Sida 1 av 1

Elektrifiering av vägar

Postat: 07 sep 2019 16:01
av Svenssons
Kommission för elektrifiering av vägar ska tillsättas och ska få 5 miljoner per år. Politikerna verkar ha för mycket pengar och då tänker jag inte på kommissionens kostnader som är små i sammanhanget även ifall det är en eller två hyperchargers per år. Om tanken är att bygga om Sveriges vägnät med elslingor i vägbanan så är det ett gigantiskt slöseri.

http://www.mynewsdesk.com/se/chamber/pr ... ar-2915063

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 07 sep 2019 16:41
av PoloPrinsen
Det verkar (fortfarande) vara väldigt enkelt att tokspendera andras pengar... tyvärr!

Kan rekommendera https://skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen/ . Var dock aktsam, inte bra om man redan har högt blodtryck...

En av mina favoriter alla kategorier är nog rondellrökmaskinen... haha. Minst trippeldumt. Men det finns i princip inga gränser för folks idioti, och har man inte ansvar sen i efterhand.... jaja det är ju DINA pengar så se till att rösta annorlunda nästa gång DU röstar.
Mvh PP.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 07 sep 2019 18:55
av pefreli
Elektrifierade vägar känns mkt tveksamt.

Den fördel jag ser är möjligtvis att storleken på batterierna skulle kunna minskas något.

Tveksamt om det är värt kostnaden dock.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 07 sep 2019 19:05
av mickeisol
Kul!

Och vem ska sköta underhållet på dom elektrifierade vägarna då tro?
Samma som sköter underhållet på den elektrifierade järnvägen kanske?

Succén är given.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 07 sep 2019 19:09
av Walker
mickeisol skrev:
Kul!

Och vem ska sköta underhållet på dom elektrifierade vägarna då tro?
Samma som sköter underhållet på den elektrifierade järnvägen kanske?

Succén är given.
För att inte tala om snöröjningen. :roll:

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 07 sep 2019 20:38
av Jerker
Jag kan tänka mig att luftledningar, som efter järnvägar, utefter de stora vägarna avsett för tyngre fordon. Då kan de köra på el från ledningen under långa sträckor och samtidigt ladda sina batterier som sen räcker för att ta dem fram och tillbaka till terminalerna för omlastning. Det är en användning som kan motivera elektrifierade vägar.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 07 sep 2019 20:41
av Remuz
Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att luftledningar, som efter järnvägar, utefter de stora vägarna avsett för tyngre fordon. Då kan de köra på el från ledningen under långa sträckor och samtidigt ladda sina batterier som sen räcker för att ta dem fram och tillbaka till terminalerna för omlastning. Det är en användning som kan motivera elektrifierade vägar.
Alltså, ledningen till tvärbanan är nedriven kanske 2-3ggr/mån (statistik från min egen pendling till Luma). Ska man ha ledningarna bland mycket trafik lär dom få vara sjukt högt upp...

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 07 sep 2019 20:44
av renes
PoloPrinsen skrev:
Det verkar (fortfarande) vara väldigt enkelt att tokspendera andras pengar... tyvärr!

Kan rekommendera https://skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen/ . Var dock aktsam, inte bra om man redan har högt blodtryck...

En av mina favoriter alla kategorier är nog rondellrökmaskinen... haha. Minst trippeldumt. Men det finns i princip inga gränser för folks idioti, och har man inte ansvar sen i efterhand.... jaja det är ju DINA pengar så se till att rösta annorlunda nästa gång DU röstar.
Mvh PP.
Jag hittar ingen "rondellrökmaskin" där. Nu blev jag väldigt nyfiken. Du har ingen direkt länk?

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 07 sep 2019 21:44
av PoloPrinsen
renes skrev:
PoloPrinsen skrev:
Det verkar (fortfarande) vara väldigt enkelt att tokspendera andras pengar... tyvärr!

Kan rekommendera https://skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen/ . Var dock aktsam, inte bra om man redan har högt blodtryck...

En av mina favoriter alla kategorier är nog rondellrökmaskinen... haha. Minst trippeldumt. Men det finns i princip inga gränser för folks idioti, och har man inte ansvar sen i efterhand.... jaja det är ju DINA pengar så se till att rösta annorlunda nästa gång DU röstar.
Mvh PP.
Jag hittar ingen "rondellrökmaskin" där. Nu blev jag väldigt nyfiken. Du har ingen direkt länk?
Självklart, håll till godo... https://www.hd.se/2013-02-10/skattepeng ... -dimmaskin

Mvh PP

Edit... dimmaskin var det vist man skulle söka på. Finns flera bra träffar men den ovan räcker gott för att göra en lite ledsen över hur skattepengar spenderas och hur politiker sköter sig.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 07 sep 2019 23:19
av GreenMachine
Om jag förstår det hela rätt så är det inte tänkt att bilar och lastbilar ska åka omkring som spårvagnar på vägarna utan det ska mer vara på enskilda sträckor där man kan ska kunna ladda under körning. Kan ju hålla med om att det nog mest låter som ett sånt där projekt som betyder att man plöjer ner en massa pengar i något ändå aldrig kommer att kunna bli tillgängligt i praktiken, men visst, om det mot förmodan på något sätt gick att SuC-ladda bilen under körning på ett smidigt sätt och utan att bilen heller behöver se ut som en rysk trådbuss så vore det ju såklart helt fantastiskt.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 08 sep 2019 07:13
av Svenssons
Om det är att bara vissa sträckor ska elektrifieras (vilket ändå blir fasligt dyrt) så betyder det att bara vissa orter och tjänster kommer stödjas. Hur är det tänkt att resten av Sverige ska hanteras? Ska de bara bidra med skattepengar till dessa politikerprojekt samtidigt som de måste betala extra fossilskatt för att klara av att fortsätta bedriva sina verksamheter?

