Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Verbal
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Verbal »

flipmac skrev: 31 jan 2023 07:35
BigEasy skrev: 30 jan 2023 23:24
flipmac skrev: 30 jan 2023 23:13
De Model Y som finns i lager nu och är något billigare än listpriset och som står att de finns i Ghent. Är de lägre priset pga avsaknad av dragkrok? Det låter ju konstigt för jag trodde inte det tillverkades några sådana men det kanske bara är att Sverige inte brukar få sådana exemplar?
Skiljer 14 000:-. Vad kostar dragkroken?

Midnight Silver betyder att den är gjord i Kina? Eller betyder det att den är äldre och har parkeringssensorer?
För egen del kollade jag på RWD och de kommer ju alltid från Kina oavsett färg. Men det fanns visst några LR också och mycket riktigt midnight silver. När det dyker upp en så här pass stor batch helt plötsligt i Ghent tror jag det är rimligt att det är en leverans från Kina. Med tanke på alla som väntar på LR i denna tråden så verkar ju efterfrågan på dessa vars högre än produktionen på ett annat sätt än RWD.
Gjorde en beställning på en av lagerbilarna i Ghent (midnight) som gick igenom nu precis. Har en beställning på en svart redan sedan den 13/1. Inget leveransfönster för den än. Blir svårt att bestämma vilken man ska ta. Ska ringa och prata med Tesla ang. tillverkningsdatum på den från Kina. Gillar färgen bättre än svart men vill egentligen ha Berlin-tillverkad. Framförallt måste det vara comfort suspension. Vad jag har läst ska det vara det på Shanghai-tillverkade från oktober -22. Någon som fått en levererad under senaste tiden och kan bekräfta att bilarna som kommer från kina numera har den nya fjädringen?

En annan fråga, tror ni att det kan bli någon skillnad i andrahandsvärde i framtiden mellan Berlin och Shanghai?
Tesla YLR 2023
elbilist
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 jan 2023 11:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesla YLR 2023 »

Tog du bilen med 20’ induction?
Verbal
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Verbal »

Tesla YLR 2023 skrev: 31 jan 2023 09:19
Tog du bilen med 20’ induction?
Nej, gemini. 642k.
Användarvisningsbild
blast
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 jan 2023 09:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av blast »

Beställde Modell Y RWD Svart 16/1 23, Ändrad till Modell Y LR Svart/svart 20" 24/1 23
stod förväntad lev Feb-Mars.
Det dök upp en likadan lager bil igår vid 17:45, jag reserverade den
Ringde TM idag och de byter ut den beställda mot den reserverade.
Leverans mellan den 2/2 och den 16/2, VIN anger Berlin.
Senast redigerad av blast, redigerad totalt 1 gånger.
Modell Y AWD Svart/svart 20"
Tesla YLR 2023
elbilist
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 jan 2023 11:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesla YLR 2023 »

När skulle du kunna få bilen? Har beställt en vit LR med 20’ men ingen lev tid ännu.
Tesla YLR 2023
elbilist
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 jan 2023 11:55

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tesla YLR 2023 »

Jag tar den med 20’ nu ;)
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

Piggelin skrev: 30 jan 2023 17:17
Nikk skrev: 30 jan 2023 15:52
Var inne o kollade på Tesla nu och det finns några nya vita men bara bakhjulsdrivna på lager (och ganska många 3or och X).

