Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

FFF-HTB
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2023 14:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FFF-HTB »

ModelYLars skrev: 01 apr 2023 08:30
Hade väl hoppats på att de skulle fortsätta utkörningar idag men nu är EDD uppdaterat till 7-21 april
Jag har inget datum i min app längre. Jag har en bil… men ändå ingen bil 😂
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Jaqob skrev: 01 apr 2023 08:48
taliz skrev: 01 apr 2023 08:47
Jaqob skrev: 01 apr 2023 08:43
Tesla hade verkligen behövt en knäpp på näsan på något sätt. De kan ju glömma tjänstebilsmarknaden när de håller på såhär, men tyvärr säljer de så pass bra att de nog inte riktigt bryr sig. Men att behandla kunder som skit som bara ska vara tacksamma, när man köper en vara för över en halv miljon, kan inte vara hållbart.

Känner verkligen att viljan att ta emot den beställda bilen sjunker undan för undan, och jag lägger mer och mer tid på att leta alternativ.
Det är alltid kaos vid kvartalsslut.
Men oroa dig inte, allt sånt är glömt när bilen är hemma. ;)
Tråden ”Hej då tesla” antyder att Telsa kan vara lite krångliga även efteråt ;)
Vad är inte krångligt när man får problem med bilen? Men verkar ju som huvudproblemet var ett störande ljud, som berodde på däcken...
Förövrigt byggs ju S och X i USA fortfarande. 3 och Y 3 i Kina med avsevärt bättre kvalitet, få som måste in för fix.
Sen ligger faktiskt Tesla i topp bland omdöme för verkstäder. Forum tenderar att amplifiera problem, det går tusentals nöjda kunder på varje missnöjd kund. Men deras historier syns inte på forum, bara de missnöjda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tellus »

Gissar att Tesla ställt på era bilar igår, fast ni ej fått dom.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev: 01 apr 2023 09:04
Gissar att Tesla ställt på era bilar igår, fast ni ej fått dom.
Ja så har ju bilhandlare alltid gjort.
Ställt på bilen dagen innan man hämtar.
Det är ju elbilsbonusen som nyligen skapat situationen att bilen inte kan ställas på innan kunden är registrerad som ägare.
Jompaswe
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2023 10:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jompaswe »

Någon som vet när man brukar få sitt regnummer?
Skall hämta nästa vecka men har än så länge bara VIN
FFF-HTB
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2023 14:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FFF-HTB »

Jompaswe skrev: 01 apr 2023 09:39
Någon som vet när man brukar få sitt regnummer?
Skall hämta nästa vecka men har än så länge bara VIN
Jag fick ett mail med den tillfälliga försäkringen samt regnummer samma dag som den skulle levererats.
Jompaswe
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2023 10:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jompaswe »

FFF-HTB skrev: 01 apr 2023 10:02
Jompaswe skrev: 01 apr 2023 09:39
Någon som vet när man brukar få sitt regnummer?
Skall hämta nästa vecka men har än så länge bara VIN
Jag fick ett mail med den tillfälliga försäkringen samt regnummer samma dag som den skulle levererats.
Ok! Tack
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

ModelYLars skrev: 01 apr 2023 06:24
Hade hemkörning 20-22 igår. Det dök aldrig upp någon och det har det fortfarande inte gjort. Inte jätteförvånad kändes som en orealistisk plan från början med tanke på alla ingående moment.

Men det vore på sin plats att höra av sig och uppdatera om läget så hade man sluppit gå brandvakt halva natten…
har du varit ute o kikat att den inte står utanför på gatan någonstans? det kan vara nyckelfri leverans och då kan man öppna den i appen och köra bara. Har du fått den i appen så kanske du ser position på bilen annars?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ModelYLars »

pejvic skrev:
ModelYLars skrev: 01 apr 2023 06:24
Hade hemkörning 20-22 igår. Det dök aldrig upp någon och det har det fortfarande inte gjort. Inte jätteförvånad kändes som en orealistisk plan från början med tanke på alla ingående moment.

Men det vore på sin plats att höra av sig och uppdatera om läget så hade man sluppit gå brandvakt halva natten…
har du varit ute o kikat att den inte står utanför på gatan någonstans? det kan vara nyckelfri leverans och då kan man öppna den i appen och köra bara. Har du fått den i appen så kanske du ser position på bilen annars?
Haha ja det fattas bara att de dumpat den i kvarteret någonstans. Nej appen är oförändrad dock framskjutet EDD 7-21 april.

Fick någon en hemleverans igår? Vore kul att veta


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

ModelYLars skrev: 01 apr 2023 10:52
pejvic skrev:
ModelYLars skrev: 01 apr 2023 06:24
Hade hemkörning 20-22 igår. Det dök aldrig upp någon och det har det fortfarande inte gjort. Inte jätteförvånad kändes som en orealistisk plan från början med tanke på alla ingående moment.

