Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Johlei »

Niklas Z skrev:
OfarligTesla skrev:
Ska jag vara ärlig så tror jag främst det är de ägarna som haft elbil under perioden när det funnits väldigt billigt eller gratis laddning som har problem med att betala 6 kr/kWh under långresorna, de har vant sig vid att det alltid varit mycket billigare per mil i “bränslekostnad”. Ingen jag pratat om elbil med (som faktiskt varit intresserad) verkar tycka det är ett problem att betala höga priser de få gångerna per år som de skulle använda det. Sedan finns det ju de som gissningsvis ändå inte skulle köpa en elbil förens de tvingas till det som klagar på allt som går att klaga på oavsett om det stämmer eller inte.
Det låter rimligt tycker jag. Personligen skulle jag välja den snabbladdare som har bäst geografiskt läge, med avseende på den rutt jag vill åka. Om priset är 3:50 eller 6:50 per kWh spelar inte så stor roll.
Så länge det finns litet utbud av laddställen så väljer jag på samma sätt. Men när fler laddställen dyker upp förändras spelplanen.

Om jag är på långfärd och behöver ladda en gång och kan välja att ladda ”nu” för 6,50 eller ”om en stund” för 3,50 utefter min rutt så vet jag vad jag väljer, allt annat lika. Jag kanske tom väljer 2.50 på långsamladdare inne i samhället där vi samtidigt kan turista lite, om vi är på humör och känner att vi har tid.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Niklas Z »

Ja, när det blir tätare mellan laddstationer med hög effekt kommer det att blir mer aktuellt att välja efter pris. Det är rimligt att förvänta sig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Matte »

När man försöker förstå prissättningen ska man komma ihåg av förtjänsten inte är direkt proportionell mot priset.

Ex: Om man räknar med att en laddare kostar 500k, en beräknad återbetalningstid på 10år, och tjänar (pris-elkostnad, 6kr-1.5kr) 4.5kr per kwh så måste den ladda ca 30kwh per dag i snitt (500000/10/365/4.5).

Ändras priset till 3kr så krävs det i detta fall 3ggr större beläggning. Förklarar nog en del varför man ligger på 6 istället för ex 3.

Jag misstänker att dom köper elbilar idag i snitt har det bättre ställt än andra och därför inte heller bryr sig lika mycket om priset. Om några år när det är mindre risk (större beläggning) sjunker kanske priserna får vi hoppas (även om jag föredrar fungerande, pålitliga laddare)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
För mig går gränsen vid ca 5kr/kWh.
Eon och Recharge har visat att det är möjligt att erbjuda 150kw laddning till det priset.
De tjänar ju heller inget på merförsäljning som tex Circle K gör.
Dvs rimligen borde CK kunna hålla LÄGRE priser än eon och Recharge.

Är väl långt dyrare och mer komplext att sätta upp 150kW-laddare än 50kW-dito? Men Eon och Recharge kanske också erbjuder 150kW numera?

Jag får väl erkänna att jag är en hycklare eftersom jag har fri SuC och faktiskt aldrig betalat en enda krona för laddning förutom för den hemma. Ja precis. Bokstavligt talat noll kronor trots över 4 år med dubbla elbilar och kanske 18 tusen elbilsmil totalt. Men jag åker ändå aldrig och gratisladdar trots att jag i princip åker förbi Fullerö nästan varje dag. Tycker helt enkelt inte det är värt besväret.

Fast iofs. Nu kostar ju "full tank" faktiskt över 200 spänn hemma. Får kanske överväga att åka dit ibland.
Det var därför jag skrev "150kw laddning". ;)
Eons stationer har faktiskt 175kw, och recharge upp till 225kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev:
Ja, när det blir tätare mellan laddstationer med hög effekt kommer det att blir mer aktuellt att välja efter pris. Det är rimligt att förvänta sig.
Det blir väl som med bensin/diesel idag. Vissa håller sig till Ingo och liknande budgetalternativ. Andra tankar gladeligen på Circle K och övriga, dyrare, bemannade stationer.
Jag tillhör definitivt Ingo-folket. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
För mig går gränsen vid ca 5kr/kWh.
Eon och Recharge har visat att det är möjligt att erbjuda 150kw laddning till det priset.
De tjänar ju heller inget på merförsäljning som tex Circle K gör.
Dvs rimligen borde CK kunna hålla LÄGRE priser än eon och Recharge.

