Lenne skrev: ↑27 jan 2023 08:19
Beställde för en vecka sedan en vit MYLR utan vinterdäck men har börjat tvivla på framförallt avsaknaden av sensorer. Tycker det är en väldigt användbar funktion, särskilt på en stor bil som man behöver ratta runt i trånga utrymmen.
Ni som är kunniga när det har kommit uppdateringar/förbättringar på MY;
Vid ungefär vilken tillverkningsmånad plockade de bort sensorerna? Om jag skulle köpa en begagnad före denna tidpunkt, vad går jag då miste om som har uppdaterats på en modell jag får nu vid beställning 2023?
Någon som besitter den kunskapen härinne så vore det innerligt tacksamt. Behöver ta ett beslut om jag ska vänta på em ny eller köpa en begagnad med sensorer.
Oktober 2022 tog de bort sensorerna. Om du skaffar en begagnad MYLR med "N" i VIN koden för årsmodell så är det lugnt (2022). Nackdelen är att du kan få en bil som inte har den nya fjädringen. Du vill i stort sett ha en som är tillverkad i september för att få både ock. Personligen skulle jag välja den bättre fjädringen framför parkeringssensorer alla dagar i veckan.
Ärligt talat tycker jag att folk blivit lite väl nojjiga kring parkeringssensorerna. För min egen del så är jag övertygad om att när Tesla släppt den FSD som innehåller sitt förbättrade "occupancy network" med högre upplösning på nära håll så kommer den versionen av Tesla vision ganska snart hamna i vanliga icke-FSD versionerna också. Väl där kommer det användas för just parkeringssensorer, och det kommer funka mycket bättre än ultraljud i vissa fall och sämre i andra fall. I det stora hela kommer det vara helt ok och inget att oroa sig över.
Det är uppenbart så att Tesla håller fullt fokus på just nu att sammanfoga alla sina mjukvaror för autonomi till ett enda system som använder Tesla vision och occupancy network. Tidigare har navigate on city streets varit en grej och navigate on autopilot för motorväg varit en annan grej. Nu slår de ihop dem, och allt använder sig av den nya 3D-volymrepresentationen av verkligheten (det sk. "occupancy network"). Nytt för FSD beta 11 är att den kommer ha progressiv upplösning så att upplösningen och precisionen i volymrepresentationen är högre nära bilen och lägre längre bort där man ändå inte behöver så hög upplösning. Detta kommer självklart användas för parkeringssensorerna.
Min gissning är att vi har mjukvaran redo lagom till sommaren. Kanske redan till i påsk om man ska vara optimistisk. Definitivt före årets slut.
Med det sagt: Det var rätt shitty av Tesla att ta bort sensorerna innan mjukvaran var redo, eller iaf en tydligare timeline.