Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

defend skrev:
Fredrik j skrev:
defend skrev:
ErikHallq skrev:
Nyfiken fråga, varför skulle man inte vilja ha bilen hemkörd?
För att det står att dom har en försäkring men den täcker inte stenskott, det är helt idiotiskt men så är det
Om det är glasförsäkring kan ju stenskottet lika gärna uppstått när du kör första svängen.
Självklart så kan det blir så men då har jag min egna försäkring som täcker stenskott. Så hur ska du göra när Tesla levererar din bil med ett stenskott i framrutan som inte täcks av deras försäkring ljuga och anmäla det senare när du har din egna försäkring som täcker skadan. Jag anser att det är en skit tjänst eftersom den inte körs ut med en helförsäkring och inte nog med det man ska betal 795kr för det.
Jovisst är det lite märkligt att den lilla detaljen inte ingår. Ville bara peka på en lösning. Glasfirmorna brukar ju inte direkt göra en utredning om man kommer in med sprucken ruta.
defend
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Fredrik j skrev:
defend skrev:
Fredrik j skrev:
defend skrev:
ErikHallq skrev:
Nyfiken fråga, varför skulle man inte vilja ha bilen hemkörd?
För att det står att dom har en försäkring men den täcker inte stenskott, det är helt idiotiskt men så är det
Om det är glasförsäkring kan ju stenskottet lika gärna uppstått när du kör första svängen.
Självklart så kan det blir så men då har jag min egna försäkring som täcker stenskott. Så hur ska du göra när Tesla levererar din bil med ett stenskott i framrutan som inte täcks av deras försäkring ljuga och anmäla det senare när du har din egna försäkring som täcker skadan. Jag anser att det är en skit tjänst eftersom den inte körs ut med en helförsäkring och inte nog med det man ska betal 795kr för det.
Jovisst är det lite märkligt att den lilla detaljen inte ingår. Ville bara peka på en lösning. Glasfirmorna brukar ju inte direkt göra en utredning om man kommer in med sprucken ruta.
Lösningen är för min del att inte använda tjänster som är dåliga samt så har jag informerat Tesla om att deras tjänst inte lever upp till mina förväntningar. Vist kan man ljuga och vara oärlig och ta det på sin egna försäkring men varför ska man göra det samt få en extra kostnad på typ 1500 i självrisk om jag måste byta rutan helt. Jag antar att Tesla har märkt att deras chaufförer råkat ut för en massa stenskott och där av lagt den kostanden på kunden. Om du tycker att det är en bra tjänst så använd den, jag har inga problem att hämta bilen själv för en lägre kostnad och fullförsäkrad.
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Scania »

Ni som hämtar ut nu kommande veckan eller har hämtat ut senaste veckan, när la ni era beställningar? Är nyfiken på vad man ska förvänta sig gällande preliminära leveranstider på Teslas sida (alltså det som anges innan man lagt beställningen). Jag skickade in min beställning för två veckor sen då det för min spec (S/S med vinterdäck) angavs preliminär leverans November (ha!) - februari. Beställer man likadan modell idag anges det januari - mars.

Är det lönt att jag loggar in varje dag och hoppas se ett VIN-nr eller ska jag lägga ner och kika igen om en månad?
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lerumsexpressen »

Scania skrev:
Ni som hämtar ut nu kommande veckan eller har hämtat ut senaste veckan, när la ni era beställningar? Är nyfiken på vad man ska förvänta sig gällande preliminära leveranstider på Teslas sida (alltså det som anges innan man lagt beställningen). Jag skickade in min beställning för två veckor sen då det för min spec (S/S med vinterdäck) angavs preliminär leverans November (ha!) - februari. Beställer man likadan modell idag anges det januari - mars.

Är det lönt att jag loggar in varje dag och hoppas se ett VIN-nr eller ska jag lägga ner och kika igen om en månad?
Det finns 2 svarta, en MY LR och en RWD tillgängliga nu på Teslas hemsida och det är fler bilar på ingång. Så rådet just nu är att du kollar på hemsidan under nya bilar i lager vill du ha asap.
Senast redigerad av Lerumsexpressen, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Scania »

Lerumsexpressen skrev:
Scania skrev:
Ni som hämtar ut nu kommande veckan eller har hämtat ut senaste veckan, när la ni era beställningar? Är nyfiken på vad man ska förvänta sig gällande preliminära leveranstider på Teslas sida (alltså det som anges innan man lagt beställningen). Jag skickade in min beställning för två veckor sen då det för min spec (S/S med vinterdäck) angavs preliminär leverans November (ha!) - februari. Beställer man likadan modell idag anges det januari - mars.

Är det lönt att jag loggar in varje dag och hoppas se ett VIN-nr eller ska jag lägga ner och kika igen om en månad?
Det finns 2 svarta, en MY LR och en RWD tillgängliga nu på Teslas hemsida och det är många fel på ingång. Så rådet just nu är att du kollar på hemsidan under nya bilar i lager vill du ha asap.
Såg det och visst fan kliar det lite att kontakta Tesla och kika på hur det går att lösa ifall hugger tag i LR:en och samtidigt avbeställer den jag har liggande. Är dock lite tveksam till att få den ”hemkörd” från Stockholm till Malmö nu under vintern. Och är inte så sugen på att ta den distansen som första körning i en ny bil.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

"I Lager" betyder inte att den står och är redo att köras därifrån, oftast är den en bil under transport på väg hit. Dvs en bil som finns men som inte är tilldelad någon.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
"I Lager" betyder inte att den står och är redo att köras därifrån, oftast är den en bil under transport på väg hit. Dvs en bil som finns men som inte är tilldelad någon.
Precis. Min Model 3 var en "lagerbil", men det tog 4 veckor innan jag kunde hämta ut den.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tubstr
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2022 19:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tubstr »

Uppställningsplatserna vid LCs är förefaller vara smockfulla med Model Y:s som väntar på att göras leveransklara. Åkte förbi Mölndal / Göteborg för en vecka sedan för att "kolla läget" och kan konstatera att deras uppställningsplats är full.

Är flaskhalsen LC och deras kapacitet att leverera/göra bilarna leveransklara?
TeslaBenz
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jan 2022 20:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TeslaBenz »

Någon som hämtat ut en MY RWD? Isf hur är räckvidden på våra breddgrader?
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joelsvantesson »

Har en MY RWD svart ute och inne, induction 20”
Upphämtning Trosta Stockholm - beräknad 13-27 december (va 8-23 december nyligen).

Har 1 december får samma sms som ni andra ( ”snart bokas för upphämtning” )

Fått VIN nummer, men inte mycket info ännu. Hittar inget på car.info / biluppgifter.se osv. På teslas VIN recall får jag informationen att de åtminstone är en 2023:a tillverkad i Kina.

Vad tror ni, när kan jag förvänta mig leverans? Såg några sidor längre bak i tråden att de kom två båtar till Södertälje i helgen - men jag har inte fått något sms som ni andra.

Viktigaste är inte exakta datumet för mig (även om man längtar), men vill ha bilen denna sida årsskiftet så man får 70.000 i bonus och inte 50.000
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Player »

joelsvantesson skrev:
Har en MY RWD svart ute och inne, induction 20”
Upphämtning Trosta Stockholm - beräknad 13-27 december (va 8-23 december nyligen).

Har 1 december får samma sms som ni andra ( ”snart bokas för upphämtning” )

Fått VIN nummer, men inte mycket info ännu. Hittar inget på car.info / biluppgifter.se osv. På teslas VIN recall får jag informationen att de åtminstone är en 2023:a tillverkad i Kina.

Vad tror ni, när kan jag förvänta mig leverans? Såg några sidor längre bak i tråden att de kom två båtar till Södertälje i helgen - men jag har inte fått något sms som ni andra.

Viktigaste är inte exakta datumet för mig (även om man längtar), men vill ha bilen denna sida årsskiftet så man får 70.000 i bonus och inte 50.000
Jag har samma datumsituation som dig och fick informationen att garanterat innan nyår, de vill väll dunka ut allt de kan detta kvartalet. Men såklart hinner inte bilen fram i tid är det ju svårt att leverera.. lät ju som att någon båt skulle komma kring 14e till Sverige från Belgien där flaskhalsen verkar vara, får hoppas våra är med på den, då är inte mellandagarna en omöjlighet.
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joelsvantesson »

Ringde Tesla idag. Supporten försökte hitta bilen med GPS koordinater men fick inget svar, så min gissning är att den kanske är ute till havs?

Estimerat datum för min bil va i alla fall 16 december. Sen om de är ankomstdatum till hamnen, Trosta eller något annat - de hade han ingen aning om.

Men håller tummarna att jag förhoppningvis har bilen innan nyår i alla fall!
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Domenix »

joelsvantesson skrev:
Ringde Tesla idag. Supporten försökte hitta bilen med GPS koordinater men fick inget svar, så min gissning är att den kanske är ute till havs?

Estimerat datum för min bil va i alla fall 16 december. Sen om de är ankomstdatum till hamnen, Trosta eller något annat - de hade han ingen aning om.

Men håller tummarna att jag förhoppningvis har bilen innan nyår i alla fall!
Hoppas du verkligen det nu när dem förmodligen monterar den nya radarn i mitten på Januari :o
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
thefork
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 nov 2022 01:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av thefork »

Pratade med Tesla i MoS idag, min bil har tydligen kommit till Sverige. Kom upp på lastbil. Troligen testar de värmepump nu, därav inget SMS, men jag skulle räkna med leverans i december.

MYP, s/s, RN11751, beställd 5/7, VIN synligt på hemsidan, inget SMS än.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Baretta »

Tack för uppdateringen! Då får vi hoppas att våra bilar inte har fel på VP.

MYP, s/s, RN11730, beställd 6/6, VIN synligt på hemsidan, regnr hos car.info, inget SMS än.
Myp2023
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 dec 2022 21:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Myp2023 »

Efter många besök i den här tråden så var det dags för mig att hämta ut min MYP s/s idag. Beställd i augusti, fick ett samtal igår (inget sms) och tid för upphämtning idag på Trosta. Fantastiskt fina köregenskaper i ett snöigt Stockholm. Mycket bättre än mina egna förväntningar. Har inte haft möjlighet att testa prestandan ännu men det kommer väl. Bilen är värd all väntan.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perkabolo »

SMS med bekräftelse av upphämtning imorgon. Så långt har allt gått bra...
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Hämtat RWD.

Första? Också mkt X Plaid på
Plats
B75C34A3-2AFA-4CF2-B0FA-FA3F0DFBC5CF.jpeg
Haft alla 3/Y
joelsvantesson
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 nov 2022 21:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joelsvantesson »

Domenix skrev:
joelsvantesson skrev:
Ringde Tesla idag. Supporten försökte hitta bilen med GPS koordinater men fick inget svar, så min gissning är att den kanske är ute till havs?

Estimerat datum för min bil va i alla fall 16 december. Sen om de är ankomstdatum till hamnen, Trosta eller något annat - de hade han ingen aning om.

Men håller tummarna att jag förhoppningvis har bilen innan nyår i alla fall!
Hoppas du verkligen det nu när dem förmodligen monterar den nya radarn i mitten på Januari :o
Ja alltså jag vet inte hur du tänker - men de skrev ju i dokumenten till FCC (amerikanska Transportstyrelsen?) att de vill börja marknadsföra dessa i mitten januari och bad myndigheten hålla brevet hemligt tills 7 februari.

Jag hade därför inte väntat mig en bil med deras nya radar levereras fören tidigast typ sommaren 2023? Men jag kanske tänker helt fel :?
Senast redigerad av joelsvantesson, redigerad totalt 1 gånger.
TeslaBenz
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jan 2022 20:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TeslaBenz »

pejvic skrev:
Hämtat RWD.

Första? Också mkt X Plaid på
Plats
Hur långt uppskattar du räckvidden på rwd i kylan?
gudas
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 dec 2020 09:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av gudas »

pejvic skrev:
Hämtat RWD.

Första? Också mkt X Plaid på
Plats
Grattis! Rapportera gärna om intrycken av bilen. Gick det att inspektera bilen ordentligt innan godkännande med all snö?
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Domenix »

joelsvantesson skrev:
Domenix skrev:
joelsvantesson skrev:
Ringde Tesla idag. Supporten försökte hitta bilen med GPS koordinater men fick inget svar, så min gissning är att den kanske är ute till havs?

Estimerat datum för min bil va i alla fall 16 december. Sen om de är ankomstdatum till hamnen, Trosta eller något annat - de hade han ingen aning om.

Men håller tummarna att jag förhoppningvis har bilen innan nyår i alla fall!
Hoppas du verkligen det nu när dem förmodligen monterar den nya radarn i mitten på Januari :o
Ja alltså jag vet inte hur du tänker - men de skrev ju i dokumenten till FCC (amerikanska Transportstyrelsen?) att de vill börja marknadsföra dessa i mitten januari och bad myndigheten hålla brevet hemligt tills 7 februari.

Jag hade därför inte väntat mig en bil med deras nya radar levereras fören tidigast typ sommaren 2023? Men jag kanske tänker helt fel :?

Eftersom allt läckt ut redan så betyder datumet i februari ingenting längre. Jag tror vi kommer börja se den nya radarn i 2023 modellerna redan slutet på februari :)

Men noone knows, det är Tesla vi pratar om och dem är lika oberäkneliga som en gorilla på ett dagis
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

gudas skrev:
pejvic skrev:
Hämtat RWD.

Första? Också mkt X Plaid på
Plats
Grattis! Rapportera gärna om intrycken av bilen. Gick det att inspektera bilen ordentligt innan godkännande med all snö?
Nä det går ju inte, jag kollade efter dörruppslag och repor. Syna den får man ju göra när man åker till OK och handtvättar och sen handtorkar bilen.
Och till dig som frågade innan. jag måste köra den någon vecka för att jämföra räckvidden. Skrev också i RWD-tråden så såg ej era frågor och då skrev jag också:

Bättre trådlös laddning i bilen.
Inga skillnader syns inne i bilen men inte synat ordentligt.
Uppför sig riktigt bra i halt väglag med sommardäcken.
Skall sätta på vinterdäck imorgon och provocera den ordentligt.

Kommer att köra båda parallellt och jämföra dem.
Haft alla 3/Y
Foosa
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 mar 2021 20:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Foosa »

Domenix skrev:
joelsvantesson skrev:
Domenix skrev:
joelsvantesson skrev:
Ringde Tesla idag. Supporten försökte hitta bilen med GPS koordinater men fick inget svar, så min gissning är att den kanske är ute till havs?

Estimerat datum för min bil va i alla fall 16 december. Sen om de är ankomstdatum till hamnen, Trosta eller något annat - de hade han ingen aning om.

Men håller tummarna att jag förhoppningvis har bilen innan nyår i alla fall!
Hoppas du verkligen det nu när dem förmodligen monterar den nya radarn i mitten på Januari :o
Ja alltså jag vet inte hur du tänker - men de skrev ju i dokumenten till FCC (amerikanska Transportstyrelsen?) att de vill börja marknadsföra dessa i mitten januari och bad myndigheten hålla brevet hemligt tills 7 februari.

Jag hade därför inte väntat mig en bil med deras nya radar levereras fören tidigast typ sommaren 2023? Men jag kanske tänker helt fel :?

Eftersom allt läckt ut redan så betyder datumet i februari ingenting längre. Jag tror vi kommer börja se den nya radarn i 2023 modellerna redan slutet på februari :)

Men noone knows, det är Tesla vi pratar om och dem är lika oberäkneliga som en gorilla på ett dagis


let me get this right. dom går ut med att USS ska bort och TV ska ersätta (okt22). men ni tror alltså att from produktion typ feb23 så får dom nya radar istället? så vi som köpt bilar som producerats mellan okt22-feb23 får skräp?

skithög också. har trångt garage och fru. detta känns inte bra.
Beställd: Tesla Model Y Standard Range RWD 2022
foo8ar
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 nov 2022 09:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av foo8ar »

och där åkte "estimatet" ytterligare två veckor.
med tanke på Teslas tekniska förmågor är det förvånande att dom inte kan hantera leveranserna bättre.

"Estimated Delivery: December 22 - December 31"

/f
Skriv svar