Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av vampyren »

Dfokr skrev:

Yes MYP tillverkas just nu bara i Berlin. Däremot är Kina högre byggkvalitet då dom byggt galet många fler bilar samt att Kina har en mycket bredare erfarenhet av småpill och detaljer i produktionen.

En polare som jobbar med service inom Tesla säger att dom får in en hel del Berlinbilar med panelgaps och andra slarvfel. Kina inte lika vanligt tydligen håller Kinabilarna högst byggkvalitet.
Ligger något i det du säger men tyskar tänker jag är mer noggranna skulle jag tro ändå, typ samma om man gjort i Sverige, vill tro att man gör ett bättre jobb med bra löner och annat. Kanske jag tänker fel men det känns så för mig :)
Men men som @La_Jungla säger så får de lösa det om det är problem. Man hoppas bara det inte är något stort. Hatar att de ska pilla på min nya bil hehe

@SwedishAdvocate
Damn det visste jag inte, då ska jag definitivt ta PPF ....gjorde det på min EV6 och det blev hur bra som helst. Jag älskar svart så det blir hur bra som helst med det. Dessa är riktigt duktiga om ni bor nära Malmö:
https://autofolia.se
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av vampyren »

Andersen skrev:
La_Jungla skrev:
Berlin tillverkar både MY P och MY LR. Jag tror att man garanterat får en Berlin-bil om man beställer Performance, då de körde igång den produktionen tidigare. Long Range vet jag inte om de har fått igång tillverkningen tillräckligt att bara leverera Berlin-bilar, men jag skulle tro att man får en tysk bil om man beställer Long Range med.

Gällande byggkvalitet så kan man ju tänka sig att den är bättre i Kina, då de har hållt på ett tag. Det är ju alltid mer fel på bilarna från en ny fabrik. Men jag inbillar mig att kvaliteten på bilarna från Berlin är god. Man får ju förstås granska bilen när man tar emot den. Är något tokigt så får de ju lösa det...
Jag VET att P bara levereras från Berlin. Jag VET också att kapaciteten just nu är <2000 P och LR i veckan, och bara vita och svarta med svart interiör. Målet är 5000 bilar i veckan till årskiftet (rimligen Q1 2023).

Jag VET också att andra färger på LR än har dröjt, och att uppskattningen för P i annat än vitt eller svart är Q1 eller tom Q2 2023 för ordrar som lagts så tidigt som 2021.

Om jag ska komma med killgissningar, om än initierade, så kommer Berlin inte kunna rampa tillverkningen tillräckligt för att förse Europa (och Taiwan!) med tillräckligt många LR i år, och säkert inte under första halvåret 2023 heller. Många LR kommer därför komma från Kina, och definitivt de i andra färger.

Så vill du öka chansen få en tysk MY LR, köp svart eller vit med svart interiör. Vill du hellre ha en Kina, välj en annan kulör eller en med vit inredning.
Tror jag prickade rätt då, svart MYP med Svart ute och inne :D hoppas det blir Dec och inte Feb.
Undrar om de också kommer att ändra mer ....såg någon video där de pratade om air suspension och att motorhuven ska man kunna öppna/stänga via appen...
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Dfokr skrev:
Hejhejhej skrev:
robinsxe skrev:
Nån mer som är datumlös sen en vecka tillbaka? Beställde 9 april
Samma här, jag har dock fått upp betalningsuppgifter på min sida. Som personen innan skrev, man vet inte hur man ska tolka det.
Har du fått upp betalningsuppgifter är du matchad mot en bil och VIN kommer snart samt SMS.

Fick samma på kontot, ringde och dom sa du är matchad grattis.
Finns inget VIN i källkoden, mailade tesla samma dag som jag fick upp betalinfo för att fråga om det var en bil på gång, men hon sa att jag inte var matchad med någon bil.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Hejhejhej skrev:
Dfokr skrev:
Hejhejhej skrev:
robinsxe skrev:
Nån mer som är datumlös sen en vecka tillbaka? Beställde 9 april
Samma här, jag har dock fått upp betalningsuppgifter på min sida. Som personen innan skrev, man vet inte hur man ska tolka det.
Har du fått upp betalningsuppgifter är du matchad mot en bil och VIN kommer snart samt SMS.

Fick samma på kontot, ringde och dom sa du är matchad grattis.
Finns inget VIN i källkoden, mailade tesla samma dag som jag fick upp betalinfo för att fråga om det var en bil på gång, men hon sa att jag inte var matchad med någon bil.
Nej samma här hade ingen VIN i källkoden men ringde endå så sa dom att jag är matchad men att dom ej hunnit lägga in VIN än samt skicka ut SMS.

För mig började det med att datumet i appen ändrades till 4-14 okt. Då loggade jag in oxg såg betalinfon varav jag ringde dom.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Efter så många månader av frustration och irritation så har jag äntligen fått VIN idag.

Bilen är byggd i Kina och inte Berlin som jag trodde, modellåret är 2023.

Beställd 2:a Juni (var min andra order då den första aldrig kom på utlovad tid)

MYLR vit/svart 19"

Kan det vara så att bilen är på Hoegh Traveller som just nu är nedanför UK?
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Borde vara på den båten.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Anonym skrev:
Efter så många månader av frustration och irritation så har jag äntligen fått VIN idag.

