Sida 1 av 1
Ladda med släp
Postat: 04 maj 2014 14:49
av Alven
Hoppas de tänker på att bygga ladd stationer där man enkelt och smidigt kan ladda med släp påkopplat ser inte ut att gå på många då man måste backa in utan att kunna få plats med ett släp bakom bilen. Någon som tänkt på detta tro?
Re: Ladda med släp
Postat: 05 maj 2014 05:57
av Sofie
Man får hoppas att sladdarna är 6m då kan du köra in med fronten och därmed ladda.
Re: Ladda med släp
Postat: 05 maj 2014 07:43
av Delta
Ladda i nosen verkar faktiskt smartare. Många andra tillverkare gör ju så. Varför vill Musk att vi ska backa in till laddstationen? Alternativt skulle "Supercharge - Macken " göras som en bensinmack där man inte behöver backa.
Re: Ladda med släp
Postat: 05 maj 2014 11:48
av Kalle
För att de e säkrare att backa in på en parkerings plats/garageinfart än att backa ut.
Re: Ladda med släp
Postat: 05 maj 2014 12:15
av Bod
Utveckla gärna! Försöker övertyga hustru och son om att det är bättre att backa in på parkeringsplatsen. Mitt enda argument hitintills är att blir lättare att köra ut ur densamma. Man har bättre koll på eventuella gångtrafikanter, cyklister och andra fordon.
Re: Ladda med släp
Postat: 05 maj 2014 14:12
av Kalle
De är de jag menar, man måste ju ut med halva bilen i vägen innan man ser om de kommer en bil eller cyckel. Står man me näsan ut ser man ju dereckt.
Re: Ladda med släp
Postat: 05 maj 2014 18:58
av Alven
Folk kommer inte gilla att behöva koppla bort släpet vid laddning. Hur många kommer att vilja göra husvagns semester genom europa då? Sladdarna är ju inte långa nog för att köra in med fronten. Dåligt att de inte tänkt på detta. De måste ju bygga ladd stationerena likt vanliga mackar i fortsättningen.
Re: Ladda med släp
Postat: 13 jul 2014 21:42
av vigge50
Alven skrev:Folk kommer inte gilla att behöva koppla bort släpet vid laddning. Hur många kommer att vilja göra husvagns semester genom europa då? Sladdarna är ju inte långa nog för att köra in med fronten. Dåligt att de inte tänkt på detta. De måste ju bygga ladd stationerena likt vanliga mackar i fortsättningen.
Nu vet jag att denna tråden börjar bli gammal men har ni tänkt på räckvidden? Nu vet jag inte hur mycket en husvagn väger men om det kommer antagligen öka på vikten ganska rejält och även luftmotståndet. Detta kanske är anledningen till att det inte är helt säkert på att det blir dragkrok just för att räckviden skulle minska rejält
Re: Ladda med släp
Postat: 13 jul 2014 21:45
av vigge50
Alven skrev:Folk kommer inte gilla att behöva koppla bort släpet vid laddning. Hur många kommer att vilja göra husvagns semester genom europa då? Sladdarna är ju inte långa nog för att köra in med fronten. Dåligt att de inte tänkt på detta. De måste ju bygga ladd stationerena likt vanliga mackar i fortsättningen.
Har ni tänkt på hur räckviden kommer påverkas om man sätter på en husvagn med rejält ökad vikt och luftmotstånd. Kanske så så att dem inte har med möjligheten till dragkrok just för att man knappt skulle komma någonstans med en tung husvagn efter sig?
Re: Ladda med släp
Postat: 14 jul 2014 07:57
av TiborBlomhall
Räckvidden kommer troligtvis halveras med husvagn. Det kommer bli problem både att nå Superchargrarna och att ladda där.
Det är bara och inse att varken Model S eller X är några lämpliga bilar att dra husvagn med.
Men att kunna dra en släp då och då med Model X är en funktion många ser fram emot.
Re: Ladda med släp
Postat: 14 jul 2014 09:01
av fleijerstam
Har jag missat något här? Kommer det att finnas dragkrok på Model S eller Model X? Det är inget jag hört talas om tidigare. Trodde att det inte fanns som tillval.
Re: Ladda med släp
Postat: 14 jul 2014 10:46
av TiborBlomhall
Elon Musk har tidigare twittrat om att Model X ska ha dragkrok som tillval.
...lite oroande dock att sen dess har den tweeten deletats.
Re: Ladda med släp
Postat: 14 jul 2014 17:48
av Superbar
Det behövs nog gå upp i batterikapacitet en hel del innan det är lämpligt att dra runt på husvagn. I alla fall en konventionell sådan. En alternativ idé skulle kunna vara att Tesla designade, kanske i samarbete med en etablerad tillverkare, en husvagn specialanpassad för att användas med bilarna. En husvagn med batteri och elektrisk drivlina som kunde hjälpa till och därmed ge likvärdig räckvidd.
Re: Ladda med släp
Postat: 14 jul 2014 20:03
av TiborBlomhall
Jag är inte övertygad särskilt många Model S och X köpare är inbitna campare.
Att ha en dragkrok skulle vara bra för att dra upp båten med eller dra en släp nån gång, men undrar hur många brukar åka på husvagnssemester.
Jag kan ha fel - så jag fixade en omröstning, så får vi se!
Markera era val på
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=37&t=410
Re: Ladda med släp
Postat: 31 jul 2014 22:42
av JFAH
TiborBlomhall skrev:Räckvidden kommer troligtvis halveras med husvagn. Det kommer bli problem både att nå Superchargrarna och att ladda där.
Det är bara och inse att varken Model S eller X är några lämpliga bilar att dra husvagn med.
Men att kunna dra en släp då och då med Model X är en funktion många ser fram emot.
Inte så säker på det. En husvagn dubblerar inte med nödvändighet förbrukningen, och med det större batteriet som väntas (104 kwh) bör man tämligen komfortabelt, också med husvagn, kunna ta sig 20 mil mellan stationerna. Låt vara att man förmodligen får räkna med en timme i laddning, men på semester har man ju inte så bråttom. Och man har ju huset med sig.
Re: Ladda med släp
Postat: 31 okt 2014 13:02
av Fredriksv
Om det skulle bli efterfrågan på eldrift vid husvagnssemester så kommer nog Elon eller någon annan lösa det med ett rejält batteripack i husvagnsbotten och hjälpdrift på husvagnshjulen.. Då kan du backa in din husvagn i SCn och tanka upp batteripacket för både husvagnen och bilen där

Regenerering i nedförsbackarna kommer Teslan till godo.
Re: Ladda med släp
Postat: 31 okt 2014 13:42
av kanylbullen
JFAH skrev:Inte så säker på det. En husvagn dubblerar inte med nödvändighet förbrukningen, och med det större batteriet som väntas (104 kwh) bör man tämligen komfortabelt, också med husvagn, kunna ta sig 20 mil mellan stationerna. Låt vara att man förmodligen får räkna med en timme i laddning, men på semester har man ju inte så bråttom. Och man har ju huset med sig.
En BMW 320d som drar extremt lite på motorväg, i optimala fall ca 0,38 liter milen, drar närmare litern om man kopplar på en husvagn. Vad är det som talar för att ökningen skulle bli mindre med Teslan? Dom har ju jobbat extremt mycket med aerodynamik och så fort du kopplar på en husvagn har du ju sabbat den helt, plus lagt på några hundra kilo i dragvikt.
Däremot finns det ju aerodynamiska husvagnar, det vore kul att se vad den skulle dra med en sån här t.ex:
