. Där lyckades jag lista ut att man måste stå och hålla in STOP-knappen på maskinen upp till 10 sekunder innan den "vaknar" till igen.

Jag valde att ställa mig på 50kW-aren eftersom jag tänkte ladda fullt.

Efter 5 minuters om och men så gick det att starta laddaren, efter att jag listat ut att jag måste först hålla in knappen i appen i flera sekunder, SEDAN måste jag trycka på start på laddaren för att laddningen ska starta.


Standard på 50kW-aren är att lada till 80%, men ett knapptryck så växlar den till fullt.
Laddaren/appen tyckte min bil var fulladdad när bilen hade 95% och där med avslutade laddningen..
Visst är det märkligt hur usel användarupplevelse det är på dom flesta laddare (utanför SuC)? :?

Det känns ju nästan som operatörerna har ansträngt sig för att krångla till hela upplevelsen, med märkliga krav på i vilken ordning man betalar/kopplar in/trycker på "start" etc, odokumenterade krav på att hålla hårt i kontakten i typ 30s för att öht få det att funka, krav på förbetalningar på konto, obefintlig eller ointresserad telefonsupport, stolpar som kan stå trasiga i veckor, etc etc.

Detta är väl verkligen en verksamhet där man med all rätt kan fråga sig "hur svårt kan det vara"?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
”Mackdöden” är ju förövrigt inget nytt, det är något som påhitt under decennier. Det fanns betydligt fler mackar i glesbygden för 40-50 år sedan.
De flesta har helt försvunnit, andra har ersatts av automatstationer.
Kommer det bli ännu färre i framtiden? Högst troligt. Men blir det ett problem? Troligen under högst begränsad tid. Dels kommer bilarna få så hög räckvidd att de kommer lika långt som dagens avgasbilar, dels kommer det garanterat stöd från staten för att etablera laddare där det finns behov. Prisutvecklingen för såväl battericeller som snabbladdare är ju så snabb att det kommer kosta nada att etablera stationer med batteribackup på väl valda platser.

Så är det säkert. Men du gjorde precis en poäng av att man skulle tjäna in kostnaden av snabbladdaren på att sälja fika och godis.

Vi får se hur det går. Oavsett vad vi tror hoppas vi ju på samma sak, att det även i framtiden ska vara enkelt och oproblematiskt att förflytta sig med elbil.
Ja, av samma anledning som det finns bemannade bensinmackar idag så kommer det finnas bemannade laddstationer i framtiden. De existerar för att det finns kundunderlag.
I glesbyggd finns väldigt begränsat kundunderlag redan idag, och utvecklingen går åt att det blir ännu mindre.
Samma sak med allsköns småbutiker. Näthandel och köpcenter har tagit död på dem. Så är det bara(och näthandel tar allt mer död på köpcenter...). Utvecklingen går framåt liksom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
”Mackdöden” är ju förövrigt inget nytt, det är något som påhitt under decennier. Det fanns betydligt fler mackar i glesbygden för 40-50 år sedan.
De flesta har helt försvunnit, andra har ersatts av automatstationer.
Kommer det bli ännu färre i framtiden? Högst troligt. Men blir det ett problem? Troligen under högst begränsad tid. Dels kommer bilarna få så hög räckvidd att de kommer lika långt som dagens avgasbilar, dels kommer det garanterat stöd från staten för att etablera laddare där det finns behov. Prisutvecklingen för såväl battericeller som snabbladdare är ju så snabb att det kommer kosta nada att etablera stationer med batteribackup på väl valda platser.

Så är det säkert. Men du gjorde precis en poäng av att man skulle tjäna in kostnaden av snabbladdaren på att sälja fika och godis.

