Sida 1 av 1

380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 15:58
av Teslanorr
Fick inte med nån 380 kontakt med nya bilen... Leveranskillen sa att Tesla slutat skicka med sån... Trodde man kunde köpa på Biltema. Frågade även på Tesla i Upplands Väsby där en kund även tipsade om Biltema... Men, men.. På Biltema i Umeå hade dom ingen sån... Nåt tips?

380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 16:05
av taliz
Vad är en 380-kontakt?
Menar du röd trefas? I så fall är det rätt, de får man inte då UMC är enfas nuförtiden.
Det enklaste är nog en blå enfas till röd trefas adapter, finns på Jula mfl.

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 16:19
av Teslanorr
Precis 380 v vanlig trefas, röd "handske".. Har laddat i tre år med den till gamla... 16A...så nu går alltså inte det? Med den där Jula konverteraren, blir det samma som tidigare då...?

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 16:21
av bylund
Den är väl mest för att man ska kunna koppla in sin 16 A blå enfas på ett rött trefasuttag. D v s, du får ut 16 A enfas på det viset.

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 16:22
av dstr
Ny UMC klarar inte 3fas.

Köp ngt liknande denna: https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 16:36
av LarsL
Denna finns på Jula och ger då max 13A. Vill man ha mer, alltså 16 A, så får man skruva ihop något själv med blå CEE och röd.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 17:20
av Teslaspolen
LarsL skrev:
Denna finns på Jula och ger då max 13A. Vill man ha mer, alltså 16 A, så får man skruva ihop något själv med blå CEE och röd.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Viktigt att poängtera till icke kunniga; med denna får man bara en av tre faser, dvs ~2,2 kW istället för 11 kW som med en riktig EVSE.

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 17:26
av LarsL
Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
Denna finns på Jula och ger då max 13A. Vill man ha mer, alltså 16 A, så får man skruva ihop något själv med blå CEE och röd.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Viktigt att poängtera till icke kunniga; med denna får man bara en av tre faser, dvs ~2,2 kW istället för 11 kW som med en riktig EVSE.
Också viktigt att påpeka att det går att skruva fel om man försöker utan att kunna... så vet ni inte låt bli!

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 17:49
av Teslanorr
Oj... Detta hade jag helt missat att nya UMCn bara klarar 2fas..laddar ju alltså bara nån tredjedel ift gamla UMC med riktig 380v 3fas kontakt.. Enklast behålla gamla UMCn... Men stackarn som köper gamla bilen får ju problem då.. Synd... Blir att fundera hur näst lösa.. Att bara få till en CEE hona på 3fasen hjälper ju inte... Fortfarande för lite effekt..

380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 17:56
av taliz
Köp en WC och få laddahemmastödet samt koppla till trefas enligt Bjelkemetoden?
Bör bli billigt och relativt enkelt.

Eller så ger du köparen av bilen din nya UMC istf gamla som du själv sa. Är ju långt ifrån alla som behöver trefas UMC.

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 18:15
av Teslanorr
Känns lite fel skicka med nya UMC till gamla bilen, jag vet ju under åren hur många ggr jag hittat 380v 3fas 16A uttag och kunnat laddat fullt under natten... Men om man bara har 1fas och 16A tar det ju sjukt länge ladda... Och jag kan inte ens minnas jag sett tillgängliga blåa 1fas uttag... Har redan en WC med koppling till 380v uttaget.. Men för resor måste man ju ha annat... Den där evconnect som dsr tipsar om... Har nån testat... Vågar man koppla till Teslan? Riskerar man nån garanti om det knäcker nåt i bilen?

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 19:00
av Svenssons
Teslanorr skrev:
Oj... Detta hade jag helt missat att nya UMCn bara klarar 2fas..laddar ju alltså bara nån tredjedel ift gamla UMC med riktig 380v 3fas kontakt.. Enklast behålla gamla UMCn... Men stackarn som köper gamla bilen får ju problem då.. Synd... Blir att fundera hur näst lösa.. Att bara få till en CEE hona på 3fasen hjälper ju inte... Fortfarande för lite effekt..
Den klarar bara av enfas, inte tvåfas och dagens CEE är på 400V men Tesla laddar varje fas mot nollan, dvs som 3 stycken enfas 230V.

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 19:11
av Teslanorr
Svenssons skrev:
Teslanorr skrev:
Oj... Detta hade jag helt missat att nya UMCn bara klarar 2fas..laddar ju alltså bara nån tredjedel ift gamla UMC med riktig 380v 3fas kontakt.. Enklast behålla gamla UMCn... Men stackarn som köper gamla bilen får ju problem då.. Synd... Blir att fundera hur näst lösa.. Att bara få till en CEE hona på 3fasen hjälper ju inte... Fortfarande för lite effekt..
Den klarar bara av enfas, inte tvåfas och dagens CEE är på 400V men Tesla laddar varje fas mot nollan, dvs som 3 stycken enfas 230V.
Ja, sorry skrev fel, enfas. Och då blir det alltså bara en tredjedel med nya bilens UMC..

Går det köpa gamla UMC nånstans? Tänker kanske det är säkrare än den där uconnect... Om nåt går fel...

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 19:29
av Teslaspolen
Säljs ibland begagnat på forumet. Annars kan du som sagt köpa laddbox, Teslas egna eller annan. Då får du även ladda-hemma bidrag på den.

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 19:37
av Teslanorr
Teslaspolen skrev:
Säljs ibland begagnat på forumet. Annars kan du som sagt köpa laddbox, Teslas egna eller annan. Då får du även ladda-hemma bidrag på den.
Jag vill ha en mer portabel än en laddbox, för du menar Wall connector antar jag..

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 19:57
av [JM]
Sök på forumet efter "bjelkemetoden"
Så ser du hur du kan bygga en trefas UMC av en WC

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 20:10
av Teslanorr
[JM] skrev:
Sök på forumet efter "bjelkemetoden"
Så ser du hur du kan bygga en trefas UMC av en WC
Jo, jag vet hur det görs, har en sån på jobbet... Men det går ju inte dra med den när man är ute o åker! Eller tycker ni det är ok ha sån stor WC med sig?

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 20:44
av Svenssons
En mindre variant är ju Go-e Charger
https://shop.go-e.co/charger-mobile
Bild

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 20:53
av Teslanorr
Svenssons skrev:
En mindre variant är ju Go-e Charger
https://shop.go-e.co/charger-mobile
Bild
Jo, men då är väl evconnect vettigare?!

Skall se om det poppar upp en gammal Tesla UMC, eller så får det bli nån av dom där.

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 20:58
av Svenssons
Teslanorr skrev:
Jo, men då är väl evconnect vettigare?!

Skall se om det poppar upp en gammal Tesla UMC, eller så får det bli nån av dom där.
Beror på vad syftet är. Det är både fördel och nackdel med att det inte finns en kabel på boxen, det beror på var och hur laddboxen sitter. Har man en bil som kan ladda mer än 11kW så kan Go-e vara mer intressant då https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v är max 16A och Go-e är på 32A.

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 20:59
av Teslaspolen
Teslanorr skrev:
Teslaspolen skrev:
Säljs ibland begagnat på forumet. Annars kan du som sagt köpa laddbox, Teslas egna eller annan. Då får du även ladda-hemma bidrag på den.
Jag vill ha en mer portabel än en laddbox, för du menar Wall connector antar jag..
Du kan kika på Juicebooster 2 också. Agerar både laddbox samt EVSE, väldigt flexibel men kostar en slant.

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 21:59
av Mikke
Gällande slimmade varianter så finns det ett antal. Skulle tagit en med jordfelsbrytare.
Dels har du go-e som tidigare nämnd, är smidig då den har dockning för din medföljande typ 2 kabel som man använder till andra laddplatser.
Sen finns ju de med integrerad typ 2, såsom nrgkick, khons, jiuce booster mfl.
Är du intresserad av go-e så har vi TCS rabatt på den då man köper paketet med adapterkablarna.
https://www.evconcept.se/products/laddarpaket-1-go-e
(kod TESLA)

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 22:03
av Teslanorr
Hur mycket rabatt är det?

Re: 380 kontakt till UMC?

Postat: 21 sep 2019 22:04
av Mikke
Teslanorr skrev:
Hur mycket rabatt är det?
400kr