Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Piggelin »

Gusten85 skrev: 28 jan 2023 17:36
Piggelin skrev: 28 jan 2023 17:00
Att folk vågar köpa bilar nu utan sensorer när det ryktas komma bättre kameror när som helst. Risken är väl att man hamnar med en modell som kommer vara svår att sälja?
Är det inte så med alla bilmärken/modeller? Kommer ständigt nya uppdateringar… men visst, vill/kan man vänta ett år till så är säkert modellen bättre. Men till vilket pris?

Väljer att lita på att tesla löser avsaknad av USS med vision som de sagt, dock osäker på om det blir lika tillförlitligt…
Vore ju väldigt konstigt om de inte kommer med mjukvara som ersätter detta inom kort, trots allt anger de att det är temporärt avaktiverat och att det kommer inom kort. Lär ju bli ramaskri om det inte sker..
Inte riktigt samma sak. Klart saker blir bättre. Men nu har man gjort den sämre. Och kommer det nya högupplösta kameror så lär det göra Tesla Vision mycket bättre. Då kanske det blir någon månads leverans som saknar USS och de nya kamerorna.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

Gusten85 skrev: 28 jan 2023 17:36
Piggelin skrev: 28 jan 2023 17:00
Att folk vågar köpa bilar nu utan sensorer när det ryktas komma bättre kameror när som helst. Risken är väl att man hamnar med en modell som kommer vara svår att sälja?
Är det inte så med alla bilmärken/modeller? Kommer ständigt nya uppdateringar… men visst, vill/kan man vänta ett år till så är säkert modellen bättre. Men till vilket pris?

Väljer att lita på att tesla löser avsaknad av USS med vision som de sagt, dock osäker på om det blir lika tillförlitligt…
Vore ju väldigt konstigt om de inte kommer med mjukvara som ersätter detta inom kort, trots allt anger de att det är temporärt avaktiverat och att det kommer inom kort. Lär ju bli ramaskri om det inte sker..
De har inte för vana att lösa saker snabbt. Räkna med några år bort, kommer det tidigare så är det en ren bonus.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Piggelin skrev: 28 jan 2023 17:39
Gusten85 skrev: 28 jan 2023 17:36
Piggelin skrev: 28 jan 2023 17:00
Att folk vågar köpa bilar nu utan sensorer när det ryktas komma bättre kameror när som helst. Risken är väl att man hamnar med en modell som kommer vara svår att sälja?
Är det inte så med alla bilmärken/modeller? Kommer ständigt nya uppdateringar… men visst, vill/kan man vänta ett år till så är säkert modellen bättre. Men till vilket pris?

Väljer att lita på att tesla löser avsaknad av USS med vision som de sagt, dock osäker på om det blir lika tillförlitligt…
Vore ju väldigt konstigt om de inte kommer med mjukvara som ersätter detta inom kort, trots allt anger de att det är temporärt avaktiverat och att det kommer inom kort. Lär ju bli ramaskri om det inte sker..
Inte riktigt samma sak. Klart saker blir bättre. Men nu har man gjort den sämre. Och kommer det nya högupplösta kameror så lär det göra Tesla Vision mycket bättre. Då kanske det blir någon månads leverans som saknar USS och de nya kamerorna.
Nya kamerorna lär som allra tidigast komma i produktion typ i Q2. Och så har de inventarie kvar sen Q1. Och frakt från Kina på det. Så man får räkna typ juli i bästa fall innan man får de nya kamerorna. Troligare är dock att allt det där kommer mot årsslutet efter Cybertruck har börjat produceras. Så om man är villig att vänta så länge för att minimera risken att de skulle kunna dyka upp i produktion redan inom en månad så för all del. Jag är rätt fast i övertygelsen att det kommer funka helt ok på existerande hårdvara, och att om några år när man ev ska sälja bilen så kommer inte nån bry sig om det. Skulle inte förvåna mig om alla bilar med HW3 kör Tesla vision på parkassist då. Även om man har USS.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Jag tror också att Tesla snart kopplar ur ultraljudssensorerna till förmån för Tesla Vision.
Det lär fungera nästan lika bra som torkarautomatik och farthållare, d.v.s. rätt dåligt.

Vad beträffar att vara "villig att vänta" så har jag inga problem med det. Min bil är inte ens ett år gammal och normalt har jag mina bilar 3-4 år.

Sedan vet jag inte hur jag reagerar om Tesla kopplar ur mina uss också, då kanske jag säljer bilen och köper något annat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av BigEasy »

Jag har en "gammal" beställning av Model Y Performance från ifjol sommar. Har en del frågor.

