Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
lakke skrev:
Zero0 skrev:
lakke skrev:
va och provkörde id4, id4 gtx , audi q4 e tron och skoda enyaq idag. Kan bara säga att jag längtar ännu mer efter model y efter det. skodan va dock bäst av dom om jag måste välja. Samma bil allihop i princip men skodan va snyggast utvändigt och invändigt enligt mig
Har du tesla idag och varför model y framför dessa?
Jag är kluven om man ska välja en bra utrustad GTX eller Model Y…

Väntar på min model y. har ingen tesla just nu men kört model 3 en hel del. har som sagt inte kört model y men skulle gissa den är snarlik model 3 så jämför därför med den så gott det går. vill man ha en "vanlig" bil men på el så är nog absolut id4 helt okej. Ganska stor skillnad på prestandan på vanliga id4 och gtx. gtx mycket roligare. snyggare va den också. Den har dock ingen chans mot en model 3 long range ens. gissar därför att model y long range också har betydligt bättre prestanda. Gillar man tech någorlunda och provat en tesla så går det inte jämföra med id4. seg mjukvara. onödigt mycket knappar överallt. att köra och försöka navigera runt i menyerna medans det laggar va ingen höjdare. Model y har garanterat mer lastutrymme också. Som en vanlig bil men på el är id4 okey. vill man ha något mer, tesla alla gånger. Nu är model y lite dyrare men värt enligt mig. tror den även kommer hålla värdet bättre än id4 vilket gör det ännu mer värt.

du borde dock prova både tesla och id4 om du inte gjort det redan.
Tror inte heller dyra/välutrustade MEB-bilar kommer hålla värdet särskilt bra(well, lär va bättre än en avgasbil…). Därför jag köpte en basutrustad ID4(och prutade på den), i väntan på Model Y.
Jag vill dock ha en med 4680-celler.
Extrautrustning brukar väl minska i andrahandsvärde lika snabbt som resten av bilen eller mer, så där gjorde du nog helt rätt. Själv har jag svårt att vara utan utrusting som jag vant mig vid, så för mig blev det en Max med förhoppningen att jag skulle gilla den så mycket så jag ville behålla den ett antal år. Och det gör jag, men jag kan fortfarande störa mig på att jag inte tryckte på beställ knappen när Model Y först lanserades med ett utgångspris på straxt över 600 kkr.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rolemod »

lakke skrev:
Zero0 skrev:
lakke skrev:
va och provkörde id4, id4 gtx , audi q4 e tron och skoda enyaq idag. Kan bara säga att jag längtar ännu mer efter model y efter det. skodan va dock bäst av dom om jag måste välja. Samma bil allihop i princip men skodan va snyggast utvändigt och invändigt enligt mig
Har du tesla idag och varför model y framför dessa?
Jag är kluven om man ska välja en bra utrustad GTX eller Model Y…

Väntar på min model y. har ingen tesla just nu men kört model 3 en hel del. har som sagt inte kört model y men skulle gissa den är snarlik model 3 så jämför därför med den så gott det går. vill man ha en "vanlig" bil men på el så är nog absolut id4 helt okej. Ganska stor skillnad på prestandan på vanliga id4 och gtx. gtx mycket roligare. snyggare va den också. Den har dock ingen chans mot en model 3 long range ens. gissar därför att model y long range också har betydligt bättre prestanda. Gillar man tech någorlunda och provat en tesla så går det inte jämföra med id4. seg mjukvara. onödigt mycket knappar överallt. att köra och försöka navigera runt i menyerna medans det laggar va ingen höjdare. Model y har garanterat mer lastutrymme också. Som en vanlig bil men på el är id4 okey. vill man ha något mer, tesla alla gånger. Nu är model y lite dyrare men värt enligt mig. tror den även kommer hålla värdet bättre än id4 vilket gör det ännu mer värt.

du borde dock prova både tesla och id4 om du inte gjort det redan.
Jag har provat båda och som du säger så är det tekniken…ja jag är technörd och id4 känns inget spännande alls men visst trevlig att köra.

