Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

perdah
elbilist
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 jan 2023 23:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perdah »

Beställde i lördags, en snik MYRWD vit, svart klädsel, 19” hjul. Var och snackade med säljare som hälsade att 700 bilar är påväg i båt för leverans i slutet av februari där alla inte är matchade mot order, och trodde min order skulle hanteras i den batchen. Men nu när jag läser här är man ju tveksam…
Model Y RWD, vit/svart 19” EDD 11-21 mars -> 11/3 11:20 :mrgreen:
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ippii »

Beställt en Quicksilver MYLR. Någon som fått leveranstid på en sådan?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

malmer skrev: 19 jan 2023 13:26
flipmac skrev: 19 jan 2023 11:48
Gusten85 skrev: 18 jan 2023 10:47
Är det någon som beställde efter prisjusteringen förra veckan som redan fått uppskattad leveranstid uppdaterat på Tesla kontot?
Ingen av oss som beställt efter sänkningen verkar ha fått. Men vi kan lova varandra att skriva här sås kart vi får datum? Med största sannolikhet kommer vi att matchas med bilar på denna båt som nu äntligen börjat röra på sig igen:
CAC8F09B-2B91-4C9A-8D25-054C2868967D.jpeg
Ni som beställt konf som bara finns från Berlin kanske kan få snabbare? Jag räknar oavsett iskallt med att vi som väntar matchning med bilar från båten får leverans omkring månadsskiftet 😀
Om du inte fått VIN tilldelad så är den inte på den båten. Jag fick VIN i början av januari, den är på just den båten (man kan kolla om ens bil är på en Hoegh-båt här om man har VIN: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo). Min ETA i appen är 21/1 - 4/2. Men räknar med försening på en fyra dar pga att båten stannade upp för vädret. Så absolut inte "med största sannolikhet" att din bil är på den båten. Snarare tvärt om.

Inte alltid så, men ganska vanligt tidigare att VIN på Kina-bilar tilldelas runtomkring när båten passerat större delen av sydkinesiska havet. Ibland har det även varit vid Suez-kanalen. Bästa sättet att se om man fått ett VIN tilldelat är med Tesla VIN finder (https://chrome.google.com/webstore/deta ... fanf?hl=en).
Det lät inte hoppfullt när jag pratade med säljare i förrgår. Beror ju helt enkelt på hur stor back ordern var innan priserna sänktes. Men å andra sidan så har Tesla hittills skeppet 9 båtar som ska komma till Europa under Q1 så det kommer snart fler chanser i så fall. Tack för vin-pluginet. Verkar tyvärr inte ha fått tilldelat än så länge.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
wanyest
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2023 20:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wanyest »

Vad kostar det egentligen att avbryta en beställning?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av NEO »

wanyest skrev: 19 jan 2023 17:57
Vad kostar det egentligen att avbryta en beställning?
Beror på när man beställde, vissa beställningar 1000kr, vissa 11700kr (S/X) och andra 2500kr.
wanyest
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2023 20:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wanyest »

NEO skrev: 19 jan 2023 17:58
wanyest skrev: 19 jan 2023 17:57
Vad kostar det egentligen att avbryta en beställning?
Beror på när man beställde, vissa beställningar 1000kr, vissa 11700kr (S/X) och andra 2500kr.
Ok, kan man avbeställa hela vägen fram till leverans?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av NEO »

wanyest skrev: 19 jan 2023 18:00
NEO skrev: 19 jan 2023 17:58
wanyest skrev: 19 jan 2023 17:57
Vad kostar det egentligen att avbryta en beställning?
Beror på när man beställde, vissa beställningar 1000kr, vissa 11700kr (S/X) och andra 2500kr.
Ok, kan man avbeställa hela vägen fram till leverans?
Du kan avbeställa till och med två veckor efter leverans om du åberropar ångerrätten. Blir ju dock en omständig process, bilen ska tillbaka och inspekteras osv osv. Fram till leveransdagen kan du dock avbeställa, men den där reservationsavgiften ryker om det gått mer än två veckor.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hertsh »

Rydh skrev:
mikebike skrev: 19 jan 2023 10:47

Troligen inga sensorer, MYLR kan komma från Kina eller från Tyskland. Röda och silverfärgade kommer bara från Tyskland.
Gusten85 skrev: 19 jan 2023 11:45

Korrekt. SR ser alla ut att vara LRW(Kina). LR är de flesta från Berlin, men även några från Kina.
Ursäkta en nybörjare, men efter som jag har beställt en Röd RWD så blir det ju lite konflikt i de två påståendena ovan, Vilket påstående är lite mindre rätt än det andra? ;)

//Peter
Midnight Cherry Red eller Red Multicoat? Förmodligen har du beställt en Red Multicoat. Då är den från Kina. Cherry från Berlin.
MX LR (Raven) 2019
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av vampyren »

Nu verkar det som att jag kanske får min snart :shock:
"Förberedelse inför leverans" är nu incheckad ...beställde 2022-10-08
Vill ha radar :( kluven hur jag gör. Dessa som är utan lär inte sälja bra i framtiden kan jag tänka mig. Detta utöver allt jag läst om hur dålig det fungerar med farthållare och avbländning med bara kamera....
Hur resonerar ni?
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rydh »

Hertsh skrev: 19 jan 2023 21:07
Midnight Cherry Red eller Red Multicoat? Förmodligen har du beställt en Red Multicoat. Då är den från Kina. Cherry från Berlin.
Red multicoat, det är ju enda valet nu på RWD (eller ska man skriva SR!?)

Jag har en brant inlärningskurva för tillfället då jag egentligen inte har läst in mig hälften så mycket på ämnet som jag brukar! Beställningen är ju dock lagd! 😁

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
usse
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av usse »

Min beställning har sett ut så här i en vecka nu... Ska den se ut så?

Har ringt dnb och de säger att allt är rätt.
jag har heller inga fakturor att betala?
Screenshot_20230120_084236_Samsung Internet.jpg
Senast redigerad av usse, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

vampyren skrev: 19 jan 2023 21:36
Nu verkar det som att jag kanske får min snart :shock:
"Förberedelse inför leverans" är nu incheckad ...beställde 2022-10-08
Vill ha radar :( kluven hur jag gör. Dessa som är utan lär inte sälja bra i framtiden kan jag tänka mig. Detta utöver allt jag läst om hur dålig det fungerar med farthållare och avbländning med bara kamera....
Hur resonerar ni?
Din bil har nog varken radar eller parketingssensorer.
Jag tänker inte hämta ut någon sådan bil och jag bråkar med SC om att jag vill ha min radar inkopplad igen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

vampyren skrev: 19 jan 2023 21:36
Nu verkar det som att jag kanske får min snart :shock:
"Förberedelse inför leverans" är nu incheckad ...beställde 2022-10-08
Vill ha radar :( kluven hur jag gör. Dessa som är utan lär inte sälja bra i framtiden kan jag tänka mig. Detta utöver allt jag läst om hur dålig det fungerar med farthållare och avbländning med bara kamera....
Hur resonerar ni?
Avbländning har aldrig använt radar och fungerar numera riktigt bra. Lite långsam med att slå på efteråt men annars felfritt skulle jag säga.

Själv har jag inte upplevt någon jätteskillnad på hur AP och farthållare fungerar på Model Y utan radar jämfört med trean med som jag hade tidigare. Men många upplever stor skillnad. Jag använder mest AP på motorväg och större vägar. Den har sina "quirks" men de upplevde jag även med radar, t.ex. att bilen accelererar väldigt försiktigt när man går ut i omkörningsfil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 20 jan 2023 09:23
vampyren skrev: 19 jan 2023 21:36
Nu verkar det som att jag kanske får min snart :shock:
"Förberedelse inför leverans" är nu incheckad ...beställde 2022-10-08
Vill ha radar :( kluven hur jag gör. Dessa som är utan lär inte sälja bra i framtiden kan jag tänka mig. Detta utöver allt jag läst om hur dålig det fungerar med farthållare och avbländning med bara kamera....
Hur resonerar ni?
Avbländning har aldrig använt radar och fungerar numera riktigt bra. Lite långsam med att slå på efteråt men annars felfritt skulle jag säga.

Själv har jag inte upplevt någon jätteskillnad på hur AP och farthållare fungerar på Model Y utan radar jämfört med trean med som jag hade tidigare. Men många upplever stor skillnad. Jag använder mest AP på motorväg och större vägar. Den har sina "quirks" men de upplevde jag även med radar, t.ex. att bilen accelererar väldigt försiktigt när man går ut i omkörningsfil.
Nej, avbländningen fungerar definitivt inte felfritt eftersom den kan slå på helljuset när man krypkör i ett radhusområde mitt i natten. Förut gick det inte att tända helljuset när man körde under 40 km/tim ens om man var mitt i skogen på natten. Hur svårt kan det vara att lösa detta? Antingen via geofencing eller detektera gatlysen...

Jag upplever stor skillnad på hur farthållaren uppför sig efter att radarn kopplades ur. Mängder av fartsänkningar (milda spökbromsningar), p.g.a. dimma, att man spolar rutan! eller helt omotiverat. Dessutom varierande avstånd till bilen framför. Om bilen framför bromsar in så fortsätter min bil med oförändrad hastighet ett par sekunder innan den bromsar kraftigt.
Jag får ideligen förklara för min(a) passagerare att det är bilen som kör illa, inte jag.

Jag har tid hos SC för detta och de tänker byta kamerorna i B-stolparna. Inget om att kontrollera framkameran i arbetsordern.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

mikebike skrev: 20 jan 2023 10:25
jonasl skrev: 20 jan 2023 09:23
vampyren skrev: 19 jan 2023 21:36
Nu verkar det som att jag kanske får min snart :shock:
"Förberedelse inför leverans" är nu incheckad ...beställde 2022-10-08
Vill ha radar :( kluven hur jag gör. Dessa som är utan lär inte sälja bra i framtiden kan jag tänka mig. Detta utöver allt jag läst om hur dålig det fungerar med farthållare och avbländning med bara kamera....
Hur resonerar ni?
Avbländning har aldrig använt radar och fungerar numera riktigt bra. Lite långsam med att slå på efteråt men annars felfritt skulle jag säga.

Själv har jag inte upplevt någon jätteskillnad på hur AP och farthållare fungerar på Model Y utan radar jämfört med trean med som jag hade tidigare. Men många upplever stor skillnad. Jag använder mest AP på motorväg och större vägar. Den har sina "quirks" men de upplevde jag även med radar, t.ex. att bilen accelererar väldigt försiktigt när man går ut i omkörningsfil.
Nej, avbländningen fungerar definitivt inte fefritt eftersom den kan slå på helljuset när man krypkör i ett radhusområde mitt i natten. Förut gick det inte att tända helljuset när man körde under 40 km/tim ens om man var mitt i skogen på natten. Hur svårt kan det vara att lösa detta? Antingen via geofencing eller detektera gatlysen...

Jag upplever stor skillnad på hur farthållaren uppför sig efter att radarn kopplades ur. Mängder av fartsänkningar (milda spökbromsningar), p.g.a. dimma, att man spolar rutan! eller helt omotiverat. Dessutom varierande avstånd till bilen framför. Om bilen framför bromsar in så fortsätter min bil med oförändrad hastighet ett par sekunder innan den bromsar kraftigt.
Jag får ideligen förklara för min(a) passagerare att det är bilen som kör illa, inte jag.

Jag har tid hos SC för detta och de tänker byta kamerorna i B-stolparna. Inget om att kontrollera framkameran i arbetsordern.
Utan radar hur ser det ut på skärmen? Finns bilar, lastbilar och cyklister med lite längre fram som tidigare eller är det bara det som finns närmast bilen som visas..?
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Hoffan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 dec 2022 17:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hoffan »

usse skrev: 20 jan 2023 09:09
Min beställning har sett ut så här i en vecka nu... Ska den se ut så?

Har ringt dnb och de säger att allt är rätt.
jag har heller inga fakturor att betala?
Sådär har det sett ut för mig ett par månader också. Bara att sitta lugnt i båten gissar jag. Betalning sker inte förrän du fått en bil tilldelad och det börjar närma sig leverans. Då ska fakturan bli synlig på ditt teslakonto.

Åtminstone så som jag förstått det.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Nikk skrev: 20 jan 2023 10:59
mikebike skrev: 20 jan 2023 10:25
jonasl skrev: 20 jan 2023 09:23
vampyren skrev: 19 jan 2023 21:36
Nu verkar det som att jag kanske får min snart :shock:
"Förberedelse inför leverans" är nu incheckad ...beställde 2022-10-08
Vill ha radar :( kluven hur jag gör. Dessa som är utan lär inte sälja bra i framtiden kan jag tänka mig. Detta utöver allt jag läst om hur dålig det fungerar med farthållare och avbländning med bara kamera....
Hur resonerar ni?
Avbländning har aldrig använt radar och fungerar numera riktigt bra. Lite långsam med att slå på efteråt men annars felfritt skulle jag säga.

Själv har jag inte upplevt någon jätteskillnad på hur AP och farthållare fungerar på Model Y utan radar jämfört med trean med som jag hade tidigare. Men många upplever stor skillnad. Jag använder mest AP på motorväg och större vägar. Den har sina "quirks" men de upplevde jag även med radar, t.ex. att bilen accelererar väldigt försiktigt när man går ut i omkörningsfil.
Nej, avbländningen fungerar definitivt inte fefritt eftersom den kan slå på helljuset när man krypkör i ett radhusområde mitt i natten. Förut gick det inte att tända helljuset när man körde under 40 km/tim ens om man var mitt i skogen på natten. Hur svårt kan det vara att lösa detta? Antingen via geofencing eller detektera gatlysen...

Jag upplever stor skillnad på hur farthållaren uppför sig efter att radarn kopplades ur. Mängder av fartsänkningar (milda spökbromsningar), p.g.a. dimma, att man spolar rutan! eller helt omotiverat. Dessutom varierande avstånd till bilen framför. Om bilen framför bromsar in så fortsätter min bil med oförändrad hastighet ett par sekunder innan den bromsar kraftigt.
Jag får ideligen förklara för min(a) passagerare att det är bilen som kör illa, inte jag.

Jag har tid hos SC för detta och de tänker byta kamerorna i B-stolparna. Inget om att kontrollera framkameran i arbetsordern.
Utan radar hur ser det ut på skärmen? Finns bilar, lastbilar och cyklister med lite längre fram som tidigare eller är det bara det som finns närmast bilen som visas..?
Jag vill nog minnas att man såg fler fordon längre bort med radar, men det känns rätt underordnat själva funktionen.
Min gamla Volvo visade bara ett enda fordon, men själva farthållaren fungerade perfekt och man kunde dessutom se hastigheten hos det fordon man närmade sig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
usse
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 nov 2022 09:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av usse »

Hoffan skrev: 20 jan 2023 11:13
usse skrev: 20 jan 2023 09:09
Min beställning har sett ut så här i en vecka nu... Ska den se ut så?

Har ringt dnb och de säger att allt är rätt.
jag har heller inga fakturor att betala?
Sådär har det sett ut för mig ett par månader också. Bara att sitta lugnt i båten gissar jag. Betalning sker inte förrän du fått en bil tilldelad och det börjar närma sig leverans. Då ska fakturan bli synlig på ditt teslakonto.