- Kan jag få miljöbonus om jag omvandlar till en LR?
- LR fick mycket skit för fjädringen i början. Är det åtgärdat?
- Hur mycket roligare är P att köra med tanke på sänkningen och track mode?
- Skiljer det något prestandamässigt uppe i fart? Sett siffror som antyder att det mest är i början som P är snabbare.
- I konfiguratatorn verkar det skilja på strålkastarna. Vad?
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Piggelin »

BigEasy skrev: 28 jan 2023 20:09
- Skiljer det något prestandamässigt uppe i fart? Sett siffror som antyder att det mest är i början som P är snabbare.
Nä. Kommer du upp i fart är LR t om snabbare än P.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av BigEasy »

Piggelin skrev: 28 jan 2023 20:36
BigEasy skrev: 28 jan 2023 20:09
- Skiljer det något prestandamässigt uppe i fart? Sett siffror som antyder att det mest är i början som P är snabbare.
Nä. Kommer du upp i fart är LR t om snabbare än P.


Det är väldigt intressant egentligen. Känns som att 100 000:- är mycket pengar för en annan utväxling och bättre prestanda i låga hastigheter.

Hur mycket sämre väghållning har LR? Har inte kört Y LR men väl YP, 3P och 3LR. Tycker tyvärr att P-modellerna är trevligare att köra än 3 LR.
Lenne
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 jan 2023 19:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lenne »

När jag beställde för en vecka sedan stod det leverans jan-mar vilket jag som oinvigd Teslaägare trodde stämde. Börjar inse efter att ha läst och frågat runt att den sannolikheten är väldigt låg… snarare rimligt att den kanske kommer framåt sommaren om jag har tur?
Vad tror ni som har erfarenhet av att beställa Teslor och minns vad det från första början stod för tidsangivelse när ni beställde?

Om det är så att det är ett halvår bort så kommer jag nog leta en begagnad LR typ 2022 med den bättre fjädringen helst.. om jag lyckas hitta någon sådan.
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Piggelin »

Lenne skrev: 28 jan 2023 21:09
När jag beställde för en vecka sedan stod det leverans jan-mar vilket jag som oinvigd Teslaägare trodde stämde. Börjar inse efter att ha läst och frågat runt att den sannolikheten är väldigt låg… snarare rimligt att den kanske kommer framåt sommaren om jag har tur?
Vad tror ni som har erfarenhet av att beställa Teslor och minns vad det från första början stod för tidsangivelse när ni beställde?

Om det är så att det är ett halvår bort så kommer jag nog leta en begagnad LR typ 2022 med den bättre fjädringen helst.. om jag lyckas hitta någon sådan.
Allt är gissningar, du kan få den om 1 månad eller 8, tiden kan hoppa fram och tillbaka. Finns ingen logik eller mönster.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rydh »

Elbe Highway lossar just nu i Malmö och kommer från Zeebrygge, hurvida den fraktar några teslor vet jag dock inte.

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
deepanRam
Inlägg: 41
Blev medlem: 30 dec 2022 10:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av deepanRam »

Hittade precis en ny faktura på Tesla-kontot med annan upphämtningsadress. 62 Lännavägen
Huddinge som verkar vara kollisionscentrum vilket oroar mig lite.
Användarvisningsbild
Marcus81
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 31 aug 2022 11:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Marcus81 »

deepanRam skrev: 30 jan 2023 11:41
Hittade precis en ny faktura på Tesla-kontot med annan upphämtningsadress. 62 Lännavägen
Huddinge som verkar vara kollisionscentrum vilket oroar mig lite.
Jag har samma, instämmer i oron :) Dock verkar det ju ligga bättre till än Trosta som är lite lurigt att ta sig kommunalt till. Lännavägen 62 ligger bara någon km ifrån en pendeltågsstation (Huddinge).
TheBill
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 maj 2022 11:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TheBill »

Scania skrev: 21 jan 2023 23:56
Hämtade ut en MYP Quicksilver igår. Vid uthämtningsprocessen såg man hur de skickade iväg massvis med Model Y i rask takt.
När beställde du din? - och var hämtade du ut den?
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

Var inne o kollade på Tesla nu och det finns några nya vita men bara bakhjulsdrivna på lager (och ganska många 3or och X).

