Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Caambaam
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 mar 2023 11:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Caambaam »

Burren skrev: 23 mar 2023 13:31
Jag fick ingen möjlighet att välja tid, fick bara ett sms med en tid tilldelad och ingen länk för att kunna ändra. Naturligtvis är det den enda tiden i vecka som jag inte kan, hur bär man sig åt för att byta?

Sms:et:
”Tesla-uppdatering: Upphämtningsdatumet för din Model Y är schemalagt till 28/03 kl. 15:00 i Huddinge - Lännavägen 62. Det här datumet kan komma att ändras - vi kontaktar dig via SMS om så är fallet. Genomgång av din bil sker digitalt innan upphämtning i egen takt genom våra instruktionsfilmer: ---#videos”
Fick också en tid tilldelad på tisdag. Kan det vara så att du leasar bilen via företag?

Om det hjälper någon så; Beställde en MYLR Svart/Svart 19” utan vinterdäck den 25/1. Fick VIN 14/3. Och idag fick jag leveranssms, som sker 28/3.
MYLR beställd 25/1 -23
VIN 14/3 -23
EDD 24-31/3 -23 STHLM
Användarvisningsbild
Mjolkis
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 mar 2023 10:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mjolkis »

Även jag fick just ett sms om tid, ej något alternativ. 30/03 kl 16.30. Beställd genom leasingföretag.

Men leasingföretaget/löneavdelningen vill att man ska göra upphämtningarna tidigt på månaden för att man tydligen får betala fullt förmånsvärde oavsett när i månaden man hämtar. Hoppas kunna ändra då det är lite pengar i sjön mot att bara vänta 2 dagar till april istället..
Callevarupptaget
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 mar 2023 21:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Callevarupptaget »

Burren skrev: 23 mar 2023 13:31
Jag fick ingen möjlighet att välja tid, fick bara ett sms med en tid tilldelad och ingen länk för att kunna ändra. Naturligtvis är det den enda tiden i vecka som jag inte kan, hur bär man sig åt för att byta?

Sms:et:
”Tesla-uppdatering: Upphämtningsdatumet för din Model Y är schemalagt till 28/03 kl. 15:00 i Huddinge - Lännavägen 62. Det här datumet kan komma att ändras - vi kontaktar dig via SMS om så är fallet. Genomgång av din bil sker digitalt innan upphämtning i egen takt genom våra instruktionsfilmer: ---#videos”
Om du vill byta tid med mig kanske det är möjligt för Tesla. Kan vara värt att testa. Skicka PM i så fall.
Tesluminati
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 mar 2023 10:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesluminati »

Svårt väder. På Yr.no ska det vara plusgrader nästa vecka, men på smhi ska det vara minusgrader.
Kommer ni köra på vinterdäck?

Funderar på att lösa ut de jag beställt.
Beställt Tesla MYLR 2023 02 09
Fick VIN:
20230317
EDD: 24 -31 Mars 2023
Burren
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2023 15:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Burren »

Caambaam skrev: 23 mar 2023 13:41
Burren skrev: 23 mar 2023 13:31
Jag fick ingen möjlighet att välja tid, fick bara ett sms med en tid tilldelad och ingen länk för att kunna ändra. Naturligtvis är det den enda tiden i vecka som jag inte kan, hur bär man sig åt för att byta?

Sms:et:
”Tesla-uppdatering: Upphämtningsdatumet för din Model Y är schemalagt till 28/03 kl. 15:00 i Huddinge - Lännavägen 62. Det här datumet kan komma att ändras - vi kontaktar dig via SMS om så är fallet. Genomgång av din bil sker digitalt innan upphämtning i egen takt genom våra instruktionsfilmer: ---#videos”
Fick också en tid tilldelad på tisdag. Kan det vara så att du leasar bilen via företag?

