Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Minglarn
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 04 maj 2023 08:25
Ort: Trosa

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Minglarn »

Är i samma sits som du.
Beställt 1 Maj och fick nu idagarna lev fönster 11Jun -22Jun.

Inget VIN ännu.
MYP Black/Black Orderdate 2023-05-01
EDD: 27 Maj - 26 Jun / 20 Jun - 30 Jun / 11 Jun - 21 Jun / 7 Jul - 21 Jul + VIN
EDD IRL 27 Juni 2023 Norrköping
Användarvisningsbild
Minglarn
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 04 maj 2023 08:25
Ort: Trosa

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Minglarn »

Oj.
Fick nyss info om att signera "Ändringar i...."
Lev dag är numera 7Juli till 21Juli. Dvs en hel månad fram.
Wtf!!
Fick VIN i slutfakturan men det går inte att söka på det ännu.

Bara att vänta på signering från långivaren då eller?
MYP Black/Black Orderdate 2023-05-01
EDD: 27 Maj - 26 Jun / 20 Jun - 30 Jun / 11 Jun - 21 Jun / 7 Jul - 21 Jul + VIN
EDD IRL 27 Juni 2023 Norrköping
Användarvisningsbild
ceve
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 aug 2021 20:24

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ceve »

Minglarn skrev: 08 jun 2023 11:04
Oj.
Fick nyss info om att signera "Ändringar i...."
Lev dag är numera 7Juli till 21Juli. Dvs en hel månad fram.
Wtf!!
Fick VIN i slutfakturan men det går inte att söka på det ännu.

Bara att vänta på signering från långivaren då eller?
Samma här, beställde 15:e januari en MCR/svart 19”. Gick igår från 11:e juni till 22:a juni till 6:e juli till 20:e juli men med ett VIN efter jag godkänt Tesla Vision. På slutfakturan står också upphämtningsdatum 6:e juli men vet inte hur ofta det stämmer.

Hoppas ändå att de hinner få hit bilen före 1:a juli då den nu faktiskt verkar vara tillverkad. Kvartalshetsen lever!
Användarvisningsbild
JoGi
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 feb 2023 22:26
Ort: Sollentuna
Referralkod: ts.la/johannes258751

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JoGi »

Verkar som de flesta nu får uppdatering som hoppar fram in i mitten av Juli.
Eftersom detta verkar slå på alla färger och alla hoppar fram ungefär lika långt. Så läser jag ut att detta måste vara något som kommer snart hoppa tillbaka igen.

Såg just en uppdaterad film från Berlins leveranser och det var fullpackat med transporter som avlöste varandra så takten verkar inte ha slagits av med leveranser. Tvärt om...
Tyvärr så har min TA ej bemödat sig att svara på gårdagens fråga om pushen fram 1 månad verkligen är korrekt än så länge (hoppas på att det sker idag). Men när jag tog initial kontakt kring möjligt ändring som troligtvis fanns på lager för omedelbar leverans då fick jag svar på en söndag. Så prioriteringen de har är uppenbar tyvärr.
LR blå/sv 19" - bes 8/2 Sthlm
8/2 > Mar-Apr
23/2,22/6-5/9
1/3,04-Apr
3/3,8/5-2/6
16/3,12/5-23/5
29/3,Apr-Jun
12/5,22/6-30/6
20/5,11/6-30/6
5/6,13/6-24/6
7/6,6/7-20/7 + VIN
12/6,5/7-19/7

20/6 hämtad 22/6
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av grenhall »

Jag fick precis en uppdatering om Tesla Vision och efter godkännandet så fick jag VIN och EDD 26-30:e juni. Beställde 4/5 2023.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Minglarn
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 04 maj 2023 08:25
Ort: Trosa

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Minglarn »

Det var så för mig oxo.
Sedan efter typ 30 min så hoppade det fram en hel månad.
MYP Black/Black Orderdate 2023-05-01
EDD: 27 Maj - 26 Jun / 20 Jun - 30 Jun / 11 Jun - 21 Jun / 7 Jul - 21 Jul + VIN
EDD IRL 27 Juni 2023 Norrköping
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av grenhall »

Minglarn skrev: 08 jun 2023 12:24
Det var så för mig oxo.
Sedan efter typ 30 min så hoppade det fram en hel månad.
Jag har haft juni hela tiden.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jontem
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 maj 2023 13:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jontem »

Nu har jag hämtat min bil på sydatlanten 15 i göteborg.

