Sida 1 av 2

Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 07:18
av Zalman3
Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Ett nytt brev till Kias spanska återförsäljare bevisar att märket vill pressa ut suvar under resten av året i Spanien – istället för att leverera elbilar och laddhybrider.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elsuvarna/

Det har pratats mycket om att bilförsäljarna försöker trycka ut så många fossilbilar de kan innan årsskiftet,
och spara elbilarna till 2020.

Nu kommer bevis för att det är sant.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 09:52
av Verdi
Att Kia/Hyundai fått så mycket goodwill här och på andra ställen för sina elbilar är en gåta då de är uppenbara complience cars som bara tagits fram för att det ska se bra ut. Med över ett år lång leveranstid så kan man inte säga annat tycker jag.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 10:45
av vigge50
Verdi skrev:
Att Kia/Hyundai fått så mycket goodwill här och på andra ställen för sina elbilar är en gåta då de är uppenbara complience cars som bara tagits fram för att det ska se bra ut. Med över ett år lång leveranstid så kan man inte säga annat tycker jag.
Samtidigt är det bra att en compelience car är den nionde mest sålda laddbara bilen i världen.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/09/gl ... -2019.html?

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 10:50
av Verdi
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Att Kia/Hyundai fått så mycket goodwill här och på andra ställen för sina elbilar är en gåta då de är uppenbara complience cars som bara tagits fram för att det ska se bra ut. Med över ett år lång leveranstid så kan man inte säga annat tycker jag.
Samtidigt är det bra att en compelience car är den nionde mest sålda laddbara bilen i världen.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/09/gl ... -2019.html?
Det visste jag faktiskt inte. Hyundai kanske har bättre ordning på sin. :) Ser dock ingen Kia på den listan.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 10:56
av nek0
Verdi skrev:
Att Kia/Hyundai fått så mycket goodwill här och på andra ställen för sina elbilar är en gåta då de är uppenbara complience cars som bara tagits fram för att det ska se bra ut. Med över ett år lång leveranstid så kan man inte säga annat tycker jag.
Och hur många gånger har jag skrivit att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 11:08
av Verdi
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Att Kia/Hyundai fått så mycket goodwill här och på andra ställen för sina elbilar är en gåta då de är uppenbara complience cars som bara tagits fram för att det ska se bra ut. Med över ett år lång leveranstid så kan man inte säga annat tycker jag.
Och hur många gånger har jag skrivit att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?

Är nog inte helt sant heller. Finns ju en del som verkar mena allvar.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 11:12
av nek0
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Att Kia/Hyundai fått så mycket goodwill här och på andra ställen för sina elbilar är en gåta då de är uppenbara complience cars som bara tagits fram för att det ska se bra ut. Med över ett år lång leveranstid så kan man inte säga annat tycker jag.
Och hur många gånger har jag skrivit att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?

Är nog inte helt sant heller. Finns ju en del som verkar mena allvar.
Kanske inte helt sant, men jag ser inte att någon annan gör ett helhjärtat satsning på elbilar. Var är de bilarna?

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 11:17
av Fredrik j
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Att Kia/Hyundai fått så mycket goodwill här och på andra ställen för sina elbilar är en gåta då de är uppenbara complience cars som bara tagits fram för att det ska se bra ut. Med över ett år lång leveranstid så kan man inte säga annat tycker jag.
Och hur många gånger har jag skrivit att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?

Är nog inte helt sant heller. Finns ju en del som verkar mena allvar.
Kanske inte helt sant, men jag ser inte att någon annan gör ett helhjärtat satsning på elbilar. Var är de bilarna?
Det är ju bara tesla som måste sälja elbilar.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 11:20
av Verdi
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Att Kia/Hyundai fått så mycket goodwill här och på andra ställen för sina elbilar är en gåta då de är uppenbara complience cars som bara tagits fram för att det ska se bra ut. Med över ett år lång leveranstid så kan man inte säga annat tycker jag.
Och hur många gånger har jag skrivit att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?