Lösningen är inte gigantiska projekt påhittade av politiker och byråkrater. Lösningen finns här redan och det är marknaden som tar fram eldrivna fordon som helt ersätter fossilvarianterna. Det som behövs är standard för laddning i MW-hastighet och tillgång till elnät anpassade för detta. Politikerna ska inte ta fram standarden och i dag verkar de aktivt motarbeta att elnäten har effekt.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 08 sep 2019 10:34
av HelectriC
I norra Tyskland i somras såg jag detta på motorvägen. Antar att det är en bit motorväg med testelektrifiering. Men det första jag tänkte på var ”fy, fasen så fult det är” Det förfular ju hela området! Hoppas inte det blir så överallt. Dyrt måste det ju vara också.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 08 sep 2019 10:42
av LarsL
:( :( :(
Fy och usch vad dessa fossilhuvuden kan hitta på bara för att de inte testat att köra elbil på riktigt. Jag ser noll behov av att ladda medan jag kör! Och då har jag ändå ett hyfsat litet batteri.
Har mycket svårt att tro att lastbilar skulle ha ett behov av dessa trådar heller. De måste ju ta paus efter en viss tid och då kan de ladda medan bilen står still.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 08 sep 2019 11:17
av Vasp
Jag kan faktiskt se ett behov för en sån här lösning när det gäller Lastbilar och Långfärdsbussar. Även fast chauffören måste ha en 45 minuters buss efter fyra och en halv timmes körning så måste inte fordonet det.
Många gånger så byter man bara chaufför när man ska ta sin rast.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 08 sep 2019 11:35
av Svenssons
Vasp skrev:
Jag kan faktiskt se ett behov för en sån här lösning när det gäller Lastbilar och Långfärdsbussar. Även fast chauffören måste ha en 45 minuters buss efter fyra och en halv timmes körning så måste inte fordonet det.
Många gånger så byter man bara chaufför när man ska ta sin rast.
Går ju byta batteripack också. Elektrifiering av vägar kan aldrig bli annat än tillfällig lösning på vissa platser om man inte är beredd att plöja ner några tusen miljarder i utbyggnad av Sverige vägnät.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 08 sep 2019 11:38
av LarsL
Vasp skrev:
Jag kan faktiskt se ett behov för en sån här lösning när det gäller Lastbilar och Långfärdsbussar. Även fast chauffören måste ha en 45 minuters buss efter fyra och en halv timmes körning så måste inte fordonet det.
Många gånger så byter man bara chaufför när man ska ta sin rast.
Tror det är få sträckor där de har två chafförer med i bilen, blir ju orimligt dyrt. Långfärdsbussar till alperna skulle iofs kunna vara en marknad... dock inte jättestor. ;)

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 08 sep 2019 15:22
av bylund
LarsL skrev:
Vasp skrev:
Jag kan faktiskt se ett behov för en sån här lösning när det gäller Lastbilar och Långfärdsbussar. Även fast chauffören måste ha en 45 minuters buss efter fyra och en halv timmes körning så måste inte fordonet det.
Många gånger så byter man bara chaufför när man ska ta sin rast.
Tror det är få sträckor där de har två chafförer med i bilen, blir ju orimligt dyrt. Långfärdsbussar till alperna skulle iofs kunna vara en marknad... dock inte jättestor. ;)
Större logistikföretag kan avlösning, då de kan ha schemalagda turer. Kommer det en bil till en viss rastplats var 45:e minut kan man ju ta rasten där medan bilen kör vidare med ny förare, sedan löser man av nästa bil o s v. Funkar även bra för att man då kan köra en bil tillbaka till utgångspunkten, så slipper man ha förare långt från hemorten med traktamente o s v.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 08 sep 2019 15:23
av bylund
HelectriC skrev:
I norra Tyskland i somras såg jag detta på motorvägen. Antar att det är en bit motorväg med testelektrifiering. Men det första jag tänkte på var ”fy, fasen så fult det är” Det förfular ju hela området! Hoppas inte det blir så överallt. Dyrt måste det ju vara också.
Å nej, vår pittoreska motorväg får fula kontaktledningar :)

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 08 sep 2019 20:53
av renes
PoloPrinsen skrev:
renes skrev:
PoloPrinsen skrev:
Det verkar (fortfarande) vara väldigt enkelt att tokspendera andras pengar... tyvärr!

dimmaskin var det vist man skulle söka på. Finns flera bra träffar men den ovan räcker gott för att göra en lite ledsen över hur skattepengar spenderas och hur politiker sköter sig.
Helt underbart:
Det låter som en rejäl trafikfara?
Den var ingen höjdare. Och därför är den stängd nu.

Re: Elektrifiering av vägar

Postat: 09 sep 2019 12:27
av GreenMachine
LarsL skrev:
:( :( :(
Fy och usch vad dessa fossilhuvuden kan hitta på bara för att de inte testat att köra elbil på riktigt. Jag ser noll behov av att ladda medan jag kör! Och då har jag ändå ett hyfsat litet batteri.
Har mycket svårt att tro att lastbilar skulle ha ett behov av dessa trådar heller. De måste ju ta paus efter en viss tid och då kan de ladda medan bilen står still.
Om el ska kunna bli ett alternativ för tung långväga trafik så är det nog en förutsättning att det kommer till lösningar som dessa (eller andra liknande om just nu inte detta är den bästa) Tunga kommersiella fordon är en helt annan grej än persontransporter. En el-buss idag har 4 ggr större batteri än en S 100 och mindre än halva räckvidden. Vågar inte ens räkna på hur stort batteri man skulle behöva för att köra en 30 tons 24 meters rigg 100 mil i 90 på vintern.