Sida 1 av 1

Porsche Macan el

Postat: 07 sep 2019 13:23
av Zalman3

Re: Porsche Macan el

Postat: 07 sep 2019 22:33
av Off Grid Byggaren
Bygger den på samma plattform som Audi Q4 e-tron?

Re: Porsche Macan el

Postat: 15 okt 2019 07:07
av Zalman3
Eldrivna Porsche Macan blir fyrhjulsdriven med en elmotor för varje hjulaxel. I den starkaste versionen hamnar effekten på omkring 700 hästkrafter och vridmomentet på över 1.000 Nm, men senare kommer även billigare versioner med mindre effekt. Första eldrivna Macanversionen lanseras 2021.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... h-1000-nm/

Re: Porsche Macan el

Postat: 15 okt 2019 08:58
av Laban
Off Grid Byggaren skrev:
Bygger den på samma plattform som Audi Q4 e-tron?
Modellen ska dela en hel del teknik med Taycan och eldrivna Macan ska bygga på en elbilsplattform som Porsche utvecklat tillsammans med Audi. Det ska kapa kostnaderna med 30 procent jämfört att utveckla allt från grunden.
Q4 e-Tron kommer att bygga på MEB plattformen, gissar på att detta inte är MEB utan samma som kommande Audi e-Tron GT (samt e-Tron). Tror man behöver klämma in lite mer batteri än vad MEB plattformen klarar av med tanke på att Macan blir en högre bil. OBS att MEB plattformen har ett fast axelavstånd. Dvs, VW har bestämt att alla MEB bilar ska ha samma hjulbas, 276.5 cm. Vilket förstås är fördelaktigt kostnadsmässigt. Men det blir också svårt att klämma in mer batterier om man ska hålla sig till ett platt batteripack.

Re: Porsche Macan el

Postat: 15 okt 2019 12:38
av taliz
Laban skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Bygger den på samma plattform som Audi Q4 e-tron?
Modellen ska dela en hel del teknik med Taycan och eldrivna Macan ska bygga på en elbilsplattform som Porsche utvecklat tillsammans med Audi. Det ska kapa kostnaderna med 30 procent jämfört att utveckla allt från grunden.
Q4 e-Tron kommer att bygga på MEB plattformen, gissar på att detta inte är MEB utan samma som kommande Audi e-Tron GT (samt e-Tron). Tror man behöver klämma in lite mer batteri än vad MEB plattformen klarar av med tanke på att Macan blir en högre bil. OBS att MEB plattformen har ett fast axelavstånd. Dvs, VW har bestämt att alla MEB bilar ska ha samma hjulbas, 276.5 cm. Vilket förstås är fördelaktigt kostnadsmässigt. Men det blir också svårt att klämma in mer batterier om man ska hålla sig till ett platt batteripack.
Étron bygger på MLB Evo.
Étron GT bygger på J1, likt Taycan.
Q4 bygger som du säger på MEB.
Jag skulle tro att Macan kommer göra det med, dagens Macan bygger ju på samma som Q5. Macan är inte så stor.
Sen kommer PPE också om några år.
Verkar "lite" rörigt hos VW just nu...

https://arstechnica.com/cars/2019/10/au ... ill-do-it/