Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5319
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Till slut kom dragkroken som jag gått och väntat på så länge.
Så nu är en Model Y beställd. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av R2_m3 »

Samma här, dragkroken fick mig att beställa.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

ville9 skrev:
Funderar fortfarande på priset.
Vi som har beställt en Y har ju lite olika priser i våra bekräftelser pga att priserna ändras då och då.

Får vi behålla vårt gamla billigare pris vid leverans?
Ingen verkar veta 100%.

Men, hur är det för de i USA som tagit leverans?
Antar att de haft olika ingångspriser också?
Eller det kanske legat statiskt still där? Någon som vet?
Vet inte priset i USA men för Model Y så är det ju inga reservationer som görs utan beställningar. Så länge beställningen inte ändras så gäller den med det pris du har vad jag fattar det som utifrån de svar som kommer från Tesla. Ändras beställningen så uppdateras priset men inte annars verkar det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av RagWal »

Svenssons skrev:
ville9 skrev:
Funderar fortfarande på priset.
Vi som har beställt en Y har ju lite olika priser i våra bekräftelser pga att priserna ändras då och då.

Får vi behålla vårt gamla billigare pris vid leverans?
Ingen verkar veta 100%.

Men, hur är det för de i USA som tagit leverans?
Antar att de haft olika ingångspriser också?
Eller det kanske legat statiskt still där? Någon som vet?
Vet inte priset i USA men för Model Y så är det ju inga reservationer som görs utan beställningar. Så länge beställningen inte ändras så gäller den med det pris du har vad jag fattar det som utifrån de svar som kommer från Tesla. Ändras beställningen så uppdateras priset men inte annars verkar det som.
Så var det med min M3-beställning iaf. När dragkroken kom till så var jag tvungen att uppdatera beställningen med något högre grundpris. Kunde fortfarande valt lägre pris men utan krok. Dyr krok blev det. Just nu ser det ut att en ändring i konfigen blir grisigt dyr på Y för tidiga beställare. Kan ju fortsatt hoppas att Tesla inkluderar krok i CoC och erbjuder eftermontage eller att priserna går ner närmare leverans. Annars får man blunda en liten stund när priset visas eller bara hålla tummen på rätt ställe på kontraktet så man inte ser det.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5319
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nu går det att köpa takräcke till Model Y också.

91 cm mellan lastbågarna.

Model Y P
Model S P
Model S P
JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

Ja kroken var guld! Men priset då, dryga 11 000kr är det mycket eller? Vad kostar det uppskattningsvis att sätta på i eftermarknaden då?

Nån som har en aning om hur långt innan det börjar dyka upp provkörnings ex. i Tesla butikerna? Står ju leverans tidigt 2021, men kan man hoppas på att få se en live i typ oktober 2020 tror ni?
Jag har min MY beställd men skulle ju vara skönt att hinna sitta i och mäta utrymmen innan man bestämmer sig till 100%. Så kanske nån som har erfarenhet av när M3n började dyka upp i showrooms??
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Becada »

Enligt Elon kommer Model Y för Europa att produceras i Giga Berlin och den fabriken är förhoppningsvis klar nästa år.
Model Y Long Range
JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

Becada skrev:
Enligt Elon kommer Model Y för Europa att produceras i Giga Berlin och den fabriken är förhoppningsvis klar nästa år.
Suck... det betyder med andra ord att vi troligtvis får vänta längre än så då. Giga Berlin lär ju inte stå färdigt innan mitten 2020 tidigast, givet Corona o allt.

Ni tror inte de skickar över några MY till otåliga européer innan det?!
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av 12man »

JRob skrev:
Becada skrev:
Enligt Elon kommer Model Y för Europa att produceras i Giga Berlin och den fabriken är förhoppningsvis klar nästa år.
Suck... det betyder med andra ord att vi troligtvis får vänta längre än så då. Giga Berlin lär ju inte stå färdigt innan mitten 2020 tidigast, givet Corona o allt.

Ni tror inte de skickar över några MY till otåliga européer innan det?!
Ä ju 2 månader dit, No way
ms 76132 "Eleamore"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mickep »

Är inte helt säker men det kan bli att några bilar för eu tillverkas i USA och skeppas över. Men jag tror att bilarna i Giga berlin kommer ha högre kvalitet (subjektivt), om inte för att lacken kommer vara bättre.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

JRob skrev:
Ja kroken var guld! Men priset då, dryga 11 000kr är det mycket eller? Vad kostar det uppskattningsvis att sätta på i eftermarknaden då?

Nån som har en aning om hur långt innan det börjar dyka upp provkörnings ex. i Tesla butikerna? Står ju leverans tidigt 2021, men kan man hoppas på att få se en live i typ oktober 2020 tror ni?
Jag har min MY beställd men skulle ju vara skönt att hinna sitta i och mäta utrymmen innan man bestämmer sig till 100%. Så kanske nån som har erfarenhet av när M3n började dyka upp i showrooms??
Dom skickade över ett gäng demo-Model 3 till Sverige hösten 2018. Dvs knappa halvåret innan de började levereras.
Så det är väl inte orimligt att de gör samma sak med Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FlyingBlue »

taliz skrev:
JRob skrev:
Ja kroken var guld! Men priset då, dryga 11 000kr är det mycket eller? Vad kostar det uppskattningsvis att sätta på i eftermarknaden då?