Är väl långt dyrare och mer komplext att sätta upp 150kW-laddare än 50kW-dito? Men Eon och Recharge kanske också erbjuder 150kW numera?

Jag får väl erkänna att jag är en hycklare eftersom jag har fri SuC och faktiskt aldrig betalat en enda krona för laddning förutom för den hemma. Ja precis. Bokstavligt talat noll kronor trots över 4 år med dubbla elbilar och kanske 18 tusen elbilsmil totalt. Men jag åker ändå aldrig och gratisladdar trots att jag i princip åker förbi Fullerö nästan varje dag. Tycker helt enkelt inte det är värt besväret.

Fast iofs. Nu kostar ju "full tank" faktiskt över 200 spänn hemma. Får kanske överväga att åka dit ibland.
Det var därför jag skrev "150kw laddning". ;)
Eons stationer har faktiskt 175kw, och recharge upp till 225kw.

Jag läser snabbt. :oops:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
A76 skrev:
Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
Jag har länge undrat hur stor investeringskostnaden är för en laddstation med några 150 kW laddare, hur lång tid de skrivs av på, och hur stora de fasta löpande kostnaderna är. Kanske kan du upplysa mig, då du så tvärsäkert säger att ett pris på 6,25 kr/kWh är ocker? Du verkar iallafall ha insyn i att Cirkel K får enorma rabatter på själva elen, då du tycks mena att en kaffe, kanelbulle eller korv för 25-30 kr, i utbyte mot 50-60 kWh gratisladdning, är en vinstaffär för Cirkel K.
Håller med helt. Känns inte som kaffe+bulle täcker kostnader för både elen och laddinfrastrukturen. Inte på långa vägar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av A76 »

martinot skrev:
iAkita skrev:
A76 skrev:
Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
Jag har länge undrat hur stor investeringskostnaden är för en laddstation med några 150 kW laddare, hur lång tid de skrivs av på, och hur stora de fasta löpande kostnaderna är. Kanske kan du upplysa mig, då du så tvärsäkert säger att ett pris på 6,25 kr/kWh är ocker? Du verkar iallafall ha insyn i att Cirkel K får enorma rabatter på själva elen, då du tycks mena att en kaffe, kanelbulle eller korv för 25-30 kr, i utbyte mot 50-60 kWh gratisladdning, är en vinstaffär för Cirkel K.
Håller med helt. Känns inte som kaffe+bulle täcker kostnader för både elen och laddinfrastrukturen. Inte på långa vägar.
Nej, jag tror inte att gratisladdning täcker kostnaden för infrastruktur och laddning. Och som jag också skrev så tror jag inte att gratisladdning är hållbart. Däremot är det nya priset på tok för högt. Tesla håller 4:30 ca, och de har inget kaffe och bulle att sälja. Det är enorm förtjänst på just kaffe och bulle hos CK, och deras högsta önskan är att få in kunden i butiken så de handlar saker till skyhög marginal.
Dessutom finns det andra konkurrenter som har lägre kwh-pris för snabbladdning, som också framförts i tråden, vilka också som Tesla inte har kaffe och bulle att sälja. Sammantaget är då min uppfattning att CK:s prissättning är ocker. På samma sätt som jag tycker det om Ionitys prissättning. Min bojkott kvarstår!

