Som det mesta annat handlar det om tycke/smak samt vad man är ute efter. För min del som gillar sportig körning och vill ha en lite mindre och smidigare bil så väljer jag 3:an framför S. Detta då efter 2,5 år med Model S och nu ett halvår med Model 3. Model 3 är mycket roligare att köra och på det hela taget en modernare bil med nyare teknik. Tycker själv jag fått det bekräftat efter att både kört Model S som lånebil samt provkört en S Raven Performance.
Några saker som jag uppskattar med 3:an som jag skulle saknar om jag bytte till S:
- Lamporna är betydligt bättre och ger en bredare och mer jämn ljusbild. Samtliga mina S (facelift) hade ganska dåliga lampor. Gäller även hel-ljuset.
- Vindrutetorkare och spolning fungerar betydligt bättre än i S där det var en utmaning att få rutan ren i motorvägsfart
- Förvaring inne i kupén är smart med gott om plats i mittkonsol, fack i dörrar samt fack för solglasögon och andra småpryttlar som jag aldrig visste var jag skulle göra av i S:en
- Placering av mobiltelefon(er) under skärmen. Har man trådlös laddplatta blir det ännu bättre. Man kan se mobildisplayen när den laddas och den ligger still även vid "inspirerande körning"
- Sportigare och mindre ratt
- Modernare och mer clean interiör som känns framtid (smaksak). Dock tycker jag det behövs en wrap av träplankan och pianolacken i centerkonsolen för att det ska komma till sin rätt.
- Skönt att slippa instrumenteringen framför ratten och få bättre sikt framåt. Ratten kan då ställas in utan att ta hänsyn till att man ska se en display genom rattkransen.
- Skärmen i 3:an är enklare att arbeta med under körning då den sitter närmare föraren. Tycker också det är skönt att ha allt på en skärm. Jag var också skeptisk innan, men efter att jag vant mig så tycker jag denna lösningen är helt optimal och saknar varken skärm eller HUD.
- Utrymmet fram är luftigare och för min del (187cm) får jag bättre plats för huvudet då takhöjden är högre i Model 3.
- Tycker även baksätet är bekvämare för två personer (tre personer åker bättre i S då den är bredare). Gillar mittarmstödet i baksätet och stolarna är sköna även detta såklart smaksak och baserat på kroppsbyggnad.
- Klimatanläggningen i 3:an ger en jämnare temperatur och mer inställningsmöjligheter för hur luftutsläppen blåser.
- Mobilen som nyckel och slippa key-fob är hur skönt som helst. Har funkat 100% för mig med öppning/stängning (använt iPhone X och numera iPhone 11 Pro, vilket funkar felfritt).
- Stereon upplever jag som bättre och ger en skönare spridning av ljudet jämfört med Ultra-Hifi i S:en.
Snabbare laddhastighet, CCS-port utan adapter, nyare batteriteknik, nästan obefintlig Vampire drain, "tyskt" chassi som är en skön blandning av komfort/sport trots 20" på min bil samt betydligt bättre bromsar (på P) är ytterligare sådant som är fördel.
Elbaklucka, rattvärme, större bagage och något mjukare/tystare är fördelar på S, men sådant jag personligen inte alls saknar. Här får man såklart göra en egen bedömning vad man tycker är viktigt.
På tal om bagage så noterade jag att Tesla uppdaterat på hemsidan och nu deklarerar 542 liter för Model 3. Tror det är enligt den europeiska mätningen och det är denna siffra man ska jämföra med andra europeiska bilar. Bagaget i 3:an är riktig bra om man kan leva med den lite mindre öppningen.
Fram till häromdagen var mitt enda problem med 3:an att det var lite knarrande i kupén (som jag skrev om i en separat tråd), men nu när detta problem är löst och kupén är fri från skrammel är det verkligen en suverän bil och jag är riktigt nöjd. Det säger väl en del när man längtar tillbaka till sin 3P efter att ha lånat en Porsche 911 (992 Carrera S) och kört en hel del inspirerande mil
