Sida 1 av 2

Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 11:23
av H123
Står inför beställning av en Model 3 standard range plus men har några frågor jag inte lyckats hitta svar på. Besökt Tesla i Täby Centrum men fick inget klart besked där heller så kanske finns svaret här?

1. Standard range plus har begränsad uppkoppling och är delvis hänvisat till WIFI om jag inte förstått fel. Hur funkar det då med att styra funktioner i bilen med telefonen. Tex kan jag slå på värmen i bilen med mobilen även om jag är långt bort från bilen ovh bilen inte har någon WIFI uppkoppling?

2. Kan man fortfarande använda referal codes vid beställning och få fria laddningsmil? Om så var skriver man in dem?

3. Leverans av beställd bil, var hämtar man bilen eller kommer den hem till dig?


Egentligen är det fråga 1 jag har haft svårt att få svar på, 2-3 kan jag tänka mig att svaret finns att få från tesla men passar på här när jag ändå skriver.

Tack!

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 11:37
av GreenMachine
H123 skrev:
Står inför beställning av en Model 3 standard range plus men har några frågor jag inte lyckats hitta svar på. Besökt Tesla i Täby Centrum men fick inget klart besked där heller så kanske finns svaret här?

1. Standard range plus har begränsad uppkoppling och är delvis hänvisat till WIFI om jag inte förstått fel. Hur funkar det då med att styra funktioner i bilen med telefonen. Tex kan jag slå på värmen i bilen med mobilen även om jag är långt bort från bilen ovh bilen inte har någon WIFI uppkoppling?

2. Kan man fortfarande använda referal codes vid beställning och få fria laddningsmil? Om så var skriver man in dem?

3. Leverans av beställd bil, var hämtar man bilen eller kommer den hem till dig?


Egentligen är det fråga 1 jag har haft svårt att få svar på, 2-3 kan jag tänka mig att svaret finns att få från tesla men passar på här när jag ändå skriver.

Tack!
1 - Standard Connectivity erbjuder grundläggande kartor och navigation, musik och media över bt och programvaruuppdateringar över Wi-Fi. Viktiga säkerhetsuppdateringar kommer att fortsätta att vara tillgängliga över bilens mobiluppkoppling. Premium Connectivity lägger till satellitkartor med visualisering av trafiken i realtid, streamad musik och media i bilen, en webbläsare (för Model S och Model X) samt trådlösa uppdateringar via Wi-Fi och

Du kan inte få Premium-funktioner genom att koppla bilen till mobil Wifi etc och som jag förstår det så går det inte (kommer inte att går senare heller) att köpa till premium separat.

2 - Du anger en ref kod vid beställning.

3 - Du hämtar bilen på ett utlämningsställe. Ligger vid Arlanda. I söder har jag glömt bort vart det ligger dock.

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 11:41
av H123
Tack, men gällande fråga 1: Hur är det med styrningen av bilens funktioner tex son med värme i kupén? Låt säga att jag är på kontoret och bilen en bit bort och jag vill slå på värmen i den innan jag går, kan jag det på SR+ (det finns då alltså inget WIFI)?

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 11:42
av kikat
Alla bilar är uppkopplade så det går att styra funktioner med telefonen även utan Wifi. Enda skillnaden är att SR+ inte har tillgång till premium connectivity paketet vilket är satellitkartor, visualisering av trafik i realtid, streamad musik och webbläsare. Streamad musik och webbläsare fungerar endast via Wifi på SR+, de andra funktionerna finns inte att tillgå alls.

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 11:42
av vibrationsfri
H123 skrev:
Står inför beställning av en Model 3 standard range plus men har några frågor jag inte lyckats hitta svar på. Besökt Tesla i Täby Centrum men fick inget klart besked där heller så kanske finns svaret här?

1. Standard range plus har begränsad uppkoppling och är delvis hänvisat till WIFI om jag inte förstått fel. Hur funkar det då med att styra funktioner i bilen med telefonen. Tex kan jag slå på värmen i bilen med mobilen även om jag är långt bort från bilen ovh bilen inte har någon WIFI uppkoppling?

2. Kan man fortfarande använda referal codes vid beställning och få fria laddningsmil? Om så var skriver man in dem?

3. Leverans av beställd bil, var hämtar man bilen eller kommer den hem till dig?


Egentligen är det fråga 1 jag har haft svårt att få svar på, 2-3 kan jag tänka mig att svaret finns att få från tesla men passar på här när jag ändå skriver.

