Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Inser i retrospekt att jag hade lite tur som på något fick "rätt" plats i kön med min beställning från förra året som jag i Mars bad få levererad Q2. April stod det från början men den SA jag haft kontakt med sa hela tiden 6 sista veckorna i kvartalet. Sen blev det ju lite stökigt med lockdown i Shanghai osv men jag lovar att bilen är väl värd att vänta på !!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Även jag har fått ett första SMS idag.
V/S 20”, beställd 27/3.
Augusti/ september, i appen står det dock andra halvan av september (kommer inte ihåg datumen, och är inloggad på ett annat konto för den bil vi har idag)

Beställde med vinterdäck, har fått för mig att dom är till ok pris om man köper ihop med bilen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

FStaake skrev:
Beställde med vinterdäck, har fått för mig att dom är till ok pris om man köper ihop med bilen.
Verkar vara samma pris i Tesla-shoppen som att köpa vid beställning. Men köpte också med vinterdäck. Känner inte för att krångla med det vid sidan om för att i bästa fall spara en liten slant.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Aida »

malmer skrev:
FStaake skrev:
Beställde med vinterdäck, har fått för mig att dom är till ok pris om man köper ihop med bilen.
Verkar vara samma pris i Tesla-shoppen som att köpa vid beställning. Men köpte också med vinterdäck. Känner inte för att krångla med det vid sidan om för att i bästa fall spara en liten slant.
Kostar inte vinterhjulen 30 000 kr?! Det anser jag inte är ett ok pris och skulle aldrig köpa dem där.

Hellre köpa fälgar och däck separat fr tredje part el köpa lösa vinterdäck och kränga på och av. Totalt bortkastade pengar om ni frågar mig.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tellus »

Aida skrev:
malmer skrev:
FStaake skrev:
Beställde med vinterdäck, har fått för mig att dom är till ok pris om man köper ihop med bilen.
Verkar vara samma pris i Tesla-shoppen som att köpa vid beställning. Men köpte också med vinterdäck. Känner inte för att krångla med det vid sidan om för att i bästa fall spara en liten slant.
Kostar inte vinterhjulen 30 000 kr?! Det anser jag inte är ett ok pris och skulle aldrig köpa dem där.

Hellre köpa fälgar och däck separat fr tredje part el köpa lösa vinterdäck och kränga på och av. Totalt bortkastade pengar om ni frågar mig.
Tycker 30k från tesla är okej pris. Köpa från tredje part kostar drygt 22 och då kan kvaliteten vara osäker både på fälg och tpms. Dessutom kan garantiärenden bli svårare.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
strandteslan
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 mar 2022 20:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av strandteslan »

Alltså jag har en MYLR (beställd i mars) och en MYP som är beställd i juni.. både är nu mer eller mindre identisk leveransdatum i september.. frågan är ju vilken man ska vaska.. skiljer ca 60k. Vill nog egentligen ha en LR fast med en spoiler =)
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 maj 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Esson »

strandteslan skrev:
Alltså jag har en MYLR (beställd i mars) och en MYP som är beställd i juni.. både är nu mer eller mindre identisk leveransdatum i september.. frågan är ju vilken man ska vaska.. skiljer ca 60k. Vill nog egentligen ha en LR fast med en spoiler =)
Har ungefär samma scenario men för mig lutar det mer åt att välja MYP.
Detta beror främst på att det verkar vara många som upplever att MYP har bättre fjädringskomfort (har tyvärr inte haft möjligheten att jämföra själv)
och också känslan av att man får den just nu senaste tekniken på modell Y med det formgjutna fram- och bak-chassit.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Esson skrev:
Detta beror främst på att det verkar vara många som upplever att MYP har bättre fjädringskomfort (har tyvärr inte haft möjligheten att jämföra själv)
och också känslan av att man får den just nu senaste tekniken på modell Y med det formgjutna fram- och bak-chassit.
Det är ingen skillnad vad gäller megacasting och Kina resp Tysklandsbyggda bilar ännu, så det är nog mest bara en känsla du betalar för då :-(
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

jonasl skrev:
Esson skrev:
Detta beror främst på att det verkar vara många som upplever att MYP har bättre fjädringskomfort (har tyvärr inte haft möjligheten att jämföra själv)
och också känslan av att man får den just nu senaste tekniken på modell Y med det formgjutna fram- och bak-chassit.
Det är ingen skillnad vad gäller megacasting och Kina resp Tysklandsbyggda bilar ännu, så det är nog mest bara en känsla du betalar för då :-(
Här jämför de fjädringen och stolarna och lite till, men Kina bilen är en av de tidiga utan hatthyllan.

