Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Jompaswe skrev: 01 apr 2023 20:00
Franz skrev: 01 apr 2023 19:46
Jompaswe skrev: 01 apr 2023 19:07
Var ser ni dessa bilar som är kvar?
Kan man se vin på dem så man kan jämföra med det vin man fått tilldelat.
Det är nog bara jag, åtminstone här, som kan se alla dessa bilar. Om du känner till ditt VIN eller regnr kan du dock söka på car.info. När det gäller VIN är det enklast att klistra in hela koden i sökrutan eftersom inget resultat dyker upp för halviskrivna koder. Får du träff kan du gå in på bilen och se t.ex. tillverkningsdatum. Här kan du läsa lite mer också: viewtopic.php?p=684908#p684908
Får ingen träff på mitt vin på din hemsida
Nästa datum för data från Transportstyrelsen är den 4:e april. De har en tendens att dras med förseningar i samband med månadsskifte men förhoppningvis någon gång efter lunch bör vi ha uppdaterad data hos oss. Om du söker upp ett befintligt regnr kan du se när data hämtades senast och när det sker nästa gång. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/SOG16W

Kod: Markera allt

Information från Transportstyrelsen gällande t.ex. ägarbyte, i trafik och besiktningar uppdaterades 2023-03-24. Nästa uppdatering kommer ske 2023-04-04.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jossi »

Ni som har fått leverans nu i mars, vad är det för tillverkningsår på er bil enligt transportstyrelsen? 2022 eller 2023? Väntar på min som ska leveras nu i April och det skiljer en del i förmånsvärde mellan 2022 och 2023...
Crall
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 mar 2023 08:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Crall »

Hej
Beställde min Mylr i slutet av mars. Enl är detTransportstyrelsen årsmodell 2023 och tillverkad 230309. Det skulle ta 4 dagar mellan beställning och leverans.... Om inte Tesla supit till det och missat att ändra ägare i Trp styrelsens register. Hämtar kommande vecka. /C
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

Skulle hämtat 19.10 i Södertälje Hamn, fick åka därifrån ca 21. Detta efter att de upptäckt att det var fel skyltar på bilen.
Vinterdäck på bilen, sommardäck i bilen (inte som de sagt att vinterdäcken skulle vara i Segeltorp).
Ingen voucher delades ut, man skulle bara kontakta Mr Cap inom någon vecka.
Helnöjd med bilen såhär långt (enda som jag märkt att vindrutetorkaren vaknade nån gång och körde 1-2 ggr, detta trots torr väg och ruta)

Däremot skulle jag gärna ha beställt Allvädersmattor innan......Tesla har slut......Tässla-siten har också slut på vissa.
Finns det några andra siter som kan rekommenderas ?
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jossi »

Jag köpte följande mattor från 3D maxpider på Hamphi, mycket snabb leverans.
https://hamphi.com/en/products/3d-maxpi ... s=e&_v=1.0
Eml90
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 apr 2022 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eml90 »

Jahapp där ändrade dom estimerat igen…
Från 8-19 april till april - maj.

Börjar faktiskt bli riktigt trött på att dom inte har koll på sin produktion.

Berlin är inte så långt bort så transporten borde vara extremt förutsägbar.
Produktionen kan man också tycka borde vara extremt förutsägbart.

Hur kan man när det är Max knappt 2 månad av estimatet som ligger på hemsidan vid ny beställning inte veta när en order från januari ska bli byggd?

Model Y LR quicksilver beställd 18 januari på en pausad order från maj 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Eml90 skrev: 03 apr 2023 09:38
Jahapp där ändrade dom estimerat igen…
Från 8-19 april till april - maj.

Börjar faktiskt bli riktigt trött på att dom inte har koll på sin produktion.

Berlin är inte så långt bort så transporten borde vara extremt förutsägbar.
Produktionen kan man också tycka borde vara extremt förutsägbart.

Hur kan man när det är Max knappt 2 månad av estimatet som ligger på hemsidan vid ny beställning inte veta när en order från januari ska bli byggd?

Model Y LR quicksilver beställd 18 januari på en pausad order från maj 2022
Jag vill inte ha leverans ännu, så jag ändrade från QS till Midnight Cherry eftersom den senare har längre leveranstid.
Två dagar senare fick jag plötsligt ett leveransfönster: 1 - 12 maj. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

mikebike skrev: 03 apr 2023 09:50
Eml90 skrev: 03 apr 2023 09:38
Jahapp där ändrade dom estimerat igen…
Från 8-19 april till april - maj.

Börjar faktiskt bli riktigt trött på att dom inte har koll på sin produktion.

Berlin är inte så långt bort så transporten borde vara extremt förutsägbar.
Produktionen kan man också tycka borde vara extremt förutsägbart.

Hur kan man när det är Max knappt 2 månad av estimatet som ligger på hemsidan vid ny beställning inte veta när en order från januari ska bli byggd?

Model Y LR quicksilver beställd 18 januari på en pausad order från maj 2022
Jag vill inte ha leverans ännu, så jag ändrade från QS till Midnight Cherry eftersom den senare har längre leveranstid.
Två dagar senare fick jag plötsligt ett leveransfönster: 1 - 12 maj. :lol:
Men du hade ju fått Quicksilver gratis? Nu kommer du att få betala fullt för den igen ju.....
Om du nu skall ha qiuck. Det finns ju midnight annars som levererats nu och är tillverkade i kina 2023.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jossi »

Jag fick leveransdatum bokat till nu på onsdag, 5/4.
Beställde en vit LR den 20/3. Bilen byggdes för en vecka sedan i Berlin enligt Tesla, snabba puckar.
Eml90
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 apr 2022 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eml90 »

Jossi skrev: 03 apr 2023 09:59
Jag fick leveransdatum bokat till nu på onsdag, 5/4.
Beställde en vit LR den 20/3. Bilen byggdes för en vecka sedan i Berlin enligt Tesla, snabba puckar.
Funderar på att byta till vit och wrappa den istället haha. Lär ju gå snabbare att få bilen iallafall 😅
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

pejvic skrev: 03 apr 2023 09:54
mikebike skrev: 03 apr 2023 09:50
Eml90 skrev: 03 apr 2023 09:38
Jahapp där ändrade dom estimerat igen…
Från 8-19 april till april - maj.

Börjar faktiskt bli riktigt trött på att dom inte har koll på sin produktion.

Berlin är inte så långt bort så transporten borde vara extremt förutsägbar.
Produktionen kan man också tycka borde vara extremt förutsägbart.

Hur kan man när det är Max knappt 2 månad av estimatet som ligger på hemsidan vid ny beställning inte veta när en order från januari ska bli byggd?

Model Y LR quicksilver beställd 18 januari på en pausad order från maj 2022
Jag vill inte ha leverans ännu, så jag ändrade från QS till Midnight Cherry eftersom den senare har längre leveranstid.
Två dagar senare fick jag plötsligt ett leveransfönster: 1 - 12 maj. :lol:
Men du hade ju fått Quicksilver gratis? Nu kommer du att få betala fullt för den igen ju.....
Om du nu skall ha qiuck. Det finns ju midnight annars som levererats nu och är tillverkade i kina 2023.
Nä, QS-rabatten försvann när priserna sänktes. Den enda fördelen med min gamla beställning är att den bör ge bonus.

Jag har redan en Midnight Silver, med radar och uss. Jag har inte för avsikt att betala massor av pengar för en sämre produkt.
Därav att jag avvaktar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Mikza
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 jan 2020 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mikza »

Hej Mikebike, tänker du vänta in hw 4? Jag går i de tankarna också och jag har beställt en LR QS. Estimerat nu, sedan några dagar, är 18-29 april i Umeå.
Tesla Model Y LR, Quicksilver/svart, beställd 4 februari. Leverans till Umeå. Uppskattad leveranstid: Mars - april.
Ändrat till 2 april-27 maj, 13 april-5 maj, 18 april-10 maj, 18-29 april, 9-23 maj. Leverans 12 maj! 👍
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaqob »

Någon som beställt en vit RWD i mars som fått datum? Hade datum, 9-18e maj, under en kort period, men sen hoppade estimatet tillbaka till april-juni, samma som på beställningssidan.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Mikza skrev: 03 apr 2023 12:31
Hej Mikebike, tänker du vänta in hw 4? Jag går i de tankarna också och jag har beställt en LR QS. Estimerat nu, sedan några dagar, är 18-29 april i Umeå.
Jag väntar på att farthållare och parkeringshjälp skall fungera.
Det kanske innebär HW4...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 485
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Collin87 »

Jaqob skrev: 03 apr 2023 12:43
Någon som beställt en vit RWD i mars som fått datum? Hade datum, 9-18e maj, under en kort period, men sen hoppade estimatet tillbaka till april-juni, samma som på beställningssidan.
Har precis samma som dig.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
chaboo
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 feb 2023 19:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av chaboo »

Fått VIN nu så hoppas kunna se tillverkningsdatum imorgon.
Tesla MYLR QS beställd 19/2, RN1186.
EDD: mars - apr.
EDD: 14maj - 28 juli.
EDD: mars - apr.
EDD: 20 April – 14 Juni
EDD: 20 April – 12 Maj
EDD: 15 April – 26 April
EDD: 21 April – 5 Maj
EDD: 20 April – 4 Maj
EDD: 27 April – 11 Maj
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walkmann »

Skulle fått hemlev i fredags 31/3..ingen kom o ingen hörde av sig.
Rejält arg, krävde lånebil..efter ett par timmar står två glada herrar på jobbet o levererar en lånebil tills jag får min nya MY..
Känns lite bättre, men inte bra.
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Spid3r »

Fått VIN i helgen och nu syns den i appen... vilket skepp (från Shanghai) är att hålla utskick med möjlig leverans i Norrköping runt 18+ april?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Väntrum Model Y

Inlägg av ModelYLars »

Walkmann skrev:
Skulle fått hemlev i fredags 31/3..ingen kom o ingen hörde av sig.
Rejält arg, krävde lånebil..efter ett par timmar står två glada herrar på jobbet o levererar en lånebil tills jag får min nya MY..
Känns lite bättre, men inte bra.
Samma här. Fick något några dagar senare ett SMS där de bad typ om ursäkt. Men som jag svarade, att bara strunta i att informera kunden är aldrig ok.

Givetvis struntade dom i de kunder där de inte skulle hinna innan 2400. De kör ju inte bilarna för att vara hyggliga.

Utgår ifrån att jag fortfarande får mina 500 fria mil. Jag hade tänkt åka till Södertälje och bad aldrig om någon hemleverans.

De ska tydligen ringa och informera om läget senare i veckan. Utgår ifrån att det blir snabb leverans.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walkmann »

ModelYLars skrev: 03 apr 2023 21:43
Walkmann skrev:
Skulle fått hemlev i fredags 31/3..ingen kom o ingen hörde av sig.
Rejält arg, krävde lånebil..efter ett par timmar står två glada herrar på jobbet o levererar en lånebil tills jag får min nya MY..
Känns lite bättre, men inte bra.
Samma här. Fick något några dagar senare ett SMS där de bad typ om ursäkt. Men som jag svarade, att bara strunta i att informera kunden är aldrig ok.

Givetvis struntade dom i de kunder där de inte skulle hinna innan 2400. De kör ju inte bilarna för att vara hyggliga.

Utgår ifrån att jag fortfarande får mina 500 fria mil. Jag hade tänkt åka till Södertälje och bad aldrig om någon hemleverans.

De ska tydligen ringa och informera om läget senare i veckan. Utgår ifrån att det blir snabb leverans.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dom tar nu bilarna från Södertälje till Huddinge för lev där..borde bli denna vecka som dom sa.
Leveranserna sköter dom allt annat än snyggt..
Användarvisningsbild
LDMM
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 mar 2023 08:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LDMM »

Samma här. Skulle fått hemleverans av MYLR den 31/3. Det blev överenskommelsen den 27/3 och även bekräftat igen i samtal med supporten på förmiddagen den 31/3. Sen blev det tyst. Inget hände. Ringde upp dem igen den 3 april. Då säger supporten att de fortfarande kommer göra en hemleverans och kommer höra av sig under dagen eller dagen efter. Vi får se….
FFF-HTB
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2023 14:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FFF-HTB »

LDMM skrev: 04 apr 2023 08:27
Samma här. Skulle fått hemleverans av MYLR den 31/3. Det blev överenskommelsen den 27/3 och även bekräftat igen i samtal med supporten på förmiddagen den 31/3. Sen blev det tyst. Inget hände. Ringde upp dem igen den 3 april. Då säger supporten att de fortfarande kommer göra en hemleverans och kommer höra av sig under dagen eller dagen efter. Vi får se….
Samma här - åkte ut till segeltorp på måndagsmorgonen för att få svar.(då jag faktiskt hade en bil i appen men ingen fysiskt)
Det var bara en ursäkt och att det var strul med hamnen på fredagen.

Bilen är nu borta ifrån min app och har lev 4-18 april….

Kollar jag in mitt tesla konto så har jag numera 7st slutfakturor. En med upphämtning Huddinge, och två med Södertälje samt kreditfakturor till varje. Den nya är nu ställd till upphämtning Huddinge. Sa till dem att jag behövde bil senast onsdag så vi får väl se.
Användarvisningsbild
LDMM
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 mar 2023 08:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LDMM »

Ringde supporten idag igen och fick nya besked. Nu plötsligt säger de att bilen inte ens fanns med på båten till Södertälje 31/3. Ny förväntad leverans är därmed 13-27 april. Det är tvära kast från att först bli övertalad med kort framförhållning att man måste ta emot bilen 31/3, med ”hotet” att annars riskerar man leverans blir i perioden april - juni. Hoppas det är bättre upplevelse att ha med Tesla att göra vid eventuella framtida service ärenden mm som ägare.
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ModelYLars »

LDMM skrev:
Ringde supporten idag igen och fick nya besked. Nu plötsligt säger de att bilen inte ens fanns med på båten till Södertälje 31/3. Ny förväntad leverans är därmed 13-27 april. Det är tvära kast från att först bli övertalad med kort framförhållning att man måste ta emot bilen 31/3, med ”hotet” att annars riskerar man leverans blir i perioden april - juni. Hoppas det är bättre upplevelse att ha med Tesla att göra vid eventuella framtida service ärenden mm som ägare.
Hittar inte ens ett supportnummer? Det jag har försökt att ringa kopplar ner när jag väljer alternativ ”leverans”…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Användarvisningsbild
LDMM
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 mar 2023 08:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LDMM »

Jepp. Där blir man bortkopplad efter viss förinspelad information som sedan ger hänvisningar till appen. Välj alternativ 4, försäljning, då har jag fått kontakt med supporten. Dock tyvärr fått flera gånger felaktig information, men trevligt bemötande.
Skriv svar