Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gish
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 feb 2023 20:55
Referralkod: ts.la/erik531122

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av gish »

Hämtade ut min vita MYLR i Huddinge igår. Gick igenom en gedigen checklista. Det mesta såg bra ut. Vinterdäcken monterade. Sommardäcken låg i bagageutrymmet, vars golv var täckt av bubbelplast.

Det enda jag hade att anmärka på var:
  • Avsaknad av PPF vid bakre hjulhus. Det var slut på PPF och jag bokade ett serviceärende.
  • Vid kontakt med Trygg Hansa visade det sig att min försäkring inte hade aktiverats. Det kan vara värt att kolla med folk på plats att den är aktiv innan ni rullar iväg. Jag antar jag var undantaget som bekräftade regeln, men åka utan försäkring är inte kul.
MYLR 2023 vit/vit, beställd 26/1, hämtad 20/3.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

gish skrev: 21 mar 2023 10:19
Hämtade ut min vita MYLR i Huddinge igår. Gick igenom en gedigen checklista. Det mesta såg bra ut. Vinterdäcken monterade. Sommardäcken låg i bagageutrymmet, vars golv var täckt av bubbelplast.

Det enda jag hade att anmärka på var:
  • Avsaknad av PPF vid bakre hjulhus. Det var slut på PPF och jag bokade ett serviceärende.
  • Vid kontakt med Trygg Hansa visade det sig att min försäkring inte hade aktiverats. Det kan vara värt att kolla med folk på plats att den är aktiv innan ni rullar iväg. Jag antar jag var undantaget som bekräftade regeln, men åka utan försäkring är inte kul.
Var bilen ens registrerad?
Folk har råkat ut för det också.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
gish
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 feb 2023 20:55
Referralkod: ts.la/erik531122

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av gish »

mikebike skrev: 21 mar 2023 10:25
gish skrev: 21 mar 2023 10:19
Hämtade ut min vita MYLR i Huddinge igår. Gick igenom en gedigen checklista. Det mesta såg bra ut. Vinterdäcken monterade. Sommardäcken låg i bagageutrymmet, vars golv var täckt av bubbelplast.

Det enda jag hade att anmärka på var:
  • Avsaknad av PPF vid bakre hjulhus. Det var slut på PPF och jag bokade ett serviceärende.
  • Vid kontakt med Trygg Hansa visade det sig att min försäkring inte hade aktiverats. Det kan vara värt att kolla med folk på plats att den är aktiv innan ni rullar iväg. Jag antar jag var undantaget som bekräftade regeln, men åka utan försäkring är inte kul.
Var bilen ens registrerad?
Folk har råkat ut för det också.
Absolut, den registrerades igår.
MYLR 2023 vit/vit, beställd 26/1, hämtad 20/3.
Tesluminati
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 mar 2023 10:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesluminati »

Jag är i samma sits, väntar ivrigt, men fått nada.
Jag beställde 9:e Feb.
Beställt Tesla MYLR 2023 02 09
Fick VIN:
20230317
EDD: 24 -31 Mars 2023
Användarvisningsbild
dagr2000
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jan 2023 13:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av dagr2000 »

Mikza skrev: 18 mar 2023 22:24
Jag frågade ChatGPT-4 följande:

How are Tesla's transported from Giga Berlin to Sweden?

The transportation of Teslas from Giga Berlin to Sweden can vary depending on several factors, such as the number of cars being transported and the specific logistics companies involved. However, generally speaking, there are a few common methods that may be used:

Truck Transport: The most common method for transporting Teslas from Giga Berlin to Sweden is through truck transport. The cars are loaded onto a car carrier truck and transported by road to Sweden.
Rail Transport: Another possible method is transporting the Teslas by rail. The cars can be loaded onto a train and transported to Sweden through a rail network.
Sea Transport: For larger shipments of Teslas, sea transport may be used. The cars can be loaded onto a cargo ship and transported to a Swedish port.
It's important to note that the specific transportation method used can vary based on several factors, including the number of cars being transported, the distance between the two locations, and the availability of transportation options.
Tack, mycket bra info!
2023 MYLR svart/svart
Tesluminati
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 mar 2023 10:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesluminati »

dagr2000 skrev: 21 mar 2023 11:42
Mikza skrev: 18 mar 2023 22:24
Jag frågade ChatGPT-4 följande:

How are Tesla's transported from Giga Berlin to Sweden?