Dagen började tidigt och jag anlände med buss till göteborgs central vid 08:40. Fick ett sms runt kl 8 om att min bil fanns på fast track-parkeringen och att jag skulle få mail strax innan min bokade tid. Hade utlämningen bokad till 11:40 så hade god tid mig så satte mig på centralen för att ta en kaffe.

Kl 09:00 så fick jag mail om att min bil hade ankommit och att jag skulle godkänna leveransen. Så då tänkte jag åker dit direkt och se om jag kan få ut bilen. Tog spårvagn nummer 6 och sedan byte till buss 32 och var sedan framme vid hållplats sydatlanten runt kl10. Sedan var det bara 200 meter promenad.

Väl på plats stod bilen där och jag inspekterade den utvändigt innan jag godkände leveransen via mitt teslakonto och samma sekund så poppade bilen upp i min app och jag kunde låsa upp den.

Inga konstigheter med bilen. Den var tvättad och ren. Följde denna checklista https://teslaprep.glideapp.io/. Vilken bil! Min första elbil :)

Här är en bild på hur det såg ut när jag var där. Det var 3 personer från tesla som fanns på plats i båset.
fixed.jpg
Model Y RWD - 23
Lars66
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2020 14:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lars66 »

Har tid för att hämta en MYLR imorgon i Södertälje. Fick följande sms nyss:

Hej

Dessvärre kommer din upphämningstid att avbokas på grund av att bilen behöver genomgå service. Du kommer få en ny tid för upphämning så fort bilen är redo. Ber om ursäkt för de besvär som detta ställer till med!

Vänliga hälsningar,
Tesla

Någon annan som varit med om detta? Service på en ny bil?
Användarvisningsbild
nickeehh
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 apr 2023 09:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av nickeehh »

Lars66 skrev: 08 jun 2023 14:23
Har tid för att hämta en MYLR imorgon i Södertälje. Fick följande sms nyss:

Hej

Dessvärre kommer din upphämningstid att avbokas på grund av att bilen behöver genomgå service. Du kommer få en ny tid för upphämning så fort bilen är redo. Ber om ursäkt för de besvär som detta ställer till med!

Vänliga hälsningar,
Tesla

Någon annan som varit med om detta? Service på en ny bil?
Låter som en transportskada nästan?
MYLRQS 20"
Beställd: 250323
VIN och regnummer: 020623
Sökbar på VIN: 080623
Användarvisningsbild
Minglarn
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 04 maj 2023 08:25
Ort: Trosa

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Minglarn »

grenhall skrev: 08 jun 2023 12:37
Minglarn skrev: 08 jun 2023 12:24
Det var så för mig oxo.
Sedan efter typ 30 min så hoppade det fram en hel månad.
Jag har haft juni hela tiden.
Då får jag bara säga grattis... :)
Kan ju inte påstå att jag inte är avis... direkt..
Fick dock lite mer info från min TA, och det är att tiden för lev kommer att minska då systemet automatiskt ger uppskattad lev tid.
Så förhoppningsvis så kommer den innan Juni är slut.
MYP Black/Black Orderdate 2023-05-01
EDD: 27 Maj - 26 Jun / 20 Jun - 30 Jun / 11 Jun - 21 Jun / 7 Jul - 21 Jul + VIN
EDD IRL 27 Juni 2023 Norrköping
Användarvisningsbild
Minglarn
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 04 maj 2023 08:25
Ort: Trosa

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Minglarn »

grenhall skrev: 08 jun 2023 12:19
Jag fick precis en uppdatering om Tesla Vision och efter godkännandet så fick jag VIN och EDD 26-30:e juni. Beställde 4/5 2023.
Btw, är det EDD som står i slutfakturan eller i appen?
MYP Black/Black Orderdate 2023-05-01
EDD: 27 Maj - 26 Jun / 20 Jun - 30 Jun / 11 Jun - 21 Jun / 7 Jul - 21 Jul + VIN
EDD IRL 27 Juni 2023 Norrköping
Sargon88
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 maj 2023 17:21

Väntrum Model Y

Inlägg av Sargon88 »

EDD hoppade för mig igår från 6-20 Juni till 24-30 Juni och kan säga att det fick mig att bli riktigt frustrerad så pass att jag börjar kolla bil på blocket istället.