Jag beställde LR svart/svart/svart 13/1 och inte fått något leveransbesked så nu börjar jag ta för givet att LR kommer tillverkas i Tyskland och det kommer förmodligen bli längre väntetid än Jan-mars... Får jag min i april-maj (inte beställt med v-hjul och gamla bilen går ut då) så vore det perfekt... sen får man bara lära sig att parkera utan USS...
Du ska aldrig ta något för givet med Tesla.
Nu kommer du få en från Kina med största sannolikhet.
Det var därför jag skrev ”börjar”… 😉
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Piggelin »

Verbal skrev: 31 jan 2023 08:25
En annan fråga, tror ni att det kan bli någon skillnad i andrahandsvärde i framtiden mellan Berlin och Shanghai?
Är nog högst personligt, jag hade nog föredragit en från Berlin, men det är ingen dealbreaker med Shanghai...
deepanRam
Inlägg: 41
Blev medlem: 30 dec 2022 10:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av deepanRam »

Jag funderade på att byta ut min MYLR till lagerbilarna i Gent, men fick reda på att de saknade dragkroken. Lagerbilarna är cirka 5k mindre men montering av en dragkrok kan kosta mer. Jag skulle få mindre om jag säljer min bil utan dragkrok. ( personlig åsikt )
Verbal
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Verbal »

deepanRam skrev: 31 jan 2023 12:44
Jag funderade på att byta ut min MYLR till lagerbilarna i Gent, men fick reda på att de saknade dragkroken. Lagerbilarna är cirka 5k mindre men montering av en dragkrok kan kosta mer. Jag skulle få mindre om jag säljer min bil utan dragkrok. ( personlig åsikt )
De är väl ca 15k billigare? Det är väl vad tesla tar för draget? Den jag la en order på kostar alltså 642. En ”ny” kostar 656 ungefär (629+9+17,5) Så tänker att man kan lägga till draget senare om man vill
deepanRam
Inlägg: 41
Blev medlem: 30 dec 2022 10:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av deepanRam »

Verbal skrev: 31 jan 2023 13:10
deepanRam skrev: 31 jan 2023 12:44
Jag funderade på att byta ut min MYLR till lagerbilarna i Gent, men fick reda på att de saknade dragkroken. Lagerbilarna är cirka 5k mindre men montering av en dragkrok kan kosta mer. Jag skulle få mindre om jag säljer min bil utan dragkrok. ( personlig åsikt )
De är väl ca 15k billigare? Det är väl vad tesla tar för draget? Den jag la en order på kostar alltså 642. En ”ny” kostar 656 ungefär (629+9+17,5) Så tänker att man kan lägga till draget senare om man vill
ahh, jag hade intrycket att jag fortfarande skulle behöva betala 9k för registreringen utöver priset (som för varje ny beställning av bilar)
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Liqwid78 »

Verbal skrev: 31 jan 2023 13:10
deepanRam skrev: 31 jan 2023 12:44
Jag funderade på att byta ut min MYLR till lagerbilarna i Gent, men fick reda på att de saknade dragkroken. Lagerbilarna är cirka 5k mindre men montering av en dragkrok kan kosta mer. Jag skulle få mindre om jag säljer min bil utan dragkrok. ( personlig åsikt )
De är väl ca 15k billigare? Det är väl vad tesla tar för draget? Den jag la en order på kostar alltså 642. En ”ny” kostar 656 ungefär (629+9+17,5) Så tänker att man kan lägga till draget senare om man vill
Draget kan du köpa från shopen och kostar ca 16kkr.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Verbal
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Verbal »

deepanRam skrev: 31 jan 2023 14:47
Verbal skrev: 31 jan 2023 13:10
deepanRam skrev: 31 jan 2023 12:44
Jag funderade på att byta ut min MYLR till lagerbilarna i Gent, men fick reda på att de saknade dragkroken. Lagerbilarna är cirka 5k mindre men montering av en dragkrok kan kosta mer. Jag skulle få mindre om jag säljer min bil utan dragkrok. ( personlig åsikt )
De är väl ca 15k billigare? Det är väl vad tesla tar för draget? Den jag la en order på kostar alltså 642. En ”ny” kostar 656 ungefär (629+9+17,5) Så tänker att man kan lägga till draget senare om man vill
ahh, jag hade intrycket att jag fortfarande skulle behöva betala 9k för registreringen utöver priset (som för varje ny beställning av bilar)
Nej, den ingår i priset. Så för min del handlar det bara om man verkligen vill ha en Berlin-bil eller inte.
Ska vägas mot oklart leveransdatum då. Fick 22/2-3/3 på Gent-bilen.
Verbal
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Verbal »