Vi får se hur det går. Oavsett vad vi tror hoppas vi ju på samma sak, att det även i framtiden ska vara enkelt och oproblematiskt att förflytta sig med elbil.
Ja, av samma anledning som det finns bemannade bensinmackar idag så kommer det finnas bemannade laddstationer i framtiden. De existerar för att det finns kundunderlag.
I glesbyggd finns väldigt begränsat kundunderlag redan idag, och utvecklingen går åt att det blir ännu mindre.
Samma sak med allsköns småbutiker. Näthandel och köpcenter har tagit död på dem. Så är det bara(och näthandel tar allt mer död på köpcenter...). Utvecklingen går framåt liksom.
Jo, men då återstår ju knäckfrågan. Vem ska betala för laddstationer i glesbygd? Är ju det som är problemet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
”Mackdöden” är ju förövrigt inget nytt, det är något som påhitt under decennier. Det fanns betydligt fler mackar i glesbygden för 40-50 år sedan.
De flesta har helt försvunnit, andra har ersatts av automatstationer.
Kommer det bli ännu färre i framtiden? Högst troligt. Men blir det ett problem? Troligen under högst begränsad tid. Dels kommer bilarna få så hög räckvidd att de kommer lika långt som dagens avgasbilar, dels kommer det garanterat stöd från staten för att etablera laddare där det finns behov. Prisutvecklingen för såväl battericeller som snabbladdare är ju så snabb att det kommer kosta nada att etablera stationer med batteribackup på väl valda platser.

Så är det säkert. Men du gjorde precis en poäng av att man skulle tjäna in kostnaden av snabbladdaren på att sälja fika och godis.

Vi får se hur det går. Oavsett vad vi tror hoppas vi ju på samma sak, att det även i framtiden ska vara enkelt och oproblematiskt att förflytta sig med elbil.
Ja, av samma anledning som det finns bemannade bensinmackar idag så kommer det finnas bemannade laddstationer i framtiden. De existerar för att det finns kundunderlag.
I glesbyggd finns väldigt begränsat kundunderlag redan idag, och utvecklingen går åt att det blir ännu mindre.
Samma sak med allsköns småbutiker. Näthandel och köpcenter har tagit död på dem. Så är det bara(och näthandel tar allt mer död på köpcenter...). Utvecklingen går framåt liksom.
Jo, men då återstår ju knäckfrågan. Vem ska betala för laddstationer i glesbygd? Är ju det som är problemet.
Vem betalar för övrig infrastruktur?
Finns ju massa exempel på saker som inte lönar sig i glesbygd, men de finns där ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
”Mackdöden” är ju förövrigt inget nytt, det är något som påhitt under decennier. Det fanns betydligt fler mackar i glesbygden för 40-50 år sedan.
De flesta har helt försvunnit, andra har ersatts av automatstationer.
Kommer det bli ännu färre i framtiden? Högst troligt. Men blir det ett problem? Troligen under högst begränsad tid. Dels kommer bilarna få så hög räckvidd att de kommer lika långt som dagens avgasbilar, dels kommer det garanterat stöd från staten för att etablera laddare där det finns behov. Prisutvecklingen för såväl battericeller som snabbladdare är ju så snabb att det kommer kosta nada att etablera stationer med batteribackup på väl valda platser.

Så är det säkert. Men du gjorde precis en poäng av att man skulle tjäna in kostnaden av snabbladdaren på att sälja fika och godis.

Vi får se hur det går. Oavsett vad vi tror hoppas vi ju på samma sak, att det även i framtiden ska vara enkelt och oproblematiskt att förflytta sig med elbil.
Ja, av samma anledning som det finns bemannade bensinmackar idag så kommer det finnas bemannade laddstationer i framtiden. De existerar för att det finns kundunderlag.
I glesbyggd finns väldigt begränsat kundunderlag redan idag, och utvecklingen går åt att det blir ännu mindre.
Samma sak med allsköns småbutiker. Näthandel och köpcenter har tagit död på dem. Så är det bara(och näthandel tar allt mer död på köpcenter...). Utvecklingen går framåt liksom.
Jo, men då återstår ju knäckfrågan. Vem ska betala för laddstationer i glesbygd? Är ju det som är problemet.
Vem betalar för övrig infrastruktur?
Finns ju massa exempel på saker som inte lönar sig i glesbygd, men de finns där ändå.
Och så har även denna tråd hamnat i en glesbygdsproblematik. :lol: :lol:
Men för att återkoppla till ämnet(halvt i alla fall) så tjänar CK i Lycksele grova pengar på kioskförsäljning. Det har blivit ett tillhåll för bortskämda tonåringar då det är det enda öppna ställe där ungdomar under 18år kan träffas en fredag eller lördagskväll.
Tror ingen familj kommer att vilja stanna och ladda där en fredagskväll på väg till fjällen, det är knökfullt med epatraktorer(som förmodligen kommer blocka laddarna) och fulla tonåringar. :lol:
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