Om det hjälper någon så; Beställde en MYLR Svart/Svart 19” utan vinterdäck den 25/1. Fick VIN 14/3. Och idag fick jag leveranssms, som sker 28/3.
Yes, detta är företagsleasing (förmånsbil). Det gör att appen ännu inte är kopplad till bilen så jag har ingen info den vägen.

Jag kontaktade Tesla via chatten på hemsidan och det var inga problem att byta tid, så nu blev det den 29:e istället. :)
Polestar 2 LRDM - Avbeställd
MYLR Svart/Svart beställd 27/1
Tillverkad 8/3 (Berlin)
VIN & Reg nr 13/3
EDD 24-31/3
Tesluminati
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 mar 2023 10:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesluminati »

Hur får man fram chatten? Jag har då aldrig lyckats!
Beställt Tesla MYLR 2023 02 09
Fick VIN:
20230317
EDD: 24 -31 Mars 2023
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

Tesluminati skrev: 23 mar 2023 15:25
Hur får man fram chatten? Jag har då aldrig lyckats!

I alla fall jag har den längst ner till höger på denna sida : https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/new/ms
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Collin87 »

Jag får upp chattrutan ibland och ibland inte.
Men ja längst ner till höger brukar den vara.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vincent90 »

Mjolkis skrev: 23 mar 2023 13:57
Även jag fick just ett sms om tid, ej något alternativ. 30/03 kl 16.30. Beställd genom leasingföretag.

Men leasingföretaget/löneavdelningen vill att man ska göra upphämtningarna tidigt på månaden för att man tydligen får betala fullt förmånsvärde oavsett när i månaden man hämtar. Hoppas kunna ändra då det är lite pengar i sjön mot att bara vänta 2 dagar till april istället..
Tack för det, bokade om min tid till den 1.april 😁
adamty
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 feb 2023 15:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av adamty »

Hey #teamblue

Någon MYLR blå/svart som fått ett närmare datum än 12-23 maj ännu?

Hur har det sett ut på uthämtningsplatserna, står det några blå LR och väntar?
MY LR Blå/Svart 20”, beställd 30/1
Prel lev 18 maj -1 juni
Sillsaparill
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 jan 2023 23:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sillsaparill »

VilkenElbilBlirDet skrev: 23 mar 2023 13:06
Om det hjälper någon - Vit/svart RWD 19” byggd 4e feb, fick sms för två dagar sen. Upphämtning lör i gbg.
När beställde du?
Svart/svart MY RWD 19”+19” hämtad maj-23
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walkmann »

Fler som hämtar direkt i Södertälje hamn?
Hämtning nästa fre 31/3
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ModelYLars »

Samma här! Egentligen Norrköping men accepterade Södertälje


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Användarvisningsbild
Mjolkis
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 mar 2023 10:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mjolkis »

Vincent90 skrev: 23 mar 2023 16:09
Mjolkis skrev: 23 mar 2023 13:57
Även jag fick just ett sms om tid, ej något alternativ. 30/03 kl 16.30. Beställd genom leasingföretag.

Men leasingföretaget/löneavdelningen vill att man ska göra upphämtningarna tidigt på månaden för att man tydligen får betala fullt förmånsvärde oavsett när i månaden man hämtar. Hoppas kunna ändra då det är lite pengar i sjön mot att bara vänta 2 dagar till april istället..
Tack för det, bokade om min tid till den 1.april 😁
Hur gick du tillväga? Jag har under dagen varit i kontakt med chatten och kunde inte ens få en alternativ tid inom mars. Än mindre flytta nån dag in i april istället.
Användarvisningsbild
JoGi
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 feb 2023 22:26
Ort: Sollentuna
Referralkod: ts.la/johannes258751

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JoGi »

adamty skrev: 23 mar 2023 16:26
Hey #teamblue

Någon MYLR blå/svart som fått ett närmare datum än 12-23 maj ännu?