Nu verkar alla LR vara borta igen…
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kaffekoko »

Piggelin skrev: 31 jan 2023 12:06
Verbal skrev: 31 jan 2023 08:25
En annan fråga, tror ni att det kan bli någon skillnad i andrahandsvärde i framtiden mellan Berlin och Shanghai?
Är nog högst personligt, jag hade nog föredragit en från Berlin, men det är ingen dealbreaker med Shanghai...
Det finns inget som pekar på att bilarna från berlin har bättre kvalite.

Kineserna är inte dåliga på att bygga bilar och tyskarna är inte bra på att bygga bilar. Det handlar om hur man arbetar med kvalite och vilka krav man har. Går utmärkt att få bra produkter tillverkade i kina (men kostar mer än skräp). Går utmärkt att tillverka skräp i tyskland (men kostar mer än i kina). Snarare skulle vara rädd att ta en bil från tyskland. Ny fabrik som inte är inkörd i processerna och ny personal.
SuperHangman
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 jan 2023 06:34

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SuperHangman »

mikebike skrev: 26 jan 2023 14:21
SuperHangman skrev: 26 jan 2023 14:04
SuperHangman skrev: 25 jan 2023 14:01
Beställde en MY RWD 2023-01-19. Vid beställningstillfället gav Tesla jan-feb som uppskattad leveranstid. Sedan dess har bilar vid två tillfällen funnits som "lagerbilar" med exakt den konfiguration jag beställt. Man kan tycka det är konstigt att dessa inte erbjuds de som lagt en beställning i första hand.

Nu idag så har jag fått uppskattad leverans: 11 april - 27 april. Om jag provar att göra en beställning nu så ger Tesla uppskattad leveranstid feb-mars.

Hela hanteringen av beställningar och leveransbesked förfaller väldigt slumpartad, men jag antar att det inte finns nått att göra annat än att vänta på slutbesked av leveransdatum... Surt.
Uppdatering: idag har jag fått VIN och ny uppskattad leverans: 8 feb - 22 feb! Tack Tesla - I love you - allt är förlåtet! :D
Inte för att förstöra din dag, men.....
Jag fick tidigarelagd leveransperiod två gånger innan intervallet försvann helt.
Jag beställde f.ö. 7 månader innan dig. Men å andra sidan vill jag inte ha någon bil just nu. ;)
Nu har jag faktiskt fått slutgiltigt leveransdatum: fredag den 10:e feb. Very nöjd! 8-)
Tesla Modell Y RWD Midnight Silver Metallic, beställd 2023-01-19
Mazda MX-30 Cosmo Machine Grey 2021
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av maik »

SuperHangman skrev:
mikebike skrev: 26 jan 2023 14:21
SuperHangman skrev: 26 jan 2023 14:04
SuperHangman skrev: 25 jan 2023 14:01
Beställde en MY RWD 2023-01-19. Vid beställningstillfället gav Tesla jan-feb som uppskattad leveranstid. Sedan dess har bilar vid två tillfällen funnits som "lagerbilar" med exakt den konfiguration jag beställt. Man kan tycka det är konstigt att dessa inte erbjuds de som lagt en beställning i första hand.

Nu idag så har jag fått uppskattad leverans: 11 april - 27 april. Om jag provar att göra en beställning nu så ger Tesla uppskattad leveranstid feb-mars.