Det är 6:e gången de flyttar fram EDD nu!
Har haft VIN, slutfaktura, godkänt vision för ett par veckor sedan.

Man kan inte planera resor eller semester med Teslas uppskattade leveranstider tyvärr.
Sensonic
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 apr 2023 18:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sensonic »

Sargon88 skrev: 08 jun 2023 15:36
EDD hoppade för mig igår från 6-20 Juni till 24-30 Juni och kan säga att det fick mig att bli riktigt frustrerad så pass att jag börjar kolla bil på blocket istället.

Det är 6:e gången de flyttar fram EDD nu!
Har haft VIN, slutfaktura, godkänt vision för ett par veckor sedan.

Man kan inte planera resor eller semester med Teslas uppskattade leveranstider tyvärr.
Jag är garanterat bortrest 14 dagar runt mitt senaste EDD - och skicka någon annan med fullmakt eller vad som nu behövs för att hämta ut känns inte aktuellt.

Har inte ändrat något i beställningen under väntetiden och har nu tilldelats VIN men får läsa på om det går att neka leverans och vänta in nytt VIN eller om det hela avbokas i så fall. Lite oklart…
MYP svart/vit
Avbeställd
EDD 3 juli-17 juli
DD 29 juni
EDD 4 juli (per 6 juni enligt slutfaktura)
EDD 13 juni-30 juni (per 28 maj)
EDD 5 juni-16juni (per 22 maj)
EDD 21 maj-12 juni
EDD 18 maj-17 juni
EDD 4 maj-28 maj

Beställd 15 april - RN1189
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av max001 »

Till er som har finansiell leasing via företag, så verkar Trygg Hansa skicka ut försäkringserbjudandet direkt till Mina Sidor om ni har registrerat ett administrationskonto tidigare. Höll på att missa det men nu hittade jag erbjudandet där.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
mackanglommen
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 21 maj 2023 21:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mackanglommen »

Idag uppdaterades car.info, trots beställning av ”klar för leverans” lagerbil för tre veckor sedan är den fortfarande inte sökbar. Fick VIN i samband med beställning. EDD har varit oförändrat sedan beställning, 12-26/6 i Norrköping. Hur ser det ut för er andra med samma EDD? Är bilen sökbar för er?
Jag har försökt få svar från Tesla med lite mer info om leverans, men de vill/kan inte svara. Jag gjorde ju misstaget att beställa en bil i Norrköping eftersom jag trodde att klar för leverans betydde just det och jag är i behov av den typ igår. Bor på västkusten så själva hämtningen måste planeras lite… när jag förstod att klar för leverans betydde att bilen står på en båt någonstans på Atlanten så försökte jag ändra leveransplats, men det gick ju såklart inte…
MY RWD Svart/Svart 19" 2023
Användarvisningsbild
Lukewalker
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 maj 2023 19:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lukewalker »

mackanglommen skrev:
Idag uppdaterades car.info, trots beställning av ”klar för leverans” lagerbil för tre veckor sedan är den fortfarande inte sökbar. Fick VIN i samband med beställning. EDD har varit oförändrat sedan beställning, 12-26/6 i Norrköping. Hur ser det ut för er andra med samma EDD? Är bilen sökbar för er?
Jag har försökt få svar från Tesla med lite mer info om leverans, men de vill/kan inte svara. Jag gjorde ju misstaget att beställa en bil i Norrköping eftersom jag trodde att klar för leverans betydde just det och jag är i behov av den typ igår. Bor på västkusten så själva hämtningen måste planeras lite… när jag förstod att klar för leverans betydde att bilen står på en båt någonstans på Atlanten så försökte jag ändra leveransplats, men det gick ju såklart inte…
Min bil var sökbar idag med Vin.
Beställdes som lagerbil den 25/5 skall hämtas i Malmö nu på måndag. Leveransfönstret var 12-26 juni.

Bilen tillverkad den 24/5.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
RK83
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 maj 2023 11:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av RK83 »

Fick framflyttad EDD nu till 9 juni - 23 juni.

Såg att jag fått reg nr och företag i Huddinge står som ägare.

