Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Gizmodollar
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2023 17:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Gizmodollar »

Sms här med, hämtar fredag i Göteborg.
Konstigt nog går det ej att söka på VIN nr men det kanske uppdateras imorgon.
Ser fram emot att bli Tesla ägare.
MYLR beställd 2/1-2023
Uthämtad 17/3 - 2023
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nucky »

Svejsare skrev: 14 mar 2023 21:59
ninjamarocko skrev: 14 mar 2023 20:44
Beställde en MY LR i januari, men idag tog jag en grå lagerbil istället. Fick vin LRWYGCEK4PC711815 omedelbart och estimerad leverans 14/3-28/3. Var kan jag se status och position på bilen?

En annan fråga till er som kör företagsleasing - vad behöver jag ha med mig på upphämtningsdagen? "Leveransgodkännande från leasinggivare" och "Bekräftelse på betalning" står det på teslas hemsida. Men varifrån får jag dessa? Ringer jag upp leasinggivaren (mitt fall santander bank då)?

Sjukt taggad! Lovar återkoppla med uppdatering när jag hämtat ut bilen ✨🚗
Jag plockade precis ut en MYLR med DNB företagsleasing, och var precis som du orolig för allt sånt där :D

Är allt klart med banken, och det på din kontosida inte finns några steg att göra, är det bara att vänta på leverans.

Typ 1-2 dagar innan leverans fick jag sms från SC om att ange namn, tel och email för firmatecknaren på företaget. Den personen fick sen en länk att signers med bankid.

När du sen står där och ska hämta bilen var det bara s att öppna appen och trycka typ ”godkänn leverans”, sen är bilen din :) Behövde inte visa eller ha med någonting!

Hoppas det hjälpte :)
Grattis! Vad fick du för startränta på leasingen?
Svejsare
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 dec 2020 01:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svejsare »

Nucky skrev: 14 mar 2023 22:26
Svejsare skrev: 14 mar 2023 21:59
ninjamarocko skrev: 14 mar 2023 20:44
Beställde en MY LR i januari, men idag tog jag en grå lagerbil istället. Fick vin LRWYGCEK4PC711815 omedelbart och estimerad leverans 14/3-28/3. Var kan jag se status och position på bilen?

En annan fråga till er som kör företagsleasing - vad behöver jag ha med mig på upphämtningsdagen? "Leveransgodkännande från leasinggivare" och "Bekräftelse på betalning" står det på teslas hemsida. Men varifrån får jag dessa? Ringer jag upp leasinggivaren (mitt fall santander bank då)?

Sjukt taggad! Lovar återkoppla med uppdatering när jag hämtat ut bilen ✨🚗
Jag plockade precis ut en MYLR med DNB företagsleasing, och var precis som du orolig för allt sånt där :D

Är allt klart med banken, och det på din kontosida inte finns några steg att göra, är det bara att vänta på leverans.

Typ 1-2 dagar innan leverans fick jag sms från SC om att ange namn, tel och email för firmatecknaren på företaget. Den personen fick sen en länk att signers med bankid.

När du sen står där och ska hämta bilen var det bara s att öppna appen och trycka typ ”godkänn leverans”, sen är bilen din :) Behövde inte visa eller ha med någonting!

Hoppas det hjälpte :)
Grattis! Vad fick du för startränta på leasingen?
Minns inte exakt, men tror det var typ 4,85% eller något liknande.
adamty
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 feb 2023 15:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av adamty »

ninjamarocko skrev: 14 mar 2023 20:44
Beställde en MY LR i januari, men idag tog jag en grå lagerbil istället. Fick vin LRWYGCEK4PC711815 omedelbart och estimerad leverans 14/3-28/3. Var kan jag se status och position på bilen?

En annan fråga till er som kör företagsleasing - vad behöver jag ha med mig på upphämtningsdagen? "Leveransgodkännande från leasinggivare" och "Bekräftelse på betalning" står det på teslas hemsida. Men varifrån får jag dessa? Ringer jag upp leasinggivaren (mitt fall santander bank då)?