Hela hanteringen av beställningar och leveransbesked förfaller väldigt slumpartad, men jag antar att det inte finns nått att göra annat än att vänta på slutbesked av leveransdatum... Surt.
Uppdatering: idag har jag fått VIN och ny uppskattad leverans: 8 feb - 22 feb! Tack Tesla - I love you - allt är förlåtet! :D
Inte för att förstöra din dag, men.....
Jag fick tidigarelagd leveransperiod två gånger innan intervallet försvann helt.
Jag beställde f.ö. 7 månader innan dig. Men å andra sidan vill jag inte ha någon bil just nu. ;)
Nu har jag faktiskt fått slutgiltigt leveransdatum: fredag den 10:e feb. Very nöjd! 8-)
Grattis. Det verkar löna sig att klaga på Tesla här på forumet Bild. Vad beställde du för färg invändigt och utvändigt?

Min MY RWD (svart/svart) som jag beställde två dagar innan dig står det fortfarande leverans 15 april - 1 maj.
Tesla MY 2023 RWD
SuperHangman
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 jan 2023 06:34

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SuperHangman »

maik skrev:
SuperHangman skrev:
mikebike skrev: 26 jan 2023 14:21
SuperHangman skrev: 26 jan 2023 14:04
SuperHangman skrev: 25 jan 2023 14:01
Beställde en MY RWD 2023-01-19. Vid beställningstillfället gav Tesla jan-feb som uppskattad leveranstid. Sedan dess har bilar vid två tillfällen funnits som "lagerbilar" med exakt den konfiguration jag beställt. Man kan tycka det är konstigt att dessa inte erbjuds de som lagt en beställning i första hand.

Nu idag så har jag fått uppskattad leverans: 11 april - 27 april. Om jag provar att göra en beställning nu så ger Tesla uppskattad leveranstid feb-mars.

Hela hanteringen av beställningar och leveransbesked förfaller väldigt slumpartad, men jag antar att det inte finns nått att göra annat än att vänta på slutbesked av leveransdatum... Surt.
Uppdatering: idag har jag fått VIN och ny uppskattad leverans: 8 feb - 22 feb! Tack Tesla - I love you - allt är förlåtet! :D
Inte för att förstöra din dag, men.....
Jag fick tidigarelagd leveransperiod två gånger innan intervallet försvann helt.
Jag beställde f.ö. 7 månader innan dig. Men å andra sidan vill jag inte ha någon bil just nu. ;)
Nu har jag faktiskt fått slutgiltigt leveransdatum: fredag den 10:e feb. Very nöjd! 8-)
Grattis. Det verkar löna sig att klaga på Tesla här på forumet Bild. Vad beställde du för färg invändigt och utvändigt?

Min MY RWD (svart/svart) som jag beställde två dagar innan dig står det fortfarande leverans 15 april - 1 maj.
Det är alltså en Model Y RWD, Midnight Silver Metallic med svart inredning och 19" sommar & vinterdäck. Vad hade du beställt?
Tesla Modell Y RWD Midnight Silver Metallic, beställd 2023-01-19
Mazda MX-30 Cosmo Machine Grey 2021
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Väntrum Model Y

Inlägg av maik »

SuperHangman skrev:
maik skrev:
SuperHangman skrev:
mikebike skrev: 26 jan 2023 14:21
SuperHangman skrev: 26 jan 2023 14:04


Uppdatering: idag har jag fått VIN och ny uppskattad leverans: 8 feb - 22 feb! Tack Tesla - I love you - allt är förlåtet! :D
Inte för att förstöra din dag, men.....
Jag fick tidigarelagd leveransperiod två gånger innan intervallet försvann helt.
Jag beställde f.ö. 7 månader innan dig. Men å andra sidan vill jag inte ha någon bil just nu. ;)
Nu har jag faktiskt fått slutgiltigt leveransdatum: fredag den 10:e feb. Very nöjd! 8-)
Grattis. Det verkar löna sig att klaga på Tesla här på forumet Bild. Vad beställde du för färg invändigt och utvändigt?

Min MY RWD (svart/svart) som jag beställde två dagar innan dig står det fortfarande leverans 15 april - 1 maj.
Det är alltså en Model Y RWD, Midnight Silver Metallic med svart inredning och 19" sommar & vinterdäck. Vad hade du beställt?
Okej. Jag beställde. Svart metallic / svart interiör (svart/svart) med 19 tums gemini fälgar. Som många sagt tidigare så verkar det vara ett rent lotteri. Jag brukar inte ha tur i spel Bild

Beställde även vinterdäck och fälgar från Gummihuset men de lär jag få använda nästa vinter istället.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rydh »

SuperHangman skrev: 31 jan 2023 18:27

Nu har jag faktiskt fått slutgiltigt leveransdatum: fredag den 10:e feb. Very nöjd! 8-)
När och hur fick du det? Vad hade du för EDD innan?

Jag beställde en Röd RWD med svart inredning och 19/19" 15/1 och har EDD 24/2-10/3 och väntar ivrigt på vidare besked :P

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
Mickster
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 jan 2023 21:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mickster »

Går det att byta till en lagerbil även om den inte matchar vad jag beställt?
Beställde en vit/svart 19" MYLR 17/1 och har inte fått något datum än. Färg är inte jättenoga för oss, så skulle kunna tänka mig en annan om det innebär snabbare leverans då jag snart står utan bil.
Är det i så fall bara att boka en lagerbil och ringa? Förlorar jag de 2.5k jag la på första beställningen?
Model Y LR -23
Användarvisningsbild
sygix
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 jan 2023 19:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sygix »

Beställde en vit RWD (billigaste konfiguration) med Nokian dubbfria däck den 18:e. En vecka senare fick jag 13-29 april som uppskattning, men idag ändrades det till feb. -mars utan specifika datum. Vet inte om jag ska vara glad eller orolig.
2019 Nissan Leaf Tekna Såld
2023 Model Y RWD
Användarvisningsbild
Matte666
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 okt 2021 16:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Matte666 »

Verkar vara rena lotteriet, beställde Vit RWD med svart inredning och dubbfria vinterdäck den 19:e jan för leverans i Norrköping. Står fort farande som uppskattad leverans 15 april till 1:a maj.

Om man beställer samma configuration på hemsidan nu står beräknad leverans feb-mars 2023?


Den som lever får se...
Lenne
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 jan 2023 19:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lenne »

De MYLR som finns i Gent kostar ju billigaste 642 k. Förutsätter att det är dragkrok på dessa för den är redan dyrare än den jag beställde för ett par veckor sedan. Beställde en vit MYLR där dragkrok ingår för 630+9 k så lagerbilen är 3 k dyrare för samma bil, annan färg. Eller skiljer något annat?

Vad sker med handpenningen på 2,5 k om man skulle ta en lagerbil som dyker upp? Dras av från lagerpriset eller är den tappad?

Vad ska VIN numret säga för att det ska vara en bil från Berlin?
Även viktigt för mig med förmånsvärdet för -23 då detta är väsentligt lägre än en -22. Går Skatteverket på tillverkningsdatum gällande detta?
Användarvisningsbild
Mickster
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 jan 2023 21:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mickster »

Lenne skrev: 31 jan 2023 20:58
De MYLR som finns i Gent kostar ju billigaste 642 k. Förutsätter att det är dragkrok på dessa för den är redan dyrare än den jag beställde för ett par veckor sedan. Beställde en vit MYLR där dragkrok ingår för 630+9 k så lagerbilen är 3 k dyrare för samma bil, annan färg. Eller skiljer något annat?

Vad sker med handpenningen på 2,5 k om man skulle ta en lagerbil som dyker upp? Dras av från lagerpriset eller är den tappad?

Vad ska VIN numret säga för att det ska vara en bil från Berlin?
Även viktigt för mig med förmånsvärdet för -23 då detta är väsentligt lägre än en -22. Går Skatteverket på tillverkningsdatum gällande detta?
Lagerbilarna är billigare pga avsaknaden av dragkrok på de flesta. Däremot kostar färgen jämfört med vit bil.
Model Y LR -23
Skriv svar