Jag beställde LR svart/svart/svart 13/1 och inte fått något leveransbesked så nu börjar jag ta för givet att LR kommer tillverkas i Tyskland och det kommer förmodligen bli längre väntetid än Jan-mars... Får jag min i april-maj (inte beställt med v-hjul och gamla bilen går ut då) så vore det perfekt... sen får man bara lära sig att parkera utan USS...
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
deepanRam
Inlägg: 41
Blev medlem: 30 dec 2022 10:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av deepanRam »

Nikk skrev: 30 jan 2023 15:52
Var inne o kollade på Tesla nu och det finns några nya vita men bara bakhjulsdrivna på lager (och ganska många 3or och X).

Jag beställde LR svart/svart/svart 13/1 och inte fått något leveransbesked så nu börjar jag ta för givet att LR kommer tillverkas i Tyskland och det kommer förmodligen bli längre väntetid än Jan-mars... Får jag min i april-maj (inte beställt med v-hjul och gamla bilen går ut då) så vore det perfekt... sen får man bara lära sig att parkera utan USS...
Jag fick min MYLR VIN från Shanghai, så det kan vara som ett lotteri
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Piggelin »

Nikk skrev: 30 jan 2023 15:52
Var inne o kollade på Tesla nu och det finns några nya vita men bara bakhjulsdrivna på lager (och ganska många 3or och X).

Jag beställde LR svart/svart/svart 13/1 och inte fått något leveransbesked så nu börjar jag ta för givet att LR kommer tillverkas i Tyskland och det kommer förmodligen bli längre väntetid än Jan-mars... Får jag min i april-maj (inte beställt med v-hjul och gamla bilen går ut då) så vore det perfekt... sen får man bara lära sig att parkera utan USS...
Du ska aldrig ta något för givet med Tesla.
Nu kommer du få en från Kina med största sannolikhet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

deepanRam skrev: 30 jan 2023 11:41
Hittade precis en ny faktura på Tesla-kontot med annan upphämtningsadress. 62 Lännavägen
Huddinge som verkar vara kollisionscentrum vilket oroar mig lite.
Satan, DET skulle ge mig bendarr iaf :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
robgeo
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 jan 2023 18:30

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av robgeo »

Hej,

Tänkte uppdatera er på min beställning på Model Y Long Range 19tum Vit, jag beställde den här i Spanien Malaga Tesla Center den 18/1-2023 och får den levererad imorgon 31/1-2023 här i Malaga. Alltså 12 dagar, Säljaren sa att han trodde det kanske kunde ta 1 månad när jag beställde,,,men dom garderade sig med leveranstid Jan-Mars på hemsidan. Den kommer direkt från Berlin, Så jag tror att era bilar kan komma snabbare så länge det inte är udda färger som quicksilver o så...

Säg till om ni vill att jag ska kolla efter nåt speciellt med bilen imorgon så kan jag uppdatera er.

PS: Jag är Lite ledsen att sensorerna är bortplockade och jag hoppas verkligen att Tesla Vision funkar bra. Säljaren sa att dom var förvånade över att funktionerna för parkeringssensor mm inte var aktivt än idag men att han trodde att det kanske kommer en mjukvaruppgradering om en månad, helt ärligt så kände jag att han bara gissade, dom får nog inte reda på så mycket, känns som Apple store anställda som får reda på allt via sin officiella hemsida så man får ta det med en nypa salt.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

De Model Y som finns i lager nu och är något billigare än listpriset och som står att de finns i Ghent. Är de lägre priset pga avsaknad av dragkrok? Det låter ju konstigt för jag trodde inte det tillverkades några sådana men det kanske bara är att Sverige inte brukar få sådana exemplar?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av BigEasy »

flipmac skrev: 30 jan 2023 23:13
De Model Y som finns i lager nu och är något billigare än listpriset och som står att de finns i Ghent. Är de lägre priset pga avsaknad av dragkrok? Det låter ju konstigt för jag trodde inte det tillverkades några sådana men det kanske bara är att Sverige inte brukar få sådana exemplar?
Skiljer 14 000:-. Vad kostar dragkroken?

Midnight Silver betyder att den är gjord i Kina? Eller betyder det att den är äldre och har parkeringssensorer?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

robgeo skrev: 30 jan 2023 22:08
Hej,

Tänkte uppdatera er på min beställning på Model Y Long Range 19tum Vit, jag beställde den här i Spanien Malaga Tesla Center den 18/1-2023 och får den levererad imorgon 31/1-2023 här i Malaga. Alltså 12 dagar, Säljaren sa att han trodde det kanske kunde ta 1 månad när jag beställde,,,men dom garderade sig med leveranstid Jan-Mars på hemsidan. Den kommer direkt från Berlin, Så jag tror att era bilar kan komma snabbare så länge det inte är udda färger som quicksilver o så...

