Sida 1 av 1

Trimmad model S

Postat: 27 jun 2015 22:35
av Martinen
Trimmat min Tesla med extra batterier
:roll:

Re: Trimmad model S

Postat: 27 jun 2015 23:30
av LarsL
Reservdunk?

Re: Trimmad model S

Postat: 27 jun 2015 23:39
av Martinen
Japp :?

Det skulle funnit möjlighet att koppla in extra batt i bagaget.
Då hade man kunnat ha ett litet reservbatteri som kanske kunde ge en 5-10 mil.

Re: Trimmad model S

Postat: 28 jun 2015 10:47
av Kalle
Spennande, va ska du me batterierna till? Offgridd?

Re: Trimmad model S

Postat: 28 jun 2015 12:10
av chpaulin
Martinen skrev:
Japp :?

Det skulle funnit möjlighet att koppla in extra batt i bagaget.
Då hade man kunnat ha ett litet reservbatteri som kanske kunde ge en 5-10 mil.
Ja, varför finns inte det? Kanske inte är så bra PR att annonsera "reservbatteri". Man har pratat om Lithium-Air engångsbatteri till frunken väl?

Vad skulle ett 10kWh reservbatteri väga tro?

Re: Trimmad model S

Postat: 28 jun 2015 12:49
av Martinen
Kalle skrev:
Spennande, va ska du me batterierna till? Offgridd?
Det var till en kund.
Jobbar med batterier dagligen. Jobbar med ups-system (avbrottsfri kraft)
Har jobbat mer batterier i 16 år nu, så jag har längtat länge efter att få köra en egen batteribil. :D

Re: Trimmad model S

Postat: 28 jun 2015 12:54
av Martinen
chpaulin skrev:
Martinen skrev:
Japp :?

Det skulle funnit möjlighet att koppla in extra batt i bagaget.
Då hade man kunnat ha ett litet reservbatteri som kanske kunde ge en 5-10 mil.
Ja, varför finns inte det? Kanske inte är så bra PR att annonsera "reservbatteri". Man har pratat om Lithium-Air engångsbatteri till frunken väl?

Vad skulle ett 10kWh reservbatteri väga tro?
Hmm batteriet till teslan väger väl 600-nånting, så det borde väl bli runt 70 kg. Ska det vara en reservare så bör det nog väga max 50 kg.

Re: Trimmad model S

Postat: 29 jun 2015 08:33
av Bod
Martinen skrev:
Kalle skrev:
Spennande, va ska du me batterierna till? Offgridd?
Det var till en kund.
Jobbar med batterier dagligen. Jobbar med ups-system (avbrottsfri kraft)
Har jobbat mer batterier i 16 år nu, så jag har längtat länge efter att få köra en egen batteribil. :D
För några år sedan arbetade jag som IT-säkerhetsansvarig på ett försäkringsbolag. Jag kommer ihåg rummet med lastbilsbatterier som var backup för datacenter och telefonväxel. Har funderat på om inte en PowerWall kunde vara ett alternit till vanliga batteri-UPS. Du som expert inom området, vad säger du?

Re: Trimmad model S

Postat: 29 jun 2015 10:29
av Martinen
Bod skrev:
För några år sedan arbetade jag som IT-säkerhetsansvarig på ett försäkringsbolag. Jag kommer ihåg rummet med lastbilsbatterier som var backup för datacenter och telefonväxel. Har funderat på om inte en PowerWall kunde vara ett alternit till vanliga batteri-UPS. Du som expert inom området, vad säger du?
Har lite för dålig koll på powerwall om omkopplingen är helt avbrottsfri eller ej. Skulle möjligtvis kunna vara en lösning för små effekter, men för stora effekter är det nog ganska ohållbart än så längre. Det blir en väldigt dyr lösning i alla fall om man bara är ute efter själva batteribackupen.

Re: Trimmad model S

Postat: 29 jun 2015 11:23
av Bod
Ok, tack för infot. Då vet jag, så jag inte sprider några felaktigheter. :)

Re: Trimmad model S

Postat: 29 jun 2015 12:56
av Kalle
Martinen skrev:

Har lite för dålig koll på powerwall om omkopplingen är helt avbrottsfri eller ej. Skulle möjligtvis kunna vara en lösning för små effekter, men för stora effekter är det nog ganska ohållbart än så längre. Det blir en väldigt dyr lösning i alla fall om man bara är ute efter själva batteribackupen.
De säljer ju en speciell vertion på 10kwh just för backups (7kwh för solceller)

Deras större industriella batteri borde ju va billit, 100kWh för 25'000$ blir ju 250$/kWh, de måste va svårslaget va?

Re: Trimmad model S

Postat: 29 jun 2015 16:14
av Martinen
Kalle skrev:
Martinen skrev:

Har lite för dålig koll på powerwall om omkopplingen är helt avbrottsfri eller ej. Skulle möjligtvis kunna vara en lösning för små effekter, men för stora effekter är det nog ganska ohållbart än så längre. Det blir en väldigt dyr lösning i alla fall om man bara är ute efter själva batteribackupen.
De säljer ju en speciell vertion på 10kwh just för backups (7kwh för solceller)

Deras större industriella batteri borde ju va billit, 100kWh för 25'000$ blir ju 250$/kWh, de måste va svårslaget va?
Jag är som sagt dåligt påläst på powerwall. Men växelriktaren i denna klarade väl bara en effekt på 5 kW eller nått sånt vilket Är ganska lite är det gäller kraft i datorhallar mm. 100 kWh batteri för 25000 dollar låter ju ganska bra om det är litium in celler, men är detta bara batteri så krävs ju lite mer utrustning för att få till det.