Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KalleB
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 maj 2019 08:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av KalleB »

oscfor skrev:
Tesla har problem med alla bilar levererade den här veckan. De ligger i ett nytt, europeiskt system, som inte fungerar ordentligt. därmed får du inte rätt konfiguration och därmed fungerar inte Premium Connectivity, nedladdning av mjukvara osv.
KalleB skrev:
EnTraktor skrev:
Nu har jag hämtat min bil - sjukt nöjd.
Först hade jag 4/9 som leveransdatum på slutfakturan.
När jag fick SMS så var 6/9 enda alternativ.
För 3 dagar sedan fick jag SMS med förfrågan om jag ville hämta 1/9.
Enligt leveransteamet slog jag rekordet för snabbaste leveransen hittils - ca 2 minuter.
Bilen levererades med 2021.3.xx mjukvara
Installerar 2021.32.5 just nu.
Hämtade också ut min bil igår, också väldigt nöjd!
Dock ett par frågor som ni säkert har svar på, även om det kanske egentligen är fel tråd.. :)
Levererades med 21.4.12, när jag kom hem och laddade ner ny programvara som fanns tillgänglig såg jag nu att den hämtat 2021.3.105.. Känns som en lite väl gammal mjukvara va..?

Sen undrar jag hur ni som hämtat bil fått till premium connectivity? Måste man aktivt gå in och prenumerera på tjänsten för. 99:-/mån (som sen inte faktureras)? Fick mail om att ett år ingick men idag står det under programvara/standardanslutning "Paket som ingår", igår stod det "premium connectivity till 9 sep 2022"
Tänk om man kunde få den informationen direkt från tesla utan att behöva söka informationen här.. :roll: Gjorde ett försök genom att lägga ett serviceärende och få dom att pusha ut nya programvara men fick ett standardsvar om att det skickas ut centralt och inget dom kan påverka.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Johan_YJ7 skrev:
MarcusKovik skrev:
Finns acceleration boost att köpa till på model Y?
Då får en MYLR med acc.boost samma prestanda som min M3LR utan. Precis som jag trodde/planerade.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Tars skrev:
Har nu lagt order på 3 till och får leverans av dessa den 17:e.
Det innebär att hela företaget nu blir helt eldrivet!
Bra jobbat!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av P_EL »

Om jag räknar rätt så inklusive avgifter kostar en MYLR med tillval 20" + boost 773 tsek och MYP 779 tsek.

För +6 tsek får man ytterligare -0,7s, kolfibervinge, performancebromsar, sänkt chassi och alu pedaler. Är det stor skillnad på motorer/batterier i P mot LR?
Model S90D -16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

P_EL skrev:
Om jag räknar rätt så inklusive avgifter kostar en MYLR med tillval 20" + boost 773 tsek och MYP 779 tsek.

För +6 tsek får man ytterligare -0,7s, kolfibervinge, performancebromsar, sänkt chassi och alu pedaler. Är det stor skillnad på motorer/batterier i P mot LR?
Den stora skillnaden är (fortfarande) att MYLR levereras, men inte MYP. Samt att MYP har 21" hjul.
Personligen vill jag snarare ha mindre fälgar, helst 18", och höjt chassi.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Det finns fortfarande vita bilar med svart inredning och 19" som är omatchade för lev i september. Det rycker lite i tarmen..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

jonasl skrev:
Det finns fortfarande vita bilar med svart inredning och 19" som är omatchade för lev i september. Det rycker lite i tarmen..
Bara att slå till!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Som vanligt svårt att veta med Tesla, nu lite extra spännande med 700k-taket och hur priserna på bilarna hamnar efter årsskiftet!

Hade tänkt vänta till nästa år men bonusdebaklet ställer det lite på sin ända. 70k är definitivt en slant för mig och om de dessutom sänker priset till under 700 så blir skillnaden ännu större.

Å andra sidan så känns inget av det vi vet om tysklandsbilarna avgörande för mig - det
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av P_EL »

mikebike skrev:
P_EL skrev:
Om jag räknar rätt så inklusive avgifter kostar en MYLR med tillval 20" + boost 773 tsek och MYP 779 tsek.

För +6 tsek får man ytterligare -0,7s, kolfibervinge, performancebromsar, sänkt chassi och alu pedaler. Är det stor skillnad på motorer/batterier i P mot LR?
Den stora skillnaden är (fortfarande) att MYLR levereras, men inte MYP. Samt att MYP har 21" hjul.
Personligen vill jag snarare ha mindre fälgar, helst 18", och höjt chassi.
Ja, men det är ju en annan bil...min poäng var snarare att om du villl göra en MY LR till en "snik P" kan du lika gärna köpa en MYP... Kanske slipper man då även en "hissande" motor och får 82kwh batteriet om man inväntar MYP lev i Q1 2022...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

P_EL skrev:
mikebike skrev:
P_EL skrev:
Om jag räknar rätt så inklusive avgifter kostar en MYLR med tillval 20" + boost 773 tsek och MYP 779 tsek.

