Sida 1 av 1

Leverans utanför storstäderna

Postat: 20 sep 2019 23:12
av B99
Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?

Är det någon som har ställt saken på sin spets och vägrat resa för tusentals kronor?

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 20 sep 2019 23:46
av Svenssons
Jag hade möjlighet att ta leverans hemma istället för vid Service Center. Det var visserligen 3 år sedan men då skulle det kostat 6000:- för att få bilen hemkörd. Någon avgift för själva leveransen finns väl inte annars?

Delivery and Final Inspection Fee är väl pappersarbetet vid leverans?

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 20 sep 2019 23:53
av Jeppe_E
B99 skrev:
Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?

Är det någon som har ställt saken på sin spets och vägrat resa för tusentals kronor?

Alltså det är fraktavgift från fabrik till ditt SC & dokumentavgift. Nej, i USA levereras inte bilarna hem (möjligen i specialfall). De allra flesta hämtar sina bilar på ett SC.

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 08:33
av nek0
Jeppe_E skrev:
B99 skrev:
Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?

Är det någon som har ställt saken på sin spets och vägrat resa för tusentals kronor?

Alltså det är fraktavgift från fabrik till ditt SC & dokumentavgift. Nej, i USA levereras inte bilarna hem (möjligen i specialfall). De allra flesta hämtar sina bilar på ett SC.
Vad är Final Inspection Fee?

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 08:37
av Walker
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
B99 skrev:
Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?

Är det någon som har ställt saken på sin spets och vägrat resa för tusentals kronor?

Alltså det är fraktavgift från fabrik till ditt SC & dokumentavgift. Nej, i USA levereras inte bilarna hem (möjligen i specialfall). De allra flesta hämtar sina bilar på ett SC.
Vad är Final Inspection Fee?
Det vill du inte veta :lol: :lol: :lol:

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 08:46
av nek0
Walker skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
B99 skrev:
Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?

Är det någon som har ställt saken på sin spets och vägrat resa för tusentals kronor?

Alltså det är fraktavgift från fabrik till ditt SC & dokumentavgift. Nej, i USA levereras inte bilarna hem (möjligen i specialfall). De allra flesta hämtar sina bilar på ett SC.
Vad är Final Inspection Fee?
Det vill du inte veta :lol: :lol: :lol:
Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill. :P
Nej men allvar är det inte slutlig inspektionsavgift?
Om det är det hur kan man leverera så många bilar med brister?
Jag menar ok bilen levereras med skador men då ska dom vara dokumenterade av Tesla själva. Har en på jobbet som kört sedan maj månad med skadad tröskel. Troligen har han inte sett själv och ingen annan vågar berätta får honom.

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 09:10
av Elix747
nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
B99 skrev:
Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?

Är det någon som har ställt saken på sin spets och vägrat resa för tusentals kronor?

Alltså det är fraktavgift från fabrik till ditt SC & dokumentavgift. Nej, i USA levereras inte bilarna hem (möjligen i specialfall). De allra flesta hämtar sina bilar på ett SC.
Vad är Final Inspection Fee?
Det vill du inte veta :lol: :lol: :lol:
Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill. :P
Nej men allvar är det inte slutlig inspektionsavgift?
Om det är det hur kan man leverera så många bilar med brister?
Jag menar ok bilen levereras med skador men då ska dom vara dokumenterade av Tesla själva. Har en på jobbet som kört sedan maj månad med skadad tröskel. Troligen har han inte sett själv och ingen annan vågar berätta får honom.
Teori: nu ser vi ju bara på bild. Skadan som syns på bilden skulle kunna vara dålig montering. En plugg i plastskyddet som inte är fastsatt ordentligt. Testa att trycka fast plastpanelen. ???

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 10:08
av Remih
Ser ut som att den nedersta plastlisten lossnat på mitten. Den lossnade i bak-kant på ena sidan på vår med med det va bara att dunka till den sen har den suttit kvar sen dess

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 10:49
av nek0
Remih skrev:
Ser ut som att den nedersta plastlisten lossnat på mitten. Den lossnade i bak-kant på ena sidan på vår med med det va bara att dunka till den sen har den suttit kvar sen dess
Det är inte min bil så jag dunkar inte på den. Frågan är är det bara och trycka nu efter 5 månader eller ska man demontera skiten helt och plocka bort masa sand och sådant som hamnat där. Troligen är det transport skada och därför frågade jag från början vad Inspection Fee hos Tesla betyder.

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 11:29
av Remih
nek0 skrev:
Remih skrev:
Ser ut som att den nedersta plastlisten lossnat på mitten. Den lossnade i bak-kant på ena sidan på vår med med det va bara att dunka till den sen har den suttit kvar sen dess
Det är inte min bil så jag dunkar inte på den. Frågan är är det bara och trycka nu efter 5 månader eller ska man demontera skiten helt och plocka bort masa sand och sådant som hamnat där. Troligen är det transport skada och därför frågade jag från början vad Inspection Fee hos Tesla betyder.
Nä det förstår jag!
Och precis som du säger så finns ju risken att där är fullt med skit om det varit så länge! Mitt va så max en dag så där lär inte varit särskilt mycke skit o den klickade i direkt. :)

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 11:33
av taliz
Dom där listerna verkar lätt hoppa loss. Var samma på min på höger sida. SC satte dit den ordentligt igen.