Bilen är byggd i Kina och inte Berlin som jag trodde, modellåret är 2023.

Beställd 2:a Juni (var min andra order då den första aldrig kom på utlovad tid)

MYLR vit/svart 19"

Kan det vara så att bilen är på Hoegh Traveller som just nu är nedanför UK?
Om du har vin så kan du gå in på https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo och knappa in det där så ser du enkelt om den är på Traveller. Gjorde det när jag fick vin och såg att den var på den båten
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Fick nu precis ett sms att jag blivit matchad med en bil
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Blev tydligen matchad igår kväll med en Shanghai-bil. VIN: LRWYGCEK7PC540XXX. MYLR vit/svart 19" beställd 25/5 genom Autoplan. Har inte fått SMS än dock.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Skottlund skrev:
Anonym skrev:
Efter så många månader av frustration och irritation så har jag äntligen fått VIN idag.

Bilen är byggd i Kina och inte Berlin som jag trodde, modellåret är 2023.

Beställd 2:a Juni (var min andra order då den första aldrig kom på utlovad tid)

MYLR vit/svart 19"

Kan det vara så att bilen är på Hoegh Traveller som just nu är nedanför UK?
Om du har vin så kan du gå in på https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo och knappa in det där så ser du enkelt om den är på Traveller. Gjorde det när jag fick vin och såg att den var på den båten
Testade men mitt VIN fanns inte med på den sidan. Enligt båt-tracking sidorna så verkar ju alla andra båtar vara bra långt ifrån Europa. Har man börjat ge VIN tidigare, för mig att det var närmare Europa som man förut gav ut VIN.
Model Y LR AWD -23
tubstr
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2022 19:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tubstr »

Anonym skrev:
Efter så många månader av frustration och irritation så har jag äntligen fått VIN idag.

Bilen är byggd i Kina och inte Berlin som jag trodde, modellåret är 2023.

Beställd 2:a Juni (var min andra order då den första aldrig kom på utlovad tid)

MYLR vit/svart 19"

Kan det vara så att bilen är på Hoegh Traveller som just nu är nedanför UK?
Japp!
Exakt samma spec och beställde typ nån vecka efter dig.
Fick också VIN (syns via Chromepluginnen bara, inte i appen eller på hemsidan, än) och SMS idag.
Det är också min killgissning att våra bilar står på Hoegh Traveller: https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 56/zoom:10
Senast redigerad av tubstr, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 maj 2022 13:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Esson »

Anonym skrev:
Skottlund skrev:
Anonym skrev:
Efter så många månader av frustration och irritation så har jag äntligen fått VIN idag.

Bilen är byggd i Kina och inte Berlin som jag trodde, modellåret är 2023.

Beställd 2:a Juni (var min andra order då den första aldrig kom på utlovad tid)

MYLR vit/svart 19"

Kan det vara så att bilen är på Hoegh Traveller som just nu är nedanför UK?
Om du har vin så kan du gå in på https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo och knappa in det där så ser du enkelt om den är på Traveller. Gjorde det när jag fick vin och såg att den var på den båten
Testade men mitt VIN fanns inte med på den sidan. Enligt båt-tracking sidorna så verkar ju alla andra båtar vara bra långt ifrån Europa. Har man börjat ge VIN tidigare, för mig att det var närmare Europa som man förut gav ut VIN.
Har för mig att jag har läst någon gång att de brukar matcha VIN när fartyget är vid Suez-kanalen.
Basutbud
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 okt 2022 13:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Basutbud »

Idag fick jag äntligen ett sms om att min beställning nu kopplats till en bil.

Beställde MYLR, svart lack, svart interiör (?) 18/4. Initialt planerad för leverans juli 2022 men så blev det ju inte. Har haft 4-20 november sedan en tid tillbaka men för en vecka sedan försvann plötsligt beräknad leveranstid helt. Och nu idag sms, så verkar ju vara på gång. Någon som har en uppfattning om hur lång tid det kan ta från och med nu? Hur snart efter SMS får man VIN, och hur snart efter det törs man hoppas på bil?
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Är det någon som har koll på hur lång tid det brukar ta Tesla att få bilarna till Sverige från Zeebrugge? Min bil står på Traveller som landar där i natt. Hur lång tid brukar det ta från ankomst i Zee tills man får bilen (hämtar i Malmö)? Har fått SMS av Tesla sedan tidigare med datum 17/10-27/10
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Anonym skrev:
Efter så många månader av frustration och irritation så har jag äntligen fått VIN idag.

Bilen är byggd i Kina och inte Berlin som jag trodde, modellåret är 2023.

Beställd 2:a Juni (var min andra order då den första aldrig kom på utlovad tid)

MYLR vit/svart 19"

Kan det vara så att bilen är på Hoegh Traveller som just nu är nedanför UK?
En fråga, hur ser du att det är modell 2023? Vilken bokstad är det? Jag fick ett "N" vilket avser 2022 enligt decodern.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Hejhejhej skrev:
Anonym skrev:
Efter så många månader av frustration och irritation så har jag äntligen fått VIN idag.