Sjukt taggad! Lovar återkoppla med uppdatering när jag hämtat ut bilen ✨🚗
Vad hade du för estimerat leveransdatum på
din ordinarie bil?
MY LR Blå/Svart 20”, beställd 30/1
Prel lev 18 maj -1 juni
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

byebyegasolin skrev: 14 mar 2023 16:40
mikebike skrev: 12 mar 2023 15:01
Byredo skrev: 12 mar 2023 14:47
Beställde en MYP QS i slutet av februari, då var den uppskattade leveransen 28-31 mars sen i förrgår har uppskattade leveransen flyttats till 5 maj - 4 juni men bygger man en ny bil står uppskattad leverans kvar på mars-april. Borde man avbryta beställningen och beställa en ny?
Nej. Det som står på hemsidan är för att lura folk att beställa.
Om du beställer en nu så får du antagligen juni - juli som uppskattad lev.tid efter ett tag.
Är det någon som vet om man kan lita på någon av dessa leveranstider överhuvudtaget?
Det låter som att vissa här i forumet som får leverans nu har väntat i ca ett år?
Jag blir smått galen av att inte veta alls.. Jag blir av med min nuvarande leasingbil om ett par månader och har ingen lust att vara utan bil i ett år om så skulle vara fallet..
Jag har förstått att just QS nyss har börjat producerats, men hur snabbt kan de spruta ur sig bilar tro?
Är det någon som har en uppdaterad info som man kan förlita sig på ang MYP QS leveranser?
Dom flesta som ”väntat” i ett år har haft sina beställningar på paus eller bytt till en konfiguration som inte fanns vid besrällningstolfället.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

dalla skrev: 14 mar 2023 20:55
pejvic skrev: 14 mar 2023 20:14
Använd chatten!

Tesla är inget man ringer till.
Var hittar man chatten? Väl gömd för mig.
har ej testat i telefonen men på datorn så håller du musen nere till höger på deras sida så dyker den upp.
Har läst om deras telefonköer och har därmed aldrig ringt dem. (har de ens ett telefonnummer?)

Var i kontakt med dem för någon vecka sen då jag ville ändra i min beställning, två gånger och de svarade inom en minut i Chatten.
Såå smidigt att slippa ringa.
Haft alla 3/Y
deepanRam
Inlägg: 41
Blev medlem: 30 dec 2022 10:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av deepanRam »

Hej alla, jag hämtade min blå MYLR från Huddinge i måndag. Jag tyckte att det var lite svårt att hitta ingången (mitt fel). Leveransen var sömlös (behöver inte prata med någon). Min bil kom med vinterhjul och sommarhjul var lastade bakom. Körupplevelsen var bra, sitthöjden var bra. Detta är min första bil, jag var lite orolig när jag såg 22 procent batteri (som var i sms skulle vara runt 30 procent). Men jag antar att det hände på grund av det dåliga vädret. Körde runt 24 km med en nedgång på 7 procent batteri. Tack till alla för deras stöd. Jag önskar alla det bästa. Hoppas du får din bil snart!!
Nafets
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 feb 2023 10:42
Referralkod: ts.la/stefan86899

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nafets »

Fick uppdaterat EDD till mer precist Maj 12–Maj 23 för en blå LR, står fortfarande Mars-April på hemsidan för ny bil...
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
adamty
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 feb 2023 15:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av adamty »

Nafets skrev: 15 mar 2023 12:49
Fick uppdaterat EDD till mer precist Maj 12–Maj 23 för en blå LR, står fortfarande Mars-April på hemsidan för ny bil...
Jag beställde blå LR med svart inredning och 20" i slutet på Januari, har fortfarande 8 maj-14 juni som estimat. Har försökt på alla sätt att förstå om det är en bugg eller om det är ett verkligt estimat, men får ingen klarhet. (chat, telefon osv).

Har ingen bil tilldelad i alla fall, det är det enda jag vet.
MY LR Blå/Svart 20”, beställd 30/1
Prel lev 18 maj -1 juni
Användarvisningsbild
linkanson
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 mar 2023 10:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av linkanson »

Även jag fick 12 - 23 maj. I chatt skriver de att man ska utgå ifrån datum på hemsidan.
Model Y LR Blå - Beställd 30/1
Model Y LR Blå lagerbil - Beställd 14/4
EDD: 15 maj - 29 maj 22 maj - 5 juni
Upphämtning 27 maj
Göteborg
Användarvisningsbild
PelleP71
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 feb 2023 08:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PelleP71 »

Fick idag nytt leveransdatum 4-17 april, hade 14/3-24-3 för upphämtning av en vit LR 19" s o v däck i Umeå.
Svagt av Tesla att ändra när datumet passerats, känns helt oseriöst.
Är ju inte någon specilal-beställning precis, är det någon annan som skall hämta sin bil i Umeå som fått nytt datum??
Hur får man tag i någon på Tesla, hade ett telefonnummer på en i Umeå, men han har typ slutat svara i telefon.
Contres
elbilist
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jan 2023 08:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Contres »

