Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

JR_4321 skrev: 23 mar 2023 19:41
Jag fick också detta SMS för nån timme sen, såg att åtminstone en till fått det??

Jag hade räknat med att hämta i Huddinge/Länna - men för mig funkar Södertälje Hamn lika bra och om det kapar nån dag eller så, så tar jag det
”””
Tesla-uppdatering: Vi behöver din hjälp att accelerera världens övergång till hållbar energi. Din bil är på en båttransport som beräknas anlända den 31/3 till Södertälje hamn och leverans kommer att ske direkt från hamnen. Vänligen svara "JA" för att bekräfta tillgänglighet eller "NEJ" om du ej har möjlighet att hämta din bil från Södertälje hamn den 31/3. Vi behöver ditt svar inom 48 timmar. Vid uteblivet svar kan vi komma till att pausa din beställning till april-maj. Vi ser fram emot att driva vår vision framåt tillsammans med dig.
”””

Nån som har nån spaning på vilken båt det kan vara, bilen är tillverkad i Shanghai men kommer den direkt - eller lastas det om till annan ?
En sällan skådad kvartalspanik.
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Spid3r »

Fredrik j skrev: 23 mar 2023 23:00
JR_4321 skrev: 23 mar 2023 19:41
Jag fick också detta SMS för nån timme sen, såg att åtminstone en till fått det??

Jag hade räknat med att hämta i Huddinge/Länna - men för mig funkar Södertälje Hamn lika bra och om det kapar nån dag eller så, så tar jag det
”””
Tesla-uppdatering: Vi behöver din hjälp att accelerera världens övergång till hållbar energi. Din bil är på en båttransport som beräknas anlända den 31/3 till Södertälje hamn och leverans kommer att ske direkt från hamnen. Vänligen svara "JA" för att bekräfta tillgänglighet eller "NEJ" om du ej har möjlighet att hämta din bil från Södertälje hamn den 31/3. Vi behöver ditt svar inom 48 timmar. Vid uteblivet svar kan vi komma till att pausa din beställning till april-maj. Vi ser fram emot att driva vår vision framåt tillsammans med dig.
”””

Nån som har nån spaning på vilken båt det kan vara, bilen är tillverkad i Shanghai men kommer den direkt - eller lastas det om till annan ?
En sällan skådad kvartalspanik.
En RWD?
När beställde du?
MY RWD 2023
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

Spid3r skrev: 23 mar 2023 23:21
Fredrik j skrev: 23 mar 2023 23:00
JR_4321 skrev: 23 mar 2023 19:41
Jag fick också detta SMS för nån timme sen, såg att åtminstone en till fått det??

Jag hade räknat med att hämta i Huddinge/Länna - men för mig funkar Södertälje Hamn lika bra och om det kapar nån dag eller så, så tar jag det
”””
Tesla-uppdatering: Vi behöver din hjälp att accelerera världens övergång till hållbar energi. Din bil är på en båttransport som beräknas anlända den 31/3 till Södertälje hamn och leverans kommer att ske direkt från hamnen. Vänligen svara "JA" för att bekräfta tillgänglighet eller "NEJ" om du ej har möjlighet att hämta din bil från Södertälje hamn den 31/3. Vi behöver ditt svar inom 48 timmar. Vid uteblivet svar kan vi komma till att pausa din beställning till april-maj. Vi ser fram emot att driva vår vision framåt tillsammans med dig.
”””

Nån som har nån spaning på vilken båt det kan vara, bilen är tillverkad i Shanghai men kommer den direkt - eller lastas det om till annan ?
En sällan skådad kvartalspanik.
En RWD?
När beställde du?
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

JR_4321 skrev: 24 mar 2023 08:19
Spid3r skrev: 23 mar 2023 23:21
Fredrik j skrev: 23 mar 2023 23:00
JR_4321 skrev: 23 mar 2023 19:41
Jag fick också detta SMS för nån timme sen, såg att åtminstone en till fått det??

Jag hade räknat med att hämta i Huddinge/Länna - men för mig funkar Södertälje Hamn lika bra och om det kapar nån dag eller så, så tar jag det
”””
Tesla-uppdatering: Vi behöver din hjälp att accelerera världens övergång till hållbar energi. Din bil är på en båttransport som beräknas anlända den 31/3 till Södertälje hamn och leverans kommer att ske direkt från hamnen. Vänligen svara "JA" för att bekräfta tillgänglighet eller "NEJ" om du ej har möjlighet att hämta din bil från Södertälje hamn den 31/3. Vi behöver ditt svar inom 48 timmar. Vid uteblivet svar kan vi komma till att pausa din beställning till april-maj. Vi ser fram emot att driva vår vision framåt tillsammans med dig.
”””

Nån som har nån spaning på vilken båt det kan vara, bilen är tillverkad i Shanghai men kommer den direkt - eller lastas det om till annan ?
En sällan skådad kvartalspanik.
En RWD?
När beställde du?
10/2 Beställning från leasebolag till Tesla
15/2 Orderbekräftad av Tesla Enterpriseoperations (företagsbil)
7/3 Första prel-indikation av Tesla Advisor till 29-31 Mars
14/3 Fick VIN efter kontakt med Chatten och nytt uppdaterat lev-fönster till 22-32 Mars
23/3 Fick SMS'et om (prel) leverans till 31/3 (då i Södertälje Hamn istället för Huddinge/Länna)
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vincent90 »

Fick samtal från Tesla om att det inte gick att ändra ändå 😅.
Däremot så kunde vårt moderbolag registrera bilförmånen från 1april istället vilket löser det hela.
Hoppas ni andra hittar nån liknande lösning.
Ha det bäst.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Arctic Drifter »

JR_4321 skrev: 23 mar 2023 19:41
Nån som har nån spaning på vilken båt det kan vara, bilen är tillverkad i Shanghai men kommer den direkt - eller lastas det om till annan ?
Det måste vara TOM SAWYER den är på, omlastad i Zeebrugge, anlände Södertälje i morse:
2023-03-24 Tow Sawyer.jpg
Tesla Model Y Performance
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

Arctic Drifter skrev: 24 mar 2023 12:42
JR_4321 skrev: 23 mar 2023 19:41
Nån som har nån spaning på vilken båt det kan vara, bilen är tillverkad i Shanghai men kommer den direkt - eller lastas det om till annan ?
Det måste vara TOM SAWYER den är på, omlastad i Zeebrugge, anlände Södertälje i morse:
2023-03-24 Tow Sawyer.jpg
Tack för infon, men om den kom idag till Södertälje (24/3) så kan det inte vara den. Fick en uppdatering från Tesla Advisor om att båten kommer (sannolikt - men per väder/vind såklart) anlända 31/3.

Sedan en "spännande kommentar" - så fort den är avlastad så kommer bilen att levereras (de kommer inte hinna 'rekonda' den utan då skulle man få en voucher för det).

Jag tror liksom nån annan tidigare att "Q1 tar slut"......då räknar man antalet levererade bilar per sista dagen.......inte de som kommer efter kvartalsslut
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av maik »

JR_4321 skrev: 24 mar 2023 13:24
Arctic Drifter skrev: 24 mar 2023 12:42
JR_4321 skrev: 23 mar 2023 19:41
Nån som har nån spaning på vilken båt det kan vara, bilen är tillverkad i Shanghai men kommer den direkt - eller lastas det om till annan ?
Det måste vara TOM SAWYER den är på, omlastad i Zeebrugge, anlände Södertälje i morse:
2023-03-24 Tow Sawyer.jpg
Tack för infon, men om den kom idag till Södertälje (24/3) så kan det inte vara den. Fick en uppdatering från Tesla Advisor om att båten kommer (sannolikt - men per väder/vind såklart) anlända 31/3.

Sedan en "spännande kommentar" - så fort den är avlastad så kommer bilen att levereras (de kommer inte hinna 'rekonda' den utan då skulle man få en voucher för det).

