Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Justin Time
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 nov 2022 21:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Justin Time »

På min MY LR står det Y5LD så "variant" har nog inget med SR eller LR att göra
Användarvisningsbild
Exciter
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jan 2024 11:55
Referralkod: ts.la/sandra952502

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Exciter »

En Svart LR med 19" beställd nu ikväll. Blev en lagerbil här i Göteborg.
Fanns ca 18 st svarta tillgängliga för upphämtning, så hoppas man inte behöver vänta allt för länge.

Enligt ögonvittnen kom det ett rejält lass med bilar till Tesla på Hisingen i förrgår.

Dags att beställa svarta navkapslar och andra tillbehör :D
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mlmmax »

Justin Time skrev: 22 feb 2024 22:59
På min MY LR står det Y5LD så "variant" har nog inget med SR eller LR att göra
Jag har också Y5LD, så det är nog MY LR modellens 'variant'.

RWD BYD blade är troligen Y7CR
RWD CATL är Y6LR

src: https://ev-database.org/car/1974/Tesla-Model-Y
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av _TonyV »

Så är den korta väntan över.
La första beställningen 12/2 ändrade mig om färg unde veckan och hämta en Team Blå LR nyss i Jkpg.
Inga fel på bilen och nöjd med djupblåa färgen
Stannade för att lägga på nya stänkskydd och en Articlean speed coating över bilen.
Bilen känns mer spårkänslig än förra MYP, men så går det vita gäss på vättern ochså. Kraftiga sidovindar idag.
Första laddningen är nu Ödeshög så tyvärr bara V2 - 145 kW direkt. Det börjar bra.
Jo sen skulle jag vilja trycka på Acc Boost upgraderingen redan nu mwn bör väl spara den till senare så man får en glad överraskning när man redan haft bilen en tid och känslan för nåt nytt kommer smygande.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

_TonyV skrev: 23 feb 2024 12:33
Så är den korta väntan över.
La första beställningen 12/2 ändrade mig om färg unde veckan och hämta en Team Blå LR nyss i Jkpg.
Inga fel på bilen och nöjd med djupblåa färgen
Stannade för att lägga på nya stänkskydd och en Articlean speed coating över bilen.
Bilen känns mer spårkänslig än förra MYP, men så går det vita gäss på vättern ochså. Kraftiga sidovindar idag.
Första laddningen är nu Ödeshög så tyvärr bara V2 - 145 kW direkt. Det börjar bra.
Jo sen skulle jag vilja trycka på Acc Boost upgraderingen redan nu mwn bör väl spara den till senare så man får en glad överraskning när man redan haft bilen en tid och känslan för nåt nytt kommer smygande.
Varför bytte du ned dig? ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av _TonyV »

mikebike skrev: 23 feb 2024 12:40
_TonyV skrev: 23 feb 2024 12:33
Så är den korta väntan över.
La första beställningen 12/2 ändrade mig om färg unde veckan och hämta en Team Blå LR nyss i Jkpg.
Inga fel på bilen och nöjd med djupblåa färgen
Stannade för att lägga på nya stänkskydd och en Articlean speed coating över bilen.
Bilen känns mer spårkänslig än förra MYP, men så går det vita gäss på vättern ochså. Kraftiga sidovindar idag.
Första laddningen är nu Ödeshög så tyvärr bara V2 - 145 kW direkt. Det börjar bra.
Jo sen skulle jag vilja trycka på Acc Boost upgraderingen redan nu mwn bör väl spara den till senare så man får en glad överraskning när man redan haft bilen en tid och känslan för nåt nytt kommer smygande.
Varför bytte du ned dig? ;)
Den är såld sen tidigare. Högt förmånsvärde och vi hade en M3Sr ochså mellan. Så det är faktiskt en upgrade igen. Sen när man kör i Sthlm dagligen mest så har man alltid nån bil framför sig ändå. Så en LR blir bra.
Slipper 21tummarna och vad de för med sig.
Men ja det n P var rolig att köra men man är väl för gammal
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