Hur har det sett ut på uthämtningsplatserna, står det några blå LR och väntar?
Nope, ligger kvar där.
Jag börjar fundera på om de inte kan börja leverera detta från Berlin snart.
Frågan är hur snart, nästan så jag endast skulle vilja det för att inte stödja Kina :evil:
Skulle vilja ha ett val att kunna välja det (utan tvingas till att välja andra färger)
Endast blå färg kvar nu som inte produceras i Berlin.
LR blå/sv 19" - bes 8/2 Sthlm
8/2 > Mar-Apr
23/2,22/6-5/9
1/3,04-Apr
3/3,8/5-2/6
16/3,12/5-23/5
29/3,Apr-Jun
12/5,22/6-30/6
20/5,11/6-30/6
5/6,13/6-24/6
7/6,6/7-20/7 + VIN
12/6,5/7-19/7

20/6 hämtad 22/6
Användarvisningsbild
Marcus81
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 31 aug 2022 11:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Marcus81 »

ModelYLars skrev: 23 mar 2023 17:11
Samma här! Egentligen Norrköping men accepterade Södertälje


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Samma här, också 31a.
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Spid3r »

VilkenElbilBlirDet skrev: 23 mar 2023 13:06
Om det hjälper någon - Vit/svart RWD 19” byggd 4e feb, fick sms för två dagar sen. Upphämtning lör i gbg.
När beställde du bilen?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Limpans_tesla
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 jan 2023 09:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Limpans_tesla »

Hej!

Jag fick detta sms idag trots att bilen skulle levereras till Norrköping. Vad händer om jag skriver "Nej"?
Får jag vänta till april maj få eller får jag ny tid?

Tesla-uppdatering: Vi behöver din hjälp att accelerera världens övergång till hållbar energi. Din bil är på en båttransport som beräknas anlända den 31/3 till Södertälje hamn och leverans kommer att ske direkt från hamnen. Vänligen svara "JA" för att bekräfta tillgänglighet eller "NEJ" om du ej har möjlighet att hämta din bil från Södertälje hamn den 31/3. Vi behöver ditt svar inom 48 timmar. Vid uteblivet svar kan vi komma till att pausa din beställning till april-maj. Vi ser fram emot att driva vår vision framåt tillsammans med dig.
Tesla Model Y LR
Norrköping
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

Jag fick också detta SMS för nån timme sen, såg att åtminstone en till fått det??

Jag hade räknat med att hämta i Huddinge/Länna - men för mig funkar Södertälje Hamn lika bra och om det kapar nån dag eller så, så tar jag det
”””
Tesla-uppdatering: Vi behöver din hjälp att accelerera världens övergång till hållbar energi. Din bil är på en båttransport som beräknas anlända den 31/3 till Södertälje hamn och leverans kommer att ske direkt från hamnen. Vänligen svara "JA" för att bekräfta tillgänglighet eller "NEJ" om du ej har möjlighet att hämta din bil från Södertälje hamn den 31/3. Vi behöver ditt svar inom 48 timmar. Vid uteblivet svar kan vi komma till att pausa din beställning till april-maj. Vi ser fram emot att driva vår vision framåt tillsammans med dig.
”””

Nån som har nån spaning på vilken båt det kan vara, bilen är tillverkad i Shanghai men kommer den direkt - eller lastas det om till annan ?
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walkmann »

Verkar vara flera som fått detta sms, blandat kina o Berlin.
Har själv en från Berlin, beställd med v-däck.
Undrar om den står på s el v däck?
Står ju v-däck fram till 31/3..
Nafets
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 feb 2023 10:42
Referralkod: ts.la/stefan86899

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nafets »

JoGi skrev: 23 mar 2023 17:40
adamty skrev: 23 mar 2023 16:26
Hey #teamblue

Någon MYLR blå/svart som fått ett närmare datum än 12-23 maj ännu?