Tack!
Appen/mobilen och bilen kommunicerar genom Bluetooth och används som nyckel. Så fort din mobil går ifrån eller till bilen så låser/låser den upp sig. Antar att den kommunicerar via mobil uppkopplingen på längre håll. Bilen behöver iaf inte ha wi-fi uppkopplat för att använda den med mobilen. Du kan sätta på kamerabevakning värme öppna bagageutrymmet låsa och låsa upp bilen med mera.

2 yes du beställer från någons länk eller tar den länken och lägger till på beställningssidan.

3. I Märsta Trosta

SR + är fantastisk . Glhf

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 12:04
av renes
kikat skrev:
Alla bilar är uppkopplade så det går att styra funktioner med telefonen även utan Wifi. Enda skillnaden är att SR+ inte har tillgång till premium connectivity paketet vilket är satellitkartor, visualisering av trafik i realtid, streamad musik och webbläsare. Streamad musik och webbläsare fungerar endast via Wifi på SR+, de andra funktionerna finns inte att tillgå alls.
Nja, undrar om man längre kan säga det. Med v10 fick vi ju webbläsare, streamad Spötify och streamad Netflix i SR+, allt över LTE. Som jag fattat det som trial (vet inte hur länge). Det kanske inte är en alltför vågad gissning att man sen blir erbjuden att förlänga det mot betalning?

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 12:09
av vibrationsfri
Du kan till och med sitta på Kanarieöarna och styra bilen.

Wi-fi är som tidigare sagts för att ladda ner vissa uppdateringar och spela Spotify mm samt kartor i realtid. Vill du spela något annat än radio så görs det via Bluetooth.

Det mesta av prisskillnaden mellan SR+ och long range är batteriet. Du kommer bli supernöjd med SR+

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 12:12
av vibrationsfri
renes skrev:
kikat skrev:
Alla bilar är uppkopplade så det går att styra funktioner med telefonen även utan Wifi. Enda skillnaden är att SR+ inte har tillgång till premium connectivity paketet vilket är satellitkartor, visualisering av trafik i realtid, streamad musik och webbläsare. Streamad musik och webbläsare fungerar endast via Wifi på SR+, de andra funktionerna finns inte att tillgå alls.
Nja, undrar om man längre kan säga det. Med v10 fick vi ju webbläsare, streamad Spötify och streamad Netflix i SR+, allt över LTE. Som jag fattat det som trial (vet inte hur länge). Det kanske inte är en alltför vågad gissning att man sen blir erbjuden att förlänga det mot betalning?
Tankar man ner v10 via hemma wifi?

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 12:13
av renes
Ja, v10 kommer via WiFi, men du får uppdateringsmeddelandet via appen också.

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 12:22
av kikat
renes skrev:
kikat skrev:
Alla bilar är uppkopplade så det går att styra funktioner med telefonen även utan Wifi. Enda skillnaden är att SR+ inte har tillgång till premium connectivity paketet vilket är satellitkartor, visualisering av trafik i realtid, streamad musik och webbläsare. Streamad musik och webbläsare fungerar endast via Wifi på SR+, de andra funktionerna finns inte att tillgå alls.
Nja, undrar om man längre kan säga det. Med v10 fick vi ju webbläsare, streamad Spötify och streamad Netflix i SR+, allt över LTE. Som jag fattat det som trial (vet inte hur länge). Det kanske inte är en alltför vågad gissning att man sen blir erbjuden att förlänga det mot betalning?
Troligtvis kommer det finnas möjlighet till att prenumerera på premium connectivity även på SR+ i framtiden fast det finns inget officiellt om det än.
Man kan inte beställa en bil efter vad man får just nu i en trialperiod. När ts får sin SR+ är det inte alls säkert att funktionerna fortfarande kommer finnas via LTE eftersom officiellt så ska de endast vara tillgängliga via wifi.