Är nog inte helt sant heller. Finns ju en del som verkar mena allvar.
Kanske inte helt sant, men jag ser inte att någon annan gör ett helhjärtat satsning på elbilar. Var är de bilarna?
Nissan och Renault har väl sålt rejält av Leaf och Zoe? BMW säljer fler och fler i3. VW verkar göra ett seriöst försök med ID3. (är tydligen teamet bakom BMW i3 som gjort den vilket förklarar alla likheter)

Däremot kommer ingen fossilbilstillverkare att satsa helhjärtat totalt sett på elbilar. Det har du rätt i.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 11:26
av Mickep
Definitionsmässigt har jag svårt att kalla kona och eniro för compliance cars.
det är bilar som man gör så dåliga att de inte säljer. inte att man har svårt att producera för att möta efterfrågan.
tror man skall akta sig att påstå att de producerar bilar med förlust. för det är exakt det som sades om tesla.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 11:32
av Fredrik j
Mickep skrev:
Definitionsmässigt har jag svårt att kalla kona och eniro för compliance cars.
det är bilar som man gör så dåliga att de inte säljer. inte att man har svårt att producera för att möta efterfrågan.
tror man skall akta sig att påstå att de producerar bilar med förlust. för det är exakt det som sades om tesla.
Att man har svårt att ta betalt för elbilarna så man når samma lönsamhet som för fossilbilarna är väl ingen överraskning eller hemlighet. För biltillverkarna handlar ju elbilarna om positionering inför framtiden. Det är ju fossilbilarna som betalar för omställningen och vi är ju bara i början av den.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 11:51
av vigge50
Mickep skrev:
Definitionsmässigt har jag svårt att kalla kona och eniro för compliance cars.
det är bilar som man gör så dåliga att de inte säljer. inte att man har svårt att producera för att möta efterfrågan.
tror man skall akta sig att påstå att de producerar bilar med förlust. för det är exakt det som sades om tesla.
Detta är vad Hyundai själv sagt
"Vi tjänar pengar i Europa, men som för alla andra biltillverkare har vi utmaningen att vi inte tjänar pengar på elbilar", säger Thomas Schmid, och hänvisar till att det helt enkelt inte säljs tillräckligt många elbilar än.

Enligt honom gör Hyundai elbilssatsningen för att varumärket ska förknippas med elbilar och tjäna pengar på lång sikt, inte främst för att tjäna pengar redan idag.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-elsuven/

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 11:58
av BrooklynS
För att kunna ta betalt för en elbil måste man överträffa Tesla. Det gör man inte idag och då är det lika bra att ligga lågt eller nischa sig i 200-300kkr-klassen.

Kia/Hyundai är väl närmast men kan inte ta mer betalt än 450.000 pga Tesla 3 och då går de back. Alltså lika bra att inte sälja den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 12:00
av nek0
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Att Kia/Hyundai fått så mycket goodwill här och på andra ställen för sina elbilar är en gåta då de är uppenbara complience cars som bara tagits fram för att det ska se bra ut. Med över ett år lång leveranstid så kan man inte säga annat tycker jag.
Och hur många gånger har jag skrivit att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?

Är nog inte helt sant heller. Finns ju en del som verkar mena allvar.
Kanske inte helt sant, men jag ser inte att någon annan gör ett helhjärtat satsning på elbilar. Var är de bilarna?
Nissan och Renault har väl sålt rejält av Leaf och Zoe? BMW säljer fler och fler i3. VW verkar göra ett seriöst försök med ID3. (är tydligen teamet bakom BMW i3 som gjort den vilket förklarar alla likheter)

Däremot kommer ingen fossilbilstillverkare att satsa helhjärtat totalt sett på elbilar. Det har du rätt i.
Jag tror inte så mycket på Nissan och Renault
Nissan:Rapidgate, 1 fas laddning, CHAdeMO ej ställbart ratt, ingen dragkrok, priset,ej fungerande app... jo listan är lång
Renault: liten bil, ej dragkrok svag motor, laddning, stolarna, app... lång lista även här.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 12:49
av Credde
Tesla tjänar väl inga pengar heller på att sälja elbilar heller (än)...

