Sida 4 av 6

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 20:40
av Svenssons
Becada skrev:
Enligt @bombero1394 på Twitter ska det vara möjligt att installera dragkroken efter leverans (i vart fall i USA). Låt oss hoppas på att så blir fallet även i Sverige. Kan inte uttala mig om trovärdigheten i denna tweet.
Jag tror inte Tesla bryr sig om att ta fram två olika CoC för Model Y, för Model 3 så började ju leveranserna när det inte fanns någon dragkrok till Model 3 och när Model 3 kom med dragkrok så krävdes ny CoC för detta. För Model Y är sannolikheten mycket större att det blir en och samma CoC. Det är inte säkert dock att man kan köpa dragkrok och installation direkt av Tesla men är bilen typad för detta lär det inte vara några problem att få tredjepart installerad.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 21:28
av Jerker
LarsL skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Borde inte priset på Model 3 sjunka när Giga Berlin börjar producera? Eller de kanske inte skulle göra Model 3?
Men blir det verkligen billigare för Jerker om han byter en hyfsat ny Model 3 till en helt ny, fast något billigare bil? Man brukar ju säga att en bilaffär är alltid en dålig affär. Vill man sänka sina månadskostnader genom att köpa en ny bil så måste den nya bilen vara mycket billigare. Annars är det oftast bättre att behålla den gamla. Men det kanske inte gäller privatleasing?
För just Jerker kan det bli billigare att byta. Han äger ju inte bilen och kan bara räkna på månadskostnaden.

För mig är det mer oron över att ha en Tesla utan garantier som får mig att byta till en ny.
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 21:34
av mati
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 22:04
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.

Re: Dragkrok

Postat: 12 apr 2020 22:28
av mati
Okej, jag hade visserligen några nya bilar innan, men de var ju relativt billiga allesammans. Jag lade kanske tre tusenlappar i månaden på bilen, plus en tusenlapp för diesel. Nu ligger jag lätt på det dubbla. Snarare det tredubbla. Det märks ju i plånboken såklart. Det är pengar som inte längre finns över till annat. Och då företagsleasar jag ändå bilen. Alla andra bilar ägde jag privat. Jag är egentligen en människa som vill äga sina saker. Nu är det totalt uteslutet för mig att äga en elbil i den prisklassen, företagsleasing är så mycket billigare och enda alternativet. Men jag gillar inte det, för att vara ärlig. Jag kör en bil som jag bara har råd med, typ, eftersom staten ger mig en massa rabatt på skatten tack vare att jag har ett företag. Men det strider mot en massa saker som jag tror på. För det första så är det orättvist mot alla som inte har ett företag. Och skulle mitt AB gå omkull så står jag där utan bil. Det är inte bra, och jag kommer nog sova betydligt bättre den dagen jag återigen har köpt en (billig) bil med mina egna pengar.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 09:13
av Laban
Om pengarna vore det viktigaste så är rimligen två billiga elbilar (150k klassen) samt billig dragbil det som gäller. Hade jag inte kunnat leasa 3:an hade vi kört på den varianten. Eller möjligtvis laddhybrid + elbil.

Volvon vi har som dragbil kostade 5k.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 09:25
av Walker
mati skrev:
Okej, jag hade visserligen några nya bilar innan, men de var ju relativt billiga allesammans. Jag lade kanske tre tusenlappar i månaden på bilen, plus en tusenlapp för diesel. Nu ligger jag lätt på det dubbla. Snarare det tredubbla. Det märks ju i plånboken såklart. Det är pengar som inte längre finns över till annat. Och då företagsleasar jag ändå bilen. Alla andra bilar ägde jag privat. Jag är egentligen en människa som vill äga sina saker. Nu är det totalt uteslutet för mig att äga en elbil i den prisklassen, företagsleasing är så mycket billigare och enda alternativet. Men jag gillar inte det, för att vara ärlig. Jag kör en bil som jag bara har råd med, typ, eftersom staten ger mig en massa rabatt på skatten tack vare att jag har ett företag. Men det strider mot en massa saker som jag tror på. För det första så är det orättvist mot alla som inte har ett företag. Och skulle mitt AB gå omkull så står jag där utan bil. Det är inte bra, och jag kommer nog sova betydligt bättre den dagen jag återigen har köpt en (billig) bil med mina egna pengar.
...ursäkta? :roll: Kostar din eTron dig 12 papp i månaden? :shock:

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 10:21
av mati
Nä, men runt 10 papp/mån får jag tyvärr räkna. Jag är nämligen realistisk och utgår ifrån att den kommer tappa närmare 50% på tre år.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 10:29
av Walker
mati skrev:
Nä, men runt 10 papp/mån får jag tyvärr räkna. Jag är nämligen realistisk och utgår ifrån att den kommer tappa närmare 50% på tre år.
Ja, det finns ju olika sätt att räkna. Om världsekonomin rasar och bilen tappar 100% i värde på 6 månader då blir min bil också väldigt dyr.
Om du säljer din eTron om drygt 2 år för runt 500.000.- så köper jag den direkt.
Det verkar som om några har extrem otur när de säljer sin bil. Har aldrig förlorat mer än 30% på 3 år på mina nybilar. Det värsta var min Saab 9-5 som tappade 50% på 6 år.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 10:51
av mati
Walker skrev:
mati skrev:
Nä, men runt 10 papp/mån får jag tyvärr räkna. Jag är nämligen realistisk och utgår ifrån att den kommer tappa närmare 50% på tre år.
Ja, det finns ju olika sätt att räkna. Om världsekonomin rasar och bilen tappar 100% i värde på 6 månader då blir min bil också väldigt dyr.
Om du säljer din eTron om drygt 2 år för runt 500.000.- så köper jag den direkt.
Det verkar som om några har extrem otur när de säljer sin bil. Har aldrig förlorat mer än 30% på 3 år på mina nybilar. Det värsta var min Saab 9-5 som tappade 50% på 6 år.
Jag har ingen anledning att tro att jag får mer än det beräknade restvärdet, som är satt på 52% tror jag. Får jag mer så tackar jag naturligtvis inte nej. Men jag kan ju inte sitta och spelkulera att allt detta nog inte stämmer, bara för att kalkylen ska kännas lite bättre för plånboken. Om du är bra på bilaffärer och lyckas sälja dina bilar till ett så pass bra pris så är det bara gratulera. Det är inte det vanliga restvärdet på en bil. Jag har alltid haft en värdeminskning runt 50% efter tre år. De gångerna jag har haft så pass nya bilar. Ibland tappar de lite mer, ibland lite mindre. Applicera inte dina färdigheter inom bilförsäljning på alla andra genom att påstå att man säljer en tre år gammal bil med 70% restvärde. I så fall får du köpa min e-tron med 65% restvärde om två år. Då gör vi båda en extremt bra affär.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 12:56
av Pontus
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 13:02
av Fredrik j
När leasinggivare räknar med ett restvärde blir det inte sällan självuppfyllande.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 13:10
av Mickep
Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 13:57
av heldiggrisen
Mickep skrev:
Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)
Det kommer fortfarande gå båtar från USA till Europa även efter GB.
Om GB blir mycket försenat, och produktionen av MY i USA har nått efterfrågan i norra Amerika, så kommer aktieägarna och styrelsen i Tesla att kräva att en MY tar platsen till en bil med sämre avans (typ M3 SR+) på båtarna till Europa.
Så är frågan när produktionskapaciteten till MY i USA möter efterfrågan.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 14:04
av Svenssons
heldiggrisen skrev:
Mickep skrev:
Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)
Det kommer fortfarande gå båtar från USA till Europa även efter GB.
Om GB blir mycket försenat, och produktionen av MY i USA har nått efterfrågan i norra Amerika, så kommer aktieägarna och styrelsen i Tesla att kräva att en MY tar platsen till en bil med sämre avans (typ M3 SR+) på båtarna till Europa.
Så är frågan när produktionskapaciteten till MY i USA möter efterfrågan.
Tesla måste också då ta kostnaden att anpassa Gigafactory i USA för att kunna tillverka europeiska Model Y samt lagerhålla delar som bara är till de europeiska Model Y. Det är ju inte bara att ta en del av nuvarande produktion och skicka till Europa även ifall de skulle kunna nyttja samma transportsätt som t.ex. Model X.

Om nu tillverkningen ligger nere så har jag svårt att se att de når efterfrågan i USA inom kort.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 14:19
av heldiggrisen
Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Mickep skrev:
Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)
Det kommer fortfarande gå båtar från USA till Europa även efter GB.
Om GB blir mycket försenat, och produktionen av MY i USA har nått efterfrågan i norra Amerika, så kommer aktieägarna och styrelsen i Tesla att kräva att en MY tar platsen till en bil med sämre avans (typ M3 SR+) på båtarna till Europa.
Så är frågan när produktionskapaciteten till MY i USA möter efterfrågan.
Tesla måste också då ta kostnaden att anpassa Gigafactory i USA för att kunna tillverka europeiska Model Y samt lagerhålla delar som bara är till de europeiska Model Y. Det är ju inte bara att ta en del av nuvarande produktion och skicka till Europa även ifall de skulle kunna nyttja samma transportsätt som t.ex. Model X.

Om nu tillverkningen ligger nere så har jag svårt att se att de når efterfrågan i USA inom kort.
Absolut. Många redan svårberäknade variabler, sen kom Corona in som en joker i kortleken för att göra det hela svårare.
Jag gick från att tänka på att avsluta min leasing i förtid (går ut juni21), till att börja se efter temporära lösningar som tex korttidsleasing, eller en begagnat M3 som ”väntebil”.
Men att USA-producerade MY är helt ute av Tesla’s Europastrategi tror jag inte på, men allt beror på vad som händer med GB.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 16:43
av Jerker
Pontus skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.

Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.

Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 17:31
av Walker
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.

Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.

Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.
Under de omständigheterna åker jag hellre kommunalt, eller cyklar.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 18:23
av Pontus
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.

Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.

Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.
Lite överkurs för mig, tror buss och cykel lockar mer då.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 18:26
av mati
Walker skrev:
Under de omständigheterna åker jag hellre kommunalt, eller cyklar.
Ja, det kan man tycka. Men det är inte överallt ett fungerande alternativ. Jerker är ju också en landsbygdsbo, så jag antar att det är lite samma sak där. Här hos oss går en skolbuss på morgonen kl 7:00 och så kommer den ytterligare en gång på eftermiddagen. Närmaste samhälle med bättre kollektivtrafik är 1 mil bort. Med det sagt så är det snarare regel än undantag att folk häromkring kör ganska gamla och skruttiga bilar. De behöver inte vara fina, de används som transportmedel och de får inte kosta för mycket. En del gör precis som Jerker beskriver det. När kärran rasar ihop så ställs den nånstans där den inte stör och så skaffar man en lite nyare. Jag kan dock tycka att just detta beteendet har minskat de senaste åren. Folk har överlag lite bättre bilar än vad de haft tidigare. Vet inte riktigt vad det beror på. Möjligen hårdare besiktningskrav eller så har man helt enkelt lite mer pengar i plånboken.
Men hursomhelst så är det lätt att inse att jag är en väldigt udda fågel här med en bil för miljonen. Också en anledning att jag så småningom vill byta tillbaka till nåt som inte sticker ut så mycket.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 19:35
av Jerker
Så är det. Alla bor inte i en tätort och skulle alla göra det skulle inte landet fungera. Och vi har olika förutsättningar på landet och i stan. En är t.ex. att en familj på landet är nästan tvungen att ha två bilar eftersom kollektivtrafiken inte funkar för särskilt många. Och att ha två fräscha bilar är det inte heller många som har råd med.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 19:44
av Fredrik j
Pontus skrev:
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
5kr/mil för däck? Låter ju extremt.
En uppsättning till mina bilar brukar kosta ca. 10000 och brukar hålla 3-4000 mil, ofta längre på icke drivhjul.

Lite utspritt brukar mina kostnader ligga på ca 5-10kr/mil i värdeminskning, 2kr/mil på däck, 3,5kr på skatt/försäkring och ca 2kr/mil för service.
17,5kr/mil + bränsle på ca 10kr.
27,5kr/mil
Reparationerna kommer lite ojämt. Kanske 3-4kr/mil?
Köper bilarna nya eller nästan nya och har dom i ca 20 år. Har två bilar samtidigt.

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 20:09
av HelectriC
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.

Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.

Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.
Låter inte som nån vidare säker bil det där :? När allt är på gränsen till att överhuvudtaget gå att köra?

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 20:14
av mati
HelectriC skrev:
Låter inte som nån vidare säker bil det där :? När allt är på gränsen till att överhuvudtaget gå att köra?
Jag tror inte att säkerheten står i huvudfokus när man satsar på ett så billigt bilinnehav som möjligt. På samma sätt är nog miljön inte det primära man tänker på. Och just i den punkten skiljer sig Jerker fundamentalt från alla jag känner som kör med denna bilfilosofi. :)

Re: Dragkrok

Postat: 13 apr 2020 20:27
av Jerker
mati skrev:
HelectriC skrev:
Låter inte som nån vidare säker bil det där :? När allt är på gränsen till att överhuvudtaget gå att köra?
Jag tror inte att säkerheten står i huvudfokus när man satsar på ett så billigt bilinnehav som möjligt. På samma sätt är nog miljön inte det primära man tänker på. Och just i den punkten skiljer sig Jerker fundamentalt från alla jag känner som kör med denna bilfilosofi. :)
Ja, det var ju min förståelse för miljöproblemen som gjorde att jag övergav de gamla skrotbilarna och valde elbilar och höjde min kostnad för bilägande radikalt. Förut resonerade jag så att det ur miljöperspektiv var bättre att fortsätta att köra gamla bilar än att köpa nya eftersom nytillverkningen är den största miljöpåverkan. Men sen kom elbilarna som förändrade det helt.