Men det vore på sin plats att höra av sig och uppdatera om läget så hade man sluppit gå brandvakt halva natten…
har du varit ute o kikat att den inte står utanför på gatan någonstans? det kan vara nyckelfri leverans och då kan man öppna den i appen och köra bara. Har du fått den i appen så kanske du ser position på bilen annars?
Haha ja det fattas bara att de dumpat den i kvarteret någonstans. Nej appen är oförändrad dock framskjutet EDD 7-21 april.

Fick någon en hemleverans igår? Vore kul att veta


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det hade ju varit lite kul om dom toppade leveransen med att felparkera bilen på gatan utan att berätta.
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslabilen2023 »

ModelYLars skrev: 01 apr 2023 10:52
pejvic skrev:
ModelYLars skrev: 01 apr 2023 06:24
Hade hemkörning 20-22 igår. Det dök aldrig upp någon och det har det fortfarande inte gjort. Inte jätteförvånad kändes som en orealistisk plan från början med tanke på alla ingående moment.

Men det vore på sin plats att höra av sig och uppdatera om läget så hade man sluppit gå brandvakt halva natten…
har du varit ute o kikat att den inte står utanför på gatan någonstans? det kan vara nyckelfri leverans och då kan man öppna den i appen och köra bara. Har du fått den i appen så kanske du ser position på bilen annars?
Haha ja det fattas bara att de dumpat den i kvarteret någonstans. Nej appen är oförändrad dock framskjutet EDD 7-21 april.

Fick någon en hemleverans igår? Vore kul att veta


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Runt 23.30 dök det upp två glada men trötta tjejer upp med en ny M3 hemma utanför porten. Samtal ca 30 minuter innan om att dom var på väg, annars inget utom sms med lite vaga tidsangivelser.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Fredrik j skrev: 01 apr 2023 10:58
ModelYLars skrev: 01 apr 2023 10:52
pejvic skrev:
ModelYLars skrev: 01 apr 2023 06:24
Hade hemkörning 20-22 igår. Det dök aldrig upp någon och det har det fortfarande inte gjort. Inte jätteförvånad kändes som en orealistisk plan från början med tanke på alla ingående moment.

Men det vore på sin plats att höra av sig och uppdatera om läget så hade man sluppit gå brandvakt halva natten…
har du varit ute o kikat att den inte står utanför på gatan någonstans? det kan vara nyckelfri leverans och då kan man öppna den i appen och köra bara. Har du fått den i appen så kanske du ser position på bilen annars?
Haha ja det fattas bara att de dumpat den i kvarteret någonstans. Nej appen är oförändrad dock framskjutet EDD 7-21 april.

Fick någon en hemleverans igår? Vore kul att veta


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det hade ju varit lite kul om dom toppade leveransen med att felparkera bilen på gatan utan att berätta.
Skulle absolut kunna ske. De lägger ju inte en krona på reklam, men att placera ut lite bilar dåligt i närheten av ägarnas hem skulle absolut innebära lite gratisreklam..
Haft alla 3/Y
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Cyprezz »

Hej!

Tråkigt för er som inte fick era bilar innan 31/3

Jag tänker dock att jag kan varva med en fantastisk bra serviceupplevelse!

Köpte bilen onsdag kväll, fixade teslakontot samma kväll och lade in banköverföringen. Kl 10 dagen efter d.v.s. torsdag stod det på teslakontot att betalningen var klar ny status förbereds för leverans. Inget hände på 24 timmar. På fredagsförmiddagen provade jag alla nummer, chatbottar o s.v. ingen framgång. Uppenbart att det bokstavligen var "all men on deck" för leverans av bilar i södertälje som gällde oavsett vilken roll i företaget du normalt sett har.

Hade 1 timme till Huddinge som jag valt som leveransplats. Drog en rövare och åkte dit då jag gärna ville ha de 500 milen fri laddning. När jag kom dit så sade de att de eftersökt bilen några gånger men varit något bök med att få in den i deras leveransflöde eller nått. Efter 5 minuter var den funnen och skulle kunna levereras om 20 minuter. Det tog kanske 30-40 minuter med lite kaffedrickande men sedan var den genomgången, tvättat och klar för att åka hem.

Fantastisk service! Leverans av en bil på under 48 timmar har jag inte upplevt hos någon annan billeverantör. Jag saknar inte påsar över bilar, blommor och 14 dagars väntetid för att bilen skall få en leveransservice och bli leveransklar. Snyggt Tesla!
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Spid3r »

Spid3r skrev: 31 mar 2023 23:36
Hm, fick VIN och ändrad tid till 18 april - 2 maj... fick jag en avbokad bil tro ni?
Fick även slutfaktura, ofarligt att betala nu eller ska man vänta?
Ska man vänta först så att VIN-numret visar (tex på car.info) att bilen är tillverkad 2023 (det är ett måste)?
Eller kvittar det?
Tänker mest på ev konsekvenser, jag betalar nu på slutfakturan (där ett VIN-nummer finns) och tackar NEJ för väntar på nästa leverans? Hur har ni gjort?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Spid3r skrev: 01 apr 2023 15:30
Spid3r skrev: 31 mar 2023 23:36
Hm, fick VIN och ändrad tid till 18 april - 2 maj... fick jag en avbokad bil tro ni?
Fick även slutfaktura, ofarligt att betala nu eller ska man vänta?
Ska man vänta först så att VIN-numret visar (tex på car.info) att bilen är tillverkad 2023 (det är ett måste)?
Eller kvittar det?
Tänker mest på ev konsekvenser, jag betalar nu på slutfakturan (där ett VIN-nummer finns) och tackar NEJ för väntar på nästa leverans? Hur har ni gjort?
Av de Model Y som per igår inte står som levererade är 12 tillverkade 2022 och 106 st 2023 så ungefär 90% sannolikhet att befintlig icke-levererad är tillverkad 2023 ;).
Driver sajten Car.info
pagm
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 mar 2023 10:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pagm »

Du kan lägga in ditt VIN och kontrollera din Tesla
https://teslatap.com/vin-decoder/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

pagm skrev: 01 apr 2023 16:53
Du kan lägga in ditt VIN och kontrollera din Tesla
https://teslatap.com/vin-decoder/
Fast man ser bara modellår i VIN, inte tillverkningsår?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Spid3r »

mikebike skrev: 01 apr 2023 17:31
pagm skrev: 01 apr 2023 16:53
Du kan lägga in ditt VIN och kontrollera din Tesla
https://teslatap.com/vin-decoder/
Fast man ser bara modellår i VIN, inte tillverkningsår?
Det är Model Y (RWD) det handlar om... borde inte vara många 2022-or (tillverknings år) kvar...
Precis, i decodern kan man bara se modellår.
MY RWD 2023
pagm
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 mar 2023 10:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pagm »

Du har rätt i att det är endast modellår men Tesla verkar ju inte direkt hålla samma hårdvara under ett helt år så jag vet inte hur relevant tillverkningsår är i Teslavärlden kontra traditionella bilmärken.😉
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

pagm skrev: 01 apr 2023 17:58
Du har rätt i att det är endast modellår men Tesla verkar ju inte direkt hålla samma hårdvara under ett helt år så jag vet inte hur relevant tillverkningsår är i Teslavärlden kontra traditionella bilmärken.😉
Just nu handlar det väl om förmånsvärdet som hänger på tillverkningsår?
Man kan ju gissa att tesla vill bli av med dom där 12 bilarna först eller skicka dom till en marknad där det inte spelar någon roll.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

pagm skrev: 01 apr 2023 17:58
Du har rätt i att det är endast modellår men Tesla verkar ju inte direkt hålla samma hårdvara under ett helt år så jag vet inte hur relevant tillverkningsår är i Teslavärlden kontra traditionella bilmärken.😉
Förmånsvärde och bonus.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Spid3r »

mikebike skrev: 01 apr 2023 18:51
pagm skrev: 01 apr 2023 17:58
Du har rätt i att det är endast modellår men Tesla verkar ju inte direkt hålla samma hårdvara under ett helt år så jag vet inte hur relevant tillverkningsår är i Teslavärlden kontra traditionella bilmärken.😉
Förmånsvärde och bonus.
Helt rätt... man kanske ska lugna sig att betala tills mer info om VIN dyker upp på car.info...
MY RWD 2023
Jompaswe
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2023 10:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jompaswe »

Var ser ni dessa bilar som är kvar?
Kan man se vin på dem så man kan jämföra med det vin man fått tilldelat.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Jompaswe skrev: 01 apr 2023 19:07
Var ser ni dessa bilar som är kvar?
Kan man se vin på dem så man kan jämföra med det vin man fått tilldelat.
Det är nog bara jag, åtminstone här, som kan se alla dessa bilar. Om du känner till ditt VIN eller regnr kan du dock söka på car.info. När det gäller VIN är det enklast att klistra in hela koden i sökrutan eftersom inget resultat dyker upp för halviskrivna koder. Får du träff kan du gå in på bilen och se t.ex. tillverkningsdatum. Här kan du läsa lite mer också: viewtopic.php?p=684908#p684908
Driver sajten Car.info
Jompaswe
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2023 10:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jompaswe »

Franz skrev: 01 apr 2023 19:46
Jompaswe skrev: 01 apr 2023 19:07
Var ser ni dessa bilar som är kvar?
Kan man se vin på dem så man kan jämföra med det vin man fått tilldelat.
Det är nog bara jag, åtminstone här, som kan se alla dessa bilar. Om du känner till ditt VIN eller regnr kan du dock söka på car.info. När det gäller VIN är det enklast att klistra in hela koden i sökrutan eftersom inget resultat dyker upp för halviskrivna koder. Får du träff kan du gå in på bilen och se t.ex. tillverkningsdatum. Här kan du läsa lite mer också: viewtopic.php?p=684908#p684908
Får ingen träff på mitt vin på din hemsida
Skriv svar