Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

Narnell skrev:
Jahapp skrev:
Jag är otroligt nöjd med den vita färgen, riktigt snyggt. Tror du kommer bli nöjd också!
Är också mycket nöjd med vår pärlvita MY. Väldigt fin IRL. Sedan är väl ingen av Teslas färgval direkt "roliga" jämfört med många andra bilmärken. Men jag ser fram emot våren då det blir lättare att hålla den ren... ;)
Tesla har åtminstone lite roligare färger än Polestar som i princip har vit, svart och fyra nyanser av grått att välja på :D
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

Så har jag då äntligen fått hämta bilen. Vädret var helt värdelöst för att inspektera bilen. Trots att det var mitt på dagen (13.00) så var ljuset så grådaskigt att det i princip var omöjligt att se några repor eller andra skador i det ljuset. Jag hittade därför inga. Får hålla tummarna för att det inte är något allvarligt som jag missat. Eftersom man enligt Tesla har 24h eller 16 mil på sig att anmärka och de där 16 milen var passerade innan jag ens hunnit halvvägs hem får man hoppas på good-will om man skulle upptäcka något. Det enda jag kunde hitta på bilen var att de missat att ta bort transportskyddsfilmen på ena dörrhandtaget och ett par repor på insidan av förardörren (troligen någon som slängt ut sina fötter lite slarvigt). Det senare blev en dokumenterad anmärkning. Får se om de gör något åt det. I övrigt saknades som väntat främre USB-kontakter och QI-laddning. Laddning var 35% så det blev stopp i Uppsala (och Gävle) på vägen upp till Sundsvall.

Innan leveransen funderade jag lite på hur det skulle gå med kalibrering av farthållaren med tanke på att vissa fått köra ganska många mil innan bilen var nöjd. Så här års är det ju inte så mycket tydliga, synliga linjer här uppe och det är oftast mörkt ute när man kör. Till min stora förvåning och glädje hade jag inte ens hunnit halvvägs till Uppsala innan bilen tyckte att kalibreringen vad avklarad. Skönt att kunna köra på farthållare och autopilot under hemresan.

Komforten var faktiskt bättre än väntat under hemresan. Tyvärr är sitsarna fram lite väl korta men annars är framstolarna helt OK. Fjädringskomforten är allt annat än sofistikerad och den är rejält stötig på ojämn väg, inte minst ojämn isskorpa, men på fin motorväg kändes den fullt acceptabel. Ljudkomforten kändes också helt ok även om jag skulle önskat mindre vägljud. Tyvärr verkar bilen vara mer känslig för asfaltskvalitet än många andra bilar, dvs skillnaden mellan slät och grov asfalt är större. Å andra sidan har jag definitivt kört en del andra bilar som är väsentligt bullrigare (men då har de å andra sidan varit rejält billigare också). Strålkastarna kunde jag också prova eftersom det blev mörkt under hemvägen och jag måste säga att ljuset är rätt bra. Jag har iofs en LED-ramp redo för montering men det behöver jag inte ha bråttom med. Jag har inget bra ställe att stå inomhus så det kanske blir montering till våren. Vindrutetorkarautomatiken som många klagat på är inte lysande men tolerabel. Man får hjälpa den på traven ibland bara. Däremot är helljusautomatiken totalt oanvändbar så den stängdes ganska snabbt av. Den är så seg i reaktionerna att man bara blir förbannad. Då är det bättre att ta kontrollen själv. Det var samma sak med min MS 2017.

Jag har nog aldrig kört en bil som sölar ner sina egna backspeglar så mycket i skitväder. Då snackar jag inte om kåpan utan just själva spegeln. Det tog inte många mil i skitväder innan det knappt gick att se någonting i sidospeglarna.

Jösses vad högt bakluckan öppnar. Jag får vara försiktig med var jag ställer bilen i min carport så inte bakluckan slår i takreglarna. Att tvinga luckan att stanna lägre känns inte som något alternativ för då är det bara en tidsfråga innan jag bankar skallen i luckan pga att den blir för låg istället.