.[/quote]
Du menar att folk hellre lägger t ex 100000 på större batteri än 20000 på snabbladdning?[/quote]
Vet inte riktigt hur du räknar här. 20000 på hur många år? 100000 extra i värdeminskning på hur många år?
Tror inte den kalkylen stämmer på samma antal år som hur länge en medelsvensson äger en bil.[/quote]
Det var bara ett exempel, men jag tänkte mig under bilens livstid. Jag tolkade dig som att du menade att konsumenternas betalningsvilja är olika för laddning respektive bilinköp.[/quote]
Tycker det blir svårt att räkna så då alla bilars värde slutar på noll. Jag tror nämligen att premiumbilar kommer generellt ha mer batteri i grundutförande.
Men om man nu ska ta samma modell och man vill betala för extra räckvidd så kommer förmodligen extra räckvidd på en premiumbil kosta mer än på en Dacia. Så man får nog räkna procentuellt i så fall.
Men på medelbilen kommer det kamske kosta runt 50k mer. Sedan är det ju ytterst individuellt hur mycket man kommer att behöva snabbladda. Men har man kort räckvidd, låt säga 35mil. Kanske man snabbladdar 400kWh mer per år än om man har 50mil. Låt säga att snabbladdning landar på 6kr/kWh, vilket verkar högst troligt med dagens prisutvecklingen. Då hamnar kanske den extra laddkostnaden mer runt 30k på bilens livstid. Mellanskillnaden blir snarare 20k. Den pengen tror jag folk är benägna att betala för mindre snabbladdning.
Ditt exempel på 80k tror jag dock att folk kanske tvekar på. Men det kräver nog också en närmare felfri laddinfrastruktur.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av R_Edvinsson »

Gargamel skrev:
Provade ladda i skärholmen hos CK idag.

Började med att strula på så sätt att jag behövde lägga in betalkort, så då tryckte jag på bilens stopp-knapp och satte tillbaka laddaren.
Då hamnade laddaren i ett fault-läge. Där lyckades jag lista ut att man måste stå och hålla in STOP-knappen på maskinen upp till 10 sekunder innan den "vaknar" till igen.

Jag valde att ställa mig på 50kW-aren eftersom jag tänkte ladda fullt.

Efter 5 minuters om och men så gick det att starta laddaren, efter att jag listat ut att jag måste först hålla in knappen i appen i flera sekunder, SEDAN måste jag trycka på start på laddaren för att laddningen ska starta.


Standard på 50kW-aren är att lada till 80%, men ett knapptryck så växlar den till fullt.
Laddaren/appen tyckte min bil var fulladdad när bilen hade 95% och där med avslutade laddningen..



Bild



Bild
De där laddarna får man hoppas de bara smällt upp för att de saknar riktiga 350pumpar.

För annars är det ganska enkelt.
Plugga i bilen.
Håll inne knappen 3sek och det laddar.

I Väsby var den offline i appen under förra veckan men det stod en bil och laddade.
Då stod det ”start” på displayen och även min hoppade igång för laddning.

