Sida 1 av 1

Strategi för gemensamt garage

Postat: 21 sep 2019 22:05
av John Galt
Jag tänkte försöka hjälpa min samfällighetsförening utarbeta en strategi för elbilar i vårt gemensamma garage (så jag själv kan köpa en).

Det måste ju finnas många erfarenheter på nätet om hur man kan lägga upp det, vad som behövs, hur ska det finansieras etc etc.

Någon som kan tipsa om någon sida?


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Strategi för gemensamt garage

Postat: 21 sep 2019 22:45
av yps
Här finns lite tips: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastighe ... ingsplats/

Anläggsningsbeslutet som ni har idag talar om vad ni har gemensamt, svårt att ändra detta då det kräver 100% "ja". Det som finns i anläggsningsbeslutet krävs att ni även underhåller, tex om det är motorvärmaruttag eller befintligt elsystem/garage.
Beroende på förutsättningar så skulle föreningen kunna hyra ut boxar till medlemmarna och debitera för elen om ni inte blockerar någon "gemensam" anläggning.
Försöker få till desamma i vår förening.

Re: Strategi för gemensamt garage

Postat: 22 sep 2019 01:11
av themax
Vi byggde i egen regi 2017 (samfällighet). Svarar gärna på frågor och träffar gärna styrelse om ni befinner er någorlunda nära Stockholm. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=8249

Re: Strategi för gemensamt garage

Postat: 22 sep 2019 08:43
av Vikan
Har nyttjat den här sidan en del
https://energiradgivningen.se/lagenhet/fixa-laddplats

Vi är precis i mål med 11 laddboxar i vårt garage, jobbet var enkelt då huset är nytt men byggaren hade snålat och satt upp vanliga uttag.

Re: Strategi för gemensamt garage

Postat: 22 sep 2019 22:28
av John Galt
Tack för alla kommentarer och länkar, ska kolla och läsa!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Strategi för gemensamt garage

Postat: 07 nov 2019 12:23
av John Galt
Nu har jag börjat rota så smått i det juridiska. Har fått hem anläggningsbeslut. Så jäklar många sidor att läsa. Enklare att flytta tänker jag. ;-)

Tyckte jag läste här i tråden (eller annan sida för inlägget finns inte här nu) om att det kunde ses som utveckling av motorvärmaruttag och behövde således ingen ändring i anläggningsbeslutet. Detta enligt något domslut någonstans. Någon som vet mer?

Om vi går över till det praktiska - garaget är från början av 70-talet och har motorvärmaruttag men alltså ingen fetare lina in (har inga uppgifter idag på vad som kommer in i ledningarna). Idag finns det enstaka bilar som laddar. Hur ska man tänka - vi måste ju inte ha ladduttag på alla platser direkt utan kanske en investering som kan göras längre fram. I vilken takt tänker ni? Rent matematiskt går det ju att lista ut. I garagen har vi ca 20 bilar/garage.

Just i mitt garage står den en elbil. Tror det kan variera något i de andra, men absolut inga större mängder.


PS, jag orkade inte vänta utan beställde en X, så nu brinner det i knutarna. :-)