_TonyV skrev: 23 feb 2024 12:47
mikebike skrev: 23 feb 2024 12:40
_TonyV skrev: 23 feb 2024 12:33
Så är den korta väntan över.
La första beställningen 12/2 ändrade mig om färg unde veckan och hämta en Team Blå LR nyss i Jkpg.
Inga fel på bilen och nöjd med djupblåa färgen
Stannade för att lägga på nya stänkskydd och en Articlean speed coating över bilen.
Bilen känns mer spårkänslig än förra MYP, men så går det vita gäss på vättern ochså. Kraftiga sidovindar idag.
Första laddningen är nu Ödeshög så tyvärr bara V2 - 145 kW direkt. Det börjar bra.
Jo sen skulle jag vilja trycka på Acc Boost upgraderingen redan nu mwn bör väl spara den till senare så man får en glad överraskning när man redan haft bilen en tid och känslan för nåt nytt kommer smygande.
Varför bytte du ned dig? ;)
Den är såld sen tidigare. Högt förmånsvärde och vi hade en M3Sr ochså mellan. Så det är faktiskt en upgrade igen. Sen när man kör i Sthlm dagligen mest så har man alltid nån bil framför sig ändå. Så en LR blir bra.
Slipper 21tummarna och vad de för med sig.
Men ja det n P var rolig att köra men man är väl för gammal
Jag är 62 och jag skulle ha valt en MYP när det det skiljer så lite i pris (och sålt 21-tummarna).

Vad skall Farbror ha acc.boost till? 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
sommar
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 dec 2023 14:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sommar »

patrickarlsson skrev: 21 feb 2024 21:35
nogren skrev: 21 feb 2024 21:17
Hur säkra är ni på teorin att VIN tecken #7 'E' == Byd Blade LFP?

Enligt https://vpic.nhtsa.dot.gov/mid/home/dis ... 7e7327c2ff så är både BYD och CATL 'F'. "Lithium Iron Phosphate Battery", dvs. det skall inte gå att se på VIN-numret vilket batteri det är.
Jag är 0% säker 😅 Går bara på vad jag hört från några andra. Stämmer det så stämmer det, "kostar" inget extra att försöka knipa en med E ☺️
Börjar också tveka på hur mycket man kan lita på teorin. Jag hade först ett VIN med E på en lagerbil. Men när jag väl la bokningen så ändrades det till en med F. Ringde då och frågade om det fanns någon med samma specs fast E i VIN. Hon sa att dom kan inte se någonting om vilka komponenter som sitter i bilen, och hon kände inte till teorin med E eller F. Men däremot var hon väldigt hjälpsam och började direkt ge förslag på andra bilar med E i VIN (så väldigt nöjd med kundservicen där). Men fanns ingen med likadan spec på väg, så jag beslöt att vänta. 2kwh mer range har också en fördel, kommer mestadels ladda hemma ändå.

En dag senare ringde en annan från Tesla och förklarade processen och rekade lite när leveransdatum skulle kunna passa mig. Passade på att fråga även honom och han hade heller aldrig hört talas om E-F teorin. Men lät också hjälpsam om jag hellre ville titta på en annan.

Men transportstyrelsen spåret var ju intressant med Y5CR eller Y6LR. Får helt enkelt kika så fort man får regnr. Men kommer inte längre bemöda mig med att försöka byta.

Men vore ju intressant om man kunde se exakta specs senare i Service-menyn på själva bilen. Annars borde man snabbt kunna identifiera det vid en snabbladdare om man kollar laddkurvan
barolo
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 feb 2024 10:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av barolo »

Hej, någon annan här som har haft problem med att beställa en lagerbil idag? Funderar på om det har med prishöjningen att göra.
Får fel på följande endpoint vid försök:
https://www.tesla.com/configurator/api/v3/order
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mlmmax »

Vissa decoders vill tillskriva E en specifik batterityp, Lithium Ion, vissa säger att E endast står för "Electric".
Det kanske bara är CATL LFP som får F tecken i VIN, allting annat klassas E?

BYD batteriet har köpts upp för att CATL helt enkelt inte kan producera den mängd som krävs. Vem vet, kanske BYD åker ut så fort CATL kan leverera det Tesla kräver? Tesla och CATL har ett nära samarbete.
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
barolo
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 feb 2024 10:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av barolo »

Är det någon skillnad på en tesla som har förmonterad dragkrok och en som eftermonteras, tänker mest utseendemässigt? Eller blir det exakt samma utförande?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Det blir exakt samma. Själva uttaget i stötfångaren bak finns även på bilarna utan krok. Hela dragbalken byts.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mYperformance »

Någon som vet om man kan utesluta via chassi nr. Om bilen levereras med INTEL eller AMD chippet/datan i bilen ?
Model Y Performance-24
barolo
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 feb 2024 10:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av barolo »