En en uppdatering till Plug-n-charge skulle man ju inte gråta över.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Niklas Z »

Robertrimmevik skrev:
.
Du menar att folk hellre lägger t ex 100000 på större batteri än 20000 på snabbladdning?
Vet inte riktigt hur du räknar här. 20000 på hur många år? 100000 extra i värdeminskning på hur många år?
Tror inte den kalkylen stämmer på samma antal år som hur länge en medelsvensson äger en bil.

Tycker det blir svårt att räkna så då alla bilars värde slutar på noll. Jag tror nämligen att premiumbilar kommer generellt ha mer batteri i grundutförande.
Men om man nu ska ta samma modell och man vill betala för extra räckvidd så kommer förmodligen extra räckvidd på en premiumbil kosta mer än på en Dacia. Så man får nog räkna procentuellt i så fall.
Men på medelbilen kommer det kamske kosta runt 50k mer. Sedan är det ju ytterst individuellt hur mycket man kommer att behöva snabbladda. Men har man kort räckvidd, låt säga 35mil. Kanske man snabbladdar 400kWh mer per år än om man har 50mil. Låt säga att snabbladdning landar på 6kr/kWh, vilket verkar högst troligt med dagens prisutvecklingen. Då hamnar kanske den extra laddkostnaden mer runt 30k på bilens livstid. Mellanskillnaden blir snarare 20k. Den pengen tror jag folk är benägna att betala för mindre snabbladdning.
Ditt exempel på 80k tror jag dock att folk kanske tvekar på. Men det kräver nog också en närmare felfri laddinfrastruktur.
Jag vet inte vad du tror en laddstation kostar, men jag har försökt hitta lite uppgifter från USA. Det verkar som att en SUC-station (genomsnittligt antal laddare) kostar ungefär USD 200000 att anlägga. Säg två miljoner SEK. I Sverige har vi ungefär 50 stationer och ungefär 15000 Teslor. Det innebär att anläggningskostnaden uppgår till cirka 7000 SEK per bil. Det får man inte så mycket batteri för. Sen ska givetvis det hela driftas också, men det krävs även av AC-laddare. Dessutom är inte heller AC-laddstationer gratis, utan de kostar också. Inte lika mycket som DC-laddare givetvis, men å andra sidan behövs fler AC-laddare för att täcka samma behov. Jag tror det krävs en rejäl sänkning av batteripriserna innan det är mer ekonomiskt att skaffa stort batteri än att snabbladda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av LarsL »

Det är ju inte så smart med ett stort batteri som bara använd en eller två gånger per år. Då är det ju bättre med en massa Superchargers där man kan stanna och ta en paus. Helst så många att jag inte behöver fundera på det utan mer fråga mig och familjen vart de vill stanna.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
.
Du menar att folk hellre lägger t ex 100000 på större batteri än 20000 på snabbladdning?
Vet inte riktigt hur du räknar här. 20000 på hur många år? 100000 extra i värdeminskning på hur många år?
Tror inte den kalkylen stämmer på samma antal år som hur länge en medelsvensson äger en bil.

Tycker det blir svårt att räkna så då alla bilars värde slutar på noll. Jag tror nämligen att premiumbilar kommer generellt ha mer batteri i grundutförande.
Men om man nu ska ta samma modell och man vill betala för extra räckvidd så kommer förmodligen extra räckvidd på en premiumbil kosta mer än på en Dacia. Så man får nog räkna procentuellt i så fall.
Men på medelbilen kommer det kamske kosta runt 50k mer. Sedan är det ju ytterst individuellt hur mycket man kommer att behöva snabbladda. Men har man kort räckvidd, låt säga 35mil. Kanske man snabbladdar 400kWh mer per år än om man har 50mil. Låt säga att snabbladdning landar på 6kr/kWh, vilket verkar högst troligt med dagens prisutvecklingen. Då hamnar kanske den extra laddkostnaden mer runt 30k på bilens livstid. Mellanskillnaden blir snarare 20k. Den pengen tror jag folk är benägna att betala för mindre snabbladdning.
Ditt exempel på 80k tror jag dock att folk kanske tvekar på. Men det kräver nog också en närmare felfri laddinfrastruktur.
Jag vet inte vad du tror en laddstation kostar, men jag har försökt hitta lite uppgifter från USA. Det verkar som att en SUC-station (genomsnittligt antal laddare) kostar ungefär USD 200000 att anlägga. Säg två miljoner SEK. I Sverige har vi ungefär 50 stationer och ungefär 15000 Teslor. Det innebär att anläggningskostnaden uppgår till cirka 7000 SEK per bil. Det får man inte så mycket batteri för. Sen ska givetvis det hela driftas också, men det krävs även av AC-laddare. Dessutom är inte heller AC-laddstationer gratis, utan de kostar också. Inte lika mycket som DC-laddare givetvis, men å andra sidan behövs fler AC-laddare för att täcka samma behov. Jag tror det krävs en rejäl sänkning av batteripriserna innan det är mer ekonomiskt att skaffa stort batteri än att snabbladda.