https://youtu.be/-7ToyzQaOno
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 maj 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Esson »

jonasl skrev:
Esson skrev:
Detta beror främst på att det verkar vara många som upplever att MYP har bättre fjädringskomfort (har tyvärr inte haft möjligheten att jämföra själv)
och också känslan av att man får den just nu senaste tekniken på modell Y med det formgjutna fram- och bak-chassit.
Det är ingen skillnad vad gäller megacasting och Kina resp Tysklandsbyggda bilar ännu, så det är nog mest bara en känsla du betalar för då :-(
Vad jag har förstått så har de tyskbyggda megacasting vilket de kinabyggda inte har så då är det väll inte bara en känsla?

Sedan är frågan om megacsting är något som gör skillnad i körupplevelsen eller inte, eller kanske i kvalitet, man slipper trots allt många hopsatta delar.

Annars kan det såklart bara vara utvecklat för att sänka tillverkningskostnaden!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Både bilarna från Kina och Tyskland har Mega Casting bak men inte fram. Kinesiska bilarna har haft det länge. (källa: https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... hai-video/) Antagligen kommer den främre strukturen först i samband med att det strukturella batteripacket införs.

Vad jag förstått så används Giga Casting både fram och bak på bilarna som byggs i Austin, Texas, de får också strukturellt batteripack.

Men som du skriver, jag tror inte det är något som vi som konsumenter kommer märka någon större skillnad av.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:
Både bilarna från Kina och Tyskland har Mega Casting bak men inte fram. Kinesiska bilarna har haft det länge. (källa: https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... hai-video/) Antagligen kommer den främre strukturen först i samband med att det strukturella batteripacket införs.

Vad jag förstått så används Giga Casting både fram och bak på bilarna som byggs i Austin, Texas, de får också strukturellt batteripack.

Men som du skriver, jag tror inte det är något som vi som konsumenter kommer märka någon större skillnad av.
Alla delar runtomkring är väl samma så jag tror inte heller man märker någon skillnad som
konsument, möjligen är vikten något lägre? Det borde den vara iaf…
Livslängden kanske blir lite bättre men det lär väl ta ett tag innan det visar sig isf, rörliga delar ger nog
upp före (dom går ju att byta men inte hur många gånger som helst innan det börjar bli slitet osv).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Jaha. Nu hoppade mitt datum i appen från september till december. Trots att jag fått smset med fråga om jag vill ha leverans i aug/sep. Så vi får väl se hur det blir nu då.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

malmer skrev:
Jaha. Nu hoppade mitt datum i appen från september till december. Trots att jag fått smset med fråga om jag vill ha leverans i aug/sep. Så vi får väl se hur det blir nu då.
För mig som fick bilen i Juni, så hade jag först Juli i appen sedan slutet av Juni och hoppade nån vecka fram och tillbaka, sedan hoppade det tillbaka till Juli ett tag igen, fick sms med att man fått en bil allokerad och att man får ytterligare sms inom två veckor, I appen stod det Juni igen, inte förrän jag fick sms med tilldelad tid och dag för upphämtning stod det samma sak i appen som i sms:et

Så min slutsats var, att vad det stod i appen, kunde man i stort sett strunta i.
defend
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

malmer skrev:
Jaha. Nu hoppade mitt datum i appen från september till december. Trots att jag fått smset med fråga om jag vill ha leverans i aug/sep. Så vi får väl se hur det blir nu då.

Samma sak hände mig, men jag var på Tesla butiken idag och frågade dom varför datumet ändrats. Svaret jag fick var att man inte skulle lita på appen och att man skulle vara glad att man fått ett SMS, då vet man att man kommer att få en leverans av sin bil. Tydligen så har dom fått mer info om antalet bilar dom kommer att få därav sms:et.

Hur bra detta stämmer vet jag inte men det var det dom sa.
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

De som fick leverans under Q2 vet ju "facit". Hur var processen efter initiala SMSet givet att man tackade JA till leverans av sin bil i månad X?