Kommer ångra mig om jag inte kör på MIC nu, att vänta på MIB är inte aktuellt.
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

Zero0 skrev:
lakke skrev:
Zero0 skrev:
lakke skrev:
va och provkörde id4, id4 gtx , audi q4 e tron och skoda enyaq idag. Kan bara säga att jag längtar ännu mer efter model y efter det. skodan va dock bäst av dom om jag måste välja. Samma bil allihop i princip men skodan va snyggast utvändigt och invändigt enligt mig
Har du tesla idag och varför model y framför dessa?
Jag är kluven om man ska välja en bra utrustad GTX eller Model Y…

Väntar på min model y. har ingen tesla just nu men kört model 3 en hel del. har som sagt inte kört model y men skulle gissa den är snarlik model 3 så jämför därför med den så gott det går. vill man ha en "vanlig" bil men på el så är nog absolut id4 helt okej. Ganska stor skillnad på prestandan på vanliga id4 och gtx. gtx mycket roligare. snyggare va den också. Den har dock ingen chans mot en model 3 long range ens. gissar därför att model y long range också har betydligt bättre prestanda. Gillar man tech någorlunda och provat en tesla så går det inte jämföra med id4. seg mjukvara. onödigt mycket knappar överallt. att köra och försöka navigera runt i menyerna medans det laggar va ingen höjdare. Model y har garanterat mer lastutrymme också. Som en vanlig bil men på el är id4 okey. vill man ha något mer, tesla alla gånger. Nu är model y lite dyrare men värt enligt mig. tror den även kommer hålla värdet bättre än id4 vilket gör det ännu mer värt.

du borde dock prova både tesla och id4 om du inte gjort det redan.
Jag har provat båda och som du säger så är det tekniken…ja jag är technörd och id4 känns inget spännande alls men visst trevlig att köra.

Kommer ångra mig om jag inte kör på MIC nu, att vänta på MIB är inte aktuellt.
Ja är du technörd borde ju ditt val va ganska självklart kan jag tycka :) sen har du ju teslas laddnätverk dessutom som inte id4 har. Ja en long range kan du ju få nu snart från Kina. Den har dom ju gjort där ett tag så lär nog va ett mer säkert kort än Berlin på ett sätt. Mycket ny teknik i Berlin. Kan va mycket som strular i början.
Model Y performance
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ville9 »

Någon som vet vilken ränta det blir om man kör lån när man köper en Model Y privat?
Dvs via DNB?
Ibland kör de ju kampanjer osv men har inte sett ngt nu.
Så vad gäller? 1,95 eller 2.95% kanske?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fnw »

Det är 1,95 % ränta på privatavbetalning av model y :)
Användarvisningsbild
rrob
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 jul 2021 15:15

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av rrob »

Behöver man TPMS (Däcktrycksensor) till vinterhjulen?
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Aida »

Har ni sett denna korta tyska (österrikiska?) provkörning av Model Y? Han är inte odelat positiv. I synnerhet den oroliga styrningen får en slev…

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

rrob skrev:
Behöver man TPMS (Däcktrycksensor) till vinterhjulen?
Ja, om man vill slippa varningarna...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
rrob
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 jul 2021 15:15

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av rrob »

mikebike skrev:
rrob skrev:
Behöver man TPMS (Däcktrycksensor) till vinterhjulen?
Ja, om man vill slippa varningarna...
Ok, då får det bli med sensorer. Tack!
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av R2_m3 »

Aida skrev:
Har ni sett denna korta tyska (österrikiska?) provkörning av Model Y? Han är inte odelat positiv. I synnerhet den oroliga styrningen får en slev…

Han säger ju att M3 har lika orolig styrning och jag har inga problem med min så vet inte vad han snackar om :) Dock måste man köra på lättaste inställningen annars blir den alldeles för trög. Står i valet och kvalet om man ska ta en MIC när de kan leverera med dragkrok eller vänta på en MIB. Kan som sagt vara lite barnsjukdomar på MIBen men å andra sidan kanske andrahandsvärdet på MICen blir dåligt när de börjar leverera MIB…
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

R2_m3 skrev:
Aida skrev:
Har ni sett denna korta tyska (österrikiska?) provkörning av Model Y? Han är inte odelat positiv. I synnerhet den oroliga styrningen får en slev…

Han säger ju att M3 har lika orolig styrning och jag har inga problem med min så vet inte vad han snackar om :) Dock måste man köra på lättaste inställningen annars blir den alldeles för trög. Står i valet och kvalet om man ska ta en MIC när de kan leverera med dragkrok eller vänta på en MIB. Kan som sagt vara lite barnsjukdomar på MIBen men å andra sidan kanske andrahandsvärdet på MICen blir dåligt när de börjar leverera MIB…
Puh! Skönt att höra att det inte blivit annorlunda (sämre) på MY. :)

Tycker styrningen på M3 är absolut helt perfekt. Föredrar dock att köra på medelhård styrnivå (mitteninställningen).

Det enda jag inte gillar på våra nya M3 är att de skippat äkta naturläder på ratten. Hur man än vänder och vrider på det så är petroleumbaserade syntetprodukter inte lika sköna.