Hur har det sett ut på uthämtningsplatserna, står det några blå LR och väntar?
Nope, ligger kvar där.
Jag börjar fundera på om de inte kan börja leverera detta från Berlin snart.
Frågan är hur snart, nästan så jag endast skulle vilja det för att inte stödja Kina :evil:
Skulle vilja ha ett val att kunna välja det (utan tvingas till att välja andra färger)
Endast blå färg kvar nu som inte produceras i Berlin.
Ligger kvar på samma datum som er.

Kollar du på edd för MYP blå så har den datum från september så jag har väldigt svårt att tro att de börjar med deep blue i Berlin. De har ju precis börjat rulla ut några ex av den nya röda och de har inte ens börjat ta beställningar på Abyss blue som är den nya blå färgen från Berlin.
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vincent90 »

Mjolkis skrev: 23 mar 2023 17:28
Vincent90 skrev: 23 mar 2023 16:09
Mjolkis skrev: 23 mar 2023 13:57
Även jag fick just ett sms om tid, ej något alternativ. 30/03 kl 16.30. Beställd genom leasingföretag.

Men leasingföretaget/löneavdelningen vill att man ska göra upphämtningarna tidigt på månaden för att man tydligen får betala fullt förmånsvärde oavsett när i månaden man hämtar. Hoppas kunna ändra då det är lite pengar i sjön mot att bara vänta 2 dagar till april istället..
Tack för det, bokade om min tid till den 1.april 😁
Hur gick du tillväga? Jag har under dagen varit i kontakt med chatten och kunde inte ens få en alternativ tid inom mars. Än mindre flytta nån dag in i april istället.
Ringde Tesla i Malmö tog 20min för att komma fram men hon i luren kunde ordna det och det uppdaterades i appen direkt.
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

Har hämtning inbokat nu på tisdag men har fortfarande ett VIN som inte är registrerat eller sökbart... Börjar tro att Tesla vill att jag ska betala in innan den 28e för att sen senarelägga upphämtningen :?
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
MartinT
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 mar 2023 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MartinT »

Tesluminati skrev: 23 mar 2023 14:21
Svårt väder. På Yr.no ska det vara plusgrader nästa vecka, men på smhi ska det vara minusgrader.
Kommer ni köra på vinterdäck?

Funderar på att lösa ut de jag beställt.
Ska hämta upp i Stockholm nu nästa vecka, lyckligtvis på en dag där tidslaget kommer vara 0 eller +1 gradigt. Kommer köra utan vinterdäck, men har dock inte så långt att köra och kommer välja en låg-hastighetsväg (30-40 km/h).

Finns risk att få böter, men då får man väl förklara situationen att man ändå kör den kortaste vägen och att situationen är ny upp-plockad bil från delivery center.

Lite långsökt nog, men Transportstyrelsen beskriver ju ett par undantagsfall där man får köra utan vinterdäck.
"Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål."

Kanske baserat på situationsbeskrivning kan yrka på att man är nära/liknande ändamål till punkten vid provkörning i samband med reparation. Delivery center - Reparation , saksamma va :lol:
Senast redigerad av MartinT, redigerad totalt 1 gånger.
MartinT
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 mar 2023 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MartinT »

Nikk skrev: 23 mar 2023 21:45
Har hämtning inbokat nu på tisdag men har fortfarande ett VIN som inte är registrerat eller sökbart... Börjar tro att Tesla vill att jag ska betala in innan den 28e för att sen senarelägga upphämtningen :?
Jobbigt dilemma. Dem har inte ens kunnat ge dig reg nr?

För mig blev det så att jag fick ett reg nr av chatten. Det kom lite väl smidigt fram att dem hade den tillhanda när jag väl hade betalat. Dagen innan så sa man att bilen förmodligen inte fått något reg nr ännu.

Oavsett så har jag kollat transportstyrelsen och reg numret är minsann parat ihop med det VIN, så den biten kommer nog inte ändras. Dock kan det ju vara som du oroar dig för, att dem faktiskt inte får in bilen enl. tänkt tidsplan. Har inbokad tid mot slutet av nästa vecka.
Skriv svar