Hoppas det håller detta nu :D
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Användarvisningsbild
Guggenheimel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
Ort: Skanör

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Guggenheimel »

Trodde aldrig i min blekaste fantasi att jag skulle köra Tesla igen men med 3 månaders förseningar från Audis sida (Q8 fast i Halmstad) så orkade jag inte mer. Blir en MYLR imorgon i Södertälje, trippelsvart. Beställde en lagerbil för 10 dagar sen och därefter en annan lagerbil med värvningslänk och 20” för 7 dagar sen. Är i desperat behov av en bil så jag har legat på deras TA flera gånger om dagen så fort jag sett en lagerbil för att hitta så snabb leverans som möjligt. Upphämtningsplats irrevelant. Vet inte om de tröttnade på mig eller jag bara hade tur men 8 dagar från order till leverans är rätt otroligt även om bilen nu levereras orekondad och med under 50% SoC.

Inleder med roadtrip hem till Skåne så det blir en intressant upplevelse att lära känna bilen.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av max001 »

Nu har bilen varit på leveranstvätt hos Mr Cap vid Tesla anläggning på Lännavägen. Mellan grävskopor och en "kundlounge" som var en bastubarrack med trasig kaffemaskin, så är jag nöjd med tvätten. Missfärgningen efter fågelsbajset fick de bort och det var ändå värt den timme det tog av min arbetsdag.

Tydligen lämnar de ut M3 och S-modeller i Huddinge fortfarande. Stod 3-4 bilar för hämtning där. Verkar bara vara MY som är hänvisad till Södertälje, förmodligen pga. antalet bilar i den serien som ska levereras.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
Tesljung
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 maj 2023 21:18
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesljung »

mackanglommen skrev: 08 jun 2023 19:08
Idag uppdaterades car.info, trots beställning av ”klar för leverans” lagerbil för tre veckor sedan är den fortfarande inte sökbar. Fick VIN i samband med beställning. EDD har varit oförändrat sedan beställning, 12-26/6 i Norrköping. Hur ser det ut för er andra med samma EDD? Är bilen sökbar för er?
Jag har försökt få svar från Tesla med lite mer info om leverans, men de vill/kan inte svara. Jag gjorde ju misstaget att beställa en bil i Norrköping eftersom jag trodde att klar för leverans betydde just det och jag är i behov av den typ igår. Bor på västkusten så själva hämtningen måste planeras lite… när jag förstod att klar för leverans betydde att bilen står på en båt någonstans på Atlanten så försökte jag ändra leveransplats, men det gick ju såklart inte…
18 maj beställde jag min Model Y RWD lagerbil som anlände till Zeebrugge 🇧🇪 25 maj, fick VIN direkt med beställning (inte sökbar än).
EDD har ändrats tre gånger och nu ligger det på 14 juni - 26 juni (Norrköping). Jag tänkte också på det som du nämnde att det skulle har varit bättre att välja Malmö för leveransplats kanske med tanken att det är så många båtar från Zeebrugge till Malmö, nu är det "too late" liksom och istället väntar man på en båt till Södertälje som ingen har någon aning om den kommer...
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vindens »

Till er som är intresserade av en RWD så finns det 2st lagerbilar på hemsidan just nu. Dessa brukar gå åt fort!

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 40&range=0
Nafets
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 feb 2023 10:42
Referralkod: ts.la/stefan86899

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nafets »

max001 skrev: 08 jun 2023 18:39
Till er som har finansiell leasing via företag, så verkar Trygg Hansa skicka ut försäkringserbjudandet direkt till Mina Sidor om ni har registrerat ett administrationskonto tidigare. Höll på att missa det men nu hittade jag erbjudandet där.
Tack, jag undrade varför det inte dykt upp ett brev än men hittade det när jag loggade in efter att läst ditt inlägg.
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
Användarvisningsbild
Tesljung
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 maj 2023 21:18
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesljung »

Imorse fick jag information från Tesla Norrköping att min bil ska komma till Södertälje hamn 🇸🇪 den 14 eller 15 juni från Zeebrugge 🇧🇪 med WESER HIGHWAY (Vehicles Carrier) 🛳️ 🙌

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9065417
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Zybe
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 okt 2020 17:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zybe »

Vindens skrev: 09 jun 2023 08:51
Till er som är intresserade av en RWD så finns det 2st lagerbilar på hemsidan just nu. Dessa brukar gå åt fort!

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 40&range=0
"lagerbilar"

Beställde en lagerbil, EDD början på juli... :D
2023 Model Y LR Svart/Vit.
Skriv svar