Vi är ett gäng som nu fått första SMS. Fick alla sin bil i utlovad månad(er) som fick första SMSet?

Har själv inte tillgång till app-estimatet, på gott och ont, då jag kör genom Autoplan. Har personligen ingenting att klaga på då jag vid beställning hade sep-nov som leveransfönster och nu då verkar få aug-sep. Lite irriterande att man då faller på målsnöret när det kommer till bonusen. Hade på något sätt känts bättre att få den i november då man glömt av den helt och hållet :lol:
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

lindvalll skrev:
De som fick leverans under Q2 vet ju "facit". Hur var processen efter initiala SMSet givet att man tackade JA till leverans av sin bil i månad X?
Tyvärr funkar det ju så med Tesla att det skiljer sig. För vissa har det sett ut på ett sätt, för andra på ett annat. Det är bara att läsa några sidor av tråden så ser man hur det skiljer sig åt. Så det går knappast att dra några slutsatser av det.

Bara för att min leveransprocess såg ut på ett visst sätt är det inte säkert att någon annans ser ut på samma sätt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Det verkar onekligen så men vore ändå intressant att se statistik på ”första SMS - leverans utlovad månad”
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

defend skrev:
malmer skrev:
Jaha. Nu hoppade mitt datum i appen från september till december. Trots att jag fått smset med fråga om jag vill ha leverans i aug/sep. Så vi får väl se hur det blir nu då.

Samma sak hände mig, men jag var på Tesla butiken idag och frågade dom varför datumet ändrats. Svaret jag fick var att man inte skulle lita på appen och att man skulle vara glad att man fått ett SMS, då vet man att man kommer att få en leverans av sin bil. Tydligen så har dom fått mer info om antalet bilar dom kommer att få därav sms:et.

Hur bra detta stämmer vet jag inte men det var det dom sa.
Samma besked här nu precis…
Är förstagångskund och måste säga att förtroendet för varumärket ligger på en så låg nivå att jag snart helt har tröttnat.
Känns som om man måste vara nyfrälst, extremt positivt lagd eller bara tillräckligt van vid eländet för att ha överseende med det..?
Att sälja en vara för drygt en trekvarts miljon och förmedla bilden att man inte har en aning om när bilen kan levereras är en ny upplevelse, för att uttrycka mig diplomatiskt…
Min TA har hela tiden hänvisat mig till just appen då den är det mest uppdaterade verktyget för att få besked.
Beställning gjord i april. Första uppskattade leveransdatum i maj/juni. Dagen efter beställning var det juli… Sedan 30 okt-14 dec, 2 okt-16 nov, 20 sept-4 nov, 12-sept-30 sept, för att nu vara 3 dec-17 jan… Är det här seriöst? Även med hänsyn taget till världsläget så är det en sällan skådad brist på koll och förmåga att förmedla trygghet och trovärdighet till kunden. Varför förmedla uppdaterad information som uppenbarligen inte har längre hållbarhet än ett ostron..?
Återstår att se om sms:et har en större träffsäkerhet än appen och kontot…
Jag hoppas såklart, men f-n tro’t. :cry:

Hur bekväma är ni med det här lotteriet, där insatsen just nu är handpenning plus 70.000 (i form av utebliven bonus)?
Alexander01
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 apr 2022 11:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Alexander01 »

Tack för mig i detta forum! Ni som väntar på en svart/svart MYLR20’’ får lite draghjälp av en som har hoppat av tåget:)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

MYLR where art thou skrev:
Känns som om man måste vara nyfrälst, extremt positivt lagd eller bara tillräckligt van vid eländet för att ha överseende med det..?
Jag bedömer att du har gjort helt rätt analys!