Nu ser jag fram emot att lära känna bilen lite närmare under de närmaste veckorna. :)
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kenjon »

Oljudet från olika asfalttyper varierar också mycket beroende på däckfabrikat.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Narnell skrev:
Jahapp skrev:
Jag är otroligt nöjd med den vita färgen, riktigt snyggt. Tror du kommer bli nöjd också!
Är också mycket nöjd med vår pärlvita MY. Väldigt fin IRL. Sedan är väl ingen av Teslas färgval direkt "roliga" jämfört med många andra bilmärken. Men jag ser fram emot våren då det blir lättare att hålla den ren... ;)
Tesla har åtminstone lite roligare färger än Polestar som i princip har vit, svart och fyra nyanser av grått att välja på :D
Visst har man en blå också?
Användarvisningsbild
SteSun
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 dec 2020 10:24
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SteSun »

Har beställt en svart MYP, får man den innan sommaren får man vara glad antar jag?
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Old_O »

SteSun skrev:
Har beställt en svart MYP, får man den innan sommaren får man vara glad antar jag?
Håller tidplanen någorlunda så kan du ha den innan Q1 slut, 2022.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SomTam »

Beställt en svart LR, förmodligen leverans i februari... blev dock sugen på att byta till MYP istället men har inte lust vänta ännu längre :P Februari känns nog långt bort :roll:
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hanseman »

Beräknar få min MYP i mars, så förhoppningsvis tar det inte så mycket längre tid :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Nu har jag gått vidare med min beställning. Undrar vad jag får, och när.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Spännande. Jag tänkte försöka få leverans så nära nästa halvårsskifte som möjligt.. vill ju inte vänta för länge heller så det trillar över.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Ytterligare en trailer påväg till Malmö med bilar , sågs i höjd med Mellbystrand !!!
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 dec 2021 09:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av The Gentleman »

jonasl skrev:
Spännande. Jag tänkte försöka få leverans så nära nästa halvårsskifte som möjligt.. vill ju inte vänta för länge heller så det trillar över.
Jag tänker precis likadant. Undrar hur länge man törs vila på hanen :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

The Gentleman skrev:
Jag tänker precis likadant. Undrar hur länge man törs vila på hanen :)
Inte bara premien som styr för mig, jag har kvar nuvarande bil till dess också. Och trean fungerar trots allt bra, måste jag säga.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

jonasl skrev:
Spännande. Jag tänkte försöka få leverans så nära nästa halvårsskifte som möjligt.. vill ju inte vänta för länge heller så det trillar över.
Varför så nära som möjligt ? :)
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av il_concorde »

Hallå gott folk!
Provkörde en MY idag, blev så förälskad att jag beställde en direkt efter :D
Blir min första Tesla :)
Blev en enkel LR vit, beräknad lev.tid februari!
Vill ha den NU så kommer bli en lång väntan..

För er som beställt teslor tidigare, har deras beräknade lev.tid stämt bra? Har någon fått vänta längre?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

il_concorde skrev:
Hallå gott folk!
Provkörde en MY idag, blev så förälskad att jag beställde en direkt efter :D
Blir min första Tesla :)
Blev en enkel LR vit, beräknad lev.tid februari!
Vill ha den NU så kommer bli en lång väntan..

För er som beställt teslor tidigare, har deras beräknade lev.tid stämt bra? Har någon fått vänta längre?
:lol: fråga de som beställt S och X!
Själv fick jag min 3’a 2 veckor efter lagd order.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av il_concorde »

Walker skrev:
il_concorde skrev:
Hallå gott folk!
Provkörde en MY idag, blev så förälskad att jag beställde en direkt efter :D
Blir min första Tesla :)
Blev en enkel LR vit, beräknad lev.tid februari!
Vill ha den NU så kommer bli en lång väntan..

För er som beställt teslor tidigare, har deras beräknade lev.tid stämt bra? Har någon fått vänta längre?
:lol: fråga de som beställt S och X!
Själv fick jag min 3’a 2 veckor efter lagd order.
Okej, antar att de fått vänta länge?
Hur kunde det gå så fort? Vad hade du för beräknad lev.tid? Eller var det en lager bil du beställde?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

il_concorde skrev:
.../ För er som beställt teslor tidigare, har deras beräknade lev.tid stämt bra? Har någon fått vänta längre?
Har inte beställt själv, men om man går på vad som skrivs här på forumet så verkar det som leveranstiden stämmer rätt bra för 3 och Y. Det förekommer att det blir lite längre förseningar (mer än ca två-tre veckor), men det verkar inte vara särskilt vanligt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mr S »

il_concorde skrev:
Hallå gott folk!
Provkörde en MY idag, blev så förälskad att jag beställde en direkt efter :D
Blir min första Tesla :)
Blev en enkel LR vit, beräknad lev.tid februari!
Vill ha den NU så kommer bli en lång väntan..