Sa aldrig att det var mer ekonomiskt men att det snarare skiljer 20k än 80k TCO. Givetvis gissar vi båda två.
Det skiljer idag 30k mellan 58kWh och 77kWh på en ID3, då är dessutom den med det större batteriet bättre utrustad. Tror att de som vet med sig att de kör långt ibland väljer det större batteriet alla dagar i veckan.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Robertrimmevik »

LarsL skrev:
Det är ju inte så smart med ett stort batteri som bara använd en eller två gånger per år. Då är det ju bättre med en massa Superchargers där man kan stanna och ta en paus. Helst så många att jag inte behöver fundera på det utan mer fråga mig och familjen vart de vill stanna.
Smart på vilket sätt? Är det smart att ha ett litet batteri som laddas oftare och snabbladdas mer och därmed degraderas fortare?(och därmed än sämre räckvidd)
Räcker det till för V2X?
Är smart bara ur ett miljövänligt perspektiv?
Kan det vara smart att slippa ladda var 15:e mil på husvagnssemester? Är smart att behöva ladda 2ggr för att ta sig från Norrlandskusten till fjällen med skotrar? (Och blir det riktigt dåligt väder är det till och med oklart om du når fram för ingen ville drifta snabbladdare även fast trafikverket står för pengarna att bygga den)
Är smart att kunna hoppa över några laddstopp där det är kö och istället vänta in en ledig laddare?
Jag tror inte att jag är unik på nått sätt som tänker i dessa banor. Folk kommer vilja ha räckvidd i överkant. Det kommer behövas betydligt dyrare batterier för att det inte ska hända. Och betydligt mycket bättre laddinfrastruktur och billigare snabbladdning. Laddkurvorna tycker jag också lämnar en del att önska.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Niklas Z »

Robertrimmevik skrev:
Sa aldrig att det var mer ekonomiskt men att det snarare skiljer 20k än 80k TCO. Givetvis gissar vi båda två.
Det skiljer idag 30k mellan 58kWh och 77kWh på en ID3, då är dessutom den med det större batteriet bättre utrustad. Tror att de som vet med sig att de kör långt ibland väljer det större batteriet alla dagar i veckan.
Men den lilla ökningen av batteristorlek räcker ju inte på långa vägar om man ska klara sig utan snabbladdning. Min bil har 75 kWh batteri och är en av marknadens strömsnålaste. Trots det är den inte nära att klara sig utan SuC eller annan högeffektsladdning. Om batteriet var dubbelt så stort kanske det skulle kunna övervägas, men 150 kWh är både rejält dyrt och tungt och det är inte uppenbart att ens så stort batteri skulle vara tillräckligt. Det skuille inte vara tillräckligt för en mer strömslukande bil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av LarsL »

Folk har räckviddsångest och vill därför ha jättestora batterier. Men i den verkliga världen utan räckviddsångest klarar man sig med en SR+. Den behöver inte laddas till mer än 80% dagligen, även om man kör mer än dubbelt så långt per år som genomsnittet.
Skriv svar