Åtminstone så som jag förstått det.
Tack!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev: 20 jan 2023 10:25

Nej, avbländningen fungerar definitivt inte fefritt eftersom den kan slå på helljuset när man krypkör i ett radhusområde mitt i natten. Förut gick det inte att tända helljuset när man körde under 40 km/tim ens om man var mitt i skogen på natten. Hur svårt kan det vara att lösa detta? Antingen via geofencing eller detektera gatlysen...

Jag upplever stor skillnad på hur farthållaren uppför sig efter att radarn kopplades ur. Mängder av fartsänkningar (milda spökbromsningar), p.g.a. dimma, att man spolar rutan! eller helt omotiverat. Dessutom varierande avstånd till bilen framför. Om bilen framför bromsar in så fortsätter min bil med oförändrad hastighet ett par sekunder innan den bromsar kraftigt.
Jag får ideligen förklara för min(a) passagerare att det är bilen som kör illa, inte jag.

Jag har tid hos SC för detta och de tänker byta kamerorna i B-stolparna. Inget om att kontrollera framkameran i arbetsordern.
Att den kan blåsa på lite helljus i tätbebyggt område ser jag som en bagatell i sammanhanget jämfört med hur illa det fungerade tidigare, då kunde den lika gärna tända mitt bland mötande trafik. Jag stänger helt enkelt av helljuset när jag inte behöver det.

Som jag skrev så verkar Tesla Vision fungera klart sämre för många, det måste ju finnas en orsak till det. Att det skulle vara sidokamerorna känns dock väldigt långsökt!

Farthållaren fungerade på många sätt bättre på vår gamla VW. Totalt förutsägbar, vilket man inte kan säga om Teslans. Men jag har inte upplevt mera fartsänkningar eller att bilen bromsar pga vindrutetorkarna. Det råkade jag dock ut för på "radarbilen", vid någon mjukvarurevision flippade bilen helt när jag spolade rutan och försökte köra i diket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av NEO »

Har det framkommit i tråden någonstans att MY RWD får dra mycket tyngre släp än LR och P på B körkort?

MYP får inte dra 1000kg släp totalvikt på B medans RWD får.

Det är ju ganska stor fördel om man inte har BE eller 96.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Det är sant, tror jag får dra max 850 kg på B-kort. Än har det inte varit ett problem, brukar dra obromsat 750kg-släp alternativt båten som väger 1350 kg men på oreggad kärra och då är det andra regler eftersom den anses vara ett efterfordon.

Men jag borde fixa B96.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
snoz
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jan 2023 17:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av snoz »

Hur ändrar man sin beställning? Jag beställde en vit MYRWD igår men fick se en svart idag och funderar på att ändra redan lagd order. Hittar inte när jag loggar in på mitt Tesla konto. "Förberedelse inför leverans" är redan inbockad. Kanske försent då? 🙂
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

snoz skrev: 20 jan 2023 17:30
Hur ändrar man sin beställning? Jag beställde en vit MYRWD igår men fick se en svart idag och funderar på att ändra redan lagd order. Hittar inte när jag loggar in på mitt Tesla konto. "Förberedelse inför leverans" är redan inbockad. Kanske försent då? 🙂
Det är försent exakt 14 dagar efter du hämtat din vita bil. Men enklast om du gör det nu direkt såklart. Har du nära till någon Teslabutik? Chatta annars på sidan eller leta i forumet efter en mail. Ringa är nog sämsta alternativet. De är hektiska dagar för Tesla nu.
Haft alla 3/Y
Gusten85
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 jan 2023 21:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Gusten85 »

Finns nu flera lagerbilar i Sverige på hemsidan. Skall gå att få matchning med order om man kontaktar support.
Piggelin
Inlägg: 580
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Piggelin »

Gah kan Tesla uppdatera Yn med nya kameror och HD radar så man kan beställa... De som levereras nu utan USS känns som en blåsning.
Skriv svar