Säg till om ni vill att jag ska kolla efter nåt speciellt med bilen imorgon så kan jag uppdatera er.
Härligt med så kort leveranstid och grattis till bilen!

Ska väl inte gjorts några förändringar på Berlin-bilarna (utöver USS-borttagandet) men lite frågor kan man ju trots allt passa på att ställa. :D
Vore intressant att veta om hatthyllan är 3-delad eller 4-delad. Verkar vara 3-delade från Berlin och blandat från Shanghai (4-delad på senaste tiden).
Sen alltid intressant att se hur du upplever detaljfinish/panel gap på dörrar, lampor och baklucka. Just bakluckan verkar de ju haft problem med från Berlin att få rak… Och sitter träpanel i innerdörrarna i linje mot den som sitter framför ratten? (verkar ha varit ett problem tidigare)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Den fyrdelade hatthyllan är oändligt mycket bättre än den tredelade.
Har fyrdelad i vår Y RWD och den går att använda, går att vika upp så man ser och kommer åt allt i bagaget.
Den tredelade i vår Y LR Berlin tillverkad i augusti är helt oanvändbar eftersom den är i vägen hela tiden.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Liqwid78 »

flipmac skrev: 30 jan 2023 23:13
De Model Y som finns i lager nu och är något billigare än listpriset och som står att de finns i Ghent. Är de lägre priset pga avsaknad av dragkrok? Det låter ju konstigt för jag trodde inte det tillverkades några sådana men det kanske bara är att Sverige inte brukar få sådana exemplar?
Ja, ingen dragkrok men vissa har det.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

BigEasy skrev: 30 jan 2023 23:24
flipmac skrev: 30 jan 2023 23:13
De Model Y som finns i lager nu och är något billigare än listpriset och som står att de finns i Ghent. Är de lägre priset pga avsaknad av dragkrok? Det låter ju konstigt för jag trodde inte det tillverkades några sådana men det kanske bara är att Sverige inte brukar få sådana exemplar?
Skiljer 14 000:-. Vad kostar dragkroken?

Midnight Silver betyder att den är gjord i Kina? Eller betyder det att den är äldre och har parkeringssensorer?
För egen del kollade jag på RWD och de kommer ju alltid från Kina oavsett färg. Men det fanns visst några LR också och mycket riktigt midnight silver. När det dyker upp en så här pass stor batch helt plötsligt i Ghent tror jag det är rimligt att det är en leverans från Kina. Med tanke på alla som väntar på LR i denna tråden så verkar ju efterfrågan på dessa vars högre än produktionen på ett annat sätt än RWD.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Gusten85
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 jan 2023 21:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Gusten85 »

robgeo skrev: 30 jan 2023 22:08
Hej,

Tänkte uppdatera er på min beställning på Model Y Long Range 19tum Vit, jag beställde den här i Spanien Malaga Tesla Center den 18/1-2023 och får den levererad imorgon 31/1-2023 här i Malaga. Alltså 12 dagar, Säljaren sa att han trodde det kanske kunde ta 1 månad när jag beställde,,,men dom garderade sig med leveranstid Jan-Mars på hemsidan. Den kommer direkt från Berlin, Så jag tror att era bilar kan komma snabbare så länge det inte är udda färger som quicksilver o så...

Säg till om ni vill att jag ska kolla efter nåt speciellt med bilen imorgon så kan jag uppdatera er.

PS: Jag är Lite ledsen att sensorerna är bortplockade och jag hoppas verkligen att Tesla Vision funkar bra. Säljaren sa att dom var förvånade över att funktionerna för parkeringssensor mm inte var aktivt än idag men att han trodde att det kanske kommer en mjukvaruppgradering om en månad, helt ärligt så kände jag att han bara gissade, dom får nog inte reda på så mycket, känns som Apple store anställda som får reda på allt via sin officiella hemsida så man får ta det med en nypa salt.
Grattis till snabb leverans.
Ta gärna en bild på baksätet. Var info om att det är uppdaterat i både bilarna från Kina och Berlin. Men har fortsatt inte sett någon bekräftelse på det. (30mm längre sittdyna på vä och hö sida).

Ang parkeringssensorer verkar det som tesla kört vision är parallellt med uss under en längre tid, så det är väl rimligt att hoppas på en uppdatering i programvara snart. https://www.notateslaapp.com/news/1173/ ... ng-sensors
Skriv svar