Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

ErikHallq skrev:
Domenix skrev:
malmer skrev:
Blir mer och mer övertygad om att den främsta anledningen till att såpass få bilar var allokerade till Sverige i Q3 i förhållande till andra länder (och vi får se hur det går i Q4) är att de alla ska levereras med dragkrok, och då det verkar vara brist på dem så blir det den begränsande faktorn. Istället så skeppar man bilar först och främst till marknader där dragkrok inte är standard.
Man kan ju också fråga sig varför dragkrok är standard i Sverige :roll:
För alla ska dra husvagn 50 mil utan paus i 30 minusgrader. Det vet ju alla :roll:

Fast just ja, det är en batteribil som hör hemma på tivoli så det fungerar ju inte
Kroken är nog inget man ska hänga upp sig på…
(Ja, jag har min leverans i Göteborg…) ;)
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Domenix skrev:
malmer skrev:
Blir mer och mer övertygad om att den främsta anledningen till att såpass få bilar var allokerade till Sverige i Q3 i förhållande till andra länder (och vi får se hur det går i Q4) är att de alla ska levereras med dragkrok, och då det verkar vara brist på dem så blir det den begränsande faktorn. Istället så skeppar man bilar först och främst till marknader där dragkrok inte är standard.
Man kan ju också fråga sig varför dragkrok är standard i Sverige :roll:
Kan finnas flera anledningar. Troligtvis såg de att nästan alla beställde dragkrok ändå. Och de kanske även behövde ha ett lite högre pris här på grund av valutarisk, men för att motivera det för kunden så slängde de in dragkroken, som troligtvis inte kostar dem mycket alls före påslag.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

malmer skrev:
Blir mer och mer övertygad om att den främsta anledningen till att såpass få bilar var allokerade till Sverige i Q3 i förhållande till andra länder (och vi får se hur det går i Q4) är att de alla ska levereras med dragkrok, och då det verkar vara brist på dem så blir det den begränsande faktorn. Istället så skeppar man bilar först och främst till marknader där dragkrok inte är standard.
Då är det ju bara att leverera utan dragkrok och låta kunden beställa dragkrok senare, så har de ju gjort hittills.
Min var beställd med dragkrok, Tesla levererade utan dragkrok och drog av 12000 på priset. Sedan fick jag köpa en dragkrok för 14000. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dafro »

Vintersladd skrev:
backe skrev:
ErikHallq skrev:
Domenix skrev:

Helt galet, folk är så otåliga så dem går full on detective mode för att hitta minsta lilla info om vart deras bil kan vara och när den eventuellt kommer xD
För mig är det en kul grej bara, men också till en början för att planera avvecklingen av nuvarande bil. När man förmånsskattar för en bil vill man helst inte ha 2 bilar samma kalendermånad, då skattar man fullt för båda bilarna för samma månad. Så för mig handlar det om några tusenlappars skillnad. Nu sket det sig dock iom att jag kommer sälja min nuvarande bil till tesla, så lämnar in samma dag som jag hämtar. Men hade jag kunnat planera och lita på tesla så hade jag nog sålt bilen vid månadsskiftet okt/nov till någon bilhandlare

När jag beställde en Mercedes för några år sedan så kunde man följa bilen från station till station i tillverkningsprocessen enda fram tills leveransdagen i bilhallen där den stod under ett fint täcke med rosett, alldeles ren och fin. Lite skillnad mot hur tesla behandlar sina kunder här i Sverige :P

Jag tror inte att du förmånsbeskattas för båda om du har dom dubbelt under kort period.

Jag är ganska säker på att jag inte brukar göra det åtminstone?
Förr i alla fall så skattades man bara för en bil vilket var den som var dyrast. Det gällde även om den bara användes 1 dag.
Förr mig har det varit den bil man hade längst tid under en månad, men blir nog ingen större skillnad.
27,8 kWp solceller
Thelock
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 nov 2022 18:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Thelock »

Väntar på en Y LR och har fått sms om leverans i november. Med stor risk för att jag ställer en dum fråga men när kan en sådan vara tillverkad? Är lite orolig att man ska få en av de sista innan uppgradering av fjädring etc.
Skulle vara kul att se bilder från er som nyss tagit emot en Shanghai model Y. Beklädnad bagage etc.
Model Y LR -22
Model 3 LR -19 (Såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Thelock skrev:
Väntar på en Y LR och har fått sms om leverans i november. Med stor risk för att jag ställer en dum fråga men när kan en sådan vara tillverkad? Är lite orolig att man ska få en av de sista innan uppgradering av fjädring etc.
Skulle vara kul att se bilder från er som nyss tagit emot en Shanghai model Y. Beklädnad bagage etc.
Bytet av fjädring är väl redan genomförd?
Snarare kan man vara orolig över att parkeringsassistans saknas, men då skall man tydligen få godkänna detta innan leverans.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ErikHallq »

Nu har jag fått slutfaktura och i den står även upphämtningsdatum och regnr. 19 november, en lördag

Tillverkad 24e september. Blir spännande och se om den har uss, förlängda säten osv.

Så blir exakt 1 månad från beställning till leverans :-P
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jimhalpert »

ErikHallq skrev:
Nu har jag fått slutfaktura och i den står även upphämtningsdatum och regnr. 19 november, en lördag

Tillverkad 24e september. Blir spännande och se om den har uss, förlängda säten osv.

Så blir exakt 1 månad från beställning till leverans :-P
Spännande! Vad fort det gick. Det ska bli riktigt intressant att höra vilka ”specs” du får (förlängt baksäte etc). Har själv en RWD beställd med leverans början på december.
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av vampyren »

ErikHallq skrev:
Nu har jag fått slutfaktura och i den står även upphämtningsdatum och regnr. 19 november, en lördag

Tillverkad 24e september. Blir spännande och se om den har uss, förlängda säten osv.

Så blir exakt 1 månad från beställning till leverans :-P
Berätta gärna vilken hårdvara du får också, hw4.0 eller tidigare, mest intresserad av kamerorna. Det ska tydligen komma med 5mp istället för 1.x som är idag...
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ErikHallq »

vampyren skrev:
ErikHallq skrev:
Nu har jag fått slutfaktura och i den står även upphämtningsdatum och regnr. 19 november, en lördag

Tillverkad 24e september. Blir spännande och se om den har uss, förlängda säten osv.

Så blir exakt 1 månad från beställning till leverans :-P
Berätta gärna vilken hårdvara du får också, hw4.0 eller tidigare, mest intresserad av kamerorna. Det ska tydligen komma med 5mp istället för 1.x som är idag...
Yes återkommer med info. Har dock en 2022 årsmodell enligt VIN samt att jag inte fått någon info om att uss kan saknas så tror jag får "gamla". Men förhoppningsvis nya fjädringen. Är väl oklart om jag kan märka det på något sätt dock. Har provkört en model y för någon månad sen och det kändes väl snarlikt min 2021 Model 3, annorlunda men bekant.

Finns det någon sätt att skilja 5mp från 1.2mp? Oklart om man ser någon skillnad på skärmen eller ens inspelad video, kan ju vara rätt nerfad upplösning vid inspelning misstänker jag pga minne?
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Hmm… bara min bil som verkar få framskjutet datum nu hela tiden?
Fick SMS om 14-28:e november, fått VIN samt pratat med Tesla om att den är på G men det var ett tag sen nu.

Nu har jag fått datum i december, 28:e november till 10:e december. Haft innan 2-10:e november, sen 16:e Nov till 2:a december och nu idag blev det framskjutet igen
Model Y LR AWD -23
Hejhejhej
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jun 2022 01:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hejhejhej »

Anonym skrev:
Hmm… bara min bil som verkar få framskjutet datum nu hela tiden?
Fick SMS om 14-28:e november, fått VIN samt pratat med Tesla om att den är på G men det var ett tag sen nu.

Nu har jag fått datum i december, 28:e november till 10:e december. Haft innan 2-10:e november, sen 16:e Nov till 2:a december och nu idag blev det framskjutet igen
Samma här..

Men, när mitt datum i appen var 2-10 november (för några dagar sen) och jag frågade Tesla om jag kommer få den tidigare så svarade de att de mest aktuella datumen är de som kommuniceras via SMS, och att det fortfarande var 14-28 nov som var mest aktuellt. Förhoppningvis gäller det fortfarande.
defend
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Anonym skrev:
Hmm… bara min bil som verkar få framskjutet datum nu hela tiden?
Fick SMS om 14-28:e november, fått VIN samt pratat med Tesla om att den är på G men det var ett tag sen nu.

Nu har jag fått datum i december, 28:e november till 10:e december. Haft innan 2-10:e november, sen 16:e Nov till 2:a december och nu idag blev det framskjutet igen
Samma för mig med.
jofferson
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 apr 2022 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jofferson »

Det var ett gäng MIC MYLR bilar som lastades av i Barcelona 25-26/10 (Glovis Supreme), de skulle båtas upp därifrån ( bl a till Södertälje) Min är bland dessa och jag har 29/11-13/12 EDD. Hittar ingen info mer än detta. Tror vi får levdatum och slutfaktura när de löst sista transporten till Sverige….
För övrigt så är en teori att de bilar som kom med Hoegh- båten till zeebrugge i helgen går vidare med Elbe Highway till Malmö (1:a destination?) ikväll.
MYLR AWD Svart/svart 20" 2022
defend
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

jofferson skrev:
Det var ett gäng MIC MYLR bilar som lastades av i Barcelona 25-26/10 (Glovis Supreme), de skulle båtas upp därifrån ( bl a till Södertälje) Min är bland dessa och jag har 29/11-13/12 EDD. Hittar ingen info mer än detta. Tror vi får levdatum och slutfaktura när de löst sista transporten till Sverige….
För övrigt så är en teori att de bilar som kom med Hoegh- båten till zeebrugge i helgen går vidare med Elbe Highway till Malmö (1:a destination?) ikväll.

Jag fick min slutfaktura för ca 3 veckor sedan och den är betald. När jag pratade med Tesla så sa dom att min bil skulle till Södertälje men dom kunde inte säga på vilken båt den var på, detta var runt 25/10. Så det är troligt att även min bil var på den båten då. Enligt SMS från tesla så är mitt estimerade fönster 14/11-28/11 så det kanske stämmer bättre än App datumet :) som ändrades nyss till 26/11-10/12
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pawweshark »

jofferson skrev:
För övrigt så är en teori att de bilar som kom med Hoegh- båten till zeebrugge i helgen går vidare med Elbe Highway till Malmö (1:a destination?) ikväll.
Ja eller så är det denna som är på väg till Göteborg
FLANDRIA SEAWAYS
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av vampyren »

ErikHallq skrev:
vampyren skrev:
ErikHallq skrev:
Nu har jag fått slutfaktura och i den står även upphämtningsdatum och regnr. 19 november, en lördag

Tillverkad 24e september. Blir spännande och se om den har uss, förlängda säten osv.

Så blir exakt 1 månad från beställning till leverans :-P
Berätta gärna vilken hårdvara du får också, hw4.0 eller tidigare, mest intresserad av kamerorna. Det ska tydligen komma med 5mp istället för 1.x som är idag...
Yes återkommer med info. Har dock en 2022 årsmodell enligt VIN samt att jag inte fått någon info om att uss kan saknas så tror jag får "gamla". Men förhoppningsvis nya fjädringen. Är väl oklart om jag kan märka det på något sätt dock. Har provkört en model y för någon månad sen och det kändes väl snarlikt min 2021 Model 3, annorlunda men bekant.

Finns det någon sätt att skilja 5mp från 1.2mp? Oklart om man ser någon skillnad på skärmen eller ens inspelad video, kan ju vara rätt nerfad upplösning vid inspelning misstänker jag pga minne?
Vet inte om minner men körde BYD Tega eller vad det heter igår och det spelade in från kameror när man kör som dashcam och den filmen såg riktigt bra ut, en 1.2mp hade aldrig set ut sådär så man kan no se skillnaden....google filmer som är low res..
defend
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2022 10:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av defend »

Hörde av mig till Tesla idag för att få en uppdatering på varför mitt datum blivit framflyttat igen. Svaret var att båtarna har blivit försenade/problem men dom kan inte se på vilken båt min bil är eller vilka båtar som blivit försenade.
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EnDaniel »

ErikHallq skrev:
Nu har jag fått slutfaktura och i den står även upphämtningsdatum och regnr. 19 november, en lördag

Tillverkad 24e september. Blir spännande och se om den har uss, förlängda säten osv.

Så blir exakt 1 månad från beställning till leverans :-P
Hur kan du veta att den är tillverkad 24 september?
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ErikHallq »

EnDaniel skrev:
ErikHallq skrev:
Nu har jag fått slutfaktura och i den står även upphämtningsdatum och regnr. 19 november, en lördag

Tillverkad 24e september. Blir spännande och se om den har uss, förlängda säten osv.

Så blir exakt 1 månad från beställning till leverans :-P
Hur kan du veta att den är tillverkad 24 september?
På transportstyrelsen när man har regnr att söka på :-)
Screenshot_20221107_203023.jpg
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
MYLR where art thou
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2022 21:40

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MYLR where art thou »

Idag släppte regeringen nyheten att klimatbonusen försvinner från och med imorgon!
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -november/

Det intressanta här är att man kommer att betala ut bonusen till bilar som är BESTÄLLDA innan 8 november.
När pristaket på 700.000 kr infördes så gällde ju datumgränsen för REGISTRERADE bilar. Alltså en skillnad i bedömning för när/om bonusen ska betalas ut.

Är det någon som vet vad som gäller för en bil beställd innan 12 juli när pristaket infördes? Men den nya regeringens besked verkar de ju gå på beställningsdatumet.
Jag har inte särskilt höga förhoppningar på en klimatbonus för egen del, men frågan är ju fri att ställa.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CrazyGang »

MYLR where art thou skrev:
Idag släppte regeringen nyheten att klimatbonusen försvinner från och med imorgon!
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -november/

Det intressanta här är att man kommer att betala ut bonusen till bilar som är BESTÄLLDA innan 8 november.
När pristaket på 700.000 kr infördes så gällde ju datumgränsen för REGISTRERADE bilar. Alltså en skillnad i bedömning för när/om bonusen ska betalas ut.

Är det någon som vet vad som gäller för en bil beställd innan 12 juli när pristaket infördes? Men den nya regeringens besked verkar de ju gå på beställningsdatumet.
Jag har inte särskilt höga förhoppningar på en klimatbonus för egen del, men frågan är ju fri att ställa.
Bonus betalas till bilar beställda innan 9 november som vid utbetalningstillfället kvalificerar sig enligt regelverket (utsläppskrav, max 700’ osv).

Tyvärr vet ingen vad skatteverkets prislista säger vid utbetalningstillfället, därför finns viss osäkerhet.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1735
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Lite data om de Teslor som förregistrerats hos Transportstyrelsen senaste tiden. D.v.s. i praktiken det som är på gång ut till kund den närmsta tiden.

Kod: Markera allt

+------+-------------------------------------------+--------+--------------+-------+-----------------+-------------+------------+-----------------+----------------+
| vin3 | full_name                                 | colour | pre_reg_date | total | count_delivered | first_build | last_build | first_delivered | last_delivered |
+------+-------------------------------------------+--------+--------------+-------+-----------------+-------------+------------+-----------------+----------------+
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD, 345ps, 2022 | Black  | 2022-11-02   |   149 |               0 | 2022-09-24  | 2022-09-25 | NULL            | NULL           |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD, 345ps, 2022 | Blue   | 2022-11-02   |     1 |               0 | 2022-09-24  | 2022-09-24 | NULL            | NULL           |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD, 345ps, 2022 | White  | 2022-11-02   |   192 |               0 | 2022-09-24  | 2022-09-25 | NULL            | NULL           |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD, 345ps, 2022 | White  | 2022-11-04   |     1 |               0 | 2022-08-17  | 2022-08-17 | NULL            | NULL           |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD, 345ps, 2023 | Black  | 2022-11-02   |     6 |               0 | 2022-09-26  | 2022-09-26 | NULL            | NULL           |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD, 345ps, 2023 | White  | 2022-11-02   |     1 |               0 | 2022-09-27  | 2022-09-27 | NULL            | NULL           |
| XP7  | Tesla Model Y Performance, 450ps, 2023    | Black  | 2022-11-04   |    15 |               0 | 2022-10-17  | 2022-10-26 | NULL            | NULL           |
| XP7  | Tesla Model Y Performance, 450ps, 2023    | White  | 2022-11-04   |     8 |               0 | 2022-10-25  | 2022-10-26 | NULL            | NULL           |
+------+-------------------------------------------+--------+--------------+-------+-----------------+-------------+------------+-----------------+----------------+
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Raoulen
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 02 jan 2019 14:52
Ort: Lerum

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Raoulen »

Jag gjorde en "impulsbeställning" har kollat länge om jag skulle byta min 3:a till en Y. Med beskedet som kom nu så tryckte jag på knappen.

Får se hur väl Januari - Februari 2023 står sig.
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av La_Jungla »

Det här låter ju läskigt:
https://www.dagensps.se/motor/mardrom-f ... ttehamnen/

Är vissa av bilarna fast där?
Skriv svar