PelleP71 skrev: 15 mar 2023 13:04
Fick idag nytt leveransdatum 4-17 april, hade 14/3-24-3 för upphämtning av en vit LR 19" s o v däck i Umeå.
Svagt av Tesla att ändra när datumet passerats, känns helt oseriöst.
Är ju inte någon specilal-beställning precis, är det någon annan som skall hämta sin bil i Umeå som fått nytt datum??
Hur får man tag i någon på Tesla, hade ett telefonnummer på en i Umeå, men han har typ slutat svara i telefon.
Vilket datum beställde du? (och vilken klädsel?)
Jag hämtar i Umeå och fick en uppdatering från 12-22/3 till 24-31/3 för några dagar sedan. Den ligger oförändrad nu när jag kollade i appen.
Tesla MY LR -23 (beställd 23/1-23, hämtad Umeå 27/3-23)
Ett stort lyft från (Nissan NS-200 Evalia-2015)
TC Model Y
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 feb 2023 04:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TC Model Y »

PelleP71 skrev: 15 mar 2023 13:04
Fick idag nytt leveransdatum 4-17 april, hade 14/3-24-3 för upphämtning av en vit LR 19" s o v däck i Umeå.
Svagt av Tesla att ändra när datumet passerats, känns helt oseriöst.
Är ju inte någon specilal-beställning precis, är det någon annan som skall hämta sin bil i Umeå som fått nytt datum??
Hur får man tag i någon på Tesla, hade ett telefonnummer på en i Umeå, men han har typ slutat svara i telefon.
Jag har en MY LR fram flyttat från 19/3 till 25/3-30/3 till Umeå
Polstar 2 performance Avbeställd v3
Model Y Dual Motor svart/svart beställd lev v13
Användarvisningsbild
Mikza
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 jan 2020 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mikza »

PelleP71 skrev: 15 mar 2023 13:04
Fick idag nytt leveransdatum 4-17 april, hade 14/3-24-3 för upphämtning av en vit LR 19" s o v däck i Umeå.
Svagt av Tesla att ändra när datumet passerats, känns helt oseriöst.
Är ju inte någon specilal-beställning precis, är det någon annan som skall hämta sin bil i Umeå som fått nytt datum??
Hur får man tag i någon på Tesla, hade ett telefonnummer på en i Umeå, men han har typ slutat svara i telefon.
Jag har ett spann på nästan 2 mån. 2 april till 27 maj. MY LR quicksilver. Ska också hämta i Umeå.
Tesla Model Y LR, Quicksilver/svart, beställd 4 februari. Leverans till Umeå. Uppskattad leveranstid: Mars - april.
Ändrat till 2 april-27 maj, 13 april-5 maj, 18 april-10 maj, 18-29 april, 9-23 maj. Leverans 12 maj! 👍
rogsko74
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 mar 2023 13:18

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av rogsko74 »

PelleP71 skrev: 15 mar 2023 13:04
Fick idag nytt leveransdatum 4-17 april, hade 14/3-24-3 för upphämtning av en vit LR 19" s o v däck i Umeå.
Svagt av Tesla att ändra när datumet passerats, känns helt oseriöst.
Är ju inte någon specilal-beställning precis, är det någon annan som skall hämta sin bil i Umeå som fått nytt datum??
Hur får man tag i någon på Tesla, hade ett telefonnummer på en i Umeå, men han har typ slutat svara i telefon.
Jag ska hämta en M3 i Umeå, EDD i appen är 16/3-30/3. Bilen ska levereras via båt till Umeå mellan 27-31/3, enligt mejl från Tesla Umeå.
Masi76
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 jan 2023 11:57
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Masi76 »

