MWall skrev:R_Edvinsson skrev:taliz skrev:Klart det går att tjäna pengar på DC-laddning, annars hade ingen byggt det.
Det betyder dock inte att investeringen betalar sig omedelbart(det brukar sällan investeringar göra…).
Det betyder inte heller nödvändigtvis att det är elen som skall ge ROI. I vissa fall är det helt andra saker.
Soppan i pumparna genererar väldigt små, om några, intäkter.
Det är merförsäljningen av godis, kaffe och korv som de tjänar stora summor på, och där är långsamtankande elbilar en guldgruva
Njae. Jag är inte så säker på det. Kanske längs de allra största vägarna. Genomströmningen på en snabbladdare är så låg. På en mack med 10 pumpar så kan det lätt passera 50 kunder i timmen som köper kaffe, korv etc. En snabbladdare med 10 laddpunkter genererar kanske 10-15 kunder i timmen. Visst är de kvar längre men spenderar de så mycket mer?
Sen har vi fenomenet som framförallt i glesbygd kommer göra att kundunderlaget helt saknas under långa perioder. Vad hjälper det om det är mycket folk under vårvintern om det är helt tomt resten av året? Säg Sveg. En mack där kan överleva året om då lokalinvånarna kommer dit och tankar sina bilar. Med elbilar så laddar de hemma. Vem ska då komma och köpa korv och kaffe under lågsäsong?
Att det går så snabbt att tanka gör ju att de flesta aldrig ens går in i butiken.
Förr i tiden, innan det fanns kortbetalning vid pumpen, så var ju folk tvungna att gå in för att betala för soppan.
Så där har man tappat enormt mkt försäljning sedan gammalt.
Men laddar man en elbil så är det betydligt större andel som besöker butiken, helt enkelt eftersom det tar tid och man måste hitta på något med den. Dvs det blir lite av en återgång till tidigare, och det generar försäljning.
”Mackdöden” är ju förövrigt inget nytt, det är något som påhitt under decennier. Det fanns betydligt fler mackar i glesbygden för 40-50 år sedan.
De flesta har helt försvunnit, andra har ersatts av automatstationer.
Kommer det bli ännu färre i framtiden? Högst troligt. Men blir det ett problem? Troligen under högst begränsad tid. Dels kommer bilarna få så hög räckvidd att de kommer lika långt som dagens avgasbilar, dels kommer det garanterat stöd från staten för att etablera laddare där det finns behov. Prisutvecklingen för såväl battericeller som snabbladdare är ju så snabb att det kommer kosta nada att etablera stationer med batteribackup på väl valda platser.