För er som beställt teslor tidigare, har deras beräknade lev.tid stämt bra? Har någon fått vänta längre?
Jag beställde min i november och så stod det leverans i december. Mkt riktigt, 23:e hämtar jag den. En vit enkel LR för vår del. Grattis till bra val.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av il_concorde »

Okej, låter ju lovande :)
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av il_concorde »

Mr S skrev:
il_concorde skrev:
Hallå gott folk!
Provkörde en MY idag, blev så förälskad att jag beställde en direkt efter :D
Blir min första Tesla :)
Blev en enkel LR vit, beräknad lev.tid februari!
Vill ha den NU så kommer bli en lång väntan..

För er som beställt teslor tidigare, har deras beräknade lev.tid stämt bra? Har någon fått vänta längre?
Jag beställde min i november och så stod det leverans i december. Mkt riktigt, 23:e hämtar jag den. En vit enkel LR för vår del. Grattis till bra val.
Härligt! Tack, och grattis själv :)
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SomTam »

hanseman skrev:
Beräknar få min MYP i mars, så förhoppningsvis tar det inte så mycket längre tid :)
När gjorde du beställning?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
Narnell skrev:
Jahapp skrev:
Jag är otroligt nöjd med den vita färgen, riktigt snyggt. Tror du kommer bli nöjd också!
Är också mycket nöjd med vår pärlvita MY. Väldigt fin IRL. Sedan är väl ingen av Teslas färgval direkt "roliga" jämfört med många andra bilmärken. Men jag ser fram emot våren då det blir lättare att hålla den ren... ;)
Tesla har åtminstone lite roligare färger än Polestar som i princip har vit, svart och fyra nyanser av grått att välja på :D
Visst har man en blå också?
Om man ska vara petig så har de Snow som är vit pearl (som jag har på mitt ex), Void som är solid svart, Magnesium som är vitgrå, Thunder som är mellangrå, Moon som är beiggrå och Midnight som är blågrå. :)

Snygga färger, men inte så livliga om man säger så.
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nils944 »

Nils944 skrev:
Uppdatering av datum:

Nov. 1 - beställda Model Y - Long Range, Pärlvit, 19" Gemini, helsvart interiör. Inga vinterdäck.
Nov. 3 - fick fakturan med preliminärt leveransdatum den 9:e dec. i Göteborg (Mölndal)
Nov. 10 - fick sms att min beställning länkats mot en bil. En VIN stod redan på fakturan, så lite konstigt att sms om länkade bil tog en vecka. Eller var VIN på fakturan preliminärt?? Få se när bilen hämtas.
Nov. 29 - fick sms att jag inte beställde vinterhjul och därför levereras bilen med sommardäck bla bla bla.
Dec. 7 - fick sms att jag kunde boka upphämtning. Fick bara två datum att välja emellan och givetvis valde det tidigaste, 18:e december. Hoppas de inte ändrar det, har läst att det har hänt andra.
....
Dec.17 - 20 timmar före bokad upphämtning får jag sms från Tesla att den har blivit ombokad till 20:e dec.... och att även detta datum kan komma att ändras.... irriterande, men inte mycket att göra åt det....
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

Nils944 skrev:
Nils944 skrev:
Uppdatering av datum:

Nov. 1 - beställda Model Y - Long Range, Pärlvit, 19" Gemini, helsvart interiör. Inga vinterdäck.
Nov. 3 - fick fakturan med preliminärt leveransdatum den 9:e dec. i Göteborg (Mölndal)
Nov. 10 - fick sms att min beställning länkats mot en bil. En VIN stod redan på fakturan, så lite konstigt att sms om länkade bil tog en vecka. Eller var VIN på fakturan preliminärt?? Få se när bilen hämtas.
Nov. 29 - fick sms att jag inte beställde vinterhjul och därför levereras bilen med sommardäck bla bla bla.
Dec. 7 - fick sms att jag kunde boka upphämtning. Fick bara två datum att välja emellan och givetvis valde det tidigaste, 18:e december. Hoppas de inte ändrar det, har läst att det har hänt andra.
....
Dec.17 - 20 timmar före bokad upphämtning får jag sms från Tesla att den har blivit ombokad till 20:e dec.... och att även detta datum kan komma att ändras.... irriterande, men inte mycket att göra åt det....
Samma här, rätt dåligt kan jag tycka, varför ska man ens bekräfta tiden liksom, verkar ju vara flera som råkat ut för samma sak. Bättre om de bekräftat när de visste. Jaja, pissig start, hoppas det uppvägs när man väl får bilen...
Skriv svar