Eml90 skrev:
byebyegasolin skrev: 14 mar 2023 16:40
mikebike skrev: 12 mar 2023 15:01
Byredo skrev: 12 mar 2023 14:47
Beställde en MYP QS i slutet av februari, då var den uppskattade leveransen 28-31 mars sen i förrgår har uppskattade leveransen flyttats till 5 maj - 4 juni men bygger man en ny bil står uppskattad leverans kvar på mars-april. Borde man avbryta beställningen och beställa en ny?
Nej. Det som står på hemsidan är för att lura folk att beställa.
Om du beställer en nu så får du antagligen juni - juli som uppskattad lev.tid efter ett tag.
Är det någon som vet om man kan lita på någon av dessa leveranstider överhuvudtaget?
Det låter som att vissa här i forumet som får leverans nu har väntat i ca ett år?
Jag blir smått galen av att inte veta alls.. Jag blir av med min nuvarande leasingbil om ett par månader och har ingen lust att vara utan bil i ett år om så skulle vara fallet..
Jag har förstått att just QS nyss har börjat producerats, men hur snabbt kan de spruta ur sig bilar tro?
Är det någon som har en uppdaterad info som man kan förlita sig på ang MYP QS leveranser?
Jag hade en vilande order på en svart LR som lades i april förra året som jag i januari aktiverade igen och bytte färg till QS, då stod det estimerad leverans feb-mars på hemsidan. Fick först 25 feb - 10 mars som första estimat med datum, sedan ändrats till 19-31 mars, och nu igår ändrades det till 3 april - 3 maj. Sålde min förra förmånsbil för 2 veckor sen i tron att den skulle dyka upp nu. Man blir duktigt trött på hur dålig koll tesla har på sina leveranser
Vilket pris gäller för dig… då du la april eller januari?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model Y Long Range Quicksilver Beställd 5/1-2022
Användarvisningsbild
PelleP71
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 feb 2023 08:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PelleP71 »

En Vit LR med svart klädsel. 27/1 beställde jag
chrilleg
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 jan 2023 10:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av chrilleg »

Vincent90 skrev: 14 mar 2023 22:07
pejvic skrev: 14 mar 2023 20:14
Använd chatten!

Tesla är inget man ringer till.
Var hittar man chatten?
Tips är att öppna teslas hemsida i ett nytt privat fönster, jag försökte få upp chatten hur många gånger som helst, men låg förmodligen nån gammal kaka som sa att jag redan hade konto och inlogg, bild med VIN etc, men när jag öppnade ett privat fönster så kom chattbubblan upp direkt när jag gick in och skulle göra en ny beställning :)
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Klingspor »

Var och hämtade vår MY RWD igår i Huddinge. En timma tidig men var inga problem och de i båset var mycket trevliga. All snö hade smält och det spöregnade vilket innebar att det var väldigt blött på området, men en grundlig inspektion utfördes utan några anmärkningar. Därefter kunde jag rulla hemåt mot något sydligare breddgrader.

Laddningen var 30% och skulle enligt bilen anlända till Sillekrog med 3%. Lite räckviddsångest hade man men jag körde ganska sakta för att öka marginalerna en aning och när jag till slut kom fram dit hade jag hela 6% kvar. Laddade upp till 78% och kom sedan hem utan några bekymmer till Linköping med 35% kvar - körde resten av resan i normal motorvägsfart.

Gillar bilen hittils väldigt mycket! Den är tillverkad i mitten av december 2022 (nedsatt lagerbil) men upplever inte att den är stötig eller att det är högljutt i kupén - som referens kommer jag från Mercedes-Benz och jag blev inte besviken av komforten i Teslan. Rolig att köra och man vänjer sig snabbt med att bara ha en display i mitten.

De få nackdelarna är såklart backkamerans som har tendens att bli lite smutsig i slaskväder - förhoppningsvis kommer ett hydrofobiskt skydd att hjälpa till lite under vinterhalvåret. Vidare hoppas man såklart på att TeslaVision kommer förr snarare än senare - avståndsmätning på sidorna kanske är det jag saknar mest.
MY RWD 2023
TC Model Y
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 feb 2023 04:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TC Model Y »

rogsko74 skrev: 15 mar 2023 14:13
PelleP71 skrev: 15 mar 2023 13:04
Fick idag nytt leveransdatum 4-17 april, hade 14/3-24-3 för upphämtning av en vit LR 19" s o v däck i Umeå.
Svagt av Tesla att ändra när datumet passerats, känns helt oseriöst.
Är ju inte någon specilal-beställning precis, är det någon annan som skall hämta sin bil i Umeå som fått nytt datum??
Hur får man tag i någon på Tesla, hade ett telefonnummer på en i Umeå, men han har typ slutat svara i telefon.
Jag ska hämta en M3 i Umeå, EDD i appen är 16/3-30/3. Bilen ska levereras via båt till Umeå mellan 27-31/3, enligt mejl från Tesla Umeå.
Då kanske min kommer med samma båt min EDD är 25/3-30/3
Polstar 2 performance Avbeställd v3
Model Y Dual Motor svart/svart beställd lev v13
rogsko74
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 mar 2023 13:18

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av rogsko74 »