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 12:30
av renes
kikat skrev:
renes skrev:
kikat skrev:
Alla bilar är uppkopplade så det går att styra funktioner med telefonen även utan Wifi. Enda skillnaden är att SR+ inte har tillgång till premium connectivity paketet vilket är satellitkartor, visualisering av trafik i realtid, streamad musik och webbläsare. Streamad musik och webbläsare fungerar endast via Wifi på SR+, de andra funktionerna finns inte att tillgå alls.
Nja, undrar om man längre kan säga det. Med v10 fick vi ju webbläsare, streamad Spötify och streamad Netflix i SR+, allt över LTE. Som jag fattat det som trial (vet inte hur länge). Det kanske inte är en alltför vågad gissning att man sen blir erbjuden att förlänga det mot betalning?
Troligtvis kommer det finnas möjlighet till att prenumerera på premium connectivity även på SR+ i framtiden fast det finns inget officiellt om det än.
Man kan inte beställa en bil efter vad man får just nu i en trialperiod. När ts får sin SR+ är det inte alls säkert att funktionerna fortfarande kommer finnas via LTE eftersom officiellt så ska de endast vara tillgängliga via wifi.
Visst, men du sa att browser och streaming endast fungerade över WiFi, men jag har aldrig haft browser eller streaming tidigare, WiFi eller inte. För ett par dagar sen fick jag det över LTE. Så går vi på verkligheten bör vi nog inte heller utgå ifrån att vi får behålla det på WiFi. Det kan bli så, eller betalt och på LTE, eller inget alls.

I vilket fall som helst kan vi nog komma överens om att situationen är väldigt oklar, eller?

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 12:55
av renes
Fick just 2019.32.11.1 och där står i release notes (kanske stod i förra också):

"We have temporarily enabled the use of the Theater, Browser and Streaming Media sources over cell. Select media sources require an active subscription."

Intressant att man inte nämner subscription, eller ens vad "temporary" betyder. Vecka, veckor, månad?

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 13:03
av kikat
renes skrev:
kikat skrev:
renes skrev:
kikat skrev:
Alla bilar är uppkopplade så det går att styra funktioner med telefonen även utan Wifi. Enda skillnaden är att SR+ inte har tillgång till premium connectivity paketet vilket är satellitkartor, visualisering av trafik i realtid, streamad musik och webbläsare. Streamad musik och webbläsare fungerar endast via Wifi på SR+, de andra funktionerna finns inte att tillgå alls.
Nja, undrar om man längre kan säga det. Med v10 fick vi ju webbläsare, streamad Spötify och streamad Netflix i SR+, allt över LTE. Som jag fattat det som trial (vet inte hur länge). Det kanske inte är en alltför vågad gissning att man sen blir erbjuden att förlänga det mot betalning?
Troligtvis kommer det finnas möjlighet till att prenumerera på premium connectivity även på SR+ i framtiden fast det finns inget officiellt om det än.
Man kan inte beställa en bil efter vad man får just nu i en trialperiod. När ts får sin SR+ är det inte alls säkert att funktionerna fortfarande kommer finnas via LTE eftersom officiellt så ska de endast vara tillgängliga via wifi.
Visst, men du sa att browser och streaming endast fungerade över WiFi, men jag har aldrig haft browser eller streaming tidigare, WiFi eller inte. För ett par dagar sen fick jag det över LTE. Så går vi på verkligheten bör vi nog inte heller utgå ifrån att vi får behålla det på WiFi. Det kan bli så, eller betalt och på LTE, eller inget alls.

I vilket fall som helst kan vi nog komma överens om att situationen är väldigt oklar, eller?
När ts får sin SR+ kommer den ha v10 installerat och därav webbläsare och streaming över wifi. Tesla har gått ut med det via sina officiella kanaler så det kommer garanterat ingå via wifi om hen beställer idag. Allt utöver det är bonus som kan försvinna imorgon, om en vecka eller aldrig.

Det är som när de första SR+ kom så fanns där dimljus, men det stod aldrig officiellt att det ingick, numera har de monterat en svart täckplast istället för dimljus, helt enligt den officiella informationen.

När du fick din bil hade du inte v10 och då ingick det inte men sedan v10 kommer det ingå över wifi enligt Teslas officiella information så det kommer inte försvinna helt för dig heller, om LTE möjligheten försvinner kommer det garanterat finnas kvar över Wifi.

Det är solklart tycker jag.
Källa: https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... edirect=no

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 02 okt 2019 15:07
av bonath
kikat skrev:
Det är som när de första SR+ kom så fanns där dimljus, men det stod aldrig officiellt att det ingick, numera har de monterat en svart täckplast istället för dimljus, helt enligt den officiella informationen.