Jag tror liksom nån annan tidigare att "Q1 tar slut"......då räknar man antalet levererade bilar per sista dagen.......inte de som kommer efter kvartalsslut
Ja det är en sjuk hets nu inför stängning av Q1. Uppdatera gärna vad denna voucher består av. Undrar även hur bilarna ser ut orekondade direkt från fabriken.
Tesla MY 2023 RWD
TC Model Y
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 feb 2023 04:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TC Model Y »

Vill uppdatera för hämtning i Umeå MYLR V13
Tesla Umeå ringer mig och information vid hämning
Nästa vecka.
Om vad som kommer att hända , jag frågade om stänkskydd
PPF , laddare, dragkrok som följer med
Allt ska finns i bilen när du kommer så inga problem, vi har allt hemma
Mycket seriöst att dom ringer och förbereder allt för mig
Stor eloge för detta till Tesla Erik Umeå 😄
Hur är det för er?
Polstar 2 performance Avbeställd v3
Model Y Dual Motor svart/svart beställd lev v13
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ModelYLars »

Jag valde att hämta bilen i Södertälje hamn den 31:e mars. Blev uppringd igår av en representant som informerade att båten skulle komma in på eftermiddagen och jag skulle få mer info kommande vecka. Börjar dock fundera på om det är så smart att hämta den i Södertälje hamn trots allt…

1. Kommer båten in på eftermiddagen så lär det ta rejält med tid innan man kan lämna och sedan köra de 25 milen i mitt fall.
2. Bilen måste rekondas för att få bort limrester från skyddsplasten. Man får en värdecheck på MrCap men närmast anläggning är 10 mil bort för mig. Det innebär ytterligare resa och ledig tid från jobbet för mig.
3. PPF framför bakre hjulhusen lär inte vara på plats.
4. Stänkskydd fram vet jag inte om de kommer vara monterade.
5. Inga vinterhjul monterade, de skickas till hemaddressen.

Alla vet att om man någonsin ska få ett fett stenskott så är det ju givetvis på hemresan det sker…

Lite luttrad nu men tycker väl Tesla försöker ordna allting men det kanske är bättre trots allt att låta bilen gå via lastbil till Norrköping där all förberedelse sker 🙄
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

ModelYLars skrev: 25 mar 2023 08:27
Jag valde att hämta bilen i Södertälje hamn den 31:e mars. Blev uppringd igår av en representant som informerade att båten skulle komma in på eftermiddagen och jag skulle få mer info kommande vecka. Börjar dock fundera på om det är så smart att hämta den i Södertälje hamn trots allt…

1. Kommer båten in på eftermiddagen så lär det ta rejält med tid innan man kan lämna och sedan köra de 25 milen i mitt fall.
2. Bilen måste rekondas för att få bort limrester från skyddsplasten. Man får en värdecheck på MrCap men närmast anläggning är 10 mil bort för mig. Det innebär ytterligare resa och ledig tid från jobbet för mig.
3. PPF framför bakre hjulhusen lär inte vara på plats.
4. Stänkskydd fram vet jag inte om de kommer vara monterade.
5. Inga vinterhjul monterade, de skickas till hemaddressen.

Alla vet att om man någonsin ska få ett fett stenskott så är det ju givetvis på hemresan det sker…

Lite luttrad nu men tycker väl Tesla försöker ordna allting men det kanske är bättre trots allt att låta bilen gå via lastbil till Norrköping där all förberedelse sker 🙄
Jag tycker du har 110% vettiga synpunkter i din situation. Jag är dock lite ’rädd’ för hur länge man får vänta på nästa leverans om man inte tar Hamn-leveransen. Jag har också en annan situation än dig:
1. Jag har bara drygt 2 mil hem.

2. Jag har 5-6 st anläggningar i Stockholmsområdet att välja på. Sen tror jag faktiskt Mr Cap rekondar bilen bättre än stressad Tesla-leverans-personal oavsett kvartalsslut.

3 & 4. Jag bor på gångavstånd till Tesla i Segeltorp. Lätt att fixa i efterhand.

5. Måste ändå ta vinterdäck separat per policy

Med allt det sagt, jag hade hellre tagit vanlig leverans - men kommer ta Hamnen.