Hej,

Beställt en bil innan prishöjningen den 15 Feb där jag fått VIN med CATL batteri

Här ser jag VIN enbart i API anropet, den är dold och prel leverans syns inte heller. Borde det inte vara synligt och prel datum vara beräknad?
Senast redigerad av barolo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
pom
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 jan 2024 17:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pom »

Fick i förra veckan ett SMS om att jag blivit allokerad en bil, och kan se ett VIN via "Tesla VIN finder" i Chrome men inget i appen eller direkt i min profil. Har även idag fått ett email (första gången de kontakt via email) med betalningsinstruktioner utan någon förklaring eller specifikation, och att jag kan läsa mer om detta på mitt teslakonto. Det kan jag ej, där finns det ingen ytterligare information. Känns lite som mitt konto ligger efter och inte får senaste infon.

Frågar jag tesla om detta får jag bara tillbaka ett meddelande "vi uppdaterar dig när vi har info. Ditt leveransfönster är bla bla".

Förstår att dom har mycket att göra just nu, men det känns högst oklart vad som pågår. Någon annan som har liknande erfarenhet?
Användarvisningsbild
morgel
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2019 15:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av morgel »

pom skrev: 26 feb 2024 13:46
Fick i förra veckan ett SMS om att jag blivit allokerad en bil, och kan se ett VIN via "Tesla VIN finder" i Chrome men inget i appen eller direkt i min profil. Har även idag fått ett email (första gången de kontakt via email) med betalningsinstruktioner utan någon förklaring eller specifikation, och att jag kan läsa mer om detta på mitt teslakonto. Det kan jag ej, där finns det ingen ytterligare information. Känns lite som mitt konto ligger efter och inte får senaste infon.

Frågar jag tesla om detta får jag bara tillbaka ett meddelande "vi uppdaterar dig när vi har info. Ditt leveransfönster är bla bla".

Förstår att dom har mycket att göra just nu, men det känns högst oklart vad som pågår. Någon annan som har liknande erfarenhet?
Det såg likadant ut för mig. Det tog några dagar, sedan dök först VIN upp synligt på kontot (igen, hade det där precis vid beställning men det doldes snabbt) och ytterligare några timmar eller så efter det hade jag betalningsinstruktioner på kontosidan också.

Var i slutändan samma uppgifter som jag fick av säljaren via mail men det kändes oseriöst att skicka över mer än 100 lakan till ett nummer man bara fått i ett mail som ens saknade en "officiell" signatur :D
Model 3 SR+ -19
Model Y LR -24 (beställd)
Användarvisningsbild
pom
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 jan 2024 17:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pom »

morgel skrev: 26 feb 2024 14:47
pom skrev: 26 feb 2024 13:46
Fick i förra veckan ett SMS om att jag blivit allokerad en bil, och kan se ett VIN via "Tesla VIN finder" i Chrome men inget i appen eller direkt i min profil. Har även idag fått ett email (första gången de kontakt via email) med betalningsinstruktioner utan någon förklaring eller specifikation, och att jag kan läsa mer om detta på mitt teslakonto. Det kan jag ej, där finns det ingen ytterligare information. Känns lite som mitt konto ligger efter och inte får senaste infon.

Frågar jag tesla om detta får jag bara tillbaka ett meddelande "vi uppdaterar dig när vi har info. Ditt leveransfönster är bla bla".

Förstår att dom har mycket att göra just nu, men det känns högst oklart vad som pågår. Någon annan som har liknande erfarenhet?
Det såg likadant ut för mig. Det tog några dagar, sedan dök först VIN upp synligt på kontot (igen, hade det där precis vid beställning men det doldes snabbt) och ytterligare några timmar eller så efter det hade jag betalningsinstruktioner på kontosidan också.

Var i slutändan samma uppgifter som jag fick av säljaren via mail men det kändes oseriöst att skicka över mer än 100 lakan till ett nummer man bara fått i ett mail som ens saknade en "officiell" signatur :D

haha ja, precis min tanke! Känns konstigt att skicka så mycket pengar baserat på ett "random" email :D
Jag inväntar nog lite mer "officiell" info via kontot först..
Användarvisningsbild
Nouveau
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 feb 2024 07:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nouveau »

Nu har jag bokat in tid för att hämta min Long Range i Quicksilver. Beställde 12 februari och hade första möjliga tid 4 mars. Det blir dock att jag hämtar den 7 mars. Har nästan 30 mil till Umeå där jag ska hämta den så det kräver lite planering.