Bilen är byggd i Kina och inte Berlin som jag trodde, modellåret är 2023.

Beställd 2:a Juni (var min andra order då den första aldrig kom på utlovad tid)

MYLR vit/svart 19"

Kan det vara så att bilen är på Hoegh Traveller som just nu är nedanför UK?
En fråga, hur ser du att det är modell 2023? Vilken bokstad är det? Jag fick ett "N" vilket avser 2022 enligt decodern.
Ska inte säga att jag är 100% rätt, men körde en tesla vin decoder och fick då upp modelår 2023, såg även lite tesla news att dom påbörjar modellår 2023 nu redan, så lade ihop dessa två. Dock betyder inte modellår speciellt mycket för Tesla då dom uppdaterar sina bilar oavsett. Ren legacy-grej detta med modellår
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Westtech »

Tellus skrev:
Så det är till Tyskland alla tillverkade bilar gick? Sverige fick typ inga bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
defend
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Idag fick jag även jag ett sms om att min beställning nu kopplats till en bil samt ett VIN när jag ringde Tesla.
lindvalll
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jun 2022 13:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lindvalll »

Hejhejhej skrev:
Anonym skrev:
Efter så många månader av frustration och irritation så har jag äntligen fått VIN idag.

Bilen är byggd i Kina och inte Berlin som jag trodde, modellåret är 2023.

Beställd 2:a Juni (var min andra order då den första aldrig kom på utlovad tid)

MYLR vit/svart 19"

Kan det vara så att bilen är på Hoegh Traveller som just nu är nedanför UK?
En fråga, hur ser du att det är modell 2023? Vilken bokstad är det? Jag fick ett "N" vilket avser 2022 enligt decodern.
Mitt VIN har ett P och det verkar tyda på årsmodell 2023 om man kan lita på decoders.
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

Idag fick även jag ett sms:
”Tesla-uppdatering: Hej Xxxxx, din beställning har nu kopplats till en bil. Din beställning är komplett och inga andra åtgärder krävs. Vid annan finansiering än DNB eller Santander, vänligen säkerställ att rätt underlag är förmedlade till oss via mail. Vi kommer fortsatt att uppdatera dig allt eftersom din upphämtning närmar sig. Tack för att du påskyndar världens övergång till hållbar energi.
För att avregistrera från SMS, svara STOP.”

Ny information som egentligen inte säger någonting.
Någon annan som fått motsvarande sms och som vet var det innebär i uppskattad leveranstid?
Saknar VIN i både app och på hemsida (https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders), liksom EDD vilken försvann för någon vecka sedan.

Beställd MYLR v/s 20” 19 april med lev. i Göteborg.
Longfella
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 jun 2022 19:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Longfella »

MYLR where art thou skrev:
Idag fick även jag ett sms:
”Tesla-uppdatering: Hej Xxxxx, din beställning har nu kopplats till en bil. Din beställning är komplett och inga andra åtgärder krävs. Vid annan finansiering än DNB eller Santander, vänligen säkerställ att rätt underlag är förmedlade till oss via mail. Vi kommer fortsatt att uppdatera dig allt eftersom din upphämtning närmar sig. Tack för att du påskyndar världens övergång till hållbar energi.
För att avregistrera från SMS, svara STOP.”

Ny information som egentligen inte säger någonting.
Någon annan som fått motsvarande sms och som vet var det innebär i uppskattad leveranstid?
Saknar VIN i både app och på hemsida (https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders), liksom EDD vilken försvann för någon vecka sedan.

Beställd MYLR v/s 20” 19 april med lev. i Göteborg.
Håller mina tummar för att jag får liknande sms snart. Har exakt samma beställning, fast gjord 20e april.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

Äntligen!! I går kväll fick jag slutfaktura med Vin nummer och datum ändrat i appen.
Vid lunch idag kom sms som bekräftar att jag är matchad med en bil.
Hoppas det blir en med sensorer..

Bilen är just nu på Hoegh Copenhagen
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... COPENHAGEN

Snart är väntan över :D
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Fick oxå VIN, slutfaktura och SMS igår.
Dock kan jag inte hitta mitt VIN på hoegh, då antar jag bilen är på Glover eller något annat fartyg. Dock är dom långt ifrån Suez som jag uppfattade var där man brukar få VIN.

På Tesla.com (mitt konto) så står det är 2023 Model Y för mig. Har även ett P i VIN-numret.

Har försökte googla runt men lyckas inte hitta någon sida där man kan söka på VIN på dom andra fartygen, någon som vet?
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

pawweshark skrev:
Äntligen!! I går kväll fick jag slutfaktura med Vin nummer och datum ändrat i appen.
Vid lunch idag kom sms som bekräftar att jag är matchad med en bil.
Hoppas det blir en med sensorer..

Bilen är just nu på Hoegh Copenhagen
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... COPENHAGEN

Snart är väntan över :D
Det lär inte hjälpa att bilen har sensorer, min bil har radar.
Tesla lär sluta använda sensorer på gamla bilar också, precis som med radarn.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar