Sida 1 av 1
Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 02:19
av Joohan
I korthet så avser dom tillverka ett drag och få det godkänt så lösningen blir laglig.
1200kg dragvikt.
Signa upp på Kickstarter, verkar gå lite trögt för dem.
Towbars already in the prototype phase, undergo very rigorous laboratory tests. The mechanical test consists in testing the strength of the hitch and beam in 2,000,000 cycles. Also, quality at the production stage is constantly supervised to maintain the certified standard. As a result, the product meets the highest European quality and safety standards (E20) and it is road legal.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 08:30
av LarsL
Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 09:29
av Jerker
LarsL skrev:Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 12:25
av Svenssons
Jerker skrev:LarsL skrev:Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Blir den godkänd i ett EU-land blir den också godkänd här. Frågan är dock om den blir godkänd i något EU-land.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 12:29
av LarsL
Kroken kan ju bli godkänd men bilen kommer ändå bara få dra 910/1000 kg.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 12:49
av Jerker
Svenssons skrev:Jerker skrev:LarsL skrev:Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Blir den godkänd i ett EU-land blir den också godkänd här. Frågan är dock om den blir godkänd i något EU-land.
Tyvärr stämmer det inte. Jag har stångat mig blodig mot Transportstyrelsen för att de ska godkänna en dragkrok till Zoe som är godkänd i Tyskland, och som med hjälp av det godkännandet också är tillåten i vissa andra EU-länder, men det går inte för sig i Sverige. Vi ska alltid ha lite andra krav här. Den här kroken kan nog bli tillåten att sätta på Teslan, men inte med högre dragvikt än originalet.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 14:00
av Klintan
Jerker skrev:Svenssons skrev:Jerker skrev:LarsL skrev:Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Blir den godkänd i ett EU-land blir den också godkänd här. Frågan är dock om den blir godkänd i något EU-land.
Tyvärr stämmer det inte. Jag har stångat mig blodig mot Transportstyrelsen för att de ska godkänna en dragkrok till Zoe som är godkänd i Tyskland, och som med hjälp av det godkännandet också är tillåten i vissa andra EU-länder, men det går inte för sig i Sverige. Vi ska alltid ha lite andra krav här. Den här kroken kan nog bli tillåten att sätta på Teslan, men inte med högre dragvikt än originalet.
Och är originalet på den aktuella bilens typning 0 kg så blir det 0 kg även på den här, så länge inte Tesla går in och intygar ny dragvikt - vilket inte verkar hända.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 15:10
av Joohan
Jerker skrev:Svenssons skrev:Jerker skrev:LarsL skrev:Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Blir den godkänd i ett EU-land blir den också godkänd här. Frågan är dock om den blir godkänd i något EU-land.
Tyvärr stämmer det inte. Jag har stångat mig blodig mot Transportstyrelsen för att de ska godkänna en dragkrok till Zoe som är godkänd i Tyskland, och som med hjälp av det godkännandet också är tillåten i vissa andra EU-länder, men det går inte för sig i Sverige. Vi ska alltid ha lite andra krav här. Den här kroken kan nog bli tillåten att sätta på Teslan, men inte med högre dragvikt än originalet.
Detta är ju fel hanterat av transportstyrelsen isåfall.
Är ju ett handelshinder och generellt går ju det före lokala föreskrifter.
Precis samma anledning som våra lokala specialregler på fordon togs bort för.~10år sedan. (Halvljus, blinkers bla)
Men behöver man verkligen gå via transportstyrelsen? Vad säger bilbesiktningrna? Har du ett intyg och går till dom för en regbesiktning så kan dom ju föra in dom nya uppgifterna. Och nu har vi ju en avreglerad marknad så man kan ju testa sig runt bland olika bolag..
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 15:16
av Joohan
Svenssons skrev:Jerker skrev:LarsL skrev:Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Blir den godkänd i ett EU-land blir den också godkänd här. Frågan är dock om den blir godkänd i något EU-land.
Det är ju så det "ska" fungera..
Såg att det finns ett tyska bolag som har gjort en egen certifiering för modelS med 1800kg dragvikt också.
Dom har gjort både hållbarhetstester och körprov hos något testorgan och den är godkänd i Tyskland (och därmed hela EU)
Men nu kan ju mycket väl transportstyrelsen ha en annan åsikt.
Jag kommer dock inte att bry mig.
Köper den om den blir tillgänglig. Skulle jag hamna i en olycka eller trafikkontroll så driver jag ärendet vid behov.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 15:35
av Jerker
Kollade med två olika besiktningsföretag och båda hade experter som redan tittat på just den dragkroken tidigare. De säger, och det gör Transportstyrelsen också, att det är ett lokalt tyskt godkännande och inte per automatik gäller i hela EU. Den bedömningen gör alltså inte vissa andra länder i EU. Så det beror alltså på att svenska myndigheter inte vill godta vad tyska myndigheter kommit fram till. Tyska myndigheter har säkert inte lika hög kompetens som de svenska eftersom de svenska inte litar på det tyska godkännandet. Så fort en dragkrok monteras på en svensk Zoe så uppstår en trafikfara som inte existerar i Tyskland och vissa andra EU-länder.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 19:38
av mati
Som sagt. Min tyska civ-ing examen har också av diverse arbetsgivare värderats lägre än en svensk.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 21:01
av Fredrik j
Finns det någon teori om varför tesla bara godkänner 900kg om det utan modifieringar skulle gå att dra 1200?
Kanske lägger transportstyrelsen mest vikt i vad biltillverkaren anser?
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 21:34
av BrooklynS
Tesla vill ju att köparna skall slanta upp för en X...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 21:47
av Jerker
Fredrik j skrev:Finns det någon teori om varför tesla bara godkänner 900kg om det utan modifieringar skulle gå att dra 1200?
Kanske lägger transportstyrelsen mest vikt i vad biltillverkaren anser?
Det är väl 1000 kg nu på nya bilar?
Är det inte nån som hade teorin att det var 910 kg först för att det är den gränsen i USA för obromsade släp?
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 22:01
av Fredrik j
BrooklynS skrev:Tesla vill ju att köparna skall slanta upp för en X...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
X får väl dra långt mer.
Jag tror nog tesla hade satt 1200 om dom bedömt det möjligt. Eller finns det någon gräns någonstans?
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 23:08
av LarsL
Dragvikten är begränsad eftersom Model 3 saknar elektriska bromsar för släpkärror. Men vad de amerikanska konstruktörerna inte riktigt greppat är att vi i Europa har påskjutsbromsar. Vi får se om de får detta förklarat för sig så småningom?
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 23:09
av Joohan
Dom har bara slängt dit 910kg för att det låter jämt och bra i US 2000lbs.
Hade dom skrivit 2000kg så hade den klara det med.
Amerikanska släp har generellt inte påskjutsbroms så det är nog en del av problemet. Dom har nog inte gjort några tester med ett bromsat släp.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 23:16
av Fredrik j
Joohan skrev:Dom har bara slängt dit 910kg för att det låter jämt och bra i US 2000lbs.
Hade dom skrivit 2000kg så hade den klara det med.
Amerikanska släp har generellt inte påskjutsbroms så det är nog en del av problemet. Dom har nog inte gjort några tester med ett bromsat släp.
Så du tror tekniska släpvikter bara är på skoj? 910 eller 2000 bara det är jämna siffror?
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 23:21
av LarsL
Jag tror bilen i sig är kapabel att dra 2000 kg. Det är Ju samma motorer som de använder i Tesla Semi.
Teslas konstruktörer har blivit forcerade att ange en siffra och hugger då till med något jämt och bra som inte ska ge för stora problem. Detta bevisas ju delvis av den snabba höjningen till 1000 kg då det är en jämnare och bättre siffra.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 23:22
av HenrikC
En påskjutsbroms är en lösning helt ovärdig Tesla. Elon skulle ersätta den med ett semi-autonomt bromssystem. Med regenerering. Kulan ersätts med supraledande magnetlagring.
Nej, ärligt talat, påskjutsbromsen är ett lågvattenmärke inom fordonstekniken. Elbromsar styrda från dragfordonet skulle vara så mycket bättre.
Fredrik j, ja, tekniska släpvikter är ofta bara jämna siffror. Annars hade bilar fått dra 1783 eller 1817 kg, inte 1800 jämnt. Dragkrokar är ofta märkta för 1500 kg, 1600 kg, etc. Det är bara ett runt värde som nån ingenjör och nån säljare bestämt.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 05 okt 2019 23:56
av Fredrik j
HenrikC skrev:En påskjutsbroms är en lösning helt ovärdig Tesla. Elon skulle ersätta den med ett semi-autonomt bromssystem. Med regenerering. Kulan ersätts med supraledande magnetlagring.
Nej, ärligt talat, påskjutsbromsen är ett lågvattenmärke inom fordonstekniken. Elbromsar styrda från dragfordonet skulle vara så mycket bättre.
Fredrik j, ja, tekniska släpvikter är ofta bara jämna siffror. Annars hade bilar fått dra 1783 eller 1817 kg, inte 1800 jämnt. Dragkrokar är ofta märkta för 1500 kg, 1600 kg, etc. Det är bara ett runt värde som nån ingenjör och nån säljare bestämt.
Märkningen på själva draget är ju relaterat till just sragets hållfasthet. Vilken belastning det kan överföra mellan kulan och infästningarna.
När det gäller bilen finns det massor av parametrar. Allt från motor och bromsar i alla möjliga klimat till karossens strukturiella styrka.
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 06 okt 2019 00:55
av Joohan
Fredrik j skrev:Joohan skrev:Dom har bara slängt dit 910kg för att det låter jämt och bra i US 2000lbs.
Hade dom skrivit 2000kg så hade den klara det med.
Amerikanska släp har generellt inte påskjutsbroms så det är nog en del av problemet. Dom har nog inte gjort några tester med ett bromsat släp.
Så du tror tekniska släpvikter bara är på skoj? 910 eller 2000 bara det är jämna siffror?
Ja lite så.
Dragvikten har marknadsavdelningen bestämt.
Detta har uppenbarligen inte varit en prioritet för Tesla så dom har lagt dit en dragvikt som dom tyckte dom var lämpligt med amerikanska mått.
Min gamla VW diesel hade 2500kg dragvikt. Jag kan garantera att M3P är en bättre dragbil i praktiken. (Om vi bortser ifrån räckviddsproblematiken)
Varför har M3P- bara 500kg dragvikt?
Det är ju helt ologiskt och något som marknadsavdelningen har fått för sig är en vettig kompromiss..
Men nu börjar det bli lite väl OT
Om dom som skulle föredra att ha drag på sin M3 signade upp så har vi betydligt bättre chanser att få till en lösning som är godkänd i Sverige!
Striden med Transportstyrelsen är ju bättre om den sker parallellt av flera parter

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 06 okt 2019 01:19
av Fredrik j
Troligtvis bättre framgång med att skicka era listor till tesla...
Re: Godkänd dragkrok, 1200kg
Postat: 06 okt 2019 11:25
av bylund
Joohan skrev:Fredrik j skrev:Joohan skrev:Dom har bara slängt dit 910kg för att det låter jämt och bra i US 2000lbs.
Hade dom skrivit 2000kg så hade den klara det med.
Amerikanska släp har generellt inte påskjutsbroms så det är nog en del av problemet. Dom har nog inte gjort några tester med ett bromsat släp.
Så du tror tekniska släpvikter bara är på skoj? 910 eller 2000 bara det är jämna siffror?
Ja lite så.
Dragvikten har marknadsavdelningen bestämt.
Detta har uppenbarligen inte varit en prioritet för Tesla så dom har lagt dit en dragvikt som dom tyckte dom var lämpligt med amerikanska mått.
Min gamla VW diesel hade 2500kg dragvikt. Jag kan garantera att M3P är en bättre dragbil i praktiken. (Om vi bortser ifrån räckviddsproblematiken)
Varför har M3P- bara 500kg dragvikt?
Det är ju helt ologiskt och något som marknadsavdelningen har fått för sig är en vettig kompromiss..
Men nu börjar det bli lite väl OT
Om dom som skulle föredra att ha drag på sin M3 signade upp så har vi betydligt bättre chanser att få till en lösning som är godkänd i Sverige!
Striden med Transportstyrelsen är ju bättre om den sker parallellt av flera parter

2000 pund (907 kg) är gränsen för en "Class 1 hitch" i USA, så det är nog ingen slump att det är där gränsen går.