Jag har plastbiten men kvar menyval dimljus i skärmen. Händer ingenting dock... :shock:

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 03 okt 2019 14:07
av Solle
Hej,

Uppdaterade till 2019.32.11.1 och fick browser men ingen spotify, netfllix, youtube etc. Någon som har stött på liknande?

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 03 okt 2019 14:34
av R2_m3
Provat och boota om den ?

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 03 okt 2019 15:02
av Tjosansa
Ja du kan starta värmen över mobiluppkopplingen med sr+.
Såg igår att jag från mobilen även kunde starta installationen av den nya uppdateringen till bilen. Bilen stod då i Wi-Fi utanför. Men jag kunde starta det via mobilen. Soft :)

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 03 okt 2019 15:41
av Solle
Yes, provat startat om. Har ni samma problem. Någon som har fått det att fungerar med samtliga funktioner?

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 03 okt 2019 17:10
av Pall
Installerade idag och allt finns med och fungerar som det är sagt!

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 03 okt 2019 18:24
av Pontus
renes skrev:
kikat skrev:
Alla bilar är uppkopplade så det går att styra funktioner med telefonen även utan Wifi. Enda skillnaden är att SR+ inte har tillgång till premium connectivity paketet vilket är satellitkartor, visualisering av trafik i realtid, streamad musik och webbläsare. Streamad musik och webbläsare fungerar endast via Wifi på SR+, de andra funktionerna finns inte att tillgå alls.
Nja, undrar om man längre kan säga det. Med v10 fick vi ju webbläsare, streamad Spötify och streamad Netflix i SR+, allt över LTE. Som jag fattat det som trial (vet inte hur länge). Det kanske inte är en alltför vågad gissning att man sen blir erbjuden att förlänga det mot betalning?
Har du Netflix över LTE?

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 03 okt 2019 19:37
av renes
Pontus skrev:
Har du Netflix över LTE?
Ja. Inte du?

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 03 okt 2019 20:40
av Ulfie2
renes skrev:
Pontus skrev:
Har du Netflix över LTE?
Ja. Inte du?
Jag har inte Netflix eller Spötify alls!
Dock version 10. Bara vit skärm i biografläget

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 03 okt 2019 21:05
av LarsL
kikat skrev:
Det är som när de första SR+ kom så fanns där dimljus, men det stod aldrig officiellt att det ingick, numera har de monterat en svart täckplast istället för dimljus, helt enligt den officiella informationen.

När du fick din bil hade du inte v10 och då ingick det inte men sedan v10 kommer det ingå över wifi enligt Teslas officiella information så det kommer inte försvinna helt för dig heller, om LTE möjligheten försvinner kommer det garanterat finnas kvar över Wifi.

Det är solklart tycker jag.
Källa: https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... edirect=no
Mina dimljus fungerar. Jag trodde inte de skulle göra det men när jag satt och pillade med ljuset för någon kväll sedan så hoppade de igång bara.

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 04 okt 2019 06:22
av Remih
Ulfie2 skrev:
renes skrev:
Pontus skrev:
Har du Netflix över LTE?
Ja. Inte du?
Jag har inte Netflix eller Spötify alls!
Dock version 10. Bara vit skärm i biografläget
Vi har samma, theatre-skärmen är helt blank och spötify finns inte alls i menyn. Dock så har vi webbläsare som fungerar. 2019.32.11.1

Jag har ett på gående ärende hos supporten och det senare svaret som jag fick från dem var:
”Vi kjenner til at noen av våre kunder opplever dette. Vi jobber med å løse dette problemet for øyeblikket.

Vi håper på en rask løsning.”

Men ring till supporten och lägg upp ett ärende du med om du inte gjort det redan.

Re: Detaljfrågor M3 Standard range plus

Postat: 04 okt 2019 07:19
av LarsL
Remih skrev:

Men ring till supporten och lägg upp ett ärende du med om du inte gjort det redan.
Så att de tar ännu längre tid att faktiskt fixa problem? Har du suttit i en support någongång så inser du hur mycket tid det tar att få samma problem rapporterat till dig flera gånger.

Läste på annat stället att det kan fungera med en reset.