Har svårt att rådge i valet mellan MiC och MiG. Hade jag haft bråttom att byta så hade jag övervägt MiC (även om jag personligen undviker Kinaproducerat, när det är möjligt praktiskt). Är säkert en bra bil, och en rymligare variant på dagens M3. Men å andra sidan inte heller så mycket annat nytt, men man vet vad man får.

Hade jag haft gott om tid så hade jag nog väntat på MiG. Är så grymt spänd på de nya batterierna, och den nya mycket lättare och styvare megacasting-varianten. Bägge de sakerna kommer nog att ha stor potential att kunna flytta fram positionerna gällande räckvidd och prestanda en bra bit. Hur stora dessa förbättringar blir i praktiken, är däremot mycket svårt att förutsäga.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Talade idag kort med Tesla och meddelade att jag vill vänta på Berlin. Han verkade lägga en notering om detta, men det lät annars som man också bara kan avstå med att gå vidare beställningen på sitt Tesla-konto. Han sa ca 6-8 månader väntetid för Berlin.

En komplicerade faktor är att jag har fått ett pris på 756 tkr i mitt beställningsavtal. Blå LR FSD. Motsvarande verkar kosta 818 tkr nu. Något jag missar? Frågan är om mitt lägre pris kommer att ligga kvar. Enligt avtalet kan det förstås ändras och han sa också att det.

Vad tror ni? Kommer mitt lägre pris ligga kvar?

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fnw »

Jag har aldrig köpt en ny bil förut men nu har jag beställt en MY för leverans i september. Tesla vill ha 30tkr för vinterdäck på fälg och jag tycker det låter lite… dyrt. Vad kan man köpa om man vill ha bra grejer men utan att det kostar skjortan?

Hur har/hade ni gjort?

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

fnw skrev:
Jag har aldrig köpt en ny bil förut men nu har jag beställt en MY för leverans i september. Tesla vill ha 30tkr för vinterdäck på fälg och jag tycker det låter lite… dyrt. Vad kan man köpa om man vill ha bra grejer men utan att det kostar skjortan?

Hur har/hade ni gjort?

Mvh Fredrik
storlek på fälg? och vilka däck är det?
antar dom är med tpms senorer också så är egentligen inte så dyrt då. funderar själv på vilka vinterdäck jag ska ha. Vet inte om Performance kan ha mindre än 20 tum heller. Men har räknat att det kommer kosta mellan 20-30 k för mig
Model Y performance
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ReNewAble »

Aida skrev:
Har ni sett denna korta tyska (österrikiska?) provkörning av Model Y? Han är inte odelat positiv. I synnerhet den oroliga styrningen får en slev…

Det där är ju den tidiga privatimporterade bilen som även har figurerat i artiklar i Auto Motor & Sport. Tror de som levereras nu är bättre.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fnw »

lakke skrev:
fnw skrev:
Jag har aldrig köpt en ny bil förut men nu har jag beställt en MY för leverans i september. Tesla vill ha 30tkr för vinterdäck på fälg och jag tycker det låter lite… dyrt. Vad kan man köpa om man vill ha bra grejer men utan att det kostar skjortan?

Hur har/hade ni gjort?

Mvh Fredrik
storlek på fälg? och vilka däck är det?
antar dom är med tpms senorer också så är egentligen inte så dyrt då. funderar själv på vilka vinterdäck jag ska ha. Vet inte om Performance kan ha mindre än 20 tum heller. Men har räknat att det kommer kosta mellan 20-30 k för mig
Vet varken storlek eller märke på däck. Ska kolla med Tesla.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

fnw skrev:
lakke skrev:
fnw skrev:
Jag har aldrig köpt en ny bil förut men nu har jag beställt en MY för leverans i september. Tesla vill ha 30tkr för vinterdäck på fälg och jag tycker det låter lite… dyrt. Vad kan man köpa om man vill ha bra grejer men utan att det kostar skjortan?

Hur har/hade ni gjort?

Mvh Fredrik
storlek på fälg? och vilka däck är det?
antar dom är med tpms senorer också så är egentligen inte så dyrt då. funderar själv på vilka vinterdäck jag ska ha. Vet inte om Performance kan ha mindre än 20 tum heller. Men har räknat att det kommer kosta mellan 20-30 k för mig
Vet varken storlek eller märke på däck. Ska kolla med Tesla.
Hur fick du alternativ om vinterdäck? Finns inget för mig från tesla. Kollade snabbt på fälg å däck nu på nätet. 20 tummare med hakka 9 för ca 25 000 kr. Antar fälgarna är snyggare än teslas då också :roll:
Skulle tro tesla kör hakka r3
Model Y performance
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fnw »

lakke skrev:
fnw skrev:
lakke skrev:
fnw skrev:
Jag har aldrig köpt en ny bil förut men nu har jag beställt en MY för leverans i september. Tesla vill ha 30tkr för vinterdäck på fälg och jag tycker det låter lite… dyrt. Vad kan man köpa om man vill ha bra grejer men utan att det kostar skjortan?