För +6 tsek får man ytterligare -0,7s, kolfibervinge, performancebromsar, sänkt chassi och alu pedaler. Är det stor skillnad på motorer/batterier i P mot LR?
Den stora skillnaden är (fortfarande) att MYLR levereras, men inte MYP. Samt att MYP har 21" hjul.
Personligen vill jag snarare ha mindre fälgar, helst 18", och höjt chassi.
Ja, men det är ju en annan bil...min poäng var snarare att om du villl göra en MY LR till en "snik P" kan du lika gärna köpa en MYP... Kanske slipper man då även en "hissande" motor och får 82kwh batteriet om man inväntar MYP lev i Q1 2022...
MIN poäng är att du inte KAN köpa en MYP. Ingen vet när.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av oscfor »

Exakt!

Men nu verkar det ha löst sig för mig i alla fall!
KalleB skrev:
oscfor skrev:
Tesla har problem med alla bilar levererade den här veckan. De ligger i ett nytt, europeiskt system, som inte fungerar ordentligt. därmed får du inte rätt konfiguration och därmed fungerar inte Premium Connectivity, nedladdning av mjukvara osv.
KalleB skrev:
EnTraktor skrev:
Nu har jag hämtat min bil - sjukt nöjd.
Först hade jag 4/9 som leveransdatum på slutfakturan.
När jag fick SMS så var 6/9 enda alternativ.
För 3 dagar sedan fick jag SMS med förfrågan om jag ville hämta 1/9.
Enligt leveransteamet slog jag rekordet för snabbaste leveransen hittils - ca 2 minuter.
Bilen levererades med 2021.3.xx mjukvara
Installerar 2021.32.5 just nu.
Hämtade också ut min bil igår, också väldigt nöjd!
Dock ett par frågor som ni säkert har svar på, även om det kanske egentligen är fel tråd.. :)
Levererades med 21.4.12, när jag kom hem och laddade ner ny programvara som fanns tillgänglig såg jag nu att den hämtat 2021.3.105.. Känns som en lite väl gammal mjukvara va..?

Sen undrar jag hur ni som hämtat bil fått till premium connectivity? Måste man aktivt gå in och prenumerera på tjänsten för. 99:-/mån (som sen inte faktureras)? Fick mail om att ett år ingick men idag står det under programvara/standardanslutning "Paket som ingår", igår stod det "premium connectivity till 9 sep 2022"
Tänk om man kunde få den informationen direkt från tesla utan att behöva söka informationen här.. :roll: Gjorde ett försök genom att lägga ett serviceärende och få dom att pusha ut nya programvara men fick ett standardsvar om att det skickas ut centralt och inget dom kan påverka.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tobiaslej »

Sååå osäker leverans av MYP tror jag inte att det är. Modellen finns ju till skillnad från Cybertruck och Rosdstern..Tror jag fick levbesked Början 2022 när jag beställde i början på sommaren.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

tobiaslej skrev:
Sååå osäker leverans av MYP tror jag inte att det är. Modellen finns ju till skillnad från Cybertruck och Rosdstern..Tror jag fick levbesked Början 2022 när jag beställde i början på sommaren.
Inte?
Det kan mycket väl vara så att de bara producerar MYLR första halvåret i Berlin eftersom de vill avvakta tills produktionen av 4680 är igång innan de tillverkar MYP.
Eller så börjar de bygga MYP först och fortsätter leverera MYLR från Kina. Ingen vet, ingen berättar.

PS. Jag fick levbeskedet mitten av 2021 när jag beställde min MYLR (MiB) för ett år sedan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

tobiaslej skrev:
Sååå osäker leverans av MYP tror jag inte att det är. Modellen finns ju till skillnad från Cybertruck och Rosdstern..Tror jag fick levbesked Början 2022 när jag beställde i början på sommaren.
MYP kan bli väldigt mycket dyrare efter årsskiftet.
FB_IMG_1631266249250.jpg
MYLR kanske går att få ned under 700k, men knappast MYP.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Wolf78 »

mikebike skrev:
tobiaslej skrev:
Sååå osäker leverans av MYP tror jag inte att det är. Modellen finns ju till skillnad från Cybertruck och Rosdstern..Tror jag fick levbesked Början 2022 när jag beställde i början på sommaren.
MYP kan bli väldigt mycket dyrare efter årsskiftet.
FB_IMG_1631266249250.jpg
MYLR kanske går att få ned under 700k, men knappast MYP.
Största svårigheten blir nog att lyckas få leverans av MYP och registrera innan 2022....
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Wolf78 skrev:
mikebike skrev:
tobiaslej skrev:
Sååå osäker leverans av MYP tror jag inte att det är. Modellen finns ju till skillnad från Cybertruck och Rosdstern..Tror jag fick levbesked Början 2022 när jag beställde i början på sommaren.
MYP kan bli väldigt mycket dyrare efter årsskiftet.
FB_IMG_1631266249250.jpg
MYLR kanske går att få ned under 700k, men knappast MYP.
Största svårigheten blir nog att lyckas få leverans av MYP och registrera innan 2022....
Ja, precis. Därför blir påståendet att MYP bara är marginellt dyrare än MYLR med acc.boost och 20" fälgar troligen inte sant.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