Sen, om väder och vind eller annat försenar båten, och ett nytt kvartal börjar (dagen efter)…… då blir det intressant att se vad som händer (blir det tillbaka till vanlig lev ? )
Bengansgehe
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 mar 2023 14:15

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bengansgehe »

Verkar ju vara väldigt många som ska hämta sina bilar den 31/3 i Södertälje..undrar hur dom har tänkt lösa allt Ifall båten kommer in på eftermiddagen.
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

Bengansgehe skrev: 25 mar 2023 09:11
Verkar ju vara väldigt många som ska hämta sina bilar den 31/3 i Södertälje..undrar hur dom har tänkt lösa allt Ifall båten kommer in på eftermiddagen.
Jag tror man får räkna med en lång eftermiddag ich kväll…..
För Teslas kvartals-hets räcker det med att bilen rullar ut genom grinden senast 23.59 för att anses levererad i Q1 (överdriver lite - de måste också regga i sina system)………
MartinT
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 mar 2023 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MartinT »

JR_4321 skrev: 25 mar 2023 09:19
Bengansgehe skrev: 25 mar 2023 09:11
Verkar ju vara väldigt många som ska hämta sina bilar den 31/3 i Södertälje..undrar hur dom har tänkt lösa allt Ifall båten kommer in på eftermiddagen.
Jag tror man får räkna med en lång eftermiddag ich kväll…..
För Teslas kvartals-hets räcker det med att bilen rullar ut genom grinden senast 23.59 för att anses levererad i Q1 (överdriver lite - de måste också regga i sina system)………
Tror ni dem fått tillstånd att sätta upp en sån där temp. glaslokal eller liknande för att kunna konvertera hamnen och ge den där autentiska Tesla Delivery Center upplevelsen/känslan rakt där i hamnen :lol:
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ModelYLars »

Och nu ser vintern ut att återkomma och alla bilar som rullar av båten 31/3 har sommardäck. Tydligen kunde de byta hjul i Huddinge fram till midnatt men då ska man ta sig dit och hur ens beställda vinterhjul kommer dit har jag ingen aning om.

Får se vad de säger när de hör av sig i veckan med mer info.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Tesluminati
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 mar 2023 10:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesluminati »

Ja det är helt klart intressant att det har börjat snöa igen. Jävla irrriterande haha.
Mina vinterdäck är på ABS Wheels i Arlanda.

Dessa borde väll Passa 19" originalfälgarna?
https://www.abswheels.se/friktionsdack/ ... =GMG262962
Beställt Tesla MYLR 2023 02 09
Fick VIN:
20230317
EDD: 24 -31 Mars 2023
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

MartinT skrev: 25 mar 2023 11:37
JR_4321 skrev: 25 mar 2023 09:19
Bengansgehe skrev: 25 mar 2023 09:11
Verkar ju vara väldigt många som ska hämta sina bilar den 31/3 i Södertälje..undrar hur dom har tänkt lösa allt Ifall båten kommer in på eftermiddagen.
Jag tror man får räkna med en lång eftermiddag ich kväll…..
För Teslas kvartals-hets räcker det med att bilen rullar ut genom grinden senast 23.59 för att anses levererad i Q1 (överdriver lite - de måste också regga i sina system)………
Tror ni dem fått tillstånd att sätta upp en sån där temp. glaslokal eller liknande för att kunna konvertera hamnen och ge den där autentiska Tesla Delivery Center upplevelsen/känslan rakt där i hamnen :lol:
Nej, det tror jag inte, men vem behöver det ? Det är ju bara en bil som ska hämtas.
Jag är trött andra märkens ”bilar under överrasknings-filten som rycks bort”….... 😀
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

ModelYLars skrev: 25 mar 2023 11:57
Och nu ser vintern ut att återkomma och alla bilar som rullar av båten 31/3 har sommardäck. Tydligen kunde de byta hjul i Huddinge fram till midnatt men då ska man ta sig dit och hur ens beställda vinterhjul kommer dit har jag ingen aning om.

Får se vad de säger när de hör av sig i veckan med mer info.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med, surt med Snön….. men du skrev att Huddinge kunde byta till midnatt…..skulle man då tillåtas att åka från Södertälje på sommardäck ?

I såna fall tänker i alla fall jag stanna halvvägs dit (hemna) och lösa mitt däckbyte själv när jag vill 😀
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ModelYLars »

Jag frågade hur man löser det med vinterdäcken som jag hade beställt. Då nämnde hon att det gick att ordna detta i Huddinge fram tills midnatt men inga mer detaljer om det. Däremot sade hon att alla bilar på båten har sommardäck.