The transportation of Teslas from Giga Berlin to Sweden can vary depending on several factors, such as the number of cars being transported and the specific logistics companies involved. However, generally speaking, there are a few common methods that may be used:

Truck Transport: The most common method for transporting Teslas from Giga Berlin to Sweden is through truck transport. The cars are loaded onto a car carrier truck and transported by road to Sweden.
Rail Transport: Another possible method is transporting the Teslas by rail. The cars can be loaded onto a train and transported to Sweden through a rail network.
Sea Transport: For larger shipments of Teslas, sea transport may be used. The cars can be loaded onto a cargo ship and transported to a Swedish port.
It's important to note that the specific transportation method used can vary based on several factors, including the number of cars being transported, the distance between the two locations, and the availability of transportation options.
Tack, mycket bra info!
Notera att det är en AI bot, så det behöver inte stämma. Ändå är det mer information än vad Tesla gett oss haha. :D
Beställt Tesla MYLR 2023 02 09
Fick VIN:
20230317
EDD: 24 -31 Mars 2023
Användarvisningsbild
MrFulminare
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 mar 2023 15:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrFulminare »

Ett trevligt mail inkom idag från Tesla som uppskattade min leverans till 24-31 mars och skickat adress till leveransplats samt länk till instruktionsfilmer.

Även information om att bilen kommer vara laddad till minst 20% till skillnad från 30% som jag läst att andra fått.

Trevlig att det börjar närma sig.
Polestar 2 - avbeställd
Tesla YLR vit/svart 2023 beställt 31/1 - EDD 24 mars - 31 mars
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Spid3r »

gish skrev: 21 mar 2023 10:19
Hämtade ut min vita MYLR i Huddinge igår. Gick igenom en gedigen checklista. Det mesta såg bra ut. Vinterdäcken monterade. Sommardäcken låg i bagageutrymmet, vars golv var täckt av bubbelplast.

Det enda jag hade att anmärka på var:
  • Avsaknad av PPF vid bakre hjulhus. Det var slut på PPF och jag bokade ett serviceärende.
  • Vid kontakt med Trygg Hansa visade det sig att min försäkring inte hade aktiverats. Det kan vara värt att kolla med folk på plats att den är aktiv innan ni rullar iväg. Jag antar jag var undantaget som bekräftade regeln, men åka utan försäkring är inte kul.
Observerat att det var många som saknar installerad PPF vid bakre hjulhus, i de flesta fall handlar det om Belin-bilar...
Granne fick nyligen sin MYLR levererad, den saknade både PPF och stänkskydd (fram, som nu verkar vara standard).
MY RWD 2023
wanyest
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2023 20:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wanyest »

Spid3r skrev: 21 mar 2023 17:50
gish skrev: 21 mar 2023 10:19
Hämtade ut min vita MYLR i Huddinge igår. Gick igenom en gedigen checklista. Det mesta såg bra ut. Vinterdäcken monterade. Sommardäcken låg i bagageutrymmet, vars golv var täckt av bubbelplast.

Det enda jag hade att anmärka på var:
  • Avsaknad av PPF vid bakre hjulhus. Det var slut på PPF och jag bokade ett serviceärende.
  • Vid kontakt med Trygg Hansa visade det sig att min försäkring inte hade aktiverats. Det kan vara värt att kolla med folk på plats att den är aktiv innan ni rullar iväg. Jag antar jag var undantaget som bekräftade regeln, men åka utan försäkring är inte kul.
Observerat att det var många som saknar installerad PPF vid bakre hjulhus, i de flesta fall handlar det om Belin-bilar...
Granne fick nyligen sin MYLR levererad, den saknade både PPF och stänkskydd (fram, som nu verkar vara standard).
Ska PPF alltså vara med och monterat från fabrik på alla MY?
Användarvisningsbild
dagr2000
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jan 2023 13:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av dagr2000 »

Hej

Följande sms kom nu. Vad är nästa steg? En till sms för att boka en tid?

Tesla-uppdatering: Din beställning är tilldelad en bil som uppskattas anlända innan sista mars 2023. Vänligen observera att denna bil måste hämtas inom 7 dagar efter den görs tillgänglig eller innan 31 mars 2023. Om du har en senare preferens för upphämtning, eller inte är tillgänglig under denna period, kommer din beställning att tilldelas nästa tillgängliga bil och den nu tilldelade bilen kommer att tas bort. Svara "NEJ" på detta SMS om du inte kan hämta ut bilen innan 31 mars 2023.
2023 MYLR svart/svart
LiveToWin
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 jan 2023 22:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LiveToWin »

Samma här! 😀

Ja, bara vänta på nästa sms.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

wanyest skrev: 21 mar 2023 18:04
Spid3r skrev: 21 mar 2023 17:50
gish skrev: 21 mar 2023 10:19
Hämtade ut min vita MYLR i Huddinge igår. Gick igenom en gedigen checklista. Det mesta såg bra ut. Vinterdäcken monterade. Sommardäcken låg i bagageutrymmet, vars golv var täckt av bubbelplast.

Det enda jag hade att anmärka på var:
  • Avsaknad av PPF vid bakre hjulhus. Det var slut på PPF och jag bokade ett serviceärende.
  • Vid kontakt med Trygg Hansa visade det sig att min försäkring inte hade aktiverats. Det kan vara värt att kolla med folk på plats att den är aktiv innan ni rullar iväg. Jag antar jag var undantaget som bekräftade regeln, men åka utan försäkring är inte kul.
Observerat att det var många som saknar installerad PPF vid bakre hjulhus, i de flesta fall handlar det om Belin-bilar...
Granne fick nyligen sin MYLR levererad, den saknade både PPF och stänkskydd (fram, som nu verkar vara standard).
Ska PPF alltså vara med och monterat från fabrik på alla MY?
Ja, på bakdörrarna. Min saknade också det, men de monterade det medan jag väntade.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Burren
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2023 15:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Burren »

dagr2000 skrev: 21 mar 2023 18:56
Hej

Följande sms kom nu. Vad är nästa steg? En till sms för att boka en tid?

Tesla-uppdatering: Din beställning är tilldelad en bil som uppskattas anlända innan sista mars 2023. Vänligen observera att denna bil måste hämtas inom 7 dagar efter den görs tillgänglig eller innan 31 mars 2023. Om du har en senare preferens för upphämtning, eller inte är tillgänglig under denna period, kommer din beställning att tilldelas nästa tillgängliga bil och den nu tilldelade bilen kommer att tas bort. Svara "NEJ" på detta SMS om du inte kan hämta ut bilen innan 31 mars 2023.
Jag fick precis likadant meddelande, nu sitter man ju på nålar och väntar på nästa boknings SMS 🤪😎
Polestar 2 LRDM - Avbeställd
MYLR Svart/Svart beställd 27/1
Tillverkad 8/3 (Berlin)
VIN & Reg nr 13/3
EDD 24-31/3
Stuvsta model Y
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 jan 2023 15:31

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Stuvsta model Y »

Samma sms fick jag idag... orkar inte vänta mera :lol:
Burren
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2023 15:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Burren »

Stuvsta model Y skrev: 21 mar 2023 23:07
Samma sms fick jag idag... orkar inte vänta mera :lol:
Då kanske vi ses på utlämningsstället, jag bor i närheten av Stuvsta. (Tänker på ditt användarnamn) 😎🚙
Polestar 2 LRDM - Avbeställd
MYLR Svart/Svart beställd 27/1
Tillverkad 8/3 (Berlin)
VIN & Reg nr 13/3
EDD 24-31/3
Caambaam
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 mar 2023 11:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Caambaam »

dagr2000 skrev: 21 mar 2023 18:56
Hej

Följande sms kom nu. Vad är nästa steg? En till sms för att boka en tid?

Tesla-uppdatering: Din beställning är tilldelad en bil som uppskattas anlända innan sista mars 2023. Vänligen observera att denna bil måste hämtas inom 7 dagar efter den görs tillgänglig eller innan 31 mars 2023. Om du har en senare preferens för upphämtning, eller inte är tillgänglig under denna period, kommer din beställning att tilldelas nästa tillgängliga bil och den nu tilldelade bilen kommer att tas bort. Svara "NEJ" på detta SMS om du inte kan hämta ut bilen innan 31 mars 2023.

Fick samma sms idag runt 19. Undra hur länge man behöver vänta på leverans länk nu?
MYLR beställd 25/1 -23
VIN 14/3 -23
EDD 24-31/3 -23 STHLM
Tesluminati
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 mar 2023 10:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesluminati »

Fick samma sms igår, dock inget mail.
Väntan är relativt olidlig hahahaha
Beställt Tesla MYLR 2023 02 09
Fick VIN:
20230317
EDD: 24 -31 Mars 2023
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vincent90 »

Tesluminati skrev: 22 mar 2023 05:18
Fick samma sms igår, dock inget mail.
Väntan är relativt olidlig hahahaha
Hämtar ni i Stockholm?
Jag har samma estimat men Malmö. Inget sms än och
min "tesla advisor" svarar inte längre.
Chatten inte heller någon info.
Man börjar bli småtrött på det här.
Vi kan spåra nästan allt vi köper men inte när vi köper bil. 😅
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

En liten reflektion till de som "går i väntans tider" på bil och tycker att Teslas information är "dålig"......

Deras information är Oändligt mycket bättre och mycket mer än hos ett vanligt bilmärke.
Där får man normalt absolut ingen information från i princip Orderläggning (om man själv frågar efter den så kan man få knapphändiga svar) tills dess att Bilen står under den "magiska filten" i bilhallen.
Tiden/Platsen för vart den skall hämtas får man normalt inte heller välja.

Leveranstider - även där är Tesla snabbare och tydligare. Nån som hittar en "estimerad leveranstid" på ett annat bilmärkes hemsidor.

Sen förstår jag alla som väntar, det gör jag med (och trots att jag såg att bilen/VIN var för-reggad och har ett RegNr och därmed trodde bilen redan var på plats i Huddinge, har ett est 22-31/3, så fick jag veta att de gjorde den för-reggningen innan bilen står på sista transporten d v s lastbilen)
Användarvisningsbild
dagr2000
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jan 2023 13:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av dagr2000 »

Vincent90 skrev: 22 mar 2023 06:54
Tesluminati skrev: 22 mar 2023 05:18
Fick samma sms igår, dock inget mail.
Väntan är relativt olidlig hahahaha
Hämtar ni i Stockholm?
Jag har samma estimat men Malmö. Inget sms än och
min "tesla advisor" svarar inte längre.
Chatten inte heller någon info.
Man börjar bli småtrött på det här.
Vi kan spåra nästan allt vi köper men inte när vi köper bil. 😅

Tror tesla medarbetarna har det apstressigt för att de vill leverera så många bilar som möjligt innan kvartalet stänger (31 mars). Du får säkert sms idag/ imon. Men jag håller med. Man blir lite trött. Det är så nära men tråkigt att vi inte har ett bättre sätt att spåra leveransen…
2023 MYLR svart/svart
Tesluminati
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 mar 2023 10:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesluminati »

Det här ständiga beskyddandet av Tesla. Jag jobbar inom ledning och en av våra fokusområden är att hantera växtvärk som Tesla tydligen har. Deras personal i Stockholm (telefonlinjen) har ingen aning vad de pratar om ofta, så upplärningen är undermålig. Varför? Jo, troligtvis växer de för snabbt.

Till skillnad från andra märken så är Tesla i stort sett en renordlad e-handlare, så kraven på spårning är högre än om du beställer i en fysisk butik.

Det går att äga en Tesla utan att vara helt fanatisk och kultisk...

Men tack för info ändå om förregistreringen och hoppas vi alla får våra bilar inom kort.
Jag hämtar iaf i Stockholm!
Ursäkta min bitterhet, vaknade med halsont och är över 30; då blir man bitter haha
Beställt Tesla MYLR 2023 02 09
Fick VIN:
20230317
EDD: 24 -31 Mars 2023
Användarvisningsbild
Marcus81
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 31 aug 2022 11:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Marcus81 »

JR_4321 skrev: 22 mar 2023 07:56
En liten reflektion till de som "går i väntans tider" på bil och tycker att Teslas information är "dålig"......

Deras information är Oändligt mycket bättre och mycket mer än hos ett vanligt bilmärke.
Där får man normalt absolut ingen information från i princip Orderläggning (om man själv frågar efter den så kan man få knapphändiga svar) tills dess att Bilen står under den "magiska filten" i bilhallen.
Tiden/Platsen för vart den skall hämtas får man normalt inte heller välja.

Leveranstider - även där är Tesla snabbare och tydligare. Nån som hittar en "estimerad leveranstid" på ett annat bilmärkes hemsidor.

Sen förstår jag alla som väntar, det gör jag med (och trots att jag såg att bilen/VIN var för-reggad och har ett RegNr och därmed trodde bilen redan var på plats i Huddinge, har ett est 22-31/3, så fick jag veta att de gjorde den för-reggningen innan bilen står på sista transporten d v s lastbilen)
Du har ju helt rätt. Många andra märken säger bara att det är 1-1.5 års väntan och sen plötsligt hör någon av sig att det är dags om två veckor. Men sen kan man ju som de skrivs ovan kanske förvänta sig bättre spårning av något så stort och dyrt, border inte vara så komplext.

I övrigt sitter jag i liknande sits som du. Fick för 1,5 månad sedan VIN och några dagar därefter regnummer, trodde då att bilen var inom Europa och på väg sista biten till Sverige (vet att den kom till Zeebrugge den 7e mars). Estimatet 20-31a mars hade jag fram till igår då det plötsligt puttades framåt till 2-16 april... Bilen tillverkades 13 jan i Shanghai och förstår givetvis att det tar tid med båt ifrån Kina till Europa men sen trodde jag det skulle vara ganska snabbt ordnat.
Sigismund
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 mar 2023 09:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sigismund »

Tesluminati
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 mar 2023 10:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesluminati »

Sigismund skrev: 22 mar 2023 09:12
:lol: :lol: :lol: :lol:
Beställt Tesla MYLR 2023 02 09
Fick VIN:
20230317
EDD: 24 -31 Mars 2023
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

Tesluminati skrev: 22 mar 2023 08:53
Det här ständiga beskyddandet av Tesla. Jag jobbar inom ledning och en av våra fokusområden är att hantera växtvärk som Tesla tydligen har. Deras personal i Stockholm (telefonlinjen) har ingen aning vad de pratar om ofta, så upplärningen är undermålig. Varför? Jo, troligtvis växer de för snabbt.

Till skillnad från andra märken så är Tesla i stort sett en renordlad e-handlare, så kraven på spårning är högre än om du beställer i en fysisk butik.

Det går att äga en Tesla utan att vara helt fanatisk och kultisk...

Men tack för info ändå om förregistreringen och hoppas vi alla får våra bilar inom kort.
Jag hämtar iaf i Stockholm!
Ursäkta min bitterhet, vaknade med halsont och är över 30; då blir man bitter haha
Personligen "beskyddar" jag ingen, har aldrig haft en Tesla förut.
Ville bara ge ett perspektiv på hur andra bilmärken beter sig.
Efter att själv ha väntat 12 månader (där jag 11 ggr själv fick söka infon - aldrig nån uppdatering från andra hållet) och sen få en +5 månader till så gav jag upp. Avbeställde och beställde en Tesla. Den kommer komma innan den andra bilen.....

Växtvärk och växtvärk.....ingen kompletens.......prova att ringa en vanlig bilsäljare.... :-) .
Vet inte vad som är "värst" : en e-handlande biltillverkare med växtvärk.........eller en traditionell som inte har (nån) koll alls på sin Supply-kedja........och därmed inte kan tillverka......Det är en annan sorts Ledning....

"Citerar Tony Rickardsson i skepnad av Robert Gustafsson : Jag e inte Bitter" :-)
Skriv svar