PS, det är bara folk med mer pengar än vett som inte bryr sig om vad saker kostar. Jag kör förvisso Tesla men har gjort en ekonomisk uppoffring för att köra miljövänligt, dvs jag har en bil som egentligen är dyrare än vad jag borde ha. För att klara min ekonomi behöver jag ständigt se över mina kostnader. Att då inte bry sig om vad tex laddning kostar är inte realistiskt för mig även om jag inte står och faller med 4:30 eller 6:25.
Så vissa av kommentarerna i tråden om att bara för att man kör Tesla så kan man betala vad som helst känns otroligt trångsynta..
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Nect »

A76 skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
A76 skrev:
Jag tror inte någon tror att gratis är hållbart eller bra i längden. Men ett pris på 6:30 är ocker.
Min ursprungliga kommentar om ”bojkott” handlade bara om det orimligt höga priset. Och jag kommer inte spendera en krona på laddning hos Cirkle K, därmed går de också miste om kaffet, kanelbullen och/eller korven som jag i princip alltid köpte när jag gratisladdade. Undrar vad CK förlorar mest på??
Jag har länge undrat hur stor investeringskostnaden är för en laddstation med några 150 kW laddare, hur lång tid de skrivs av på, och hur stora de fasta löpande kostnaderna är. Kanske kan du upplysa mig, då du så tvärsäkert säger att ett pris på 6,25 kr/kWh är ocker? Du verkar iallafall ha insyn i att Cirkel K får enorma rabatter på själva elen, då du tycks mena att en kaffe, kanelbulle eller korv för 25-30 kr, i utbyte mot 50-60 kWh gratisladdning, är en vinstaffär för Cirkel K.
Håller med helt. Känns inte som kaffe+bulle täcker kostnader för både elen och laddinfrastrukturen. Inte på långa vägar.
Nej, jag tror inte att gratisladdning täcker kostnaden för infrastruktur och laddning. Och som jag också skrev så tror jag inte att gratisladdning är hållbart. Däremot är det nya priset på tok för högt. Tesla håller 4:30 ca, och de har inget kaffe och bulle att sälja. Det är enorm förtjänst på just kaffe och bulle hos CK, och deras högsta önskan är att få in kunden i butiken så de handlar saker till skyhög marginal.
Dessutom finns det andra konkurrenter som har lägre kwh-pris för snabbladdning, som också framförts i tråden, vilka också som Tesla inte har kaffe och bulle att sälja. Sammantaget är då min uppfattning att CK:s prissättning är ocker. På samma sätt som jag tycker det om Ionitys prissättning. Min bojkott kvarstår!

PS, det är bara folk med mer pengar än vett som inte bryr sig om vad saker kostar. Jag kör förvisso Tesla men har gjort en ekonomisk uppoffring för att köra miljövänligt, dvs jag har en bil som egentligen är dyrare än vad jag borde ha. För att klara min ekonomi behöver jag ständigt se över mina kostnader. Att då inte bry sig om vad tex laddning kostar är inte realistiskt för mig även om jag inte står och faller med 4:30 eller 6:25.
Så vissa av kommentarerna i tråden om att bara för att man kör Tesla så kan man betala vad som helst känns otroligt trångsynta..
Jag har dålig koll med fick man enbart ladda gratis mot att man köpte minst kaffe och bulle på CK? För annars har jag svårt att tro att alla som laddar verkligen köper nått inne på CK.

Gällande Tesla så säljer de även bilar och får säkerligen in del per såld bil som nyttjas till utbyggnaden av SuC. Vilket gör att de kan hålla lägre priser på själva laddningen eftersom kostnaden för infrastrukturen inte behöver läggas på laddpriset?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Niklas Z »

A76 skrev:
Nej, jag tror inte att gratisladdning täcker kostnaden för infrastruktur och laddning. Och som jag också skrev så tror jag inte att gratisladdning är hållbart. Däremot är det nya priset på tok för högt. Tesla håller 4:30 ca, och de har inget kaffe och bulle att sälja. Det är enorm förtjänst på just kaffe och bulle hos CK, och deras högsta önskan är att få in kunden i butiken så de handlar saker till skyhög marginal.
Dessutom finns det andra konkurrenter som har lägre kwh-pris för snabbladdning, som också framförts i tråden, vilka också som Tesla inte har kaffe och bulle att sälja. Sammantaget är då min uppfattning att CK:s prissättning är ocker. På samma sätt som jag tycker det om Ionitys prissättning. Min bojkott kvarstår!

PS, det är bara folk med mer pengar än vett som inte bryr sig om vad saker kostar. Jag kör förvisso Tesla men har gjort en ekonomisk uppoffring för att köra miljövänligt, dvs jag har en bil som egentligen är dyrare än vad jag borde ha. För att klara min ekonomi behöver jag ständigt se över mina kostnader. Att då inte bry sig om vad tex laddning kostar är inte realistiskt för mig även om jag inte står och faller med 4:30 eller 6:25.
Så vissa av kommentarerna i tråden om att bara för att man kör Tesla så kan man betala vad som helst känns otroligt trångsynta..
Jag hör kanske till de som har mer pengar än vett, i så fall. Men ett av skälen till att jag inte lägger någon större vikt vid en prisskillnad på 2 kr är att den helt övervägande delen av all min laddning görs från AC-ladduttag. Även under min bilsemester i Tyskland under sommaren laddade jag bara 365 kWh på snabbladdare. Hade priset per kWh varit 2 kr högre skulle det alltså ha inneburit en merkostnad på 730 kr, vilket motsvarar inköp av några flaskor vin, eller mindre än vad en enda tankning kostade med fossilbilen.
När det gäller Teslas prissättning på Supercharger kan det vara så att Tesla skjuter till pengar från bilförsäljningen för att bygga upp nätverket. Hur stor del av finansieringen som sker på det sättet vet nog ingen annat än centralt placerade personer i företaget. Dessutom tror jag Tesla betalar klart mindre för anläggandet av stationer med hög laddeffekt. Sett över hela världen bör Tesla med bred marginal vara den största aktören inom laddnätverk. Jag tror Tesla har betydande skalfördelar, framför allt när det gäller tillverkning av laddare, men troligen också på flera andra sätt. Det gör att Tesla rimligen kan få det att gå runt på ett lägre pris per kWh, än vad andra aktörer klarar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Remuz »

Jag tycker det är svårt att avgöra vad som är ocker och inte i detta fall. Kostnadstäckning plus marginal är väl rimligt? Tror det är svårt att ha längre avskrivning än 5år på en snabbladdare, med tanke på utvecklingen. Kostar den då 600k att få dit inkl allt jobb är bara det 10k/mån, sedan kommer underhåll, men vi sätter det lågt 1000kr/mån. Säg att el och effekt kostar CK runt 2.30kr/kWh (för att få enklare att räkna) då gör man 4kr/kWh. För att få kostnadstäckning måste det då laddas 2750kWh/mån eller avrundat 100kWh/dag.

Ändrar vi då till Teslas pris (4.30) måste man ladda det dubbla dvs 200kWh.

Säg att man istället vill ha folk hela tiden och lägger sig lågt, 3.30 (ionity med abonnemang), då är det 400kWh per dag.

Snitthastigheten ligger gissningsvis på runt 50kW med tanke på blandningen av bilar som laddar. Då är det 2h beläggning för 6.30, 4h beläggning med 4.30 och 8h för 3.30.

Om modellen ovan stämmer så bör "sweetspot" landa runt 4.50kr/kWh, kanske är det vad Tesla upptäckt?
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Jag tycker det är svårt att avgöra vad som är ocker och inte i detta fall. Kostnadstäckning plus marginal är väl rimligt? Tror det är svårt att ha längre avskrivning än 5år på en snabbladdare, med tanke på utvecklingen. Kostar den då 600k att få dit inkl allt jobb är bara det 10k/mån, sedan kommer underhåll, men vi sätter det lågt 1000kr/mån. Säg att el och effekt kostar CK runt 2.30kr/kWh (för att få enklare att räkna) då gör man 4kr/kWh. För att få kostnadstäckning måste det då laddas 2750kWh/mån eller avrundat 100kWh/dag.

Ändrar vi då till Teslas pris (4.30) måste man ladda det dubbla dvs 200kWh.

Säg att man istället vill ha folk hela tiden och lägger sig lågt, 3.30 (ionity med abonnemang), då är det 400kWh per dag.

Snitthastigheten ligger gissningsvis på runt 50kW med tanke på blandningen av bilar som laddar. Då är det 2h beläggning för 6.30, 4h beläggning med 4.30 och 8h för 3.30.

Om modellen ovan stämmer så bör "sweetspot" landa runt 4.50kr/kWh, kanske är det vad Tesla upptäckt?
Tack för ett seriöst försök att räkna på de.. De är de alltid svårt att veta de exakta kostnaderna men de siffror du använder känns rimliga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

Idag har jag laddat på cirkel k för första gången när jag har behövs betala. Hur smidigt som helst. Ingen kö vilket ar praktiskt för denna låg precis vid hotellet och hotellet har ingen långsam laddning.
Valde 50kw laddaren då jag ändå gick upp på rummet under tiden, dvs tiden hade mindre betydelse.

Startade laddaren och mycket riktigt ett köp på 600kr registrerades (få notifiering omedelbart när köp görs på de kortet) men så snart laddningen var klar så rättade köpet till och den korrekta summan registrerades på kortet, dvs ingen reservation som låg kvar mer än precis under tiden den laddade.

Laddaren startade och stoppade smidigt från appen utan någon fördröjning.
Smidigt får jag säga.

Ingen bankid eller liknande krävdes för mig utan bara att köra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

chaffis75 skrev:
Idag har jag laddat på cirkel k för första gången när jag har behövs betala. Hur smidigt som helst. Ingen kö vilket ar praktiskt för denna låg precis vid hotellet och hotellet har ingen långsam laddning.
Valde 50kw laddaren då jag ändå gick upp på rummet under tiden, dvs tiden hade mindre betydelse.

Startade laddaren och mycket riktigt ett köp på 600kr registrerades (få notifiering omedelbart när köp görs på de kortet) men så snart laddningen var klar så rättade köpet till och den korrekta summan registrerades på kortet, dvs ingen reservation som låg kvar mer än precis under tiden den laddade.

Laddaren startade och stoppade smidigt från appen utan någon fördröjning.
Smidigt får jag säga.

Ingen bankid eller liknande krävdes för mig utan bara att köra.
Jag sparar nu cirka en timma av min kväll de gånger jag behöver ladda på CK sedan de började ta betalt och behöver bara spendera 30-60 minuter där istället för 1.5-2 timmar för att vänta på femtioelva taxibilar som ska ha 100%.

De 2 gångerna jag laddat på CK när de börjat ta betalt, så jag har fått bankid:a varje gång.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av chaffis75 »

Gargamel skrev:
chaffis75 skrev:
Idag har jag laddat på cirkel k för första gången när jag har behövs betala. Hur smidigt som helst. Ingen kö vilket ar praktiskt för denna låg precis vid hotellet och hotellet har ingen långsam laddning.
Valde 50kw laddaren då jag ändå gick upp på rummet under tiden, dvs tiden hade mindre betydelse.

Startade laddaren och mycket riktigt ett köp på 600kr registrerades (få notifiering omedelbart när köp görs på de kortet) men så snart laddningen var klar så rättade köpet till och den korrekta summan registrerades på kortet, dvs ingen reservation som låg kvar mer än precis under tiden den laddade.

Laddaren startade och stoppade smidigt från appen utan någon fördröjning.
Smidigt får jag säga.

Ingen bankid eller liknande krävdes för mig utan bara att köra.
Jag sparar nu cirka en timma av min kväll de gånger jag behöver ladda på CK sedan de började ta betalt och behöver bara spendera 30-60 minuter där istället för 1.5-2 timmar för att vänta på femtioelva taxibilar som ska ha 100%.

De 2 gångerna jag laddat på CK när de börjat ta betalt, så jag har fått bankid:a varje gång.
Jo ska erkänna jag varit otrolig för att vi skulle behöva köa här för attfå vår ström, ganska nöjd de började ta t betalt innan denna resan, var bara att plocka en laddare direkt..

Konstigt med bandid att de skiljer, jag kör ett CK mastercard så kanske de gör saken lättare..
Tänk jag skulle skriva till CK att som CK kort innehavare så borde man får lite lägre pris på laddning precis som vid bensinpumpen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
För himla trist agerat av Taxi. :(

Kan man inte få CK att övervaka detta missbruket på något sätt? Vet Taxi-kedjorna om detta?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Johlei »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
För himla trist agerat av Taxi. :(

Kan man inte få CK att övervaka detta missbruket på något sätt? Vet Taxi-kedjorna om detta?
Fotobevis som skickas till berört bolag kanske hjälper? De lär ju veta vem som har skiftet just då!

Och så ordentliga vägskyltar för laddplats och lappning. Det borde CK kunna göra själva.

/John
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Johlei skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:
Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
För himla trist agerat av Taxi. :(

Kan man inte få CK att övervaka detta missbruket på något sätt? Vet Taxi-kedjorna om detta?
Fotobevis som skickas till berört bolag kanske hjälper? De lär ju veta vem som har skiftet just då!

Och så ordentliga vägskyltar för laddplats och lappning. Det borde CK kunna göra själva.

/John
Det är ganska tydligt målad och skyltat med väldigt lysande laddare "i ett hörn" av CK's ytterkant.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av LarsL »

Menar ni att när laddarna kostar pengar så tycker Taxi det är okej att blockera dem? Borde ju vara enkelt löst med idel-fee?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av RagWal »

LarsL skrev:
Menar ni att när laddarna kostar pengar så tycker Taxi det är okej att blockera dem? Borde ju vara enkelt löst med idel-fee?
De är nog inte inkopplade ens. Kanske nån sorts fysisk bojkott.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Jerker »

Gargamel skrev:
Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
Du menar att eftersom det inte är kö till dessa platser längre utan kan vara helt tomt när en taxi kommer dit så kan de ställa sig där som om det vore vilken parkeringsplats som helst? När det var kö till laddplatserna så hade ingen en tanke på att försöka parkera där.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Gargamel »

Jerker skrev:
Gargamel skrev:
Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
Du menar att eftersom det inte är kö till dessa platser längre utan kan vara helt tomt när en taxi kommer dit så kan de ställa sig där som om det vore vilken parkeringsplats som helst? När det var kö till laddplatserna så hade ingen en tanke på att försöka parkera där.
När det är kö dit finns det inte plats för dem att ockupera.
Gör dig inte dummare än vad du är.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av slugger75 »

Gargamel skrev:
Jerker skrev:
Gargamel skrev:
Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
Du menar att eftersom det inte är kö till dessa platser längre utan kan vara helt tomt när en taxi kommer dit så kan de ställa sig där som om det vore vilken parkeringsplats som helst? När det var kö till laddplatserna så hade ingen en tanke på att försöka parkera där.
När det är kö dit finns det inte plats för dem att ockupera.
Gör dig inte dummare än vad du är.
Jag förstod faktiskt inte heller vad du menade först.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Inlägg av Jerker »

Gargamel skrev:
Jerker skrev:
Gargamel skrev:
Nu när det börjat kosta på CK, så har taxibilar återgått till att använda laddplatserna som rastplats/parkeringsplats och således blockar laddarna, som vanligt.
Men i skärholmen är det väl tur(?) att man kommer åt båda laddarna från båda sidorna av dem, så en taxi-parkerar inte 100% kan blocka en laddare själv.
Du menar att eftersom det inte är kö till dessa platser längre utan kan vara helt tomt när en taxi kommer dit så kan de ställa sig där som om det vore vilken parkeringsplats som helst? När det var kö till laddplatserna så hade ingen en tanke på att försöka parkera där.
När det är kö dit finns det inte plats för dem att ockupera.
Gör dig inte dummare än vad du är.
OK... Jag försökte vara vänlig och förtydliga det du skrev, som du nu ser inte var så glasklart.
slugger75 skrev:
Jag förstod faktiskt inte heller vad du menade först.
Skriv svar