Jag satt på tåget och var väl inte superkoncentrerad när jag pratade med henne men jag skulle få mer info i veckan. Man skulle hålla koll på Tesla-kontot också vilket man ändå har 24/7 i dessa tider

Det lutar i alla fall åt att jag hämtar i Södertälje den 31/3, känner att det är risk för mer strul om jag inte gör det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Tesluminati
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 mar 2023 10:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesluminati »

ModelYLars skrev: 25 mar 2023 13:27
Jag frågade hur man löser det med vinterdäcken som jag hade beställt. Då nämnde hon att det gick att ordna detta i Huddinge fram tills midnatt men inga mer detaljer om det. Däremot sade hon att alla bilar på båten har sommardäck.

Jag satt på tåget och var väl inte superkoncentrerad när jag pratade med henne men jag skulle få mer info i veckan. Man skulle hålla koll på Tesla-kontot också vilket man ändå har 24/7 i dessa tider Bild

Det lutar i alla fall åt att jag hämtar i Södertälje den 31/3, känner att det är risk för mer strul om jag inte gör det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tycker definitivt du ska hämta då. I slutändan är det ju bara en dag, sedan är det klart och du kan gå vidare i ditt liv med din nya bil. Denna väntan är tortyr haha
Beställt Tesla MYLR 2023 02 09
Fick VIN:
20230317
EDD: 24 -31 Mars 2023
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ModelYLars »

Jo det lutar åt det. Håller med om att väntan är sjukt jobbig, men nu är det nära 😀
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
daz_meatball
Inlägg: 36
Blev medlem: 05 feb 2022 10:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av daz_meatball »

Hämtade min bil i Malmö igår 👍🏻👍🏻 allt funkade som vanligt perfekt orkade inte titta så mycket på bilen då det regnade 😅😅

Reflektion efter 70 mil är mycket positiva mycket tystare än min -22 M3 LR även skärmen känns rappare vet inte det bara är jag som inbillar mig.

På det stora hela så är det en väldigt bra bil 👍🏻👍🏻
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model y LR #teamblue
adamty
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 feb 2023 15:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av adamty »

daz_meatball skrev: 25 mar 2023 19:24
Hämtade min bil i Malmö igår 👍🏻👍🏻 allt funkade som vanligt perfekt orkade inte titta så mycket på bilen då det regnade 😅😅

Reflektion efter 70 mil är mycket positiva mycket tystare än min -22 M3 LR även skärmen känns rappare vet inte det bara är jag som inbillar mig.

På det stora hela så är det en väldigt bra bil 👍🏻👍🏻
Hämtade du en blå LR? När hade du beställt den nu igen?:-) Eller var det lagerbilen som kom upp i veckan?
MY LR Blå/Svart 20”, beställd 30/1
Prel lev 18 maj -1 juni
daz_meatball
Inlägg: 36
Blev medlem: 05 feb 2022 10:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av daz_meatball »

adamty skrev: 25 mar 2023 19:33
daz_meatball skrev: 25 mar 2023 19:24
Hämtade min bil i Malmö igår 👍🏻👍🏻 allt funkade som vanligt perfekt orkade inte titta så mycket på bilen då det regnade 😅😅

Reflektion efter 70 mil är mycket positiva mycket tystare än min -22 M3 LR även skärmen känns rappare vet inte det bara är jag som inbillar mig.

På det stora hela så är det en väldigt bra bil 👍🏻👍🏻
Hämtade du en blå LR? När hade du beställt den nu igen?:-) Eller var det lagerbilen som kom upp i veckan?
Yes blå LR det står exakt datum längre bak i tråden men jag tror det va 19/2

Jag vet om en blåa LR till som har gått ut den här vecka så dom har nog börjat rulla ut 👍🏻
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model y LR #teamblue
Användarvisningsbild
Limpans_tesla
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 jan 2023 09:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Limpans_tesla »

Vincent90 skrev: 24 mar 2023 10:52
Fick samtal från Tesla om att det inte gick att ändra ändå 😅.
Däremot så kunde vårt moderbolag registrera bilförmånen från 1april istället vilket löser det hela.
Hoppas ni andra hittar nån liknande lösning.
Ha det bäst.
Lyxigt! Hoppas företaget jag jobbar på kan göra lika. Trist att betala fullt förmånsvärde för en enda dag :cry:
Tesla Model Y LR
Norrköping
Skriv svar