Nån som har en aning om hur långt innan det börjar dyka upp provkörnings ex. i Tesla butikerna? Står ju leverans tidigt 2021, men kan man hoppas på att få se en live i typ oktober 2020 tror ni?
Jag har min MY beställd men skulle ju vara skönt att hinna sitta i och mäta utrymmen innan man bestämmer sig till 100%. Så kanske nån som har erfarenhet av när M3n började dyka upp i showrooms??
Dom skickade över ett gäng demo-Model 3 till Sverige hösten 2018. Dvs knappa halvåret innan de började levereras.
Så det är väl inte orimligt att de gör samma sak med Y.
Fast då kom väl hösten väldigt sent 2018, då det var i Januari 2019 som demo-3:orna kom :D
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

FlyingBlue skrev:
taliz skrev:
JRob skrev:
Ja kroken var guld! Men priset då, dryga 11 000kr är det mycket eller? Vad kostar det uppskattningsvis att sätta på i eftermarknaden då?

Nån som har en aning om hur långt innan det börjar dyka upp provkörnings ex. i Tesla butikerna? Står ju leverans tidigt 2021, men kan man hoppas på att få se en live i typ oktober 2020 tror ni?
Jag har min MY beställd men skulle ju vara skönt att hinna sitta i och mäta utrymmen innan man bestämmer sig till 100%. Så kanske nån som har erfarenhet av när M3n började dyka upp i showrooms??
Dom skickade över ett gäng demo-Model 3 till Sverige hösten 2018. Dvs knappa halvåret innan de började levereras.
Så det är väl inte orimligt att de gör samma sak med Y.
Fast då kom väl hösten väldigt sent 2018, då det var i Januari 2019 som demo-3:orna kom :D
Dom gick att titta på i november, då var jag själv på MoS och klämde.
Sen i januari fick man provköra också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FlyingBlue »

taliz skrev:
Dom gick att titta på i november, då var jag själv på MoS och klämde.
Sen i januari fick man provköra också.
Just det!
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

12man skrev:
JRob skrev:
Becada skrev:
Enligt Elon kommer Model Y för Europa att produceras i Giga Berlin och den fabriken är förhoppningsvis klar nästa år.
Suck... det betyder med andra ord att vi troligtvis får vänta längre än så då. Giga Berlin lär ju inte stå färdigt innan mitten 2020 tidigast, givet Corona o allt.

Ni tror inte de skickar över några MY till otåliga européer innan det?!
Ä ju 2 månader dit, No way
Sorry, menade mitten av 2021 såklart! ... men även det känns kanske väl ambitiöst. Tog väl typ ett år för för dem att bygga Giga Shanghai. Och det var ju utan corona o allt. Är de ens igång med Giga Berlin liksom??
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

Nu när dragkroken blev tillgänglig föll sista pusselbiten på plats och det blev en beställning. Nu ska man bara klara av att vääänta också. Räknar med hösten 2021. Allt tidigare än så känner jag blir en bonus.

DIN MODEL Y
Long Range med fyrhjulsdrift
Deep Blue Metallic-lack
19’’ Gemini Wheels
Helsvart premiuminteriör
Interiör med fem säten
Autopilot
Dragkrok

Pris: 752 480 kr
JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

hakon18 skrev:
Nu när dragkroken blev tillgänglig föll sista pusselbiten på plats och det blev en beställning. Nu ska man bara klara av att vääänta också. Räknar med hösten 2021. Allt tidigare än så känner jag blir en bonus.

DIN MODEL Y
Long Range med fyrhjulsdrift
Deep Blue Metallic-lack
19’’ Gemini Wheels
Helsvart premiuminteriör
Interiör med fem säten
Autopilot
Dragkrok

Pris: 752 480 kr
Gratulerar! Ja det där med att vänta blir det svåraste haha. Hösten 2021 är låååång tid kvar. Hoppas på att Elon workar sin magic och skjuter fram leveranstid som det gjordes på MY i USA. Jag hade iskallt räknat med det eftersom MY va typ 6 mån tidig, utan att datum ändrades för Europa. Men med Corona kanske hösten 2021 är mer trolig.

Får hålla tummarna att goda nyheter kommer nästa vecka när Tesla rapporterar Q1 på onsdag!
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

JRob skrev:
Becada skrev:
Enligt Elon kommer Model Y för Europa att produceras i Giga Berlin och den fabriken är förhoppningsvis klar nästa år.
Suck... det betyder med andra ord att vi troligtvis får vänta längre än så då. Giga Berlin lär ju inte stå färdigt innan mitten 2020 tidigast, givet Corona o allt.

Ni tror inte de skickar över några MY till otåliga européer innan det?!
Gissar du menar mitten 2021.

"Leverans början av 2021" betyder i Teslaspråk Leverans första halvan av 2021, troligen slutet av denna period." "Leverans slutet av 2021" betyder "Leverans andra halvan av 2021, troligen 31 december..."

Inte sannolikt att de ska plocka in Europa-specifika delar för Model Y och anpassa produktion av Model Y till Europa bara för att få iväg bilar några få månader tidigare till Europa. Det är mer önsketänkande än realistiskt.

Tesla räknade troligen med att Giga Berlin skulle vara färdig under våren 2021 (skulle då ta några månader längre från byggstart till leveranser än för Giga Shanghai) och kunna producera de första bilarna för leverans under juni. Nu har det kommit en del käppar i hjulen (markförutsättningar, Corona osv) så det tar troligen några månader ytterligare innan de första bilarna levereras. Jag gissar att de första bilarna levereras runt augusti 2021.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
JRob
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jan 2020 23:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JRob »

Svenssons skrev:
JRob skrev:
Becada skrev:
Enligt Elon kommer Model Y för Europa att produceras i Giga Berlin och den fabriken är förhoppningsvis klar nästa år.
Suck... det betyder med andra ord att vi troligtvis får vänta längre än så då. Giga Berlin lär ju inte stå färdigt innan mitten 2020 tidigast, givet Corona o allt.

Ni tror inte de skickar över några MY till otåliga européer innan det?!
Gissar du menar mitten 2021.

"Leverans början av 2021" betyder i Teslaspråk Leverans första halvan av 2021, troligen slutet av denna period." "Leverans slutet av 2021" betyder "Leverans andra halvan av 2021, troligen 31 december..."

Inte sannolikt att de ska plocka in Europa-specifika delar för Model Y och anpassa produktion av Model Y till Europa bara för att få iväg bilar några få månader tidigare till Europa. Det är mer önsketänkande än realistiskt.

Tesla räknade troligen med att Giga Berlin skulle vara färdig under våren 2021 (skulle då ta några månader längre från byggstart till leveranser än för Giga Shanghai) och kunna producera de första bilarna för leverans under juni. Nu har det kommit en del käppar i hjulen (markförutsättningar, Corona osv) så det tar troligen några månader ytterligare innan de första bilarna levereras. Jag gissar att de första bilarna levereras runt augusti 2021.
Låter rimligt. Rimligt men tråkigt :(

Enda positiva kan väl vara att priset borde bli lite billigare med bilar från Giga Berlin. Tyskproducerad bil = lägre transportkostnader o inga tullavgifter, eller hur?
BMW i3 94ah -16, platinum silver
Model Y LR, Pärlvit m. dragkrok beställd
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av bonath »

Ja, se vänta, Teslas signum.
Bokade 31/3 2016
Beställde 12/4 2019
Leverans 20/9 2019.
Var set värt det? Alla gånger!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
kent
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 maj 2020 18:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kent »

Jag har en beställning på en Y och fick igår ett samtal från USA om att jag kan förvänta mig leverans ganska snart. Det blev något fel pga att jag ägde en Tesla Model 3 i USA tidigare och dom utgick från att jag skulle ta leverans i USA igen. Jag är ganska besviken just nu. Bara hoppas att jag inte hamnar sist i kön i Sverige igen.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tomas L »

Med tanke på det rådande läget i världen och att Gigafactory Berlin fortfarande ser ut som en stor sandlåda, så skulle jag bli förvånad om vi får se någon Model Y leverans ö h i europa före sista kvartalet 2021. Jag siktar på sommaren 2022, men det beror på att jag inte har lagt någon beställning ännu. Jag vet inte om jag orkar vänta så länge. :?

M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5319
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tomas L skrev:
Med tanke på det rådande läget i världen och att Gigafactory Berlin fortfarande ser ut som en stor sandlåda, så skulle jag bli förvånad om vi får se någon Model Y leverans ö h i europa före sista kvartalet 2021. Jag siktar på sommaren 2022, men det beror på att jag inte har lagt någon beställning ännu. Jag vet inte om jag orkar vänta så länge. :?

Det ser onekligen ut som att det kommer att ta ett tag innan det rullar ut bilar därifrån. Den som väntar på något gott...
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Hur såg det ut i Kina?
Jag tror iofs kineserna är "lite" snabbare än tyskarna. Men ändå, det är långt ifrån omöjligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

I väntan på min Model Y har jag försökt se det positiva av att behöva vänta tills Giga Berlin är färdigbyggt.
Här är fördelarna jag ser med att vänta till åtminstone hösten 2021 (fyll gärna på med ytterligare punkter eller grusa förhoppningen på någon av nedanstående):
  • Ny paint shop som ska komma till rätta med undermålig lack.
  • 1-2 nya serviceställen har (förhoppningsvis) hunnit öppna i Sverige vilket borde underlätta eventuella garantiärenden/reparationer.
  • Kanske kanske har en ny generation batterier hunnit implementerats på tillverkningslinan. Återstår att se vad Battery Day ger på den här punkten.
Kanske kan höja modet för nån där ute :)
Skriv svar