TC Model Y skrev: 15 mar 2023 15:48
rogsko74 skrev: 15 mar 2023 14:13
PelleP71 skrev: 15 mar 2023 13:04
Fick idag nytt leveransdatum 4-17 april, hade 14/3-24-3 för upphämtning av en vit LR 19" s o v däck i Umeå.
Svagt av Tesla att ändra när datumet passerats, känns helt oseriöst.
Är ju inte någon specilal-beställning precis, är det någon annan som skall hämta sin bil i Umeå som fått nytt datum??
Hur får man tag i någon på Tesla, hade ett telefonnummer på en i Umeå, men han har typ slutat svara i telefon.
Jag ska hämta en M3 i Umeå, EDD i appen är 16/3-30/3. Bilen ska levereras via båt till Umeå mellan 27-31/3, enligt mejl från Tesla Umeå.
Då kanske min kommer med samma båt min EDD är 25/3-30/3
Så kan det säkert vara.
roocket
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 mar 2023 10:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av roocket »

anarkisten skrev: 04 mar 2023 14:51
Jag också beställde en prisjusterad bil nu. Jag har redan bokat tid för upphämtning på tisdag för en tidigare beställd Vit/svart RWD och den jag beställde idag har exakt likadan spec fast 32500 kr billigare. Kollade VIN och den är även byggd på samma dag som min 1a beställning dvs 16de december! Jag hade tänkt att betala den 1a bilen på måndag så nu får jag se hur detta hanteras av Tesla.
Hej,

Hur hanterade Tesla bytet, fick du betala 2500kr i handpenning som brann inne?
TC Model Y
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 feb 2023 04:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TC Model Y »

rogsko74 skrev: 15 mar 2023 15:52
TC Model Y skrev: 15 mar 2023 15:48
rogsko74 skrev: 15 mar 2023 14:13
PelleP71 skrev: 15 mar 2023 13:04
Fick idag nytt leveransdatum 4-17 april, hade 14/3-24-3 för upphämtning av en vit LR 19" s o v däck i Umeå.
Svagt av Tesla att ändra när datumet passerats, känns helt oseriöst.
Är ju inte någon specilal-beställning precis, är det någon annan som skall hämta sin bil i Umeå som fått nytt datum??
Hur får man tag i någon på Tesla, hade ett telefonnummer på en i Umeå, men han har typ slutat svara i telefon.
Jag ska hämta en M3 i Umeå, EDD i appen är 16/3-30/3. Bilen ska levereras via båt till Umeå mellan 27-31/3, enligt mejl från Tesla Umeå.
Då kanske min kommer med samma båt min EDD är 25/3-30/3
Så kan det säkert vara.

Jag åker från Timrå , vart åker du ifrån?
Polstar 2 performance Avbeställd v3
Model Y Dual Motor svart/svart beställd lev v13
rogsko74
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 mar 2023 13:18

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av rogsko74 »

TC Model Y skrev: 15 mar 2023 16:00
rogsko74 skrev: 15 mar 2023 15:52
TC Model Y skrev: 15 mar 2023 15:48
rogsko74 skrev: 15 mar 2023 14:13
PelleP71 skrev: 15 mar 2023 13:04
Fick idag nytt leveransdatum 4-17 april, hade 14/3-24-3 för upphämtning av en vit LR 19" s o v däck i Umeå.
Svagt av Tesla att ändra när datumet passerats, känns helt oseriöst.
Är ju inte någon specilal-beställning precis, är det någon annan som skall hämta sin bil i Umeå som fått nytt datum??
Hur får man tag i någon på Tesla, hade ett telefonnummer på en i Umeå, men han har typ slutat svara i telefon.
Jag ska hämta en M3 i Umeå, EDD i appen är 16/3-30/3. Bilen ska levereras via båt till Umeå mellan 27-31/3, enligt mejl från Tesla Umeå.
Då kanske min kommer med samma båt min EDD är 25/3-30/3
Så kan det säkert vara.

Jag åker från Timrå , vart åker du ifrån?
Jag kör från Piteå.
Användarvisningsbild
JoGi
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 feb 2023 22:26
Ort: Sollentuna
Referralkod: ts.la/johannes258751

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JoGi »

Nu hoppade nya leveranser av Long Range fram till
Uppskattad leveranstid: apr – jun 2023
Vit, svart, silver och blå har nu samma spann. Röd ligger på Juli-September.
LR blå/sv 19" - bes 8/2 Sthlm
8/2 > Mar-Apr
23/2,22/6-5/9
1/3,04-Apr
3/3,8/5-2/6
16/3,12/5-23/5
29/3,Apr-Jun
12/5,22/6-30/6
20/5,11/6-30/6
5/6,13/6-24/6
7/6,6/7-20/7 + VIN
12/6,5/7-19/7

20/6 hämtad 22/6
Skriv svar