Johan_YJ7 skrev:
MarcusKovik skrev:
Finns acceleration boost att köpa till på model Y?
Bild
Härligt!! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PhR34k »

martinot skrev:
Johan_YJ7 skrev:
MarcusKovik skrev:
Finns acceleration boost att köpa till på model Y?
Bild
Härligt!! :D
Såg tester där bilen gör 0-100 på 4.7 sek och inte 5 sek. Någon som testat denna uppgradering? Kommer man ner till 4-4.1 äre värt men inte om man kommer från 4.7-4.3 kan jag tycka.
crex
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 apr 2016 07:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av crex »

Hej! Hoppas jag inte missbrukar tråden här på något sätt men jag undrar lite över räckvidden. Ni som har fått leverans och kört lite, vad ligger räckvidden på? 500+ km enligt Tesla är ju såklart inte verkligt men hur långt ifrån är det? Kommer man 300 eller 400 på en bra dag med landsvägskörning? Frågar för jag har varit utanför Tesla-världen sedan jag körde en S70D från 2015. Den kom man(jag) runt 280km med om man laddade till 80%
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Aida »

Jag fick precis det här mejlet från en säljare(?) på Tesla. Kanske värt att veta mht bonusen.

”Tänk även på att det fortfarande finns chans för leverans nu i september av Model Y här i september om man är snabb och beställer omgående. Nästa tillfälle i nov/dec.”
peh61
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 sep 2021 07:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av peh61 »

Aida skrev:
Jag fick precis det här mejlet från en säljare(?) på Tesla. Kanske värt att veta mht bonusen.

”Tänk även på att det fortfarande finns chans för leverans nu i september av Model Y här i september om man är snabb och beställer omgående. Nästa tillfälle i nov/dec.”

Märkligt att det finns bilar som är osålda fortfarande, har Tesla missbedömt marknaden i Europa? eller prissättning kontra konkurrenter?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

peh61 skrev:
Aida skrev:
Jag fick precis det här mejlet från en säljare(?) på Tesla. Kanske värt att veta mht bonusen.

”Tänk även på att det fortfarande finns chans för leverans nu i september av Model Y här i september om man är snabb och beställer omgående. Nästa tillfälle i nov/dec.”

Märkligt att det finns bilar som är osålda fortfarande, har Tesla missbedömt marknaden i Europa? eller prissättning kontra konkurrenter?
Tesla öser ut flest elbilar av alla nu.
Men det finns ju gränser.

Siffror för september hos Carinfo.
Screenshot_20210911-111211_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
peh61 skrev:
Aida skrev:
Jag fick precis det här mejlet från en säljare(?) på Tesla. Kanske värt att veta mht bonusen.

”Tänk även på att det fortfarande finns chans för leverans nu i september av Model Y här i september om man är snabb och beställer omgående. Nästa tillfälle i nov/dec.”

Märkligt att det finns bilar som är osålda fortfarande, har Tesla missbedömt marknaden i Europa? eller prissättning kontra konkurrenter?
Tesla öser ut flest elbilar av alla nu.
Men det finns ju gränser.

Siffror för september hos Carinfo.
Screenshot_20210911-111211_Chrome.jpg
Hur ser det ut med förhandregistreringarna model y vs. Vw id4?
Söker man på car.info verkar det finnas 5400 id4 i landet men bara 4500 i trafik. Betyder det att vw har 900 bilar på väg in?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
peh61 skrev:
Aida skrev:
Jag fick precis det här mejlet från en säljare(?) på Tesla. Kanske värt att veta mht bonusen.

”Tänk även på att det fortfarande finns chans för leverans nu i september av Model Y här i september om man är snabb och beställer omgående. Nästa tillfälle i nov/dec.”

Märkligt att det finns bilar som är osålda fortfarande, har Tesla missbedömt marknaden i Europa? eller prissättning kontra konkurrenter?
Tesla öser ut flest elbilar av alla nu.
Men det finns ju gränser.

Siffror för september hos Carinfo.
Bilagan Screenshot_20210911-111211_Chrome.jpg finns inte längre
Hur ser det ut med förhandregistreringarna model y vs. Vw id4?
Söker man på car.info verkar det finnas 5400 id4 i landet men bara 4500 i trafik. Betyder det att vw har 900 bilar på väg in?
Vore bra att få mera förtydligande om vad Carinfos siffror innebär.


Utgår ifrån att en del av dessa 791 Tesla MY är förbokade och inte ännu levererade till slutkund.
Utgår ifrån att 514 ID4 står hos handlare och är till salu.
På blocket finns det över 180 ID4 annonser.

Screenshot_20210911-183702_Chrome.jpg
Screenshot_20210911-183630_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att VW kör nu med en kontantinsats på 30.000kr och 3.495kr i månaden för ID4.

Volkswagen ID4 ID.4 77kwh Privatleasing Fr3495:-
3 495 kr/mån

https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... _/97344023
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar