Sida 1 av 1

”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 08:47
av PeteAstro
Jag har fått meddelandet några gånger sedan augusti att ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”. Det händer vid start och försvinner efter ett tags körning. I dag slog det mig att bilen möjligen slår av den funktionen i syfte att jag ska motionera bromsarna, som ju inte används speciellt mycket, så att de inte börjar erodera. En finess alltså och inte ett fel...

Är jag ute och cyklar, igen ;)

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 08:50
av Jeppe_E
Ja, det är du ;)

Beror på två saker. Att batteriet är kallt, eller att du har en hög laddningsnivå (SoC). Vi får verkligen inte hoppas att bromsarna börjar erodera. :lol:

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 08:51
av Hertsh
PeteAstro skrev:
Jag har fått meddelandet några gånger sedan augusti att ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”. Det händer vid start och försvinner efter ett tags körning. I dag slog det mig att bilen möjligen slår av den funktionen i syfte att jag ska motionera bromsarna, som ju inte används speciellt mycket, så att de inte börjar erodera. En finess alltså och inte ett fel...

Är jag ute och cyklar, igen ;)
Jag tror helt enkelt att du kört iväg med bilen när det varit kallare än 10-12 grader ute. Då är batteriet för kallt för att regen ska funka ordentligt. Kommer sakteliga tillbaka under några mils körning. Mao varken fel eller feature.

Kan det vara så?

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 08:52
av mati
När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.

Edit. Två stycken före. ;)

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 08:53
av Hertsh
tre stycken som var snabba på bollen... Alla med samma svar.

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 09:01
av LarsL
Precis kalla batterier alternativ fullt batteri. Men jag hoppas att du inte laddar till mer än 80-90% på natten så då borde det vara kalla batterier. Jag har det ganska ofta nu på morgonen.

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 09:10
av PeteAstro
Tack!

Härligt med all denna kunskap. Jag är ju nybörjare på Tesla.

”Kallt” batteri förklaras av att det inte uppstod under sommaren.

Och jag laddar till 80%.

Och nu slipper Tesla en felrapport från mig ;)

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 09:32
av Svenssons
Winter is coming!

Denna fråga dyker upp varje år vid ungefär denna tid. Andra saker som kommer att komma i samband med vintern är vilka vinterdäck man ska välja (dubbat/odubbat/europeiska "vinterdäck" eller ej), att bromsarna inte tar vid första inbromsningen när det varit kallt (detta gäller i alla fall äldre Model S/X), sätt att transporterar skidor i en Model X,

Senare kommer frågor om hur autopiloten kan hantera vintervägar, hur mycket förbrukningen går upp och hur man byter till vinterdäck (i samband med det kommer även tips om 3D-printade puck eller användandet av en hockeypuck). Andra tips är att stänga av autofold på backspeglarna och hur man ska göra för att laddluckan och fönsterrutor inte ska frysa fast.

Naturligtvis kommer det även komma flera videos på Tesla Christmas Show!


Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 10:12
av loftux
Svenssons skrev:
Winter is coming!

Denna fråga dyker upp varje år vid ungefär denna tid. Andra saker som kommer att komma i samband med vintern är vilka vinterdäck man ska välja (dubbat/odubbat/europeiska "vinterdäck" eller ej), att bromsarna inte tar vid första inbromsningen när det varit kallt (detta gäller i alla fall äldre Model S/X), sätt att transporterar skidor i en Model X,

Senare kommer frågor om hur autopiloten kan hantera vintervägar, hur mycket förbrukningen går upp och hur man byter till vinterdäck (i samband med det kommer även tips om 3D-printade puck eller användandet av en hockeypuck). Andra tips är att stänga av autofold på backspeglarna och hur man ska göra för att laddluckan och fönsterrutor inte ska frysa fast.

Naturligtvis kommer det även komma flera videos på Tesla Christmas Show!

Tur att vi rookies får vara med och ställa frågor och lära av proffsen :)

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 10:52
av Elix747
mati skrev:
När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.

Edit. Två stycken före. ;)
Tycker inte förvärmning (upp till 20 min) har gjort någon större nytta på batteriet, mätt som tid till begränsad regen försvinner. Men dock skönt och varmt i kupén. Är det bättre att starta laddning 30 min innan avfärd. Eller finns det andra tips?

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 11:00
av Jeppe_E
Elix747 skrev:
mati skrev:
När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.

Edit. Två stycken före. ;)
Tycker inte förvärmning (upp till 20 min) har gjort någon större nytta på batteriet, mätt som tid till begränsad regen försvinner. Men dock skönt och varmt i kupén. Är det bättre att starta laddning 30 min innan avfärd. Eller finns det andra tips?

Kör du på max?

Hemmaladdning är så pass långsam att det inte nämnvärt påverkar batteriets temperatur, skulle jag vilja påstå.

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 11:11
av mati
Elix747 skrev:
mati skrev:
När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.

Edit. Två stycken före. ;)
Tycker inte förvärmning (upp till 20 min) har gjort någon större nytta på batteriet, mätt som tid till begränsad regen försvinner. Men dock skönt och varmt i kupén. Är det bättre att starta laddning 30 min innan avfärd. Eller finns det andra tips?
När det är riktigt kallt ute gör förvärmningen stor skillnad. Men batterivärmaren går inte igång förrän temperaturen går under 0 grader har jag för mig.

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 12:14
av Svenssons
mati skrev:
Elix747 skrev:
mati skrev:
När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.

Edit. Två stycken före. ;)
Tycker inte förvärmning (upp till 20 min) har gjort någon större nytta på batteriet, mätt som tid till begränsad regen försvinner. Men dock skönt och varmt i kupén. Är det bättre att starta laddning 30 min innan avfärd. Eller finns det andra tips?
När det är riktigt kallt ute gör förvärmningen stor skillnad. Men batterivärmaren går inte igång förrän temperaturen går under 0 grader har jag för mig.
Precis, förvärmning av batteri kommer visa sig som en snöflinga på batteriet:
Bild

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 13:38
av tor-ake
Förvärmning när sladden sitter i lär ju inte göra någon större skillnad på batteritemperaturen, då tas ju strömmen från väggen. Eller kan man på något sätt trigga batterivärmaren även utan att ladda batteriet i kallväder?

Re: ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”

Postat: 29 sep 2019 14:40
av mati
Hur menar du nu? Batterivärmaren är ett elektriskt element som kan konsumera upp till 6kW eller nåt sånt. Kupévärmen tar lika mycket i värsta fall. Så är det åtminstone i Models S/X.
Strömmen tas såklart i första hand från vägguttaget, men när bilen inte är inkopplad eller när effekten inte räcker till så går värmaren på batteriström. Det blir varmt oavsett.