Själv var jag första gången nyfrälst. Den andra gången var jag tillräckligt van vid eländet. (Extremt positivt lagd är inte min starkaste sida).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
EGY
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 apr 2022 12:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EGY »

MYLR where art thou skrev:
Är förstagångskund och måste säga att förtroendet för varumärket ligger på en så låg nivå att jag snart helt har tröttnat.
Samma här. Frustrerad förstagångskund som gick i 20-tumsfällan för att få snabbare leverans, helt ovetandes om att Tesla kunde vara såhär struliga och att säljarna på Tesla ger så olika information att man till slut inte litar på något de säger. När beslutet om den slopade klimatbonusen kom ändrade jag min MYLR-beställning till MYP efter att kontakten på Tesla sagt att det var stor chans att hinna få en MYP innan 12 juli. Självklart blev det inte så heller och nu står man här med en reservation på en bil som jag inte tänkte beställa från början, kan inte direkt byta tillbaka till MYLR för då blir den dyrare än MYP:en, med en inbytesbil som sjunker i värde p.g.a. fler mil efter sommarens resor, utebliven klimatbonus, och med en total cost of ownership-kalkyl som snart spricker. Hade det funnits alternativ till Tesla som tilltalar mig och som hade gåt att få snabbare hade jag nog bytt för längesedan, men det finns inga andra elbilar som tilltalar mig. Oh well…
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andersen »

MYLR where art thou skrev:
defend skrev:
malmer skrev:
Jaha. Nu hoppade mitt datum i appen från september till december. Trots att jag fått smset med fråga om jag vill ha leverans i aug/sep. Så vi får väl se hur det blir nu då.

Samma sak hände mig, men jag var på Tesla butiken idag och frågade dom varför datumet ändrats. Svaret jag fick var att man inte skulle lita på appen och att man skulle vara glad att man fått ett SMS, då vet man att man kommer att få en leverans av sin bil. Tydligen så har dom fått mer info om antalet bilar dom kommer att få därav sms:et.

Hur bra detta stämmer vet jag inte men det var det dom sa.
Samma besked här nu precis…
Är förstagångskund och måste säga att förtroendet för varumärket ligger på en så låg nivå att jag snart helt har tröttnat.
Känns som om man måste vara nyfrälst, extremt positivt lagd eller bara tillräckligt van vid eländet för att ha överseende med det..?
Att sälja en vara för drygt en trekvarts miljon och förmedla bilden att man inte har en aning om när bilen kan levereras är en ny upplevelse, för att uttrycka mig diplomatiskt…
Min TA har hela tiden hänvisat mig till just appen då den är det mest uppdaterade verktyget för att få besked.
Beställning gjord i april. Första uppskattade leveransdatum i maj/juni. Dagen efter beställning var det juli… Sedan 30 okt-14 dec, 2 okt-16 nov, 20 sept-4 nov, 12-sept-30 sept, för att nu vara 3 dec-17 jan… Är det här seriöst? Även med hänsyn taget till världsläget så är det en sällan skådad brist på koll och förmåga att förmedla trygghet och trovärdighet till kunden. Varför förmedla uppdaterad information som uppenbarligen inte har längre hållbarhet än ett ostron..?
Återstår att se om sms:et har en större träffsäkerhet än appen och kontot…
Jag hoppas såklart, men f-n tro’t. :cry:

Hur bekväma är ni med det här lotteriet, där insatsen just nu är handpenning plus 70.000 (i form av utebliven bonus)?
Min tolkning är att Tesla är de enda som är helt transparenta med sina interna uppskattade leveranstider. Att det sen bara blir helt förvirrande för kunden är en annan sak. Men jämför med andra tillverkare som har mycket längre väntetid, eller tom makulerar lagda ordrar pga de tänker inte tillverka fler av den årsmodellen...

Alternativet är förstås att Tesla inte säger nånting alls, utan gör som vi hantverkare som måste lämna offert med fast pris: Tar i så in i pipsvängen vad gäller kostnad och tid pga måste sätta dem efter ett worst case scenario.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

MYLR where art thou skrev:
Återstår att se om sms:et har en större träffsäkerhet än appen och kontot…
Jag hoppas såklart, men f-n tro’t. :cry:
Kontoinformationen på hemsidan och i appen levereras centralt av Tesla, sms får du av leveransteamet på din upphämtningsort.

Alltså, reta inte upp dig på ändringarna på kontot. Det kan fladdra betydligt. När sms-et dyker upp kan du vara rätt säker på att det stämmer (även om leveransteamet naturligtvis också kan stöta på problem). Det är i alla fall mycket närmare sanningen än vad du ser i appen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Fick precis ett samtal från Tesla, de ville bara kolla att jag kunde ta leverans så snart som möjligt. Mao stämma av att svaret på smset stämmer.
Kan inte tänka mig att det betyder att bilen kommer tidigare utan bara ett sätt att ”hålla kunderna varma”.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Skriv svar