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 11:36
av nek0
taliz skrev:
Dom där listerna verkar lätt hoppa loss. Var samma på min på höger sida. SC satte dit den ordentligt igen.
Tror inte att de hoppar loss av sig själva. De måste påverkas av något och jag tror att det var transport skada . Tycker att man borde fixat sådant innan leveransen.

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 11:41
av ChristerSjo
Jo om de nu tvättar bilen är det ju svårt att undgå att se.

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 11:56
av bylund
B99 skrev:
Vi beställning betalar man en summa för leverans. Trots det verkar det som att alla måste ta sig till ett befintligt SC. I USA levereras bilarna hem, borde det inte vara samma här om man har långt till SC?

Är det någon som har ställt saken på sin spets och vägrat resa för tusentals kronor?
Jag förstår inte riktigt vad som ska ställas på någon form av spets. Sägs det någonstans att de har hemleverans? Men sedan visar det sig att de bara levererar på orter där de har verksamhet?

Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 12:07
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
Dom där listerna verkar lätt hoppa loss. Var samma på min på höger sida. SC satte dit den ordentligt igen.
Tror inte att de hoppar loss av sig själva. De måste påverkas av något och jag tror att det var transport skada . Tycker att man borde fixat sådant innan leveransen.
Poängen var att det inte är något som är trasigt och måste bytas ut. Tveksamt att kalla det "skada".
Inget verkar ha skavt emot så jag tror mer det är från produktionslinjen. Nån monteringsrobot som inte är helt hundra.

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 12:10
av renes
nek0 skrev:
Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill. :P
Nej men allvar är det inte slutlig inspektionsavgift?
Om det är det hur kan man leverera så många bilar med brister?
Jag menar ok bilen levereras med skador men då ska dom vara dokumenterade av Tesla själva. Har en på jobbet som kört sedan maj månad med skadad tröskel. Troligen har han inte sett själv och ingen annan vågar berätta får honom.
Jag hade precis samma sak. Ett lätt tryck uppåt, klick, och det var fixat. Har inte lossnat igen. Att kalla det en "skada" är nog att ta i.

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 12:28
av nek0
renes skrev:
nek0 skrev:
Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill. :P
Nej men allvar är det inte slutlig inspektionsavgift?
Om det är det hur kan man leverera så många bilar med brister?
Jag menar ok bilen levereras med skador men då ska dom vara dokumenterade av Tesla själva. Har en på jobbet som kört sedan maj månad med skadad tröskel. Troligen har han inte sett själv och ingen annan vågar berätta får honom.
Jag hade precis samma sak. Ett lätt tryck uppåt, klick, och det var fixat. Har inte lossnat igen. Att kalla det en "skada" är nog att ta i.
Kallar det skada för att plasten på bilden har skarp märken under så den bör bytas tycker jag

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 12:34
av renes
nek0 skrev:
renes skrev:
nek0 skrev:
Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill. :P
Nej men allvar är det inte slutlig inspektionsavgift?
Om det är det hur kan man leverera så många bilar med brister?
Jag menar ok bilen levereras med skador men då ska dom vara dokumenterade av Tesla själva. Har en på jobbet som kört sedan maj månad med skadad tröskel. Troligen har han inte sett själv och ingen annan vågar berätta får honom.
Jag hade precis samma sak. Ett lätt tryck uppåt, klick, och det var fixat. Har inte lossnat igen. Att kalla det en "skada" är nog att ta i.
Kallar det skada för att plasten på bilden har skarp märken under så den bör bytas tycker jag
Ja, då har du bättre ögon än jag. Vilket får mig att tro att du antagligen skulle hitta en mängd fel på min bil också, som jag inte märker. Vilken slutsats man ska dra av det kan jag inte bestämma mig för.

Re: Leverans utanför storstäderna

Postat: 21 sep 2019 12:38
av nek0
renes skrev:
nek0 skrev:
renes skrev:
nek0 skrev:
Rätt många på detta forum som vet vad jag och många andra vill och inte vill. :P
Nej men allvar är det inte slutlig inspektionsavgift?
Om det är det hur kan man leverera så många bilar med brister?
Jag menar ok bilen levereras med skador men då ska dom vara dokumenterade av Tesla själva. Har en på jobbet som kört sedan maj månad med skadad tröskel. Troligen har han inte sett själv och ingen annan vågar berätta får honom.
Jag hade precis samma sak. Ett lätt tryck uppåt, klick, och det var fixat. Har inte lossnat igen. Att kalla det en "skada" är nog att ta i.
Kallar det skada för att plasten på bilden har skarp märken under så den bör bytas tycker jag
Ja, då har du bättre ögon än jag. Vilket får mig att tro att du antagligen skulle hitta en mängd fel på min bil också, som jag inte märker. Vilken slutsats man ska dra av det kan jag inte bestämma mig för.
Nej det syns inte på bilden .Skrapmärken är under inte på sidan. Jag har inte letat efter felet. Vet man att många har fått bilar med såna fel så dras ögonen dit :)