Enligt SMS:et ska jag få skyltarna hemskickade. Hoppas verkligen de hinner komma nu när man tagit ledigt och bokat tåg.
Användarvisningsbild
Knews
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2024 13:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Knews »

Nouveau skrev: 28 feb 2024 06:48
Nu har jag bokat in tid för att hämta min Long Range i Quicksilver. Beställde 12 februari och hade första möjliga tid 4 mars. Det blir dock att jag hämtar den 7 mars. Har nästan 30 mil till Umeå där jag ska hämta den så det kräver lite planering.

Enligt SMS:et ska jag få skyltarna hemskickade. Hoppas verkligen de hinner komma nu när man tagit ledigt och bokat tåg.
Nice! Beställde 31/1 en RWD, ska också hämta i Umeå. 34 mil för mig, men har inte fått möjlighet att boka tid än 🤔 skickas det via sms eller är det via hemsidan?
Användarvisningsbild
Nouveau
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 feb 2024 07:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nouveau »

Knews skrev: 28 feb 2024 12:05
Nouveau skrev: 28 feb 2024 06:48
Nu har jag bokat in tid för att hämta min Long Range i Quicksilver. Beställde 12 februari och hade första möjliga tid 4 mars. Det blir dock att jag hämtar den 7 mars. Har nästan 30 mil till Umeå där jag ska hämta den så det kräver lite planering.

Enligt SMS:et ska jag få skyltarna hemskickade. Hoppas verkligen de hinner komma nu när man tagit ledigt och bokat tåg.
Nice! Beställde 31/1 en RWD, ska också hämta i Umeå. 34 mil för mig, men har inte fått möjlighet att boka tid än 🤔 skickas det via sms eller är det via hemsidan?
Jag fick ett SMS med en länk för att boka via webbplatsen.
Användarvisningsbild
Knews
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2024 13:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Knews »

Fick också boka tid nu, 11/3 som tidigast👍
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patrickarlsson »

Jag fick SMS den 21/2 för att boka upphämtningsdatum av min RWD som jag beställde 29/1, och tidigaste datum för mig att välja var den 18/3. Lite spännande att Umeå har tidigare upphämtningsdatum än Göteborg på samma typ av bil som beställts ungefär samtidigt :D
Användarvisningsbild
Nouveau
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 feb 2024 07:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nouveau »

Nouveau skrev: 28 feb 2024 06:48
Nu har jag bokat in tid för att hämta min Long Range i Quicksilver. Beställde 12 februari och hade första möjliga tid 4 mars. Det blir dock att jag hämtar den 7 mars. Har nästan 30 mil till Umeå där jag ska hämta den så det kräver lite planering.

Enligt SMS:et ska jag få skyltarna hemskickade. Hoppas verkligen de hinner komma nu när man tagit ledigt och bokat tåg.
De hade råkat skicka fel SMS till mig – skyltarna sitter på bilen så jag behöver inte oroa mig :)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av _TonyV »

Nouveau skrev: 29 feb 2024 19:23
Nouveau skrev: 28 feb 2024 06:48
Nu har jag bokat in tid för att hämta min Long Range i Quicksilver. Beställde 12 februari och hade första möjliga tid 4 mars. Det blir dock att jag hämtar den 7 mars. Har nästan 30 mil till Umeå där jag ska hämta den så det kräver lite planering.

Enligt SMS:et ska jag få skyltarna hemskickade. Hoppas verkligen de hinner komma nu när man tagit ledigt och bokat tåg.
De hade råkat skicka fel SMS till mig – skyltarna sitter på bilen så jag behöver inte oroa mig :)
Jag hade samma, fast ingen sa nåt om skytar innan upphämtning. Jag frågade via SMS om jag ska förvänta mig dem hem.
Men de sa då bara att nej. På plats så satt riktiga skyltar på men han i hallen ville inte gå in på nån förklaring hur de har fått tag på dem. Jag frågar specifikt om bilen var stått långe hos dem men så var det inte heller. Hade 3 Km på mätaren bara.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jorgensen
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 feb 2024 12:18

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jorgensen »

Hej
Ny medlem som väntar på MY SR. Jobbig tid som all väntan. Beställde 20/2, fick relativt snabbt upp ett uppskattat leveransintervall, 28/2-9/3. I veckan kom reg.nummer upp i appen, men förväntad leverans försvann. Ska man se det som ett bra eller dåligt tecken :?:
Skriv svar