Hur har/hade ni gjort?

Mvh Fredrik
storlek på fälg? och vilka däck är det?
antar dom är med tpms senorer också så är egentligen inte så dyrt då. funderar själv på vilka vinterdäck jag ska ha. Vet inte om Performance kan ha mindre än 20 tum heller. Men har räknat att det kommer kosta mellan 20-30 k för mig
Vet varken storlek eller märke på däck. Ska kolla med Tesla.
Hur fick du alternativ om vinterdäck? Finns inget för mig från tesla. Kollade snabbt på fälg å däck nu på nätet. 20 tummare med hakka 9 för ca 25 000 kr. Antar fälgarna är snyggare än teslas då också :roll:
Skulle tro tesla kör hakka r3
Jag fick det på mail från en ”Tesla advisor”.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

lakke skrev:
fnw skrev:
Jag har aldrig köpt en ny bil förut men nu har jag beställt en MY för leverans i september. Tesla vill ha 30tkr för vinterdäck på fälg och jag tycker det låter lite… dyrt. Vad kan man köpa om man vill ha bra grejer men utan att det kostar skjortan?

Hur har/hade ni gjort?

Mvh Fredrik
storlek på fälg? och vilka däck är det?
antar dom är med tpms senorer också så är egentligen inte så dyrt då. funderar själv på vilka vinterdäck jag ska ha. Vet inte om Performance kan ha mindre än 20 tum heller. Men har räknat att det kommer kosta mellan 20-30 k för mig
Det verkar vara samma diameter på bromsskivorna, och det står inget om krav på speciella hjuldimensioner för Performance.
Screenshot_20210718-204629_Drive.jpg
Screenshot_20210718-204750_Drive.jpg
Notera att för 21" skiljer bredden mellan fram och bak.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

mikebike skrev:
lakke skrev:
fnw skrev:
Jag har aldrig köpt en ny bil förut men nu har jag beställt en MY för leverans i september. Tesla vill ha 30tkr för vinterdäck på fälg och jag tycker det låter lite… dyrt. Vad kan man köpa om man vill ha bra grejer men utan att det kostar skjortan?

Hur har/hade ni gjort?

Mvh Fredrik
storlek på fälg? och vilka däck är det?
antar dom är med tpms senorer också så är egentligen inte så dyrt då. funderar själv på vilka vinterdäck jag ska ha. Vet inte om Performance kan ha mindre än 20 tum heller. Men har räknat att det kommer kosta mellan 20-30 k för mig
Det verkar vara samma diameter på bromsskivorna, och det står inget om krav på speciella hjuldimensioner för Performance.
Screenshot_20210718-204629_Drive.jpg
Screenshot_20210718-204750_Drive.jpg
Notera att för 21" skiljer bredden mellan fram och bak.
Om det är originalt som gäller så passar 20 och 21” till MYP.
I USA finns 3e part 19” som passar, osäkert vad som finns här i Europa, men gissar på att man kan hitta 19” här också när leveranserna av MYP (gissningsvis MiB) kommer.

Har sett Bilder av MYLR med 3e part 18” som passar, inte snyggt men mycket bränsleekonomisk.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Det vore ju "praktiskt" om M3 fälgar passar....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av fredricse »

Ja vore nice, har 20" vinterhjul kvar från min 2019 model 3 performance....man får byta till dyra sensorer men det borde väl gå?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

När jag undersökte det där för nått år sen så var det så att Y LR och P har samma bromsar och nav som Model 3P.
Dvs alla fälgar som passar Model 3 P passar också Y, från 18” och uppåt(18” aero passar ju inte 3P, och därmed inte heller Y)
Dock skall det ju vara annan profil på däcken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
När jag undersökte det där för nått år sen så var det så att Y LR och P har samma bromsar och nav som Model 3P.
Dvs alla fälgar som passar Model 3 P passar också Y, från 18” och uppåt(18” aero passar ju inte 3P, och därmed inte heller Y)
Dock skall det ju vara annan profil på däcken.
Smidigt att fälgarna passar iaf. :)

Kan förstå att det krävs olika däcksprofiler med tanke på skillnad i storlek, lastvikt och dragvikt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Väntrum Model Y

Inlägg av TobbeTesla »

Fick detta mail igår, vad innebär det? Något nytt?Bild
Skriv svar