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 12:54
av BrooklynS
Credde skrev:
Tesla tjänar väl inga pengar heller på att sälja elbilar heller (än)...
Det tror jag nog att de gör, men de lägger vinsten på att skala upp infrastruktur och utveckla ny teknik.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 12:54
av Beigler
Credde skrev:
Tesla tjänar väl inga pengar heller på att sälja elbilar heller (än)...
Bilarna är väldigt lönsamma. Vidare utveckling och uppskalning gör att bolaget ser ut att gå med förlust.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 13:37
av nek0
Beigler skrev:
Credde skrev:
Tesla tjänar väl inga pengar heller på att sälja elbilar heller (än)...
Bilarna är väldigt lönsamma. Vidare utveckling och uppskalning gör att bolaget ser ut att gå med förlust.
Vet inte om man ska se det som förlust eller som investering?

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 13:43
av kontakten2
Dom gör vinst per bil men förlust för hela företaget

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 13:46
av Fredrik j
Beigler skrev:
Credde skrev:
Tesla tjänar väl inga pengar heller på att sälja elbilar heller (än)...
Bilarna är väldigt lönsamma. Vidare utveckling och uppskalning gör att bolaget ser ut att gå med förlust.
Men allvarligt, alla biltillverkare gör löpande investeringar i nya modeller och nya fabriker samtidigt som man går med vinst.

Man kan ju tänka sig vilken vinst t.ex. volvo skulle göra om man kunde räkna bort utveckling av nya modeller samt etablering av nya fabriker.

Eller är det så att tesla satsar mer än andra på utveckling?

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 14:05
av Verdi
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Credde skrev:
Tesla tjänar väl inga pengar heller på att sälja elbilar heller (än)...
Bilarna är väldigt lönsamma. Vidare utveckling och uppskalning gör att bolaget ser ut att gå med förlust.
Men allvarligt, alla biltillverkare gör löpande investeringar i nya modeller och nya fabriker samtidigt som man går med vinst.

Man kan ju tänka sig vilken vinst t.ex. volvo skulle göra om man kunde räkna bort utveckling av nya modeller samt etablering av nya fabriker.

Eller är det så att tesla satsar mer än andra på utveckling?

För 5 år sen hade Tesla en modell och byggde 35 000 st Model S.

Senaste året (from Q3 2018 tom Q2 2019) har de byggt 330 850 st bilar av tre olika modeller samtidigt som de har minst fyra nya modeller under utveckling (Model Y, Roadster 2, pickupen och Semin).

Tesla plöjer dessutom ner stora pengar i utveckling av autonomisk körning, batteriproduktion och superchargers.

Så att öka produktionen med en faktor 10 (nästan) samt kraftiga investeringar på 5 år kräver nog lite mer overhead än att hålla en mer eller mindre konstant produktion som i bästa fall ökar med ensiffriga procenttal.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 14:10
av nek0
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Credde skrev:
Tesla tjänar väl inga pengar heller på att sälja elbilar heller (än)...
Bilarna är väldigt lönsamma. Vidare utveckling och uppskalning gör att bolaget ser ut att gå med förlust.
Men allvarligt, alla biltillverkare gör löpande investeringar i nya modeller och nya fabriker samtidigt som man går med vinst.

Man kan ju tänka sig vilken vinst t.ex. volvo skulle göra om man kunde räkna bort utveckling av nya modeller samt etablering av nya fabriker.

Eller är det så att tesla satsar mer än andra på utveckling?
Kanske inte mer än andra på utveckling av nya modeller, men laddnätverket som Tesla bygger kostar väl en och annan krona . Tror att Tesla lägger mer pengar på laddarna än många andra på utveckling av elbilar.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 14:23
av vigge50
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Credde skrev:
Tesla tjänar väl inga pengar heller på att sälja elbilar heller (än)...
Bilarna är väldigt lönsamma. Vidare utveckling och uppskalning gör att bolaget ser ut att gå med förlust.
Men allvarligt, alla biltillverkare gör löpande investeringar i nya modeller och nya fabriker samtidigt som man går med vinst.

Man kan ju tänka sig vilken vinst t.ex. volvo skulle göra om man kunde räkna bort utveckling av nya modeller samt etablering av nya fabriker.

Eller är det så att tesla satsar mer än andra på utveckling?
Om Tesla hade valt att endast köra på Nividias system för självkörning så hade deras produktionskostnader kanske ökat något men de skulle minskat sina utvecklingskostnader nu betydligt. Hur mycket pengar har Tesla lagt på R&D av batterier istället för att köpa endast standardbatterier från Panasonic?
Har inte kollat senare tid men har tidigare sätt att Tesla under ett år lade nästan lika mycket pengar på R&D än Volvo fast att Volvo hade några gånger så hög omsättning. Kanske har det varit en dum idé eller så har de en försprång över normala batterier som är värd betydligt mer?

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 17:15
av Fredrik j
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Credde skrev:
Tesla tjänar väl inga pengar heller på att sälja elbilar heller (än)...
Bilarna är väldigt lönsamma. Vidare utveckling och uppskalning gör att bolaget ser ut att gå med förlust.
Men allvarligt, alla biltillverkare gör löpande investeringar i nya modeller och nya fabriker samtidigt som man går med vinst.

Man kan ju tänka sig vilken vinst t.ex. volvo skulle göra om man kunde räkna bort utveckling av nya modeller samt etablering av nya fabriker.

Eller är det så att tesla satsar mer än andra på utveckling?
Kanske inte mer än andra på utveckling av nya modeller, men laddnätverket som Tesla bygger kostar väl en och annan krona . Tror att Tesla lägger mer pengar på laddarna än många andra på utveckling av elbilar.
Och hur mycket kapital har Tesla fått in på andra sätt än att sälja bilar?
Vad är det vi diskuterar egentligen? Att Tesla egentligen går med kraftig vinst om man slipper räkna med utgifter associerade med biltillverkning? Det är ju ganska självklart.

Frågan är ju om man orkar generera intäkter för att betala för nödvändiga investeringarna för att uppnå vinst?

Andra biltillverkare finansierar ju omställningen med vinster från fossilbilsförsäljning. Tesla får finansiera med kapital från annat håll.
Fossilbilstillverkarna är lika beroende av sin nuvarande försäljning som Tesla är av ständigt tillskyndande investerare.

Re: Kia sätter elbilar på paus – för att maxa dieselsuvarna

Postat: 02 okt 2019 17:18
av Verdi
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Credde skrev:
Tesla tjänar väl inga pengar heller på att sälja elbilar heller (än)...
Bilarna är väldigt lönsamma. Vidare utveckling och uppskalning gör att bolaget ser ut att gå med förlust.
Men allvarligt, alla biltillverkare gör löpande investeringar i nya modeller och nya fabriker samtidigt som man går med vinst.

Man kan ju tänka sig vilken vinst t.ex. volvo skulle göra om man kunde räkna bort utveckling av nya modeller samt etablering av nya fabriker.

Eller är det så att tesla satsar mer än andra på utveckling?
Kanske inte mer än andra på utveckling av nya modeller, men laddnätverket som Tesla bygger kostar väl en och annan krona . Tror att Tesla lägger mer pengar på laddarna än många andra på utveckling av elbilar.
Och hur mycket kapital har Tesla fått in på andra sätt än att sälja bilar?
Vad är det vi diskuterar egentligen? Att Tesla egentligen går med kraftig vinst om man slipper räkna med utgifter associerade med biltillverkning? Det är ju ganska självklart.

Frågan är ju om man orkar generera intäkter för att betala för nödvändiga investeringarna för att uppnå vinst?

Andra biltillverkare finansierar ju omställningen med vinster från fossilbilsförsäljning. Tesla får finansiera med kapital från annat håll.
Fossilbilstillverkarna är lika beroende av sin nuvarande försäljning som Tesla är av ständigt tillskyndande investerare.

Du tycker inte det är lite skillnad mellan företag som haft verksamhet i 50-100 år och ett som släppte sin första massproducerade bil för mindre än 10 år sedan?

Vi får väl se. Men kul att ytterligare en Tesla-skeptiker hittat hit. Du är välkommen. :)